교육에 있어서 도덕성 함양은 매우 중요하다. 인간으로서 바람직한 품성을 길러주기 위해서 필요함은 물론이요 개인의 삶의 질을 높여 행복한 삶을 꾸리는데 필수 요건인 샘이다. 본 연구는 도덕교육의 중요성을 전제로 지난 20여년간 도덕교육에 큰 틀을 제공한 콜버그의 인지적 도덕발달론을 탐구하는데 목적을 둔다. 아동의 도덕성 함양을 위해 우리의 도덕교육의 목적은 무엇이고 어떤 내용을 담고 있어야 하는지 모색해 보고자 한다. 콜버그는 도덕성의 ...
교육에 있어서 도덕성 함양은 매우 중요하다. 인간으로서 바람직한 품성을 길러주기 위해서 필요함은 물론이요 개인의 삶의 질을 높여 행복한 삶을 꾸리는데 필수 요건인 샘이다. 본 연구는 도덕교육의 중요성을 전제로 지난 20여년간 도덕교육에 큰 틀을 제공한 콜버그의 인지적 도덕발달론을 탐구하는데 목적을 둔다. 아동의 도덕성 함양을 위해 우리의 도덕교육의 목적은 무엇이고 어떤 내용을 담고 있어야 하는지 모색해 보고자 한다. 콜버그는 도덕성의 인지적 요소를 중시하면서 그것이 단계적으로 발달한다는 입장을 택한다. 그에 있어서 도덕성은, 무엇이 옳고 그른지, 무엇을 마땅히 해야 하거나 하지 말아야 하는지, 그리고 그러한 이유와 정당한 근거가 무엇인지를 사고, 판단하는 능력으로 간주하고 있다. 이런 도덕판단능력은 일정한 단계를 거치면서 발달된다고 한다. 질적으로 구분되는 도덕발달 수준을 3가지로 구분하였으며 각 수준을 다시 하위 두 단계로 구분하여서 모두 6단계로 발달한다고 보았다. 이와 같은 도덕발달론을 근거로 도덕교육론의 목적을 크게 두 가지로 보고 있다. 첫째는 개개인의 자연적인 도덕 판단 발달을 자극하는 일이다. 둘째는 도덕 판단을 사용하여 행동을 스스로 통제할 수 있도록 하는 능력의 발달을 자극하는 일이다. 이를 실행하기 위해서 도덕 딜레마에 대한 토의와 의사소통 중심의 접근법을 제시한다. 그러나 콜버그의 도덕발달론에 있어서 몇 가지 한계점이 있다. 첫째는 발달단계에 관한 문제로 발달단계가 그가 제시하는 데로 예측 가능하게 발달하지도, 전 문화적으로 보편적이지도 않다고 지적한다. 둘째는 도덕교육에 관한 문제로 아동의 양육자, 환경에 따라 도덕성 발달의 여부는 충분히 달라질 수 있다는 점이다. 셋째는 아동의 무한 능력에 관한 문제로 콜버그가 제시한 바와는 달리 초기 단계 아동들은 다양하고 폭넓은 도덕적 사고가 가능하다고 지적한다. 콜버그의 도덕발달론은 이런 한계점을 가지고 있음에도 불구하고 도덕교육에 있어서 시사하는 바가 크다. 교육의 대상을 능동적으로 대우하며 도덕교육이 주입식이 아닌 스스로 판단하고 이성적으로 사고하는 도덕성 함양을 추구하고 있다는 점에서 우리의 도덕교육이 지향해야하는 점이다. 토의식 수업을 통해 도덕적 추론을 해나가는 그의 인지적 도덕발달론은 매우 유용한 시사점을 주고 있다. 그래서 공동체 의식과 도덕적 분위기와 모범을 중요시 하는 덕목론적 접근을 도덕교육에 상호보완 한다면 현 도덕교육에 새로운 길을 열 것이라 본다. 이러한 접근 방식을 풀어 실현시킬 수 있는 구체적인 내용과 자료, 방법 등이 새롭게 모색되어야 한다.
