이 연구는 교수요목기부터 현재 진행 중인 제7차 교육과정에 걸쳐 앞으로 시행 될 2007년 개정 교육과정까지의 고등학교 체육과 교육과정의 변천 과정을 고찰하고, 교육과정 개정에 있어서의 배경변인과 중요요점들을 살펴봄으로써 교육과정 개정에 따른 체육교육의 방향을 제시하는 데 필요한 기초 자료를 제공하는 것에 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 세 가지의 연구문제를 설정하였고, 문헌연구를 통하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 각 시기의 교육의 흐름으로 보아 외국의 교육은 새로운 교육프로그램과 교육개혁을 통하여 계속적인 발전을 꾀하고 있으며, 우리나라는 교육과정 개정에 있어 선진국들의 교육의 영향을 받아왔다. 대표적으로 미국의 6-3-3-4제도와 단선제 등의 교육제도를 들 수 있다. 선진국에 대한 교육제도의 무비판적 수용이 문제시 되고 있지만 우리나라의 교육의 시점을 파악하고 새로운 방향을 정립하는 데 유익한 정보를 얻을 수 있다는 장점이 있다. 우리나라의 교육은 해방이후부터 2007 개정 교육과정까지 교육과정 개정에 있어 시대적 배경과 정치 체제의 큰 영향을 받아왔다. 교수요목기와 제1차 교육과정 시기는 일제의 교과편제 모방과 일제 잔재의 답습, 6․25전쟁으로 인한 총 수업 시간 수 단축, 고등학교의 편제가 교수요목기의 외국어 중에서 노어가 제외되고 일제기의 교련과목이 부활되었다. 제2차 교육과정 시기는 미국의 ...
이 연구는 교수요목기부터 현재 진행 중인 제7차 교육과정에 걸쳐 앞으로 시행 될 2007년 개정 교육과정까지의 고등학교 체육과 교육과정의 변천 과정을 고찰하고, 교육과정 개정에 있어서의 배경변인과 중요요점들을 살펴봄으로써 교육과정 개정에 따른 체육교육의 방향을 제시하는 데 필요한 기초 자료를 제공하는 것에 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 세 가지의 연구문제를 설정하였고, 문헌연구를 통하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 각 시기의 교육의 흐름으로 보아 외국의 교육은 새로운 교육프로그램과 교육개혁을 통하여 계속적인 발전을 꾀하고 있으며, 우리나라는 교육과정 개정에 있어 선진국들의 교육의 영향을 받아왔다. 대표적으로 미국의 6-3-3-4제도와 단선제 등의 교육제도를 들 수 있다. 선진국에 대한 교육제도의 무비판적 수용이 문제시 되고 있지만 우리나라의 교육의 시점을 파악하고 새로운 방향을 정립하는 데 유익한 정보를 얻을 수 있다는 장점이 있다. 우리나라의 교육은 해방이후부터 2007 개정 교육과정까지 교육과정 개정에 있어 시대적 배경과 정치 체제의 큰 영향을 받아왔다. 교수요목기와 제1차 교육과정 시기는 일제의 교과편제 모방과 일제 잔재의 답습, 6․25전쟁으로 인한 총 수업 시간 수 단축, 고등학교의 편제가 교수요목기의 외국어 중에서 노어가 제외되고 일제기의 교련과목이 부활되었다. 제2차 교육과정 시기는 미국의 행동주의 심리학에 기초한 프로그램 학습법이 도입되었다. 국민교육헌장(1968)이 강조되었고, 군사 정권의 주도로 정치적 이데올로기를 정당화하기 위하여 반공 교육이 강화되었다. 제3차 교육과정은 유신정권에 의해 개정된 교육과정으로 국적 있는 교육, 충효 교육 등이 함께 강조 되었다. 제4차 교육과정과 제5차 교육과정 시기는 1980년 군사쿠테타에 의해 출범한 제5공화국 정부에 의해 공포되었다. 국민교육헌장 및 유신 헌법의 색채를 없애려 하였고, 국민정신교육을 강화하였다. 제6차 교육과정은 열린 교육이 크게 확산되었고, 교육과정의 의사결정에 있어 분권화와 학생의 선택을 강조하여 이루어졌으며, 고등학교의 교육과정에 가장 많은 변화를 가져왔다. 제7차 교육과정기의 세계화 교육, 신교육체제의 필요성을 강조한 1995년 5.31 교육개혁 방안의 영향을 받았다. 국민공통기본 교육과정(초등학교 1학년~고등학교 1학년)과 선택중심 교육과정(고등학교 2, 3학년)으로 구성하고 있다. 2007년 개정 교육과정에서는 현행 교육과정 자체의 문제점 개선, 주5일 수업의 대비, 국가 사회적 요구의 종합적 검토와 반영의 필요에 따라 ‘수시개정체제‘하에서의 부분개정이 이루어 졌다. 둘째, 각 시기의 체육과 교육과정 개정의 배경변인과 중요요점을 살펴보았다. 교수요목시기의 체육교육은 일본의 잔재를 청산하고자 민주교육을 위해 미국의 교육사조인 신교육운동을 전개하였으며, 체육 및 위생에 관한 항목이 분리되어 신체단련과 함께 보건 위생 교육이 강조되었다. 제1차 교육과정은 6-3-3-4학제에 부합하는 교육과정이 요구되었고, 학교체육의 목표가 설정되었으나 6․25의 영향으로 정상적인 교육이 이루어지지 못하였다. 2차 교육과정은 5․16 군사혁명 이후 전면적으로 개편되었고, 체육의 교과명이 보건과 및 체육과에서 체육과로 통일 되었다. 