본 연구는 성경 이야기를 통한 음악극이 유아의 신학적 개념과 자아개념에 어떠한 영항을 미치는지를 알아보는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1.성경 이야기를 통한 음악극이 유아의 신학적 개념과 자아개념에 미치는 영향은 어떠한가? 2.성경 이야기를 통한 음악극이 유아의 신학적 개념과 자아개념에 미치는 영향은 성별에 따라 차이가 있는가? 본 연구 대상은 서울시 동작구에 위치한 M유치원 만4세 30명과 마포구에 위치한 S유치원 만4세 30명, 총 60명을 대상으로 하였다. 실험연구를 위한 도구로는 유치원 현장 교사들에게 면접, 설문조사를 하여 빈도가 높은 성경 이야기 5편을 선정하여 음악극으로 재구성하였다. 연구도구는 유아들의 신학적 개념을 알아보기 위해 Goldman의 종교적 사고개념 측정도구와 송수희(1986), 이혜상(1994), 김성원(1999)이 구성한 신학적 개념에 대한 질문지의 내용을 전문가 5인으로부터 수정·보완하여 ...
본 연구는 성경 이야기를 통한 음악극이 유아의 신학적 개념과 자아개념에 어떠한 영항을 미치는지를 알아보는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1.성경 이야기를 통한 음악극이 유아의 신학적 개념과 자아개념에 미치는 영향은 어떠한가? 2.성경 이야기를 통한 음악극이 유아의 신학적 개념과 자아개념에 미치는 영향은 성별에 따라 차이가 있는가? 본 연구 대상은 서울시 동작구에 위치한 M유치원 만4세 30명과 마포구에 위치한 S유치원 만4세 30명, 총 60명을 대상으로 하였다. 실험연구를 위한 도구로는 유치원 현장 교사들에게 면접, 설문조사를 하여 빈도가 높은 성경 이야기 5편을 선정하여 음악극으로 재구성하였다. 연구도구는 유아들의 신학적 개념을 알아보기 위해 Goldman의 종교적 사고개념 측정도구와 송수희(1986), 이혜상(1994), 김성원(1999)이 구성한 신학적 개념에 대한 질문지의 내용을 전문가 5인으로부터 수정·보완하여 내용 타당도를 검증한 후 사용하였다. 유아의 자아개념을 알아보기 위한 검사는 Bently와 Yeatts(1974)의 자아개념 그림검사도구를 기초로 김승희(1999)가 수정 사용한 유아용 자아개념 그림 검사 도구를 전문가 5인으로부터 수정·보완하여 내용타당도를 검증한 후 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS-Win 12.0 통계프로그램을 사용하여 통계처리하였으며, 음악극을 실시한 집단과 실시하지 않은 집단이 유아의 신학적 개념과 자아개념에 어떠한 차이가 있는지 살펴보기 위해 대응표본 t 검정(Paired-Sample t-test)으로 분석하였고, 성별(남자?여자)간의 차이를 알아보기 위해서는 이원변량분석(Two-Way ANOVA)을 하였다. 본 연구를 통하여 얻은 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 성경 이야기를 통한 음악극을 경험한 유아들이 경험하지 않은 유아들보다 신학적 개념이 향상되었다. 하위영역으로 예수님, 기도, 성경요인은 사전검사보다 사후검사에서 높은 평균을 보이며 p<.05에서 유의한 차이를 보였다. 그러나 하나님, 교회, 죽음요인은 높은 평균은 보였으나 유의한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 성경 이야기를 통한 음악극을 경험한 유아들이 경험하지 않은 유아들보다 자아개념이 향상되었다. 하위영역별로 살펴보면 모든 하위영역은 사전검사보다 사후검사에서 높은 평균을 보였으며 특히, 일반적 충족감은 p<.05에서 또래관계는 p<.01에서 유의한 차이를 보였다. 셋째, 성경 이야기를 통한 음악극이 성별에 따라 유아의 신학적 개념과 자아개념에 미치는 영향은 통계적으로는 유의한 차이가 있었으나 성별에 따른 주효과는 나타나지 않았다. 이상과 같은 결과를 통해 성경 이야기를 통한 음악극이 유아의 신학적 개념과 자아개념에 미치는 긍정적인 효과들이 입증되었다. 이는 성경 이야기를 통한 음악극을 교육현장에서 적극적으로 활용한다면 신학적 개념과 자아개념을 보다 더 효과적으로 증진시킬 수 있음을 시사한다고 할 수 있다. 그러므로 교사는 유아에게 성경 이야기에 기초한 음악극을 제시하고 다양한 환경을 제공함으로써 음악극의 진행과정을 잘 관찰하여야 하며, 유아 스스로 음악극을 계획하고 참여하고 평가할 수 있는 기회를 주어 더욱더 높은 차원의 신학적 개념과 자아개념의 발달이 이루어지도록 해야 할 것이다.
