본 논문은 세계화 속에서 급변하는 서울시의 도시공간구조의 변화에 대해서 연구한 것이다. 도시공간구조의 단기간의 변화를 가장 잘 나타내주는 변수로 서울시 지하철의 승객 흐름을 지표로 택하여 연구를 실시하였다. 그 이유는 서울시 교통수단에서 가장 높은 수송 분담률을 가지고 있으며, 지하철 승객 흐름의 자료는 O-D 데이터를 분석할 수 있는 장점을 가지기 때문이다. 연구 방법은 2000년과 2005년 10월달 O-D데이터를 사용하여 원자료 분석(1,2,3차류)과 R모드 ...
본 논문은 세계화 속에서 급변하는 서울시의 도시공간구조의 변화에 대해서 연구한 것이다. 도시공간구조의 단기간의 변화를 가장 잘 나타내주는 변수로 서울시 지하철의 승객 흐름을 지표로 택하여 연구를 실시하였다. 그 이유는 서울시 교통수단에서 가장 높은 수송 분담률을 가지고 있으며, 지하철 승객 흐름의 자료는 O-D 데이터를 분석할 수 있는 장점을 가지기 때문이다. 연구 방법은 2000년과 2005년 10월달 O-D데이터를 사용하여 원자료 분석(1,2,3차류)과 R모드인자분석을 통해서 나타난 통행패턴 유형을 상호 비교하였다. 또한 본 연구에서는 공간적인 연결 패턴을 연구하기 위해서 연구지역인 서울시 전체 지하철역을 148개 교통권역으로 묶어서 분석하였다. 그리고 서울시의 도시 공간구조를 설명하기 위해서 통행량과 결절성에 따라 1개의 도심과 5개의 부도심으로 설정하여 서울시 지하철 승객흐름의 공간적인 통행패턴을 설명하였다. 연구내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 원자료 분석에 따라서 1차류와 2차류, 3차류를 2000년과 2005년 시점에서 각각 분석하여 얻게 된 통행패턴을 비교 분석하여 대표적으로 나타나는 변화 패턴을 파악하였다. 원자료 분석에서 나타나는 지역연결체계를 각각 2000년과 2005년에서 찾아낼 수 있었고, 도심과 부도심 간의 결절성과 계층 구조에 따라서 파악하여, 지역연결체계를 확인 할 수 있었다. 2000년과 2005년의 지역연결체계 변화패턴은 도심이 약화되고 부도심을 연결하는 흐름은 강화되며 강북으로 밀집되어 있던 통행 흐름이 강남으로 상당수 이동해 오는 것을 확인 할 수 있었다. 원자료 분석에서의 가장 큰 결과는 서울시 도시 공간 구조에서 나타나는 계층구조와 결절성을 파악하는 것이고 이러한 계층과 결절성이 어떻게 변화하였는가를 파악하는데 연구의 주안점을 두었다. 결과적으로 도심이라는 결절성은 여전히 강하게 나타나지만 부도심들에서 나타나는 결절성이 2005년에서 훨씬 강화되면서 서울시의 지역연결체계가 복잡해지고 서울시 도시공간구조가 다핵화되어 가는 것을 확인 할 수 있었다. 둘째, R모드 인자분석을 통해서 2000년과 2005년의 O-D데이터 분석결과 공통적인 패턴 4가지가 추출되었다. 이중 중요한 3가지 패턴이 확인되었다. 2000년과 2005년의 통행패턴의 비교분석 결과 2000년과 2005년 1인자로 가장 많은 설명량을 가지고 있었으며 도심의 통행패턴을 설명하고 있었다. 이는 도심이 여전히 강한 통행패턴이라는 것을 설명하며 비교 분석에서는 설명량이 2000년에는 51%였지만 44%로 줄었다. 이는 강남의 통행패턴이 중요해지면서 도심의 결절성이 2005년에는 약해지기 때문이다. 2000년 4인자와 2005년 2인자의 비교에서 부도심의 강화가 되는 패턴을 확인하였고, 2000년 2인자와 2005년 3인자는 강북과 강남과의 통행패턴이 강화되는 것을 확인할 수 있었다. 셋째, 2000년과 2005년을 원자료 분석과 인자분석을 비교 분석한 결과 3가지의 통행패턴이 확인되었다. 도심의 결절성이 약화된다는 것, 부도심의 결절성이 강화되는 것을 확인하였고, 강북과 강남의 통행이 강화되는 패턴을 확인 할 수 있었다. 종합적으로 아직 서울의 도심은 강한 결절을 유지하고 있지만 다핵화 진행되면서 부도심의 결절성이 강화되고 그중에서 특히, 강남의 결절성이 강화되면서 강남의 통행패턴이 강화되는 것을 확인 할 수 있다. 패턴의 변화를 가져온 원인은 강남의 결절성이 성장함에 따라서 업무 통행패턴의 변화가 강화되었기 때문이다. 이상에서 서울시의 중심업무기능은 여전히 도심을 중심으로 강하게 형성되어 있지만 강남과 여의도에서의 업무기능이 계속적으로 강해짐에 따라서 통행 흐름에 변화를 가져왔다. 또한 부도심들의 결절성의 증가로 인해서 도심이 강하게 가지고 있던 중심 상업기능과 업무기능이 분산되는 효과를 가져왔다. 이는 2005년으로 가면서 통행패턴에도 영향을 가져와서 도심을 중심으로 이동하던 서울시 외곽지역들의 패턴이 도심이 아닌 인접한 부도심으로 연결된다. 특히, 강남에서 이러한 현상은 가중되는 것을 확인하였으며 한강 이남의 연결체계가 더욱 중요해 질 것이다.
본 논문은 세계화 속에서 급변하는 서울시의 도시공간구조의 변화에 대해서 연구한 것이다. 도시공간구조의 단기간의 변화를 가장 잘 나타내주는 변수로 서울시 지하철의 승객 흐름을 지표로 택하여 연구를 실시하였다. 그 이유는 서울시 교통수단에서 가장 높은 수송 분담률을 가지고 있으며, 지하철 승객 흐름의 자료는 O-D 데이터를 분석할 수 있는 장점을 가지기 때문이다. 연구 방법은 2000년과 2005년 10월달 O-D데이터를 사용하여 원자료 분석(1,2,3차류)과 R모드 인자분석을 통해서 나타난 통행패턴 유형을 상호 비교하였다. 또한 본 연구에서는 공간적인 연결 패턴을 연구하기 위해서 연구지역인 서울시 전체 지하철역을 148개 교통권역으로 묶어서 분석하였다. 그리고 서울시의 도시 공간구조를 설명하기 위해서 통행량과 결절성에 따라 1개의 도심과 5개의 부도심으로 설정하여 서울시 지하철 승객흐름의 공간적인 통행패턴을 설명하였다. 연구내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 원자료 분석에 따라서 1차류와 2차류, 3차류를 2000년과 2005년 시점에서 각각 분석하여 얻게 된 통행패턴을 비교 분석하여 대표적으로 나타나는 변화 패턴을 파악하였다. 