이 연구는 중․고등학교에 근무하는 행정실장들이 직무를 수행하는 과정에서 공․사립간 어떤 차이가 있는지 살펴보는데 목적이 있다. 이를 위하여 공․사립 행정실장의 법적 성격과 학교운영에서의 행정실의 업무와 학교구성원과의 관계, 행정실장의 역할속에서의 인식에 대하여 분석하였다. 이와 같은 연구문제를 해결하기 위해 공․사립 행정실장에 관한 인식을 조사하기 위하여 충청남도 공․사립 중등학교 행정실장 134명을 대상으로 설문조사를 실시하여 통계처리하였으며, 그 결과를 분석하였다. 이상의 ...
이 연구는 중․고등학교에 근무하는 행정실장들이 직무를 수행하는 과정에서 공․사립간 어떤 차이가 있는지 살펴보는데 목적이 있다. 이를 위하여 공․사립 행정실장의 법적 성격과 학교운영에서의 행정실의 업무와 학교구성원과의 관계, 행정실장의 역할속에서의 인식에 대하여 분석하였다. 이와 같은 연구문제를 해결하기 위해 공․사립 행정실장에 관한 인식을 조사하기 위하여 충청남도 공․사립 중등학교 행정실장 134명을 대상으로 설문조사를 실시하여 통계처리하였으며, 그 결과를 분석하였다. 이상의 과정을 통하여 얻어진 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교구성원에 대한 인식에서는 공립보다 사립에서 보다 긍정적으로 인식하고 있었으며, 학교에 대한 평가, 학부모의 역할, 교사의 역할에서도 공․사립간 인식차가 있었다. 둘째, 전반적으로 행정실장의 역할에 대한 인식은 공립보다 사립이 긍정적으로 인식하고 있었지만, 위임전결규정 개정의 필요성에 대해서는 공립이 사립보다 긍정적이였다. 행정실장의 역할에 대한 인식, 학교예산 집행의 적정성에 대해서는 사립에서 긍정적으로 인식하고 있었다. 셋째, 학교혁신 및 정부시책에 대한 인식에서는 공․사립간 인식차가 크게 나타났다. 그러나 혁신정도와 정부시책 반영정도에 있어서는 공․사립 모두 부정적으로 인식하고 있었으며, 상급기관에 대한 신뢰도에서는 공립보다 사립에서 긍정적으로 인식하고 있었다. 넷째, 사립학교에 대한 인식에서 사립학교의 순환전보의 타당성에서는 긍정적으로 인식하고 있었고, 사립학교에 대한 차별성에서는 차별을 받고 있다고 인식하고 있었다. 공․사립간 업무공유에 대해서는 모두가 부정적으로 인식하고 있었으나, 사립보다 공립에서 부정적으로 인식하고 있었다. 다섯째, 행정실에 대한 근무여건과 복지 및 만족도에 대하여 공․사립간 인식차가 있었다. 행정실의 근무여건 및 복지, 학교근무에 대한 만족도에서 모두 부정적으로 인식하고 있었으며, 공립보다 사립에서 긍정적으로 인식하고 있었다. 여섯째, 행정실장 역할과정에서의 제약 원인에 있어서는 공립은 교장의 일방적 지시, 교사들과의 인식차이, 교사들의 비협조 순으로 인식한 반면 사립은 교사들의 비협조, 교사들과의 인식차이, 교장의 일방적 지시 순으로 인식하였다. 일곱째, 공직생활에 필요한 덕목에 대한 인식에서는 공립은 성실성, 조직의 인화, 책임감 순으로 인식하고 있었고, 사립은 책임감, 업무능력, 성실성 순으로 인식하고 있었다.
이 연구는 중․고등학교에 근무하는 행정실장들이 직무를 수행하는 과정에서 공․사립간 어떤 차이가 있는지 살펴보는데 목적이 있다. 이를 위하여 공․사립 행정실장의 법적 성격과 학교운영에서의 행정실의 업무와 학교구성원과의 관계, 행정실장의 역할속에서의 인식에 대하여 분석하였다. 이와 같은 연구문제를 해결하기 위해 공․사립 행정실장에 관한 인식을 조사하기 위하여 충청남도 공․사립 중등학교 행정실장 134명을 대상으로 설문조사를 실시하여 통계처리하였으며, 그 결과를 분석하였다. 이상의 과정을 통하여 얻어진 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교구성원에 대한 인식에서는 공립보다 사립에서 보다 긍정적으로 인식하고 있었으며, 학교에 대한 평가, 학부모의 역할, 교사의 역할에서도 공․사립간 인식차가 있었다. 둘째, 전반적으로 행정실장의 역할에 대한 인식은 공립보다 사립이 긍정적으로 인식하고 있었지만, 위임전결규정 개정의 필요성에 대해서는 공립이 사립보다 긍정적이였다. 행정실장의 역할에 대한 인식, 학교예산 집행의 적정성에 대해서는 사립에서 긍정적으로 인식하고 있었다. 셋째, 학교혁신 및 정부시책에 대한 인식에서는 공․사립간 인식차가 크게 나타났다. 그러나 혁신정도와 정부시책 반영정도에 있어서는 공․사립 모두 부정적으로 인식하고 있었으며, 상급기관에 대한 신뢰도에서는 공립보다 사립에서 긍정적으로 인식하고 있었다. 넷째, 사립학교에 대한 인식에서 사립학교의 순환전보의 타당성에서는 긍정적으로 인식하고 있었고, 사립학교에 대한 차별성에서는 차별을 받고 있다고 인식하고 있었다. 공․사립간 업무공유에 대해서는 모두가 부정적으로 인식하고 있었으나, 사립보다 공립에서 부정적으로 인식하고 있었다. 다섯째, 행정실에 대한 근무여건과 복지 및 만족도에 대하여 공․사립간 인식차가 있었다. 행정실의 근무여건 및 복지, 학교근무에 대한 만족도에서 모두 부정적으로 인식하고 있었으며, 공립보다 사립에서 긍정적으로 인식하고 있었다. 여섯째, 행정실장 역할과정에서의 제약 원인에 있어서는 공립은 교장의 일방적 지시, 교사들과의 인식차이, 교사들의 비협조 순으로 인식한 반면 사립은 교사들의 비협조, 교사들과의 인식차이, 교장의 일방적 지시 순으로 인식하였다. 일곱째, 공직생활에 필요한 덕목에 대한 인식에서는 공립은 성실성, 조직의 인화, 책임감 순으로 인식하고 있었고, 사립은 책임감, 업무능력, 성실성 순으로 인식하고 있었다.
