오늘날 많은 사람들이 도덕교육에서 가장 어렵다고 느끼는 것은 학생들의 도덕적 지식이나 판단능력이 행동으로 실천되지 않는다는 것이다. 이는 학생 들에게 도덕적 행동을 직접 가르치는 것이 도덕교육의 한계라고 판단된다.
본 연구는 콜버그의 토의식 도덕수업을 살펴본 뒤 도덕교육에 대한 접근을 통하여 학생들에게 도덕규범이 무엇인가를 일러주어 도덕적 행동의 올바른 판 단을 제시하고, 교사의 자질 및 역할을 모색하려는 목적을 가지고 있다. 또한 이를 실천하기 위해 콜버그는 학생들이 토의에 기초한 문제해결을 통해 그들 의 가치들을 보다 높은 수준으로 분화 및 통합할 수 있도록 가설적인 딜레마 를 제시하여 교육현장에서 적용 가능하도록 실천적 측면에서 고찰하였다.
도덕교육의 개념을 정의하기 위해 도덕교육의 과정에서 고려되어야 할 네 가지 절차로는, 첫째, 교사는 학생들에게 도덕이 무엇인가를 알려주어야 한다. 즉 도덕규범을 가르쳐야 한다. 둘째, 교사는 도덕교육을 할 때 학생들에게 도 덕적인 문제가 무엇인가를 인식할 수 있도록 도와주어야 한다. 셋째, 교사는 도덕교육을 할 때 학생들에게 도덕적인 문제를 만나면 어떻게 행동하는 것이 도덕적이 되는가를 판단할 수 있도록 도와주어야 한다. 넷째, 도덕교육의 목적 은 궁극적으로는 학생들에게 도덕적 행동을 하게 하는 데 있다.
콜버그에 의하면 도덕성의 교수와 관계가 있는 활동으로는 도덕적 상대주의 를 위한 교육, 교화, 인지 발달적 도덕교육의 세 가지 형태가 있다고 한다. 그 는 도덕적 상대주의를 위한 교육과 교화는 도덕교육에 대한 접근으로서는 부 적당하며, 인지 발달적 도덕교육만이 실행 가능한 도덕 교육론이라는 것이다.
토의식 도덕수업은 ...
오늘날 많은 사람들이 도덕교육에서 가장 어렵다고 느끼는 것은 학생들의 도덕적 지식이나 판단능력이 행동으로 실천되지 않는다는 것이다. 이는 학생 들에게 도덕적 행동을 직접 가르치는 것이 도덕교육의 한계라고 판단된다.
본 연구는 콜버그의 토의식 도덕수업을 살펴본 뒤 도덕교육에 대한 접근을 통하여 학생들에게 도덕규범이 무엇인가를 일러주어 도덕적 행동의 올바른 판 단을 제시하고, 교사의 자질 및 역할을 모색하려는 목적을 가지고 있다. 또한 이를 실천하기 위해 콜버그는 학생들이 토의에 기초한 문제해결을 통해 그들 의 가치들을 보다 높은 수준으로 분화 및 통합할 수 있도록 가설적인 딜레마 를 제시하여 교육현장에서 적용 가능하도록 실천적 측면에서 고찰하였다.
도덕교육의 개념을 정의하기 위해 도덕교육의 과정에서 고려되어야 할 네 가지 절차로는, 첫째, 교사는 학생들에게 도덕이 무엇인가를 알려주어야 한다. 즉 도덕규범을 가르쳐야 한다. 둘째, 교사는 도덕교육을 할 때 학생들에게 도 덕적인 문제가 무엇인가를 인식할 수 있도록 도와주어야 한다. 셋째, 교사는 도덕교육을 할 때 학생들에게 도덕적인 문제를 만나면 어떻게 행동하는 것이 도덕적이 되는가를 판단할 수 있도록 도와주어야 한다. 넷째, 도덕교육의 목적 은 궁극적으로는 학생들에게 도덕적 행동을 하게 하는 데 있다.
