본 연구는 교육시설을 활용하는 학생이 교육시설의 주체가 되어야 한다는 전제하에 경기도, 인천광역시 관내 초등학생들의 교육시설에 대한 시각과 만족도를 규명하여 시설 개선의 방향 모색과 바람직한 시설 행정의 기반 자료를 얻고자 하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 첫째, 초등학교 교육시설의 실태를 조사한다. 둘째, 교육시설에 대하여 초등학생들의 만족도를 조사·분석한다. 셋째, 교육시설에 대한 초등학교 학생들이 인식하는 개선 방안을 조사한다. 본 연구의 대상은 경기도, 인천광역시 초등학생들을 ...
본 연구는 교육시설을 활용하는 학생이 교육시설의 주체가 되어야 한다는 전제하에 경기도, 인천광역시 관내 초등학생들의 교육시설에 대한 시각과 만족도를 규명하여 시설 개선의 방향 모색과 바람직한 시설 행정의 기반 자료를 얻고자 하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 첫째, 초등학교 교육시설의 실태를 조사한다. 둘째, 교육시설에 대하여 초등학생들의 만족도를 조사·분석한다. 셋째, 교육시설에 대한 초등학교 학생들이 인식하는 개선 방안을 조사한다. 본 연구의 대상은 경기도, 인천광역시 초등학생들을 모집단으로 성별, 학년, 지역, 학교소재지별, 건축년도별 등의 요인을 고려하여 학교를 선정한 후 620명의 학생을 표집하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 11.5 프로그램을 이용하여 빈도와 백분율을 산출하였고, 학생들의 만족도와 교육시설의 개선방안에 대한 인식을 알아보기 위해 t-test(검증)와 One-way ANOVA(일원변량분석), 그리고 빈도분석을 실시하였다. 초등학교 학생들이 교육시설에 대한 실태 및 만족도 분석을 한 결과는 다음과 같다. 첫째, 교육시설의 실태를 살펴보면 보통교실, 과학실, 컴퓨터실, 방송실, 보건실, 화장실 등은 시설 기준에 부합하였으나, 특별교실인 음악실, 미술실, 실과실습실, 시청각실, 상담실, 도서실 등은 시설 기준에 미치지 못한 학교가 많았다. 권장시설은 50%이상의 학교가 강당, 체육관, 급식실, 어학실, 자료실 등을 갖추고 있었고, 예절실 및 샤워실은 설치가 되지 않은 곳이 많았다. 또한 BTL교는 특별교실이 전부 갖추어져 있었고, 여러 목적으로 사용할 수 있는 공간도 설치가 되어 있었다. 둘째 보통교실의 만족도는 교과수업의 효율성 측면에서 교실활동공간의 충분성, 책걸상 규격, 책상 안 공간의 충분성, 교실 내 텔레비전 크기의 적합성, 난방시설의 적정성, 칠판 글씨 상태, 개인 사물함 상태, 전등 밝기의 적정성, 교실 바닥의 안정성에 대해서는 높은 만족도를 보였고, 교실벽·천장의 색채, 책상 면 크기, 책상 사이의 통로 폭, 냉방시설의 적정성, 방송 음향의 질, 교실 방음 상태, 교실 내 환기상태의 쾌적성, 유리창의 방음·보온 효과에 대해서는 보통의 만족도를 나타냈다. 셋째, 특별교실의 만족도는 컴퓨터의 개인별 활용성, 인터넷 활용성, 과학실습 자료의 충분성, 과학실 설비 배치의 편리성, 도서실 활용 및 자료의 적합성에서 비교적 높은 만족도를 나타냈고, 시청각실 자료 활용, 음악실 방음시설, 음악실 악기, 자료의 충분성, 미술실의 조도 및 청결유지, 미술실 자료의 충분성, 특별실에서 교실까지의 동선은 보통의 만족도를 나타냈다. 넷째, 보건위생실의 경우는 화장실 사용 대기 시간, 보건실 실태에서는 높은 만족도를 나타냈고, 화장실 청결 상태, 급식실의 위생 상태 및 공간의 충분성에서는 보통의 만족도를 보였으며, 전반적인 화장실 실태에서는 매우 불만스러운 것으로 나타났다. 다섯째, 학교 건물 및 권장시설의 경우는 강당 및 체육관의 시설·설비 편리성, 정수기 운영, 어학실습실 활용도, 운동장 크기 충분성, 학교 건물의 외관 및 편리성, 건물 색채 만족성은 높은 만족도를 나타냈고, 운동장 놀이기구 현황, 학교의 위치 등은 보통의 만족도를 나타냈다. 