체능고사의 실시로 학교 체육을 강화시키고, 체육목표를 신체적, 사회적, 지적, 정서적 목표 및 안전지도와 레크리에이션 등으로 영역화 하였다. 제3차 교육과정은 학문중심 교육과정과 국민교육헌장의 이념이 반영되었다. 유신체제의 출범으로 국민의 기초 체력육성에 중점을 두었으나 당시의 국방력 강화와 안보문제로 교련과목이 등장하여 고등학교의 체육교과의 단위수가 축소되었다. 제4차 교육과정은 제5공화국의 출범으로 새 교육과정의 필요에 의한 개정과 외국의 움직임 교육의 도입으로 전인교육을 지향하였다. 체육은 운동 경험의 폭을 넓히고, 평생 동안 즐겨 실천할 수 있는 스포츠의 기본기능을 지니는 것에 역점을 두어 평생 스포츠 및 야외 활동 영역을 강조하였다. 제5차 교육과정은 경제발전과 교육민주화에 따른 열기, 인간중심 교육사조의 정착 등의 외적인 요구가 컸다. 서울올림픽 개최의 대비와 체육교육의 진흥을 위한 개정과 다양한 운동을 통하여 운동 기능과 체력을 기르고, 운동과 건강에 필요한 지식을 습득하여 바라직한 사회적 태도를 가지게 하는 데 역점을 두었다. 제6차 교육과정은 민주화의 뜻이 모여 행정체제 등의 혁신하고자 하였던 시기로 중앙집권형에서 지방분권형 교육과정으로 전환하였다. 시․도 교육청과 학교의 재량권부여의 확대와 학생 선택권의 확대로 학생 개인의 능력에 초점을 맞춘 학생중심의 체육을 실시하고자 하였다. 제7차 교육과정은 정보화․세계화 시대의 대비와 국가․사회적 요구를 수용하고 그에 알맞은 인간으로 교육하기 위하여 개정의 필요성이 대두되었다. 그 해결책으로 1995년 교육개혁위원회에서는 ‘신교육체제’의 교육개혁 방안을 발표하였다. 고등학교 1학년 체육은 국민 공통 기본 교육과정이 완성되는 단계로서, 중학교에서 학습한 내용들을 보다 발전, 심화시키거나 새롭고 흥미로운 내용을 다루어 다양한 운동을 경험하게 하여 고등학교 2, 3학년의 일반 선택 과목과 심화 선택과목을 개인의 운동 적성과 성취 의욕에 따라 자발적으로 선택하고 학습할 수 있는 기반을 마련하도록 하였다. 2007년 개정 교육과정에서의 체육은 학생의 체력 저하, 건강 문제 증가, 주5일제 수업 도입에 따른 여가 교육의 필요성 증대로 인한 체육의 역할 강화의 필요에 의하여 개정되었다. 주5일제 수업 도입에 따른 학생들의 여가 교육은 건전하고 활동적인 여가 활동을 장려할 수 있는 국가사회적인 역할이 요구되고 있다. 새 교육과정은 2009년부터 단계적으로 시행되고 고교 교과과정에 체육이 필수과목으로 지정되어 시행된다. 셋째, 각 시기의 교육과 체육의 변천을 되돌아봄으로써 앞으로 진행 될 체육교육과정 개정에서는 과거의 교육과정에서 장점을 취하여 좀 더 잘 가다듬고, 단점은 점차 개선해 나가는 방안이 강구되어야 한다. 차시 개정 작업에서는 국가 사회적 요구 사항을 교과에 획일적으로 반영하는 방식을 지양하고, 교과별로 더 강조할 수 있는 부분을 고려하여 교육과정에 반영하는 방향으로 나아가야 한다. 체육교육과정은 변화하지만 실제 수업에서는 변화하지 않는 현상은 개선되어야 한다. 문서상의 교육과정과 현장에서의 괴리가 나타나는 문제점을 절충하고, 교육과정에 대한 체육 교사들의 심층적 이해를 돕기 위하여 새 교육과정에 대한 교사 연수 프로그램이 운영되어야 한다. 또한, 차후의 체육교육과정 개정시에는 충분한 개정 과정의 절차와 시간이 필요할 것으로 사료된다.
이 연구는 교수요목기부터 현재 진행 중인 제7차 교육과정에 걸쳐 앞으로 시행 될 2007년 개정 교육과정까지의 고등학교 체육과 교육과정의 변천 과정을 고찰하고, 교육과정 개정에 있어서의 배경변인과 중요요점들을 살펴봄으로써 교육과정 개정에 따른 체육교육의 방향을 제시하는 데 필요한 기초 자료를 제공하는 것에 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 세 가지의 연구문제를 설정하였고, 문헌연구를 통하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 각 시기의 교육의 흐름으로 보아 외국의 교육은 새로운 교육프로그램과 교육개혁을 통하여 계속적인 발전을 꾀하고 있으며, 우리나라는 교육과정 개정에 있어 선진국들의 교육의 영향을 받아왔다. 대표적으로 미국의 6-3-3-4제도와 단선제 등의 교육제도를 들 수 있다. 선진국에 대한 교육제도의 무비판적 수용이 문제시 되고 있지만 우리나라의 교육의 시점을 파악하고 새로운 방향을 정립하는 데 유익한 정보를 얻을 수 있다는 장점이 있다. 우리나라의 교육은 해방이후부터 2007 개정 교육과정까지 교육과정 개정에 있어 시대적 배경과 정치 체제의 큰 영향을 받아왔다. 교수요목기와 제1차 교육과정 시기는 일제의 교과편제 모방과 일제 잔재의 답습, 6․25전쟁으로 인한 총 수업 시간 수 단축, 고등학교의 편제가 교수요목기의 외국어 중에서 노어가 제외되고 일제기의 교련과목이 부활되었다. 제2차 교육과정 시기는 미국의 행동주의 심리학에 기초한 프로그램 학습법이 도입되었다. 