콜버그에 의하면 도덕성의 교수와 관계가 있는 활동으로는 도덕적 상대주의 를 위한 교육, 교화, 인지 발달적 도덕교육의 세 가지 형태가 있다고 한다. 그 는 도덕적 상대주의를 위한 교육과 교화는 도덕교육에 대한 접근으로서는 부 적당하며, 인지 발달적 도덕교육만이 실행 가능한 도덕 교육론이라는 것이다.
토의식 도덕수업은 도덕적 딜레마의 제시와 도덕적 추론에 의해 진행된다. 따라서 이 수업을 전개함에 있어서 콜버그는 학생들이 토의에 기초한 문제해 결을 통하여 그들의 가치들을 보다 높은 수준으로 분화시키고 통합할 수 있도 록 하는 가설적인 딜레마를 제시하고 있다. 이 수업을 통해 학생들이 일상에 서 만날 수 있는 가치갈등의 해결책은 단 한 가지가 아니라 여러 가지가 있을 수 있으며, 동일한 문제 사태에 노출되었을 때에도 다른 학생들은 다른 선택 을 할 수 있다는 것을 딜레마 토의에 참여하는 과정에서 배울 수 있다.
토의식 수업계획에 따라 도덕적 추론절차와 방법을 제시한 교수전략으로 베 이어(B. K. Beyer)의 수업모형과 아르부스넛(J. B. Arbuthnot)과 파우스트(D. Faust)의 수업모형을 들 수 있다.
베이어(B. K. Beyer)는 교사가 도덕적 추론에 학생들의 참여를 유도할 수 있는 활동을 5단계로 설정해 놓고 있다. (1) 딜레마의 제시, (2) 행동의 구분, (3) 소집단 조직, (4) 학급 토의 운영, (5) 토의의 종결이다.
아르부스넛(J. B. Arbuthnot)과 파우스트(D. Faust)는 (1) 추론 단계에 따른 소집단 편성, (2) 딜레마의 선택과 준비, (3) 적절한 심리 상황 조성, (4) 토의 시작, (5) 토의 안내와 ‘+1단계’ 논의, (6) 토의 종결이라는 수업과정과 각 단 계마다 2~3개의 과정이 있고 그에 따른 지침이 마련되어 있어서 토의수업을 실시하는데 구체적인 도움을 주고 있다.
콜버그는 도덕교육자인 교사의 역할을 명확하게 기술하면서 교사의 역할을 강조하고 있을 뿐만 아니라 교사의 합리적인 기대점과 한계점을 명시하고 있 다. 교사의 중요한 과제는 도덕적 발달과정에 기여하는 것이다. 즉, 학생의 인 지발달적인 도덕적 성장을 위한 촉진자로서 봉사하는 것이다. 따라서 교사가 수행해야 할 과제의 본질은 사고, 판단, 그리고 심사숙고 등의 과정을 발달시 키는 것이다. 교사들은 인지 발달적 접근을 통해 학생들을 도덕적 논의에 참 가시킬 뿐 아니라, 더 높은 수준의 도덕 판단 형식을 길러 주기도 한다. 이것 은 한 단계 위의 자극기법으로 학생들을 더 높은 수준의 도덕 추론 형식에 접 해 보도록 함으로써 더 높은 수준의 도덕 판단 능력을 길러 주는 것이 가능하 다. 이러한 한 단계 위의 자극 기법의 목적은 학생들에게 자신의 도덕 추론을 재검토하려는 동기를 유발시키고 현재보다 더 좋은 도덕 판단 방식이 있다는 암시를 던져주는 것이다.
교실수업에서 도덕적 갈등사태 토의가 제대로 이루어지려면 적절한 딜레마 제시와 교사와 학생의 활동 및 수업분위기의 3요소가 조화롭게 수행되어야 한다. 이것은 치밀한 수업계획과 알맞은 수업모형 아래 교사와 학생간의 언어 적 상호작용이 개방적이고 부드러운 수업분위기 안에서 활발히 이루어졌을 때 효과적이라고 할 수 있다.
오늘날 많은 사람들이 도덕교육에서 가장 어렵다고 느끼는 것은 학생들의 도덕적 지식이나 판단능력이 행동으로 실천되지 않는다는 것이다. 이는 학생 들에게 도덕적 행동을 직접 가르치는 것이 도덕교육의 한계라고 판단된다.