여섯째, 교육시설의 개선과 관련하여, 만족도가 매우 낮은 것으로 조사된 특별교실의 확보, 방음, 그리고 화장실의 전반적인 위생 실태에 관해서는 학교관리자 및 시설행정가의 전반적인 보수 관리 및 시설 개선이 필요하다고 생각된다. 마지막으로 학교에 필요하다고 인식하는 시설을 살펴보면, 수영장이 필요하다고 인식하는 학생이 가장 많았으며, 다음으로 체육관 , 미술실 , 학생 샤워실 , 가사실습실 , 기타 순으로 나타났다. 그 밖에 시설 개선에 대한 요구로는 체육시설·보건시설의 확대, 각종 시설의 크기 확대, 원활한 냉·난방 시설 설치, 여가·놀이 활동 공간 확보, 특별실·급식실의 증설 등이 있는 것으로 나타났다. 이상의 결론을 바탕으로 다음과 같이 제언을 한다. 첫째, 학교를 건축할 때에는 획일적인 기준에 의하여 전형적인 양식으로 짓기 보다는 늘 그 공간에서 생활해야 할 교육수요자인 학생들의 입장에서 모든 시설물이 설치되고 배치되어야 한다. 즉 교육수요자인 학생들이 늘 쾌적하고, 정서적으로 안정된 공간에서 교육받을 권리가 확보되어야 한다. 둘째, 각 학교의 지역 및 소재지의 특성이 반영된 학교별 자율화된 설치 기준이 마련되어야 한다. 현행 학급 수 혹은 학생 수 등의 획일적인 기준으로는 나날이 특성화되고 자율화되는 변화된 학교 교육의 요구 조건을 수용하기 힘들다. 따라서 학교 건물이 신축될 때부터 지역적 특성, 학교교육의 목표 등을 반영할 수 있는 탄력적인 설치 기준이 마련되어야 한다. 셋째, 교육시설의 효율적인 개선을 위해서는 교육학자, 건축학자, 시설행정담당자 및 학교관리자의 유기적인 공조가 필요하다. 그리고 교육시설에 대한 연구가 현재는 건축학계에서 많이 이루어지고 있는데, 시설행정도 전문분야로써 교육학 분야에서 심도 있게 다뤄져서 보다 만족스러운 학교환경을 학생들에게 제공해야 할 것이다. 넷째, 학교현장에서는 학교장, 교사, 학부모가 중심이 되는 교육시설 개선을 위한 학교 내 자치 기구 설치 및 역량 강화가 무엇보다도 필요하다.
본 연구는 교육시설을 활용하는 학생이 교육시설의 주체가 되어야 한다는 전제하에 경기도, 인천광역시 관내 초등학생들의 교육시설에 대한 시각과 만족도를 규명하여 시설 개선의 방향 모색과 바람직한 시설 행정의 기반 자료를 얻고자 하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 첫째, 초등학교 교육시설의 실태를 조사한다. 둘째, 교육시설에 대하여 초등학생들의 만족도를 조사·분석한다. 셋째, 교육시설에 대한 초등학교 학생들이 인식하는 개선 방안을 조사한다. 본 연구의 대상은 경기도, 인천광역시 초등학생들을 모집단으로 성별, 학년, 지역, 학교소재지별, 건축년도별 등의 요인을 고려하여 학교를 선정한 후 620명의 학생을 표집하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 11.5 프로그램을 이용하여 빈도와 백분율을 산출하였고, 학생들의 만족도와 교육시설의 개선방안에 대한 인식을 알아보기 위해 t-test(검증)와 One-way ANOVA(일원변량분석), 그리고 빈도분석을 실시하였다. 초등학교 학생들이 교육시설에 대한 실태 및 만족도 분석을 한 결과는 다음과 같다. 첫째, 교육시설의 실태를 살펴보면 보통교실, 과학실, 컴퓨터실, 방송실, 보건실, 화장실 등은 시설 기준에 부합하였으나, 특별교실인 음악실, 미술실, 실과실습실, 시청각실, 상담실, 도서실 등은 시설 기준에 미치지 못한 학교가 많았다. 권장시설은 50%이상의 학교가 강당, 체육관, 급식실, 어학실, 자료실 등을 갖추고 있었고, 예절실 및 샤워실은 설치가 되지 않은 곳이 많았다. 또한 BTL교는 특별교실이 전부 갖추어져 있었고, 여러 목적으로 사용할 수 있는 공간도 설치가 되어 있었다. 