본 연구는 태권도 체육관의 주 고객인 수련생들의 체육관 프로그램 만족도를 분석하여 태권도 체육관의 새로운 고객경영전략을 위한 기초 자료를 제공하는데 연구의 목적을 두었으며, 2006-5차 충남지역 국기원 승품(단)심사에 응시한수련생들 600명을 대상으로 하였으며, 회수된 설문지 중 이중기입 하거나 불성실하게 응답한 25부를 제외하고 총 575부를 부호화하여 컴퓨터에 개별 입력 시킨 후 분석 목적에 따라 전산처리 하였다. 본 연구에서 사용된 통계방법은 평균 및 표준편차(Mean & ...
본 연구는 태권도 체육관의 주 고객인 수련생들의 체육관 프로그램 만족도를 분석하여 태권도 체육관의 새로운 고객경영전략을 위한 기초 자료를 제공하는데 연구의 목적을 두었으며, 2006-5차 충남지역 국기원 승품(단)심사에 응시한수련생들 600명을 대상으로 하였으며, 회수된 설문지 중 이중기입 하거나 불성실하게 응답한 25부를 제외하고 총 575부를 부호화하여 컴퓨터에 개별 입력 시킨 후 분석 목적에 따라 전산처리 하였다. 본 연구에서 사용된 통계방법은 평균 및 표준편차(Mean & SD), T-test, 일원변량분석(one-way ANOVA) 등을 실시하였다. 그리고 통계적 유의수준은 α=.05로 설정하였고, 사후검증(post-hoc test)은 Scheffe 방법을 실시 한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 수련생들의 성별에 따른 체육관 프로그램의 만족도는 남녀 집단간에 유의미한 차이 없이 대체로 만족하는 것으로 나타났다. 둘째, 수련생들의 학년에 따른 체육관 프로그램 만족도에서는, 체육관에서 다양한 여가 프로그램을 활용하는 부분에서 집단별로 차이가 있는 것으로 나타났다(p<.01). 중학생의 만족도가 4.03으로 가장 높았으며, 초등 4~6학년(4.01), 고등학생(4.00), 대학생 이상(3.22) 순이었다. 셋째, 현재의 품(단)에 따른 수련생들의 체육관 프로그램 만족도에서는, 체육관의 인성교육 프로그램에 대해서 집단별로 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(p<.05). 2품(단)의 평균이 4.31로 만족도가 가장 높고, 그 다음으로 3품(단) 4.18, 1품(단) 4.07, 4품(단) 이상이 3.81 순으로 만족하는 것으로 나타났다. 넷째, 태권도를 배우는 목적에 따른 수련생들의 체육관 프로그램 만족도에서는 태권도 프로그램, 여가 프로그램, 프로그램에 대한 흥미에 있어서 유의수준 p<.05 수준에서 집단별로 유의한 차이가 있는 것으로 분석되었다. 태권도 프로그램에 대한 만족도는 자기 방어를 목적으로 한 경우(4.23) 가장 높고, 심신 단련을 목적으로 한 경우(3.83)가 가장 낮은 것으로 나타났다. 그리고 여가 프로그램에 대한 만족도는 인격 형성을 목적으로 한 경우(4.32) 가장 높으며, 자기 방어(4.08), 심신 단련(3.96), 소질 개발(3.89), 주위의 권유(3.71)로 나타났다. 또한, 프로그램에 대한 흥미는 프로그램에 대한 만족도와 마찬가지로 자기 방어를 목적으로 한 경우(4.43)에 가장 높으며, 소질 개발을 목적으로 한 경우(4.04)가 가장 낮게 나타났다.
본 연구는 태권도 체육관의 주 고객인 수련생들의 체육관 프로그램 만족도를 분석하여 태권도 체육관의 새로운 고객경영전략을 위한 기초 자료를 제공하는데 연구의 목적을 두었으며, 2006-5차 충남지역 국기원 승품(단)심사에 응시한수련생들 600명을 대상으로 하였으며, 회수된 설문지 중 이중기입 하거나 불성실하게 응답한 25부를 제외하고 총 575부를 부호화하여 컴퓨터에 개별 입력 시킨 후 분석 목적에 따라 전산처리 하였다. 본 연구에서 사용된 통계방법은 평균 및 표준편차(Mean & SD), T-test, 일원변량분석(one-way ANOVA) 등을 실시하였다. 그리고 통계적 유의수준은 α=.05로 설정하였고, 사후검증(post-hoc test)은 Scheffe 방법을 실시 한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 수련생들의 성별에 따른 체육관 프로그램의 만족도는 남녀 집단간에 유의미한 차이 없이 대체로 만족하는 것으로 나타났다. 둘째, 수련생들의 학년에 따른 체육관 프로그램 만족도에서는, 체육관에서 다양한 여가 프로그램을 활용하는 부분에서 집단별로 차이가 있는 것으로 나타났다(p<.01). 중학생의 만족도가 4.03으로 가장 높았으며, 초등 4~6학년(4.01), 고등학생(4.00), 대학생 이상(3.22) 순이었다. 셋째, 현재의 품(단)에 따른 수련생들의 체육관 프로그램 만족도에서는, 체육관의 인성교육 프로그램에 대해서 집단별로 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(p<.05). 2품(단)의 평균이 4.31로 만족도가 가장 높고, 그 다음으로 3품(단) 4.18, 1품(단) 4.07, 4품(단) 이상이 3.81 순으로 만족하는 것으로 나타났다. 넷째, 태권도를 배우는 목적에 따른 수련생들의 체육관 프로그램 만족도에서는 태권도 프로그램, 여가 프로그램, 프로그램에 대한 흥미에 있어서 유의수준 p<.05 수준에서 집단별로 유의한 차이가 있는 것으로 분석되었다. 태권도 프로그램에 대한 만족도는 자기 방어를 목적으로 한 경우(4.23) 가장 높고, 심신 단련을 목적으로 한 경우(3.83)가 가장 낮은 것으로 나타났다. 그리고 여가 프로그램에 대한 만족도는 인격 형성을 목적으로 한 경우(4.32) 가장 높으며, 자기 방어(4.08), 심신 단련(3.96), 소질 개발(3.89), 주위의 권유(3.71)로 나타났다. 또한, 프로그램에 대한 흥미는 프로그램에 대한 만족도와 마찬가지로 자기 방어를 목적으로 한 경우(4.43)에 가장 높으며, 소질 개발을 목적으로 한 경우(4.04)가 가장 낮게 나타났다.
