본 연구에서는 유아 측정교육 프로그램을 개발하여 적용하고 그 효과를 살펴보기 위하여 다음의 두 가지 연구 문제를 설정하였다.
1. 유아 측정교육 프로그램의 구성은 어떠한가?
1-1 유아 측정교육 프로그램의 목적과 목표는 어떠한가?
1-2 유아 측정교육 프로그램의 교육내용은 어떠한가?
1-3 유아 측정교육 프로그램의 교수방법은 어떠한가?
1-4 유아 측정교육 프로그램의 평가는 어떠한가?
2. 유아 측정교육 프로그램의 적용효과는 어떠한가?
2-1 유아 측정교육 프로그램의 적용이 유아의 측정개념에 미치는 영향은 어떠한가?
2-2 유아 측정교육 프로그램의 적용이 유아의 수학적 과정기술에 미치는 영향은 어 떠한가?
2-3 유아 측정교육 프로그램의 적용이 유아의 수학적인 태도에 미치는 영향은 어떠 한가?
본 연구의 대상은 전북 I시에 소재하고 있는 한 유치원에 재원 중인 중류층 가정의 자녀로, 남아 20명 여아 20명 총 40명이다. 유치원의 만 5세반 중 두 반을 선정하여 각각 실험집단과 통제집단으로 연구자가 임의로 배정하였다. 실험집단과 통제집단 담 임교사는 모두 4년제 대학 유아교육과를 졸업하였으며, 현장경력은 실험집단의 담임교 사가 21년, 통제집단의 담임교사가 22년이었다. 실험집단 담임교사가 유아측정교육 프 로그램을 실시하였다.
본 연구에서는 관련 문헌의 고찰, 실태 조사, 그리고 ...
본 연구에서는 유아 측정교육 프로그램을 개발하여 적용하고 그 효과를 살펴보기 위하여 다음의 두 가지 연구 문제를 설정하였다.
1. 유아 측정교육 프로그램의 구성은 어떠한가?
1-1 유아 측정교육 프로그램의 목적과 목표는 어떠한가?
1-2 유아 측정교육 프로그램의 교육내용은 어떠한가?
1-3 유아 측정교육 프로그램의 교수방법은 어떠한가?
1-4 유아 측정교육 프로그램의 평가는 어떠한가?
2. 유아 측정교육 프로그램의 적용효과는 어떠한가?
2-1 유아 측정교육 프로그램의 적용이 유아의 측정개념에 미치는 영향은 어떠한가?
2-2 유아 측정교육 프로그램의 적용이 유아의 수학적 과정기술에 미치는 영향은 어 떠한가?
2-3 유아 측정교육 프로그램의 적용이 유아의 수학적인 태도에 미치는 영향은 어떠 한가?
본 연구의 대상은 전북 I시에 소재하고 있는 한 유치원에 재원 중인 중류층 가정의 자녀로, 남아 20명 여아 20명 총 40명이다. 유치원의 만 5세반 중 두 반을 선정하여 각각 실험집단과 통제집단으로 연구자가 임의로 배정하였다. 실험집단과 통제집단 담 임교사는 모두 4년제 대학 유아교육과를 졸업하였으며, 현장경력은 실험집단의 담임교 사가 21년, 통제집단의 담임교사가 22년이었다. 실험집단 담임교사가 유아측정교육 프 로그램을 실시하였다.