국민교육헌장(1968)이 강조되었고, 군사 정권의 주도로 정치적 이데올로기를 정당화하기 위하여 반공 교육이 강화되었다. 제3차 교육과정은 유신정권에 의해 개정된 교육과정으로 국적 있는 교육, 충효 교육 등이 함께 강조 되었다. 제4차 교육과정과 제5차 교육과정 시기는 1980년 군사쿠테타에 의해 출범한 제5공화국 정부에 의해 공포되었다. 국민교육헌장 및 유신 헌법의 색채를 없애려 하였고, 국민정신교육을 강화하였다. 제6차 교육과정은 열린 교육이 크게 확산되었고, 교육과정의 의사결정에 있어 분권화와 학생의 선택을 강조하여 이루어졌으며, 고등학교의 교육과정에 가장 많은 변화를 가져왔다. 제7차 교육과정기의 세계화 교육, 신교육체제의 필요성을 강조한 1995년 5.31 교육개혁 방안의 영향을 받았다. 국민공통기본 교육과정(초등학교 1학년~고등학교 1학년)과 선택중심 교육과정(고등학교 2, 3학년)으로 구성하고 있다. 2007년 개정 교육과정에서는 현행 교육과정 자체의 문제점 개선, 주5일 수업의 대비, 국가 사회적 요구의 종합적 검토와 반영의 필요에 따라 ‘수시개정체제‘하에서의 부분개정이 이루어 졌다. 둘째, 각 시기의 체육과 교육과정 개정의 배경변인과 중요요점을 살펴보았다. 교수요목시기의 체육교육은 일본의 잔재를 청산하고자 민주교육을 위해 미국의 교육사조인 신교육운동을 전개하였으며, 체육 및 위생에 관한 항목이 분리되어 신체단련과 함께 보건 위생 교육이 강조되었다. 제1차 교육과정은 6-3-3-4학제에 부합하는 교육과정이 요구되었고, 학교체육의 목표가 설정되었으나 6․25의 영향으로 정상적인 교육이 이루어지지 못하였다. 2차 교육과정은 5․16 군사혁명 이후 전면적으로 개편되었고, 체육의 교과명이 보건과 및 체육과에서 체육과로 통일 되었다. 체능고사의 실시로 학교 체육을 강화시키고, 체육목표를 신체적, 사회적, 지적, 정서적 목표 및 안전지도와 레크리에이션 등으로 영역화 하였다. 제3차 교육과정은 학문중심 교육과정과 국민교육헌장의 이념이 반영되었다. 유신체제의 출범으로 국민의 기초 체력육성에 중점을 두었으나 당시의 국방력 강화와 안보문제로 교련과목이 등장하여 고등학교의 체육교과의 단위수가 축소되었다. 제4차 교육과정은 제5공화국의 출범으로 새 교육과정의 필요에 의한 개정과 외국의 움직임 교육의 도입으로 전인교육을 지향하였다. 체육은 운동 경험의 폭을 넓히고, 평생 동안 즐겨 실천할 수 있는 스포츠의 기본기능을 지니는 것에 역점을 두어 평생 스포츠 및 야외 활동 영역을 강조하였다. 제5차 교육과정은 경제발전과 교육민주화에 따른 열기, 인간중심 교육사조의 정착 등의 외적인 요구가 컸다. 서울올림픽 개최의 대비와 체육교육의 진흥을 위한 개정과 다양한 운동을 통하여 운동 기능과 체력을 기르고, 운동과 건강에 필요한 지식을 습득하여 바라직한 사회적 태도를 가지게 하는 데 역점을 두었다. 제6차 교육과정은 민주화의 뜻이 모여 행정체제 등의 혁신하고자 하였던 시기로 중앙집권형에서 지방분권형 교육과정으로 전환하였다. 시․도 교육청과 학교의 재량권부여의 확대와 학생 선택권의 확대로 학생 개인의 능력에 초점을 맞춘 학생중심의 체육을 실시하고자 하였다. 제7차 교육과정은 정보화․세계화 시대의 대비와 국가․사회적 요구를 수용하고 그에 알맞은 인간으로 교육하기 위하여 개정의 필요성이 대두되었다. 그 해결책으로 1995년 교육개혁위원회에서는 ‘신교육체제’의 교육개혁 방안을 발표하였다. 고등학교 1학년 체육은 국민 공통 기본 교육과정이 완성되는 단계로서, 중학교에서 학습한 내용들을 보다 발전, 심화시키거나 새롭고 흥미로운 내용을 다루어 다양한 운동을 경험하게 하여 고등학교 2, 3학년의 일반 선택 과목과 심화 선택과목을 개인의 운동 적성과 성취 의욕에 따라 자발적으로 선택하고 학습할 수 있는 기반을 마련하도록 하였다. 2007년 개정 교육과정에서의 체육은 학생의 체력 저하, 건강 문제 증가, 주5일제 수업 도입에 따른 여가 교육의 필요성 증대로 인한 체육의 역할 강화의 필요에 의하여 개정되었다. 주5일제 수업 도입에 따른 학생들의 여가 교육은 건전하고 활동적인 여가 활동을 장려할 수 있는 국가사회적인 역할이 요구되고 있다. 새 교육과정은 2009년부터 단계적으로 시행되고 고교 교과과정에 체육이 필수과목으로 지정되어 시행된다. 셋째, 각 시기의 교육과 체육의 변천을 되돌아봄으로써 앞으로 진행 될 체육교육과정 개정에서는 과거의 교육과정에서 장점을 취하여 좀 더 잘 가다듬고, 단점은 점차 개선해 나가는 방안이 강구되어야 한다. 차시 개정 작업에서는 국가 사회적 요구 사항을 교과에 획일적으로 반영하는 방식을 지양하고, 교과별로 더 강조할 수 있는 부분을 고려하여 교육과정에 반영하는 방향으로 나아가야 한다. 체육교육과정은 변화하지만 실제 수업에서는 변화하지 않는 현상은 개선되어야 한다. 문서상의 교육과정과 현장에서의 괴리가 나타나는 문제점을 절충하고, 교육과정에 대한 체육 교사들의 심층적 이해를 돕기 위하여 새 교육과정에 대한 교사 연수 프로그램이 운영되어야 한다. 또한, 차후의 체육교육과정 개정시에는 충분한 개정 과정의 절차와 시간이 필요할 것으로 사료된다.