본 연구는 콜버그의 토의식 도덕수업을 살펴본 뒤 도덕교육에 대한 접근을 통하여 학생들에게 도덕규범이 무엇인가를 일러주어 도덕적 행동의 올바른 판 단을 제시하고, 교사의 자질 및 역할을 모색하려는 목적을 가지고 있다. 또한 이를 실천하기 위해 콜버그는 학생들이 토의에 기초한 문제해결을 통해 그들 의 가치들을 보다 높은 수준으로 분화 및 통합할 수 있도록 가설적인 딜레마 를 제시하여 교육현장에서 적용 가능하도록 실천적 측면에서 고찰하였다.
도덕교육의 개념을 정의하기 위해 도덕교육의 과정에서 고려되어야 할 네 가지 절차로는, 첫째, 교사는 학생들에게 도덕이 무엇인가를 알려주어야 한다. 즉 도덕규범을 가르쳐야 한다. 둘째, 교사는 도덕교육을 할 때 학생들에게 도 덕적인 문제가 무엇인가를 인식할 수 있도록 도와주어야 한다. 셋째, 교사는 도덕교육을 할 때 학생들에게 도덕적인 문제를 만나면 어떻게 행동하는 것이 도덕적이 되는가를 판단할 수 있도록 도와주어야 한다. 넷째, 도덕교육의 목적 은 궁극적으로는 학생들에게 도덕적 행동을 하게 하는 데 있다.
콜버그에 의하면 도덕성의 교수와 관계가 있는 활동으로는 도덕적 상대주의 를 위한 교육, 교화, 인지 발달적 도덕교육의 세 가지 형태가 있다고 한다. 그 는 도덕적 상대주의를 위한 교육과 교화는 도덕교육에 대한 접근으로서는 부 적당하며, 인지 발달적 도덕교육만이 실행 가능한 도덕 교육론이라는 것이다.
토의식 도덕수업은 도덕적 딜레마의 제시와 도덕적 추론에 의해 진행된다. 따라서 이 수업을 전개함에 있어서 콜버그는 학생들이 토의에 기초한 문제해 결을 통하여 그들의 가치들을 보다 높은 수준으로 분화시키고 통합할 수 있도 록 하는 가설적인 딜레마를 제시하고 있다. 이 수업을 통해 학생들이 일상에 서 만날 수 있는 가치갈등의 해결책은 단 한 가지가 아니라 여러 가지가 있을 수 있으며, 동일한 문제 사태에 노출되었을 때에도 다른 학생들은 다른 선택 을 할 수 있다는 것을 딜레마 토의에 참여하는 과정에서 배울 수 있다.
토의식 수업계획에 따라 도덕적 추론절차와 방법을 제시한 교수전략으로 베 이어(B. K. Beyer)의 수업모형과 아르부스넛(J. B. Arbuthnot)과 파우스트(D. Faust)의 수업모형을 들 수 있다.
베이어(B. K. Beyer)는 교사가 도덕적 추론에 학생들의 참여를 유도할 수 있는 활동을 5단계로 설정해 놓고 있다. (1) 딜레마의 제시, (2) 행동의 구분, (3) 소집단 조직, (4) 학급 토의 운영, (5) 토의의 종결이다.
아르부스넛(J. B. Arbuthnot)과 파우스트(D. Faust)는 (1) 추론 단계에 따른 소집단 편성, (2) 딜레마의 선택과 준비, (3) 적절한 심리 상황 조성, (4) 토의 시작, (5) 토의 안내와 ‘+1단계’ 논의, (6) 토의 종결이라는 수업과정과 각 단 계마다 2~3개의 과정이 있고 그에 따른 지침이 마련되어 있어서 토의수업을 실시하는데 구체적인 도움을 주고 있다.