둘째 보통교실의 만족도는 교과수업의 효율성 측면에서 교실활동공간의 충분성, 책걸상 규격, 책상 안 공간의 충분성, 교실 내 텔레비전 크기의 적합성, 난방시설의 적정성, 칠판 글씨 상태, 개인 사물함 상태, 전등 밝기의 적정성, 교실 바닥의 안정성에 대해서는 높은 만족도를 보였고, 교실벽·천장의 색채, 책상 면 크기, 책상 사이의 통로 폭, 냉방시설의 적정성, 방송 음향의 질, 교실 방음 상태, 교실 내 환기상태의 쾌적성, 유리창의 방음·보온 효과에 대해서는 보통의 만족도를 나타냈다. 셋째, 특별교실의 만족도는 컴퓨터의 개인별 활용성, 인터넷 활용성, 과학실습 자료의 충분성, 과학실 설비 배치의 편리성, 도서실 활용 및 자료의 적합성에서 비교적 높은 만족도를 나타냈고, 시청각실 자료 활용, 음악실 방음시설, 음악실 악기, 자료의 충분성, 미술실의 조도 및 청결유지, 미술실 자료의 충분성, 특별실에서 교실까지의 동선은 보통의 만족도를 나타냈다. 넷째, 보건위생실의 경우는 화장실 사용 대기 시간, 보건실 실태에서는 높은 만족도를 나타냈고, 화장실 청결 상태, 급식실의 위생 상태 및 공간의 충분성에서는 보통의 만족도를 보였으며, 전반적인 화장실 실태에서는 매우 불만스러운 것으로 나타났다. 다섯째, 학교 건물 및 권장시설의 경우는 강당 및 체육관의 시설·설비 편리성, 정수기 운영, 어학실습실 활용도, 운동장 크기 충분성, 학교 건물의 외관 및 편리성, 건물 색채 만족성은 높은 만족도를 나타냈고, 운동장 놀이기구 현황, 학교의 위치 등은 보통의 만족도를 나타냈다. 여섯째, 교육시설의 개선과 관련하여, 만족도가 매우 낮은 것으로 조사된 특별교실의 확보, 방음, 그리고 화장실의 전반적인 위생 실태에 관해서는 학교관리자 및 시설행정가의 전반적인 보수 관리 및 시설 개선이 필요하다고 생각된다. 마지막으로 학교에 필요하다고 인식하는 시설을 살펴보면, 수영장이 필요하다고 인식하는 학생이 가장 많았으며, 다음으로 체육관 , 미술실 , 학생 샤워실 , 가사실습실 , 기타 순으로 나타났다. 그 밖에 시설 개선에 대한 요구로는 체육시설·보건시설의 확대, 각종 시설의 크기 확대, 원활한 냉·난방 시설 설치, 여가·놀이 활동 공간 확보, 특별실·급식실의 증설 등이 있는 것으로 나타났다. 이상의 결론을 바탕으로 다음과 같이 제언을 한다. 첫째, 학교를 건축할 때에는 획일적인 기준에 의하여 전형적인 양식으로 짓기 보다는 늘 그 공간에서 생활해야 할 교육수요자인 학생들의 입장에서 모든 시설물이 설치되고 배치되어야 한다. 즉 교육수요자인 학생들이 늘 쾌적하고, 정서적으로 안정된 공간에서 교육받을 권리가 확보되어야 한다. 둘째, 각 학교의 지역 및 소재지의 특성이 반영된 학교별 자율화된 설치 기준이 마련되어야 한다. 현행 학급 수 혹은 학생 수 등의 획일적인 기준으로는 나날이 특성화되고 자율화되는 변화된 학교 교육의 요구 조건을 수용하기 힘들다. 따라서 학교 건물이 신축될 때부터 지역적 특성, 학교교육의 목표 등을 반영할 수 있는 탄력적인 설치 기준이 마련되어야 한다. 셋째, 교육시설의 효율적인 개선을 위해서는 교육학자, 건축학자, 시설행정담당자 및 학교관리자의 유기적인 공조가 필요하다. 그리고 교육시설에 대한 연구가 현재는 건축학계에서 많이 이루어지고 있는데, 시설행정도 전문분야로써 교육학 분야에서 심도 있게 다뤄져서 보다 만족스러운 학교환경을 학생들에게 제공해야 할 것이다. 넷째, 학교현장에서는 학교장, 교사, 학부모가 중심이 되는 교육시설 개선을 위한 학교 내 자치 기구 설치 및 역량 강화가 무엇보다도 필요하다.
The purpose of this study was to examine the awareness of school children about school facilities in Incheon and their satisfaction level in a bid to suggest how to improve the facilities and relevant administration, on the assumption that students who utilized school facilities should take the init...