This study inquires into the changes of Korean highschool physical education curriculum from past syllabus period to 2007 revised curriculum that is the 7th curriculum in process and considers the background factors and important points which provide the foundation to present the direction of physic...
This study inquires into the changes of Korean highschool physical education curriculum from past syllabus period to 2007 revised curriculum that is the 7th curriculum in process and considers the background factors and important points which provide the foundation to present the direction of physical education for the revision of the curriculum. The conclusions were as follows; First, other country's education is improving because of a new education program and the revolution of education and the revision of the curriculum in Korea has been affected from other advanced countries'. Typical examples are 6-3-3-4 and a single line education system from America. The uncritical acceptance of the advanced countries' curriculum is a problem but it also provides useful information to grasp educational situation in Korea and set up a new way. In Korea, the education has been strongly affected from its historical and political background after liberation period to the 2007 revised curriculum. In the syllabus period and the 1st curriculum period, the curriculum was imitated from Japan, the total school hours are shortened because of the Korean War, Russian was excluded from foreign langage lessons and the training lesson is resurrected. In the 2nd curriculum, the program instruction based on Behaviorism psychology in America was introduced. The Charter of National Education(1968) and anticommunist education were emphasized. In the 3rd curriculum revised by Revitalizing Reform government, nationality, loyalty and filial piety education were stressed. The 5th and 6th curriculum were proclaimed by the 5th government that was organized by military coup attempt in 1980. The 7th curriculum was affected from 5.31 Education Revolution which emphasized the global education and the need of the new curriculum in 1995. It consists of the National-Common-Basic Curriculum (elementary school 1st grade ~ highschool 1st grade) and Elective-centered Curriculum (highschool 2nd and 3rd grade). In the 2007 revised curriculum, the