본 연구에서는 관련 문헌의 고찰, 실태 조사, 그리고 내용타당도 검증의 절차를 걸 쳐 유아 측정교육 프로그램을 개발하였다. 이를 5세 유아에게 15주 동안 1주에 3회씩 적용하여, 측정 개념과 수학적 과정기술 및 태도에 미치는 효과를 알아보았다. 유아수 학능력 평가도구(김지영, 2005)와 수학적 과정기술 및 태도 검사(김소향, 2004)를 실시 하여 독립표본 t-검증하였으며, 교사의 반성적 저널을 수집하여 내용을 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아 측정교육 프로그램은 유아의 측정개념, 수학적 과정기술, 그리고 수학적 태도를 긍정적이고 적극적으로 향상 시키는 것을 목적으로 하였다. 측정 개념 이해하 기, 측정에 수를 부여하기, 속성에 관한 어휘 사용하기, 측정도구 인식하고 사용하기를 개념적 내용으로, 그리고 문제 해결하기, 의사소통하기, 추론하기의 수학적 과정기술을 과정적 내용으로 선정하였다. 이러한 내용을 생활 주제 중심의 통합적 활동으로 구성 하였다.
둘째, 유아 측정교육 프로그램은 유아의 측정 개념, 수학적 과정기술, 그리고 수학적 태도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구에서는 유아 측정교육 프로그램을 개발하여 적용하고 그 효과를 살펴보기 위하여 다음의 두 가지 연구 문제를 설정하였다.
1. 유아 측정교육 프로그램의 구성은 어떠한가?
1-1 유아 측정교육 프로그램의 목적과 목표는 어떠한가?
1-2 유아 측정교육 프로그램의 교육내용은 어떠한가?
1-3 유아 측정교육 프로그램의 교수방법은 어떠한가?
1-4 유아 측정교육 프로그램의 평가는 어떠한가?
2. 유아 측정교육 프로그램의 적용효과는 어떠한가?
2-1 유아 측정교육 프로그램의 적용이 유아의 측정개념에 미치는 영향은 어떠한가?
2-2 유아 측정교육 프로그램의 적용이 유아의 수학적 과정기술에 미치는 영향은 어 떠한가?
2-3 유아 측정교육 프로그램의 적용이 유아의 수학적인 태도에 미치는 영향은 어떠 한가?
본 연구의 대상은 전북 I시에 소재하고 있는 한 유치원에 재원 중인 중류층 가정의 자녀로, 남아 20명 여아 20명 총 40명이다. 유치원의 만 5세반 중 두 반을 선정하여 각각 실험집단과 통제집단으로 연구자가 임의로 배정하였다. 실험집단과 통제집단 담 임교사는 모두 4년제 대학 유아교육과를 졸업하였으며, 현장경력은 실험집단의 담임교 사가 21년, 통제집단의 담임교사가 22년이었다. 실험집단 담임교사가 유아측정교육 프 로그램을 실시하였다.
본 연구에서는 관련 문헌의 고찰, 실태 조사, 그리고 내용타당도 검증의 절차를 걸 쳐 유아 측정교육 프로그램을 개발하였다. 이를 5세 유아에게 15주 동안 1주에 3회씩 적용하여, 측정 개념과 수학적 과정기술 및 태도에 미치는 효과를 알아보았다. 유아수 학능력 평가도구(김지영, 2005)와 수학적 과정기술 및 태도 검사(김소향, 2004)를 실시 하여 독립표본 t-검증하였으며, 교사의 반성적 저널을 수집하여 내용을 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아 측정교육 프로그램은 유아의 측정개념, 수학적 과정기술, 그리고 수학적 태도를 긍정적이고 적극적으로 향상 시키는 것을 목적으로 하였다. 측정 개념 이해하 기, 측정에 수를 부여하기, 속성에 관한 어휘 사용하기, 측정도구 인식하고 사용하기를 개념적 내용으로, 그리고 문제 해결하기, 의사소통하기, 추론하기의 수학적 과정기술을 과정적 내용으로 선정하였다. 이러한 내용을 생활 주제 중심의 통합적 활동으로 구성 하였다.
둘째, 유아 측정교육 프로그램은 유아의 측정 개념, 수학적 과정기술, 그리고 수학적 태도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to find out the effects of developing and applying the measument education program for young children.
The following questions have been set up in this study:
1. What should the components of the measument education program for young children?
1-1 What should the goal a...