The purpose of this study was to examine the awareness of school children about school facilities in Incheon and their satisfaction level in a bid to suggest how to improve the facilities and relevant administration, on the assumption that students who utilized school facilities should take the initiative in determining everything related to the installation and use of the facilities. Three research questions were posed: 1. Investigate the reality of school facilities in elementary school. 2. Investigate school children's satisfaction level with school facilities. 3. Investigate school children's opinion on workable reform measures for school facilities. The population of this study was composed of elementary schoolers in the city of Incheon, Gyeonggi province, and the subjects were 620 students who were selected by gender and grade from elementary schools selected from the city by location and the year of construction. The collected data were analyzed with SPSS WIN 11.5 program. Statistical data on frequency and percentage were obtained, and frequency analysis and t-test, One-way ANOVA were carried out to find out their satisfaction level and opinion on reform measures. As a result of checking the state of elementary school facilities and the satisfaction level of the students, the following findings were given: First, as for the reality of school facilities, regular classrooms, laboratories, computer labs, studios, clinics and restrooms were up to the standard. But special classrooms were below standard in many schools, which included music classrooms, art classrooms, practice labs, audio- visual classrooms, counseling rooms and libraries. In terms of recommended facilities, more than half the schools were equipped with auditoriums, gyms, cafeterias, language labs and data rooms, and many were devoid of etiquette rooms and shower stalls. BTLschool were furnished with all the special classrooms and multipurpose spaces. Second, concerning satisfaction level with regular classrooms, the students expressed a lot of satisfaction with the classroom spaces, the sizes of desks and chairs, inner spaces of desks, the size of television, heating, blackboards, personal cabinets, the brightness of electric lights and the stability of the floors, which were all linked to the efficiency of academic education. They expressed a moderate level of satisfaction with the classroom walls, the color of the ceiling, the size of desk surface, width of aisles between desks, air conditioning, the quality of broadcasting sound, classroom soundproofing, classroom ventilation and the sound- proofing and thermal insulation of windows. Third, regarding satisfaction level with special classrooms, they were much pleased with accessibility to computer, accessibility to the Internet, the quantity of science practice materials, the convenience of the arrangements of science labs, libraries and the appropriateness of data. They expressed a moderate level of satisfaction with accessibility to audiovisual classroom data, soundproofing of music classrooms, musical instruments, sufficiency of data, intensity of illumination in art class- rooms, cleanness of art classrooms, sufficiency of art data, and distance between special classrooms and regular classrooms. Fourth, in the event of health and sanitary facilities, they were highly contented with waiting time in the restroom and the state of clinics. They expressed a moderate level of satisfaction with the cleanness of the restroom and the sanitary state and space of cafeteria. But they were discontented a lot with the entire state of the restroom. Fifth, as to school buildings and recommended facilities, they were much pleased with the ease of use of auditorium and gyms, supply of water purifier, use of language labs, size of school yard, exterior and convenience of school buildings and color of buildings. They expressed a moderate level of satisfaction with the rides of playground and school location. Sixth, in association with the improvement of school facilities, school managers and administrators should improve expansion of special classroom, soundproofing and hygiene of the restrooms, which were all considered unsatisfactory. Finally, as for the types of facilities required in school, swimming pool was most emphasized, followed by gyms, art classrooms, shower stalls for students, housekeeping practice labs and others. In regard to their additional needs, they called for more P.E. and health facilities, all sorts of larger facilities, smooth heating and air conditioning, more spaces for play and leisure activities, more special classrooms and larger cafeteria. Given the findings of the study, there are some suggestions: First, it should be avoided to apply the stereotyped regulations to school construction, and to stick with a typical style. Every facility should be arranged and installed from the viewpoint of students, clients of education who spend most of their time in school. They should be entitled to receive education in pleasant environments that guarantees their emotional stability. Second, each school should be allowed to lay out separate installation criteria in consideration of local characteristics. The current uniform standard based on the number of class or student makes it difficult to satisfy clients' demands or to keep up with the changing trend in school education that requires more specialization and autonomy. Flexible installation criteria should be selected by taking local characteristics and objectives of education into account. Third, expert educators, architects, administrators and school managers should make concerted efforts to ensure the successful improvement of school facilities. At present, a lot of research on school facilities is conducted in the field of architecture, but facility administration should be specialized as one of specialty areas in education sector so that students could study in more satisfactory environments. Fourth, every school should set up a separate organ to assume the responsibility for facility improvement. That organ should be made up of principal, teachers and parents, and should be empowered to fulfill its responsibility.