원자료 분석에서 나타나는 지역연결체계를 각각 2000년과 2005년에서 찾아낼 수 있었고, 도심과 부도심 간의 결절성과 계층 구조에 따라서 파악하여, 지역연결체계를 확인 할 수 있었다. 2000년과 2005년의 지역연결체계 변화패턴은 도심이 약화되고 부도심을 연결하는 흐름은 강화되며 강북으로 밀집되어 있던 통행 흐름이 강남으로 상당수 이동해 오는 것을 확인 할 수 있었다. 원자료 분석에서의 가장 큰 결과는 서울시 도시 공간 구조에서 나타나는 계층구조와 결절성을 파악하는 것이고 이러한 계층과 결절성이 어떻게 변화하였는가를 파악하는데 연구의 주안점을 두었다. 결과적으로 도심이라는 결절성은 여전히 강하게 나타나지만 부도심들에서 나타나는 결절성이 2005년에서 훨씬 강화되면서 서울시의 지역연결체계가 복잡해지고 서울시 도시공간구조가 다핵화되어 가는 것을 확인 할 수 있었다. 둘째, R모드 인자분석을 통해서 2000년과 2005년의 O-D데이터 분석결과 공통적인 패턴 4가지가 추출되었다. 이중 중요한 3가지 패턴이 확인되었다. 2000년과 2005년의 통행패턴의 비교분석 결과 2000년과 2005년 1인자로 가장 많은 설명량을 가지고 있었으며 도심의 통행패턴을 설명하고 있었다. 이는 도심이 여전히 강한 통행패턴이라는 것을 설명하며 비교 분석에서는 설명량이 2000년에는 51%였지만 44%로 줄었다. 이는 강남의 통행패턴이 중요해지면서 도심의 결절성이 2005년에는 약해지기 때문이다. 2000년 4인자와 2005년 2인자의 비교에서 부도심의 강화가 되는 패턴을 확인하였고, 2000년 2인자와 2005년 3인자는 강북과 강남과의 통행패턴이 강화되는 것을 확인할 수 있었다. 셋째, 2000년과 2005년을 원자료 분석과 인자분석을 비교 분석한 결과 3가지의 통행패턴이 확인되었다. 도심의 결절성이 약화된다는 것, 부도심의 결절성이 강화되는 것을 확인하였고, 강북과 강남의 통행이 강화되는 패턴을 확인 할 수 있었다. 종합적으로 아직 서울의 도심은 강한 결절을 유지하고 있지만 다핵화 진행되면서 부도심의 결절성이 강화되고 그중에서 특히, 강남의 결절성이 강화되면서 강남의 통행패턴이 강화되는 것을 확인 할 수 있다. 패턴의 변화를 가져온 원인은 강남의 결절성이 성장함에 따라서 업무 통행패턴의 변화가 강화되었기 때문이다. 이상에서 서울시의 중심업무기능은 여전히 도심을 중심으로 강하게 형성되어 있지만 강남과 여의도에서의 업무기능이 계속적으로 강해짐에 따라서 통행 흐름에 변화를 가져왔다. 또한 부도심들의 결절성의 증가로 인해서 도심이 강하게 가지고 있던 중심 상업기능과 업무기능이 분산되는 효과를 가져왔다. 이는 2005년으로 가면서 통행패턴에도 영향을 가져와서 도심을 중심으로 이동하던 서울시 외곽지역들의 패턴이 도심이 아닌 인접한 부도심으로 연결된다. 특히, 강남에서 이러한 현상은 가중되는 것을 확인하였으며 한강 이남의 연결체계가 더욱 중요해 질 것이다.
This study aims to investigate the structure change of the Seoul City space, The metropolitan Seoul is now advancing toward the global city among the world. To conduct this study, the Seoul Metro transportation system has been chosen, which shows the short term change of the city spatial structure b...
This study aims to investigate the structure change of the Seoul City space, The metropolitan Seoul is now advancing toward the global city among the world. To conduct this study, the Seoul Metro transportation system has been chosen, which shows the short term change of the city spatial structure better, and takes charge of higher transportation for Seoul citizens. Moreover, Seoul Metro system has the advantage of O-D data analysis. As a research method, this study used and analyzed the O-D data of the October of the year of 2000 and 2005, and passengers movement patterns have been analyzed in comparison with each other through the raw data ( the ist,2nd,and 3rd) and R -mode factor analysis. To investigate the spatial patterns in this study, the whole Seoul Metro stations have been tied and reanalyzed into one hundred and eight transportation sections. To delineate the city spatial structure of Seoul, one major area and five minor areas have been set up according to the number of passengers and connected structures, which could explain the movement of passengers and the spatial patterns of Seoul Metro. The contents of this study could be summarized as follows: First, according to the raw data analysis