콜버그는 도덕교육자인 교사의 역할을 명확하게 기술하면서 교사의 역할을 강조하고 있을 뿐만 아니라 교사의 합리적인 기대점과 한계점을 명시하고 있 다. 교사의 중요한 과제는 도덕적 발달과정에 기여하는 것이다. 즉, 학생의 인 지발달적인 도덕적 성장을 위한 촉진자로서 봉사하는 것이다. 따라서 교사가 수행해야 할 과제의 본질은 사고, 판단, 그리고 심사숙고 등의 과정을 발달시 키는 것이다. 교사들은 인지 발달적 접근을 통해 학생들을 도덕적 논의에 참 가시킬 뿐 아니라, 더 높은 수준의 도덕 판단 형식을 길러 주기도 한다. 이것 은 한 단계 위의 자극기법으로 학생들을 더 높은 수준의 도덕 추론 형식에 접 해 보도록 함으로써 더 높은 수준의 도덕 판단 능력을 길러 주는 것이 가능하 다. 이러한 한 단계 위의 자극 기법의 목적은 학생들에게 자신의 도덕 추론을 재검토하려는 동기를 유발시키고 현재보다 더 좋은 도덕 판단 방식이 있다는 암시를 던져주는 것이다.
교실수업에서 도덕적 갈등사태 토의가 제대로 이루어지려면 적절한 딜레마 제시와 교사와 학생의 활동 및 수업분위기의 3요소가 조화롭게 수행되어야 한다. 이것은 치밀한 수업계획과 알맞은 수업모형 아래 교사와 학생간의 언어 적 상호작용이 개방적이고 부드러운 수업분위기 안에서 활발히 이루어졌을 때 효과적이라고 할 수 있다.
Recently, the hardest problematic thing many people face in moral education is that students' moral knowledge or judgement are not connected with moral act. It shows that teaching moral act to students directly is a limit of moral education
After talking over Kohlberg's moral course using discussion...
Recently, the hardest problematic thing many people face in moral education is that students' moral knowledge or judgement are not connected with moral act. It shows that teaching moral act to students directly is a limit of moral education
After talking over Kohlberg's moral course using discussion, this study has aims to suggest a right judge of moral act by advising what a moral standard is and to set the standard of teacher's qualifications and roles through making an approach concerning moral education.
Also in order to accomplish these, Kohlberg had studied a hypothetic dilemma in the practical side to diversify or integrate their values into far higher level by solving a problem based on a discussion, which is applicable on the education spot.
To define a concept of moral education, the four factors which are considered in the course of moral education is below:
first, a teacher have to let his students know what morality is. this is to say, a moral standard must be taught,
second, a teacher have to help his students to recognize what a moral problem is when moral education,
third, a teacher have to help his students to judge that how to do is moral when moral problem is faced,
fourth, the aim of moral education is ultimately to make students act morally.
According to Kohlberg, there are three forms which are education and enlightenment for moral relativism and moral education for intelligent development as activities related with moral instruction. He insists that the appropriate way is not education and enlightenment for moral relativism only but moral education for intelligent development.
Kohlberg's moral course using discussion is advanced by a presented moral dilemma and an moral inference. So In the course, Kohlberg has suggested a hypothetic dilemma to diversify or integrate their values into far higher level by solving a problem based on a discussion. Through this course, students learn while they participate in dilemma discussion that the solution of conflict which is often faced in routine may be not one but severalty and other may choose differently in case of the same situation.
B. K. Beyer's model and J. B. Arbuthnot and D. Faust's model have been representative of the instructing strategy suggesting a procedure and method of moral inference according to moral course using discussion.
Beyer sets activities with which a teacher can induce his students to take part in moral inference into 5 stages. which is composed of (1) suggesting a dilemma, (2) distinguishing acts, (3) organizing small groups, (4) running a discussion in class and (5) the conclusion of a discussion
Arbuthnot and Faust's is composed of courses such as (1) organizing small groups according to inference, (2) choosing and preparing a dilemma, (3) creating appropriate mental atmosphere, (4) starting to discuss, (5) guiding a discussion and a state higher discussion and (6) the conclusion of a discussion ,which has 2~3 courses and directions per each stage. So it helps the discussion to go well with concrete ways.