The purpose of this study was to find out the effects of developing and applying the measument education program for young children.
The following questions have been set up in this study:
1. What should the components of the measument education program for young children?
1-1 What should the goal and objectives of the measurement program for young children be constructed?
1-2 What should be the content of the measurement program for young children?
1-3 What should be the teaching methods of the measurement program for young children?
1-4 What way should be the evaluation of the measurement program for young children?
2. What are the effects of applying the measument education program for young children?
2-1 What effects does the measurement program for young children have on children's measurement concept?
2-2 What does the measurement program for young children on children's mathematical process skill?
2-3 What does the measurement program for young children on children's mathematical attitude?
The subjects were 20 boys and 20 girls in middle-class families and they were children enrolled in a kindergarten located in, a city Jeollabuk-do. Two five-year olds classes were assigned as the experimental and control groups respectively. The teachers of experimental group were graduates of university Department of Early childhood Education, with 21 and 22 years of teaching expericence respectively. The teacher with the experimental group delivered the measument education program for young children? The measurement education program was developed through the process of investigating related literature, surveying actual conditions and determining content-appropriateness. This program was carried out on 5 year-old children 3 times a week and observed effects on the concept of measurement, mathematical processing skills and attitudes. Using a set of evaluations on mathematical capability of young children and examination of mathematical processing skills and attitudes, The research conducted an independent test and collected and analyzed the contents of teachers' reflective journals.
The findings of the study are as follows.
First, the purpose of measurement education program for young children? was the positive and active improvement on the concept of measurement, skills of mathematical process and attitude. Conceptual content was understanding the concept of the measurement, assigning the number into the measurement, using a list of words about measurement, understanding and applying the measurment set. Processing skills involved were mathematical, such as problem-solving, communicating and inferring. These contents were constructed as daily life-centered intergrated activities.
Second, the measurement education program for young children resulted in positive effects on the concept of mesurement and on mathematical processing skills and attitudes.
The purpose of this study was to find out the effects of developing and applying the measument education program for young children.
The following questions have been set up in this study:
1. What should the components of the measument education program for young children?
1-1 What should the goal and objectives of the measurement program for young children be constructed?
1-2 What should be the content of the measurement program for young children?
1-3 What should be the teaching methods of the measurement program for young children?
1-4 What way should be the evaluation of the measurement program for young children?
2. What are the effects of applying the measument education program for young children?
2-1 What effects does the measurement program for young children have on children's measurement concept?
2-2 What does the measurement program for young children on children's mathematical process skill?
2-3 What does the measurement program for young children on children's mathematical attitude?
The subjects were 20 boys and 20 girls in middle-class families and they were children enrolled in a kindergarten located in, a city Jeollabuk-do. Two five-year olds classes were assigned as the experimental and control groups respectively. The teachers of experimental group were graduates of university Department of Early childhood Education, with 21 and 22 years of teaching expericence respectively. The teacher with the experimental group delivered the measument education program for young children? The measurement education program was developed through the process of investigating related literature, surveying actual conditions and determining content-appropriateness. This program was carried out on 5 year-old children 3 times a week and observed effects on the concept of measurement, mathematical processing skills and attitudes. Using a set of evaluations on mathematical capability of young children and examination of mathematical processing skills and attitudes, The research conducted an independent test and collected and analyzed the contents of teachers' reflective journals.
The findings of the study are as follows.
First, the purpose of measurement education program for young children? was the positive and active improvement on the concept of measurement, skills of mathematical process and attitude. Conceptual content was understanding the concept of the measurement, assigning the number into the measurement, using a list of words about measurement, understanding and applying the measurment set. Processing skills involved were mathematical, such as problem-solving, communicating and inferring. These contents were constructed as daily life-centered intergrated activities.
Second, the measurement education program for young children resulted in positive effects on the concept of mesurement and on mathematical processing skills and attitudes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.