based on the year 2000 and 2005, the movement patterns have been compared and analyzed respectively. In the year of 2000 and 2005, the change patterns of connected city areas have been identified as follows: On the basis of the major and minor areas, the central areas have been weakened, and the sub-central areas have been strengthened. And passengers' movement have been shifted from the northern areas of the city to the southern areas. The raw data analysis has showed how the hierarchical structure and the connected structure have been changed in the city spatial structure. Accordingly, in the year of 2005 the connected areas have emerged strongly and they have been more complicated and multinuclear. Second, through R-mode factor analysis, O-D data analysis of the year 2000 and 2005 has been made and four patterns have been sampled, and among them three patterns have been identified. In the year of 2000 and 2005, the factor 1 has been valued most. In 2000, the factor 4 and in 2005 the factor 2 have been identified as strong patterns in the sub-central areas. In 2000, the factor 2 and in2005, the factor 3 have been identified as strong patterns in the northern areas of Seoul city, Third, in 2000 and 2005 the raw data analysis and the factor analysis have identified three patterns. In these patterns the movement patterns have been weakened in the central areas but they have been strengthened in the sub-central areas. These patterns have been as strong in the northern and southern areas. In conclusion, the central areas of Seoul have been maintained as having strong connectivity. But according as the multinuclear phenomena grow, the sub-central areas become strong, such as the southern areas (Gangnam) of Seoul. The reason why the spatial patterns occur in the city could be that the connectivity of the southern areas in the city develops more and more. The central business function of Seoul City has been formed around the central city, but in the southern areas (Gangnam and Yeo i do) the business function continues to be strengthened and passengers' movement has been changed. According as the sub-central areas grow gradually, passengers living in Kyounggi Do moves into Seoul by subway. This result shows that in 2005 Gangnam areas get strengthened. in connectivity of the city.
This study aims to investigate the structure change of the Seoul City space, The metropolitan Seoul is now advancing toward the global city among the world. To conduct this study, the Seoul Metro transportation system has been chosen, which shows the short term change of the city spatial structure better, and takes charge of higher transportation for Seoul citizens. Moreover, Seoul Metro system has the advantage of O-D data analysis. As a research method, this study used and analyzed the O-D data of the October of the year of 2000 and 2005, and passengers movement patterns have been analyzed in comparison with each other through