Kohlberg directs not only to emphasize teacher's role with writing it apparently as moral instructor but to unveil a teacher's reasonable expectation and limitation. a teacher's serious mission is to contribute moral advancement. This is, it is to serve as promoter for student's moral advancement for human knowledge. So the essence of mission accomplished by the teacher is to develop courses such as thought, judgement, meditation and so on. a teacher can not only let his student take part in moral discussion but also put moral judgement into high level. this is a state higher stimulus technique, which can put moral judgement into high level by experiencing the higher moral inference. The aim of such a state higher stimulus technique is to induce a motive to review his own moral judgement from a student and to provide a hint to let him know more effective moral judgmental method than before.
The 3 factors ,Suggesting a appropriate dilemma, activities of a teacher and a student and class atmosphere, must be performed harmoniously to succeed in the discussion of moral conflict in class. This would be effective when linguistic interaction between a teacher and a student was likely to be open and be active in the tender atmosphere under thorough course scheduling and proper model.
Recently, the hardest problematic thing many people face in moral education is that students' moral knowledge or judgement are not connected with moral act. It shows that teaching moral act to students directly is a limit of moral education
After talking over Kohlberg's moral course using discussion, this study has aims to suggest a right judge of moral act by advising what a moral standard is and to set the standard of teacher's qualifications and roles through making an approach concerning moral education.
Also in order to accomplish these, Kohlberg had studied a hypothetic dilemma in the practical side to diversify or integrate their values into far higher level by solving a problem based on a discussion, which is applicable on the education spot.
To define a concept of moral education, the four factors which are considered in the course of moral education is below:
first, a teacher have to let his students know what morality is. this is to say, a moral standard must be taught,
second, a teacher have to help his students to recognize what a moral problem is when moral education,
third, a teacher have to help his students to judge that how to do is moral when moral problem is faced,
fourth, the aim of moral education is ultimately to make students act morally.
According to Kohlberg, there are three forms which are education and enlightenment for moral relativism and moral education for intelligent development as activities related with moral instruction. He insists that the appropriate way is not education and enlightenment for moral relativism only but moral education for intelligent development.
Kohlberg's moral course using discussion is advanced by a presented moral dilemma and an moral inference. So In the course, Kohlberg has suggested a hypothetic dilemma to diversify or integrate their values into far higher level by solving a problem based on a discussion. Through this course, students learn while they participate in dilemma discussion that the solution of conflict which is often faced in routine may be not one but severalty and other may choose differently in case of the same situation.
B. K. Beyer's model and J. B. Arbuthnot and D. Faust's model have been representative of the instructing strategy suggesting a procedure and method of moral inference according to moral course using discussion.
Beyer sets activities with which a teacher can induce his students to take part in moral inference into 5 stages. which is composed of (1) suggesting a dilemma, (2) distinguishing acts, (3) organizing small groups, (4) running a discussion in class and (5) the conclusion of a discussion
Arbuthnot and Faust's is composed of courses such as (1) organizing small groups according to inference, (2) choosing and preparing a dilemma, (3) creating appropriate mental atmosphere, (4) starting to discuss, (5) guiding a discussion and a state higher discussion and (6) the conclusion of a discussion ,which has 2~3 courses and directions per each stage. So it helps the discussion to go well with concrete ways.
Kohlberg directs not only to emphasize teacher's role with writing it apparently as moral instructor but to unveil a teacher's reasonable expectation and limitation. a teacher's serious mission is to contribute moral advancement. This is, it is to serve as promoter for student's moral advancement for human knowledge. So the essence of mission accomplished by the teacher is to develop courses such as thought, judgement, meditation and so on. a teacher can not only let his student take part in moral discussion but also put moral judgement into high level. this is a state higher stimulus technique, which can put moral judgement into high level by experiencing the higher moral inference. The aim of such a state higher stimulus technique is to induce a motive to review his own moral judgement from a student and to provide a hint to let him know more effective moral judgmental method than before.
The 3 factors ,Suggesting a appropriate dilemma, activities of a teacher and a student and class atmosphere, must be performed harmoniously to succeed in the discussion of moral conflict in class. This would be effective when linguistic interaction between a teacher and a student was likely to be open and be active in the tender atmosphere under thorough course scheduling and proper model.
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