교육에 있어서 도덕성 함양은 매우 중요하다. 인간으로서 바람직한 품성을 길러주기 위해서 필요함은 물론이요 개인의 삶의 질을 높여 행복한 삶을 꾸리는데 필수 요건인 샘이다. 본 연구는 도덕교육의 중요성을 전제로 지난 20여년간 도덕교육에 큰 틀을 제공한 콜버그의 인지적 도덕발달론을 탐구하는데 목적을 둔다. 아동의 도덕성 함양을 위해 우리의 도덕교육의 목적은 무엇이고 어떤 내용을 담고 있어야 하는지 모색해 보고자 한다. 콜버그는 도덕성의 인지적 요소를 중시하면서 그것이 단계적으로 발달한다는 입장을 택한다. 그에 있어서 도덕성은, 무엇이 옳고 그른지, 무엇을 마땅히 해야 하거나 하지 말아야 하는지, 그리고 그러한 이유와 정당한 근거가 무엇인지를 사고, 판단하는 능력으로 간주하고 있다. 이런 도덕판단능력은 일정한 단계를 거치면서 발달된다고 한다. 질적으로 구분되는 도덕발달 수준을 3가지로 구분하였으며 각 수준을 다시 하위 두 단계로 구분하여서 모두 6단계로 발달한다고 보았다. 이와 같은 도덕발달론을 근거로 도덕교육론의 목적을 크게 두 가지로 보고 있다. 첫째는 개개인의 자연적인 도덕 판단 발달을 자극하는 일이다. 둘째는 도덕 판단을 사용하여 행동을 스스로 통제할 수 있도록 하는 능력의 발달을 자극하는 일이다. 이를 실행하기 위해서 도덕 딜레마에 대한 토의와 의사소통 중심의 접근법을 제시한다. 그러나 콜버그의 도덕발달론에 있어서 몇 가지 한계점이 있다. 첫째는 발달단계에 관한 문제로 발달단계가 그가 제시하는 데로 예측 가능하게 발달하지도, 전 문화적으로 보편적이지도 않다고 지적한다. 둘째는 도덕교육에 관한 문제로 아동의 양육자, 환경에 따라 도덕성 발달의 여부는 충분히 달라질 수 있다는 점이다. 셋째는 아동의 무한 능력에 관한 문제로 콜버그가 제시한 바와는 달리 초기 단계 아동들은 다양하고 폭넓은 도덕적 사고가 가능하다고 지적한다. 콜버그의 도덕발달론은 이런 한계점을 가지고 있음에도 불구하고 도덕교육에 있어서 시사하는 바가 크다. 교육의 대상을 능동적으로 대우하며 도덕교육이 주입식이 아닌 스스로 판단하고 이성적으로 사고하는 도덕성 함양을 추구하고 있다는 점에서 우리의 도덕교육이 지향해야하는 점이다. 토의식 수업을 통해 도덕적 추론을 해나가는 그의 인지적 도덕발달론은 매우 유용한 시사점을 주고 있다. 그래서 공동체 의식과 도덕적 분위기와 모범을 중요시 하는 덕목론적 접근을 도덕교육에 상호보완 한다면 현 도덕교육에 새로운 길을 열 것이라 본다. 이러한 접근 방식을 풀어 실현시킬 수 있는 구체적인 내용과 자료, 방법 등이 새롭게 모색되어야 한다.
In education, fostering morality is very crucial. That is mandatory for learners to build up their character, to improve their quality of life and ultimately to lead a happy life. The purpose of this study was to examine L. Kohlberg's cognitive moral development theory in consider- ation of the impo...