The purpose of this study was to examine the awareness of school children about school facilities in Incheon and their satisfaction level in a bid to suggest how to improve the facilities and relevant administration, on the assumption that students who utilized school facilities should take the initiative in determining everything related to the installation and use of the facilities. Three research questions were posed: 1. Investigate the reality of school facilities in elementary school. 2. Investigate school children's satisfaction level with school facilities. 3. Investigate school children's opinion on workable reform measures for school facilities. The population of this study was composed of elementary schoolers in the city of Incheon, Gyeonggi province, and the subjects were 620 students who were selected by gender and grade from elementary schools selected from the city by location and the year of construction. The collected data were analyzed with SPSS WIN 11.5 program. Statistical data on frequency and percentage were obtained, and frequency analysis and t-test, One-way ANOVA were carried out to find out their satisfaction level and opinion on reform measures. As a result of checking the state of elementary school facilities and the satisfaction level of the students, the following findings were given: First, as for the reality of school facilities, regular classrooms, laboratories, computer labs, studios, clinics and restrooms were up to the standard. But special classrooms were below standard in many schools, which included music classrooms, art classrooms, practice labs, audio- visual classrooms, counseling rooms and libraries. In terms of recommended facilities, more than half the schools were equipped with auditoriums, gyms, cafeterias, language labs and data rooms, and many were devoid of etiquette rooms and shower stalls. BTLschool were furnished with all the special classrooms and multipurpose spaces. Second, concerning satisfaction level with regular classrooms, the students expressed a lot of satisfaction with the classroom spaces, the sizes of desks and chairs, inner spaces of desks, the size of television, heating, blackboards, personal cabinets, the brightness of electric lights and the stability of the floors, which were all linked to the efficiency of academic education. They expressed a moderate level of satisfaction with the classroom walls, the color of the ceiling, the size of desk surface, width of aisles between desks, air conditioning, the quality of broadcasting sound, classroom soundproofing, classroom ventilation and the sound- proofing and thermal insulation of windows. Third, regarding satisfaction level with special classrooms, they were much pleased with accessibility to computer, accessibility to the Internet, the quantity of science practice materials, the convenience of the arrangements of science labs, libraries and the appropriateness of data. They expressed a moderate level of satisfaction with accessibility to audiovisual classroom data, soundproofing of music classrooms, musical instruments, sufficiency of data, intensity of illumination in art class- rooms, cleanness of art classrooms, sufficiency of art data, and distance between special classrooms and regular classrooms. Fourth, in the event of health and sanitary facilities, they were highly contented with waiting time in the restroom and the state of clinics. They expressed a moderate level of satisfaction with the cleanness of the restroom and the sanitary state and space of cafeteria. But they were discontented a lot with the entire state of the restroom. Fifth, as to school buildings and recommended facilities, they were much pleased with the ease of use of auditorium and gyms, supply of water purifier, use of language labs, size of school yard, exterior and convenience of school buildings and color of buildings. They expressed a moderate level of satisfaction with the rides of playground and school location. Sixth, in association with the improvement of school facilities, school managers and administrators should improve expansion of special classroom, soundproofing and hygiene of the restrooms, which were all considered unsatisfactory. Finally, as for the types of facilities required in school, swimming pool was most emphasized, followed by gyms, art classrooms, shower stalls for students, housekeeping practice labs and others. In regard to their additional needs, they called for more P.E. and health facilities, all sorts of larger facilities, smooth heating and air conditioning, more spaces for play and leisure activities, more special classrooms and larger cafeteria. Given the findings of the study, there are some suggestions: First, it should be avoided to apply the stereotyped regulations to school construction, and to stick with a typical style. Every facility should be arranged and installed from the viewpoint of students, clients of education who spend most of their time in school. They should be entitled to receive education in pleasant environments that guarantees their emotional stability. Second, each school should be allowed to lay out separate installation criteria in consideration of local characteristics. The current uniform standard based on the number of class or student makes it difficult to satisfy clients' demands or to keep up with the changing trend in school education that requires more specialization and autonomy. Flexible installation criteria should be selected by taking local characteristics and objectives of education into account. Third, expert educators, architects, administrators and school managers should make concerted efforts to ensure the successful improvement of school facilities. At present, a lot of research on school facilities is conducted in the field of architecture, but facility administration should be specialized as one of specialty areas in education sector so that students could study in more satisfactory environments. Fourth, every school should set up a separate organ to assume the responsibility for facility improvement. That organ should be made up of principal, teachers and parents, and should be empowered to fulfill its responsibility.
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