problems of the present education system, the preparation for Week 5th study and in conformity with the needs of nation and society, partial revision was accomplished under 'Curriculum Revision on-demand System'. Second, the physical education curriculum background and important factors are examined in each period. In the syllabus period, the physical education had developed New Education Movement which was the new trend in America to liquidate vestiges of Japanese imperialism and the hygiene being separated from physical education, hygienic education was emphasized with physical training. In the 1st curriculum, the new curriculum was needed corresponding with 6-3-3-4 education system, and the aim of physical education was set up but the normal education could not be realized because of the Korean War. In the 2nd curriculum, it was completely revised after 5.16 military coup attempt and the name of physical education was integrated to physical education from hygiene and physical education. A physical placement test being carried out, physical education was emphasized and the aim of physical education was divided into the sections; physical, social, intellectual and affective purposes as well as safety and recreation. In the 3st curriculum, Discipline-centered Curriculum and the Charter of National Education were reflected. Revitalizing Reform government laid emphasis on nourishment of national physical strength but the physical education credits were reduced as the result of the advent of the training lesson for the reason of strengthening the national defense. The 4th curriculum, intended to education for the whole man due to the establishment of the 5th republic, the needs of revision of new curriculum and introduction of other countries' movement education. Physical education emphasized a lifelong sports and outdoor activities to enlarge students' exercise experience and to form basic functions for sports. In the 5th curriculum, the external demands were strong according to the economical development, educational democratization and human-centered education. For the preparation to the Seoul Olympic and revision to promote physical education, raising exercise functions and physical strength through various exercises and having good social manners through acquiring the knowledge of sports and health were emphasized. The 6th curriculum is the period of reforming the administrative system