본 연구는 성경 이야기를 통한 음악극이 유아의 신학적 개념과 자아개념에 어떠한 영항을 미치는지를 알아보는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1.성경 이야기를 통한 음악극이 유아의 신학적 개념과 자아개념에 미치는 영향은 어떠한가? 2.성경 이야기를 통한 음악극이 유아의 신학적 개념과 자아개념에 미치는 영향은 성별에 따라 차이가 있는가? 본 연구 대상은 서울시 동작구에 위치한 M유치원 만4세 30명과 마포구에 위치한 S유치원 만4세 30명, 총 60명을 대상으로 하였다. 실험연구를 위한 도구로는 유치원 현장 교사들에게 면접, 설문조사를 하여 빈도가 높은 성경 이야기 5편을 선정하여 음악극으로 재구성하였다. 연구도구는 유아들의 신학적 개념을 알아보기 위해 Goldman의 종교적 사고개념 측정도구와 송수희(1986), 이혜상(1994), 김성원(1999)이 구성한 신학적 개념에 대한 질문지의 내용을 전문가 5인으로부터 수정·보완하여 내용 타당도를 검증한 후 사용하였다. 유아의 자아개념을 알아보기 위한 검사는 Bently와 Yeatts(1974)의 자아개념 그림검사도구를 기초로 김승희(1999)가 수정 사용한 유아용 자아개념 그림 검사 도구를 전문가 5인으로부터 수정·보완하여 내용타당도를 검증한 후 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS-Win 12.0 통계프로그램을 사용하여 통계처리하였으며, 음악극을 실시한 집단과 실시하지 않은 집단이 유아의 신학적 개념과 자아개념에 어떠한 차이가 있는지 살펴보기 위해 대응표본 t 검정(Paired-Sample t-test)으로 분석하였고, 성별(남자?여자)간의 차이를 알아보기 위해서는 이원변량분석(Two-Way ANOVA)을 하였다. 본 연구를 통하여 얻은 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 성경 이야기를 통한 음악극을 경험한 유아들이 경험하지 않은 유아들보다 신학적 개념이 향상되었다. 하위영역으로 예수님, 기도, 성경요인은 사전검사보다 사후검사에서 높은 평균을 보이며 p<.05에서 유의한 차이를 보였다. 그러나 하나님, 교회, 죽음요인은 높은 평균은 보였으나 유의한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 성경 이야기를 통한 음악극을 경험한 유아들이 경험하지 않은 유아들보다 자아개념이 향상되었다. 하위영역별로 살펴보면 모든 하위영역은 사전검사보다 사후검사에서 높은 평균을 보였으며 특히, 일반적 충족감은 p<.05에서 또래관계는 p<.01에서 유의한 차이를 보였다. 셋째, 성경 이야기를 통한 음악극이 성별에 따라 유아의 신학적 개념과 자아개념에 미치는 영향은 통계적으로는 유의한 차이가 있었으나 성별에 따른 주효과는 나타나지 않았다. 이상과 같은 결과를 통해 성경 이야기를 통한 음악극이 유아의 신학적 개념과 자아개념에 미치는 긍정적인 효과들이 입증되었다. 이는 성경 이야기를 통한 음악극을 교육현장에서 적극적으로 활용한다면 신학적 개념과 자아개념을 보다 더 효과적으로 증진시킬 수 있음을 시사한다고 할 수 있다. 그러므로 교사는 유아에게 성경 이야기에 기초한 음악극을 제시하고 다양한 환경을 제공함으로써 음악극의 진행과정을 잘 관찰하여야 하며, 유아 스스로 음악극을 계획하고 참여하고 평가할 수 있는 기회를 주어 더욱더 높은 차원의 신학적 개념과 자아개념의 발달이 이루어지도록 해야 할 것이다.
The purpose of this study is to examine influence of music drama of Bible stories upon theological concept and self-concept of young children For the purpose, the following questions were established. 1. What effects to biblical music drama have on theological concept and self-concept of you...