In education, fostering morality is very crucial. That is mandatory for learners to build up their character, to improve their quality of life and ultimately to lead a happy life. The purpose of this study was to examine L. Kohlberg's cognitive moral development theory in consider- ation of the importance of moral education. Kohlberg laid the solid foundation for moral education over the last two decades, and it's meant in this study to discuss what Korean moral education should pursue to cultivate children's morality and what should actually be taught. Kohlberg put emphasis on the cognitive elements of morality and asserted that its development would be done by stages. According to him, morality refers to an ability to discriminate between right and wrong, to judge what one should or shouldn't do, and to think of the reason and rationale. Such a moral judgment develops in stages. He divided moral development into three stages, and then subclassified each stage into two. Thus, he believed that morality is developed in six stages, and he argued that the purpose of moral education is twofold based on his moral development theory. One is to stimulate the natural moral judgment development of individuals, and the other is to stir up the development of their ability to get themselves in control by using their moral judgment. He suggested two methods to attain the purpose of moral education: discussion on moral dilemma and communication- centered approach. But there are some limitations to Kohlberg's moral development theory: First, there are some problems with the developmental stages. Contrary to his argument, it's pointed out that morality isn't developed in a predictable or universal manner. Second, in terms of moral education, the development of morality may absolutely hinge on children's rearers or environments. Third, children have elastic potentials. Contrary to Kohlberg's argument, it is possible for children who are in the initial stage to do extensive and moralistic thinking in diverse ways. Despite such limitations, Kohlberg's moral development theory gives great suggestions on moral education. His theory shows in which direction Korean moral education should be led. He valued learners and pursued the cultivation of morality by autonomous judgment and rational thinking instead of merely sticking to cramming education. Specifically, his cognitive moral development theory that stresses discussion instruction and moral reasoning gives very informative suggestions. If moral education is added by a virtue-centered approach that accentuates community-mindedness, moral atmosphere and modeling, that is expected to open a new chapter for moral education, and teaching materials and methods required for this approach should be prepared.
In education, fostering morality is very crucial. That is mandatory for learners to build up their character, to improve their quality of life and ultimately to lead a happy life. The purpose of this study was to examine L. Kohlberg's cognitive moral development theory in consider- ation of the importance of moral education. Kohlberg laid the solid foundation for moral education over the last two decades, and it's meant in this study to discuss what Korean moral education should pursue to cultivate children's morality and what should actually be taught. Kohlberg put emphasis on the cognitive elements of morality and asserted that its development would be done by stages. According to him, morality refers to an ability to discriminate between right and wrong, to judge what one should or shouldn't do, and to think of the reason and rationale. Such a moral judgment develops in stages. He divided moral development into three stages, and then subclassified each stage into two. Thus, he believed that morality is developed in six stages, and he argued that the purpose of moral education is twofold based on his moral development theory. One is to stimulate the natural moral judgment development of individuals, and the other is to stir up the development of their ability to get themselves in control by using their moral judgment. He suggested two methods to attain the purpose of moral education: discussion on moral dilemma and communication- centered approach. But there are some limitations to Kohlberg's moral development theory: First, there are some problems with the developmental stages. Contrary to his argument, it's pointed out that morality isn't developed in a predictable or universal manner. Second, in terms of moral education, the development of morality may absolutely hinge on children's rearers or environments. Third, children have elastic potentials. Contrary to Kohlberg's argument, it is possible for children who are in the initial stage to do extensive and moralistic thinking in diverse ways. Despite such limitations, Kohlberg's moral development theory gives great suggestions on moral education. His theory shows in which direction Korean moral education should be led. He valued learners and pursued the cultivation of morality by autonomous judgment and rational thinking instead of merely sticking to cramming education. Specifically, his cognitive moral development theory that stresses discussion instruction and moral reasoning gives very informative suggestions. If moral education is added by a virtue-centered approach that accentuates community-mindedness, moral atmosphere and modeling, that is expected to open a new chapter for moral education, and teaching materials and methods required for this approach should be prepared.
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