democratically and it was converted from centralization of power curriculum to decentralization of power curriculum. It is tried to manage the Student-centered physical education focused on the individual student's ability by enlargement of Province Office of Education's discretionary power and students' choice. The 7th curriculum was revised for preparing an information-oriented and global society and accepting the national and social needs. Education Reform Commission announced 'the new educational system' for such solutions in 1995. Physical education in highschool 1st grade is a completion stage so it should include improving and deepening the contents which were already learned in middle school and also lead students to experience various exercises by containing a lot of interesting information to prepare the foundation of selection of general-choice subject and hard-choice subject of students' own accords in highschool 2nd and 3rd grade. The revised physical education curriculum in 2007 was reformed because of a fall in the students' strength, an increase in health problem, an expansion of the role of physical education by increasing needs of the leisure education in five days a week system. The acceptance of five days a week schooling system needs the national-social role to encourage the healthy and active leisure. The new curriculum will become effective from 2009 gradually and physical education is authorized as a required subject in highschool curriculum. Third, the revision of physical education curriculum in time to come should be composed its strong points by looking back the changes of past curriculum and revised its week points gradually. In the revision of the lesson stage, the regimental reflection of national-social needs should be sublated but the consideration of each subjects' special feature should be reflect to revision of the curriculum. The non-changing point in real class have to be improved even though the physical education curriculum is changing. Teachers training program for the new curriculum should be managed to seek a compromise of the estrangement between the curriculum in documents and the curriculum in real world and to help physical education teachers understand the new curriculum deeply. In addition, it would be thought that sufficient stages of revision process and time are needed in revising the physical education curriculum for the future.