the raw data ( the ist,2nd,and 3rd) and R -mode factor analysis. To investigate the spatial patterns in this study, the whole Seoul Metro stations have been tied and reanalyzed into one hundred and eight transportation sections. To delineate the city spatial structure of Seoul, one major area and five minor areas have been set up according to the number of passengers and connected structures, which could explain the movement of passengers and the spatial patterns of Seoul Metro. The contents of this study could be summarized as follows: First, according to the raw data analysis based on the year 2000 and 2005, the movement patterns have been compared and analyzed respectively. In the year of 2000 and 2005, the change patterns of connected city areas have been identified as follows: On the basis of the major and minor areas, the central areas have been weakened, and the sub-central areas have been strengthened. And passengers' movement have been shifted from the northern areas of the city to the southern areas. The raw data analysis has showed how the hierarchical structure and the connected structure have been changed in the city spatial structure. Accordingly, in the year of 2005 the connected areas have emerged strongly and they have been more complicated and multinuclear. Second, through R-mode factor analysis, O-D data analysis of the year 2000 and 2005 has been made and four patterns have been sampled, and among them three patterns have been identified. In the year of 2000 and 2005, the factor 1 has been valued most. In 2000, the factor 4 and in 2005 the factor 2 have been identified as strong patterns in the sub-central areas. In 2000, the factor 2 and in2005, the factor 3 have been identified as strong patterns in the northern areas of Seoul city, Third, in 2000 and 2005 the raw data analysis and the factor analysis have identified three patterns. In these patterns the movement patterns have been weakened in the central areas but they have been strengthened in the sub-central areas. These patterns have been as strong in the northern and southern areas. In conclusion, the central areas of Seoul have been maintained as having strong connectivity. But according as the multinuclear phenomena grow, the sub-central areas become strong, such as the southern areas (Gangnam) of Seoul. The reason why the spatial patterns occur in the city could be that the connectivity of the southern areas in the city develops more and more. The central business function of Seoul City has been formed around the central city, but in the southern areas (Gangnam and Yeo i do) the business function continues to be strengthened and passengers' movement has been changed. According as the sub-central areas grow gradually, passengers living in Kyounggi Do moves into Seoul by subway. This result shows that in 2005 Gangnam areas get strengthened. in connectivity of the city.
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