The purpose of this study is to provide basic data for new customer management strategy by analyzing satisfaction of taekwondo trainees, the gymnasium's main customers, over its program. The following conclusion was drawn as a result of analyzing data with 575 trainees in taekwondo gymnasiums in the...
The purpose of this study is to provide basic data for new customer management strategy by analyzing satisfaction of taekwondo trainees, the gymnasium's main customers, over its program. The following conclusion was drawn as a result of analyzing data with 575 trainees in taekwondo gymnasiums in the Chooncheongnam-do region as the subjects of this study. Firstly, there is no significant difference between the male and female groups in satisfaction of the gymnasium program according to the gender and all of them were shown to have satisfaction on the whole. Secondly, as for satisfaction over the gymnasium program according to the grade of the trainees, there appeared to be a difference between the groups in the use of the leisure program (p<.01). The middle school students' satisfaction was highest with 4.03, followed by the elementary school students 4~6 grade (4.01), the high school students (4.00) and the college students (3.22). Thirdly, as for satisfaction of the trainees over the gymnasium program according to the current poom (dan), there was a significant statistical difference between the groups in the gymnasium's personality education program (p<.05). Two poom (dan)'s satisfaction was shown to be highest with 4.31 on average, followed by 3 poom (dan)'s 4.18, 1 poom (dan)'s 4.07 and 4 poom (dan)'s and above with 3.81. Fourthly, as for satisfaction of trainees over the gymnasium program according to the purpose of learning taekwondo, there was a significant difference in a significant level p<.05 between the groups in the taekwondo program, leisure program and interest in the program. As for satisfaction over the taekwondo program, the purpose of self-defense was highest (4.23), while that of training their mind and body was lowest (3.83). And as for satisfaction over the leisure program, the purpose of building their character was highest (4.32), followed by self-defense (4.08), training their mind and body (3.96), developing their temperament (3.89) and persuasion from people around them (3.71). In addition, as for interest in the program, just like satisfaction over the program, the purpose of self-defense was highest (4.43), while that of developing their temperament was lowest (4.04). From the foregoing analysis, it can be seen that the taekwondo trainees have satisfaction on the whole regardless of variables such as the gender, grade and poom (dan), but there is a difference in recognizing satisfaction according to the purpose of learning taekwondo. This implies that if the program is planned more carefully under the consideration of the purpose of learning taekwondo, it will be effective in enhancing the trainees' satisfaction.
The purpose of this study is to provide basic data for new customer management strategy by analyzing satisfaction of taekwondo trainees, the gymnasium's main customers, over its program. The following conclusion was drawn as a result of analyzing data with 575 trainees in taekwondo gymnasiums in the Chooncheongnam-do region as the subjects of this study. Firstly, there is no significant difference between the male and female groups in satisfaction of the gymnasium program according to the gender and all of them were shown to have satisfaction on the whole. Secondly, as for satisfaction over the gymnasium program according to the grade of the trainees, there appeared to be a difference between the groups in the use of the leisure program (p<.01). The middle school students' satisfaction was highest with 4.03, followed by the elementary school students 4~6 grade (4.01), the high school students (4.00) and the college students (3.22). Thirdly, as for satisfaction of the trainees over the gymnasium program according to the current poom (dan), there was a significant statistical difference between the groups in the gymnasium's personality education program (p<.05). Two poom (dan)'s satisfaction was shown to be highest with 4.31 on average, followed by 3 poom (dan)'s 4.18, 1 poom (dan)'s 4.07 and 4 poom (dan)'s and above with 3.81. Fourthly, as for satisfaction of trainees over the gymnasium program according to the purpose of learning taekwondo, there was a significant difference in a significant level p<.05 between the groups in the taekwondo program, leisure program and interest in the program. As for satisfaction over the taekwondo program, the purpose of self-defense was highest (4.23), while that of training their mind and body was lowest (3.83). And as for satisfaction over the leisure program, the purpose of building their character was highest (4.32), followed by self-defense (4.08), training their mind and body (3.96), developing their temperament (3.89) and persuasion from people around them (3.71). In addition, as for interest in the program, just like satisfaction over the program, the purpose of self-defense was highest (4.43), while that of developing their temperament was lowest (4.04). From the foregoing analysis, it can be seen that the taekwondo trainees have satisfaction on the whole regardless of variables such as the gender, grade and poom (dan), but there is a difference in recognizing satisfaction according to the purpose of learning taekwondo. This implies that if the program is planned more carefully under the consideration of the purpose of learning taekwondo, it will be effective in enhancing the trainees' satisfaction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.