This study inquires into the changes of Korean highschool physical education curriculum from past syllabus period to 2007 revised curriculum that is the 7th curriculum in process and considers the background factors and important points which provide the foundation to present the direction of physical education for the revision of the curriculum. The conclusions were as follows; First, other country's education is improving because of a new education program and the revolution of education and the revision of the curriculum in Korea has been affected from other advanced countries'. Typical examples are 6-3-3-4 and a single line education system from America. The uncritical acceptance of the advanced countries' curriculum is a problem but it also provides useful information to grasp educational situation in Korea and set up a new way. In Korea, the education has been strongly affected from its historical and political background after liberation period to the 2007 revised curriculum. In the syllabus period and the 1st curriculum period, the curriculum was imitated from Japan, the total school hours are shortened because of the Korean War, Russian was excluded from foreign langage lessons and the training lesson is resurrected. In the 2nd curriculum, the program instruction based on Behaviorism psychology in America was introduced. The Charter of National Education(1968) and anticommunist education were emphasized. In the 3rd curriculum revised by Revitalizing Reform government, nationality, loyalty and filial piety education were stressed. The 5th and 6th curriculum were proclaimed by the 5th government that was organized by military coup attempt in 1980. The 7th curriculum was affected from 5.31 Education Revolution which emphasized the global education and the need of the new curriculum in 1995. It consists of the National-Common-Basic Curriculum (elementary school 1st grade ~ highschool 1st grade) and Elective-centered Curriculum (highschool 2nd and 3rd grade). In the 2007 revised curriculum, the problems of the present education system, the preparation for Week 5th study and in conformity with the needs of nation and society, partial revision was accomplished under 'Curriculum Revision on-demand System'. Second, the physical education curriculum background and important factors are examined in each period. In the syllabus period, the physical education had developed New Education Movement which was the new trend in America to liquidate vestiges of Japanese imperialism and the hygiene being separated from physical education, hygienic education was emphasized with physical training. In the 1st curriculum, the new curriculum was needed corresponding with 6-3-3-4 education system, and the aim of physical education was set up but the normal education could not be realized because of the Korean War. In the 2nd curriculum, it was completely revised after 5.16 military coup attempt and the name of physical education was integrated to physical education from hygiene and physical education. A physical placement test being carried out, physical education was emphasized and the aim of physical education was divided into the sections; physical, social, intellectual and affective purposes as well as safety and recreation. In the 3st curriculum, Discipline-centered Curriculum and the Charter of National Education were reflected. Revitalizing Reform government laid emphasis on nourishment of national physical strength but the physical education credits were reduced as the result of the advent of the training lesson for the reason of strengthening the national defense. The 4th curriculum, intended to education for the whole man due to the establishment of the 5th republic, the needs of revision of new curriculum and introduction of other countries' movement education. Physical education emphasized a lifelong sports and outdoor activities to enlarge students' exercise experience and to form basic functions for sports. In the 5th curriculum, the external demands were strong according to the economical development, educational democratization and human-centered education. For the preparation to the Seoul Olympic and revision to promote physical education, raising exercise functions and physical strength through various exercises and having good social manners through acquiring the knowledge of sports and health were emphasized. The 6th curriculum is the period of reforming the administrative system democratically and it was converted from centralization of power curriculum to decentralization of power curriculum. It is tried to manage the Student-centered physical education focused on the individual student's ability by enlargement of Province Office of Education's discretionary power and students' choice. The 7th curriculum was revised for preparing an information-oriented and global society and accepting the national and social needs. Education Reform Commission announced 'the new educational system' for such solutions in 1995. Physical education in highschool 1st grade is a completion stage so it should include improving and deepening the contents which were already learned in middle school and also lead students to experience various exercises by containing a lot of interesting information to prepare the foundation of selection of general-choice subject and hard-choice subject of students' own accords in highschool 2nd and 3rd grade. The revised physical education curriculum in 2007 was reformed because of a fall in the students' strength, an increase in health problem, an expansion of the role of physical education by increasing needs of the leisure education in five days a week system. The acceptance of five days a week schooling system needs the national-social role to encourage the healthy and active leisure. The new curriculum will become effective from 2009 gradually and physical education is authorized as a required subject in highschool curriculum. Third, the revision of physical education curriculum in time to come should be composed its strong points by looking back the changes of past curriculum and revised its week points gradually. In the revision of the lesson stage, the regimental reflection of national-social needs should be sublated but the consideration of each subjects' special feature should be reflect to revision of the curriculum. The non-changing point in real class have to be improved even though the physical education curriculum is changing. Teachers training program for the new curriculum should be managed to seek a compromise of the estrangement between the curriculum in documents and the curriculum in real world and to help physical education teachers understand the new curriculum deeply. In addition, it would be thought that sufficient stages of revision process and time are needed in revising the physical education curriculum for the future.
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