The purpose of this study is to find out whether there are any differences between administrators working in public and private middle school and high school. In order to conduct this study, legal characteristics of administrators working in public and private school, administrative work in school o...
The purpose of this study is to find out whether there are any differences between administrators working in public and private middle school and high school. In order to conduct this study, legal characteristics of administrators working in public and private school, administrative work in school operation, relations between administrators and school members, recognition toward administrator's role were analyzed. To solve this study issue, 134 administrators working at middle school and high school located in Chungcheongnam-do were polled to examine the recognition toward public and private school administrators. This survey was sorted out statistically and the result of it was analyzed. Based on the procedures above, the following study results were obtained. Firstly, for the recognition toward school members, people tend to recognize administrator more positively in private school than in public school. There were also gap between public school and private school about the recognition toward evaluation on the school, parents' role and teachers' role. Secondly, although overall recognition toward administrator's role was more positive in public school than in private school, public school was more positive about the revision of mandate system regulations than private school. As for the recognition toward administrator's role and appropriateness of executing school budget, it was more positively recognized in private school. Thirdly, for the recognition toward school innovation and governmental policy, there was a significance difference in the recognition between public school and private school. However, both public and private school recognized the level of innovation and reflection level of governmental policy negatively, and private school trusted the superior institution more positively than public school. Fourthly, for the recognition toward private school, validity of private school's rotation system was being recognized positively, but as for the recognition toward discrimination against private school, they thought that they were being discriminated. Although all of them recognized job sharing between public school and private school negatively, private school recognized it more negatively than public school. Fifthly, there was a difference of recognition between public and private school for the satisfactory level of working conditions and welfare of administration office. All of them recognized working conditions and welfare of administration office negatively, but private school recognized it more positively than public school. Sixthly, for the reason for restrictions in the administrator's role process, public school recognized the reason according to the order of headmaster's unilateral directions, difference of recognitions between teachers, teachers' noncooperation. On the other side, private school recognized the reason according to the order of teachers' noncooperation, difference of recognitions between teachers, headmaster's unilateral directions. Seventhly, for the recognition on the virtue that is needed in public service, public school recognized the importance of virtue according to the order of sincerity, harmony of the organization and responsibility. On the other side, private school recognized the importance of virtue according to the order of responsibility, working ability and sincerity.
The purpose of this study is to find out whether there are any differences between administrators working in public and private middle school and high school. In order to conduct this study, legal characteristics of administrators working in public and private school, administrative work in school operation, relations between administrators and school members, recognition toward administrator's role were analyzed. To solve this study issue, 134 administrators working at middle school and high school located in Chungcheongnam-do were polled to examine the recognition toward public and private school administrators. This survey was sorted out statistically and the result of it was analyzed. Based on the procedures above, the following study results were obtained. Firstly, for the recognition toward school members, people tend to recognize administrator more positively in private school than in public school. There were also gap between public school and private school about the recognition toward evaluation on the school, parents' role and teachers' role. Secondly, although overall recognition toward administrator's role was more positive in public school than in private school, public school was more positive about the revision of mandate system regulations than private school. As for the recognition toward administrator's role and appropriateness of executing school budget, it was more positively recognized in private school. Thirdly, for the recognition toward school innovation and governmental policy, there was a significance difference in the recognition between public school and private school. However, both public and private school recognized the level of innovation and reflection level of governmental policy negatively, and private school trusted the superior institution more positively than public school. Fourthly, for the recognition toward private school, validity of private school's rotation system was being recognized positively, but as for the recognition toward discrimination against private school, they thought that they were being discriminated. Although all of them recognized job sharing between public school and private school negatively, private school recognized it more negatively than public school. Fifthly, there was a difference of recognition between public and private school for the satisfactory level of working conditions and welfare of administration office. All of them recognized working conditions and welfare of administration office negatively, but private school recognized it more positively than public school. Sixthly, for the reason for restrictions in the administrator's role process, public school recognized the reason according to the order of headmaster's unilateral directions, difference of recognitions between teachers, teachers' noncooperation. On the other side, private school recognized the reason according to the order of teachers' noncooperation, difference of recognitions between teachers, headmaster's unilateral directions. Seventhly, for the recognition on the virtue that is needed in public service, public school recognized the importance of virtue according to the order of sincerity, harmony of the organization and responsibility. On the other side, private school recognized the importance of virtue according to the order of responsibility, working ability and sincerity.
주제어
#인적자원정책 공립학교 사립학교 역할인식 충청남도 중학교 고등학교 행정실장
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.