The purpose of this study is to examine influence of music drama of Bible stories upon theological concept and self-concept of young children For the purpose, the following questions were established. 1. What effects to biblical music drama have on theological concept and self-concept of young children? How does biblical music drama have influence upon building theological concept and self-concept of young children? 2. Are there differences in the effects music drama of Bible stories have on theological concept and self concept of young children based on the sex of children? As subjects of the study, thirty 4-year-old students at M kindergarten located in Dongjak-gu, Seoul and thirty 4-year-old students at S kindergarten located in Mapo-gu, Seoul were selected for a total of 60 students. As the tool for the study, five popular stories in the Bible were selected through interviews and questionnaires with kindergarten teachers, and music drama were composed on the basis of the stories. As methodology, in order to research on theological concept of young children, I used Goldman's assessment tools for religious thought and a questionnaire for theological concept that was developed by S-H Song (1986), and modified and supplemented by H-S Lee (1994), and S-W Kim (1999), then tested for its validity by 5 specialists. And, as an assessment of self-concept of young children, I used a self-concept picture assessment tool for children of Bently and Yeatts (1974) that was modified by S-H Kim (1999) and supplemented and verified for its feasibility by 5 specialists. The data were statistically analyzed by using SPSS Win 12.0 Statistics Program, and in order to evaluate differences in theological concept and self-concept between two groups of young children, one group to which music drama of Bible stories were applied and the other group to which music drama of Bible stories were not applied, Paired-sample t-Test was used for analysis of data, and in order to observe differences between boys and girls, Two-way ANOVA was used. The conclusions of this study are as follows: Firstly, theological concept of young children who experienced biblical music drama was enhanced rather than young children who did not it. As subdomains, the former children group showed a higher average in the post study evaluation in the biblical concepts of Jesus, prayers, and the Bible than they did in the pre study evaluation, and also showed significant differences at p<0.05. However, although they showed higher average in God, church, and death, differences were not significant. Secondly, self-concept of young children who experienced biblical music drama was enhanced rather than those who did not experience it. When observations were made by subdomains, all sub domains showed higher average scores in the post study evaluation compared to the pre study evaluation, and significant differences were shown especially in the sense of fulfillment with p<.05 and in peer relations with p<.01. Thirdly, music drama of bible stories showed statistically significant differences in their effect on theological concept and self concept of young children based on sex of children but no major effects were displayed. Through the above results, it was verified that music drama based on Bible stories have positive influence on building theological concept and self-concept of young children. That is to say, it is able to be concluded that, if music drama based on Bible stories are actively used in classroom of kindergarten, theological concept and self-concept of young children will improve more effectively. Therefore, kindergarten teachers have to present music drama based on Bible stories to young children, allow them to observe the progress of music drama by providing diverse environments to children, and by giving the children opportunities to plan, participate in, and evaluate their own plays, children should be encouraged to develop their theological concept and self concept of a higher level.
The purpose of this study is to examine influence of music drama of Bible stories upon theological concept and self-concept of young children For the purpose, the following questions were established. 1. What effects to biblical music drama have on theological concept and self-concept of young children? How does biblical music drama have influence upon building theological concept and self-concept of young children? 2. Are there differences in the effects music drama of Bible stories have on theological concept and self concept of young children based on the sex of children? As subjects of the study, thirty 4-year-old students at M kindergarten located in Dongjak-gu, Seoul and thirty 4-year-old students at S kindergarten located in Mapo-gu, Seoul were selected for a total of 60 students. As the tool for the study, five popular stories in the Bible were selected through interviews and questionnaires with kindergarten teachers, and music drama were composed on the basis of the stories. As methodology, in order to research on theological concept of young children, I used Goldman's assessment tools for religious thought and a questionnaire for theological concept that was developed by S-H Song (1986), and modified and supplemented by H-S Lee (1994), and S-W Kim (1999), then tested for its validity by 5 specialists. And, as an assessment of self-concept of young children, I used a self-concept picture assessment tool for children of Bently and Yeatts (1974) that was modified by S-H Kim (1999) and supplemented and verified for its feasibility by 5 specialists. The data were statistically analyzed by using SPSS Win 12.0 Statistics Program, and in order to evaluate differences in theological concept and self-concept between two groups of young children, one group to which music drama of Bible stories were applied and the other group to which music drama of Bible stories were not applied, Paired-sample t-Test was used for analysis of data, and in order to observe differences between boys and girls, Two-way ANOVA was used. The conclusions of this study are as follows: Firstly, theological concept of young children who experienced biblical music drama was enhanced rather than young children who did not it. As subdomains, the former children group showed a higher average in the post study evaluation in the biblical concepts of Jesus, prayers, and the Bible than they did in the pre study evaluation, and also showed significant differences at p<0.05. However, although they showed higher average in God, church, and death, differences were not significant. Secondly, self-concept of young children who experienced biblical music drama was enhanced rather than those who did not experience it. When observations were made by subdomains, all sub domains showed higher average scores in the post study evaluation compared to the pre study evaluation, and significant differences were shown especially in the sense of fulfillment with p<.05 and in peer relations with p<.01. Thirdly, music drama of bible stories showed statistically significant differences in their effect on theological concept and self concept of young children based on sex of children but no major effects were displayed. Through the above results, it was verified that music drama based on Bible stories have positive influence on building theological concept and self-concept of young children. That is to say, it is able to be concluded that, if music drama based on Bible stories are actively used in classroom of kindergarten, theological concept and self-concept of young children will improve more effectively. Therefore, kindergarten teachers have to present music drama based on Bible stories to young children, allow them to observe the progress of music drama by providing diverse environments to children, and by giving the children opportunities to plan, participate in, and evaluate their own plays, children should be encouraged to develop their theological concept and self concept of a higher level.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.