본 연구에서는 모바일 인터넷 서비스 수용의 영향요인을 도출하고 이러한 영향요인과「사용자만족도」,「재사용의도」,「타인추천의지」의 인과관계를 규명하여, 이동통신사 및 모바일 컨텐츠 제공자, 모바일 기기제조 기업들의 모바일 인터넷 서비스 모델 구축 및 마케팅 전략수립 시에 유용한 가이드라인을 제공하는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 관련 문헌을 통해서 연구의 이론적 배경을 살펴보고, 제 구성요소 간의 상호 논리적인 추론관계를 통하여 이론적 연구모형을 설정하며, 설정된 연구모형을 통계패키지 ...
본 연구에서는 모바일 인터넷 서비스 수용의 영향요인을 도출하고 이러한 영향요인과「사용자만족도」,「재사용의도」,「타인추천의지」의 인과관계를 규명하여, 이동통신사 및 모바일 컨텐츠 제공자, 모바일 기기제조 기업들의 모바일 인터넷 서비스 모델 구축 및 마케팅 전략수립 시에 유용한 가이드라인을 제공하는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 관련 문헌을 통해서 연구의 이론적 배경을 살펴보고, 제 구성요소 간의 상호 논리적인 추론관계를 통하여 이론적 연구모형을 설정하며, 설정된 연구모형을 통계패키지 SPSS(12.0)와LISREL(8.72)를 이용하여 분석한 후, 마지막으로 연구의 이론적 및 실천적 의의와 향후 연구방향을 제시하였다. 본 연구는 다음과 같은 세부단계로 연구과정을 수행하였다. 첫째, 모바일 인터넷 서비스에 관한 선행연구를 통해서 모바일 인터넷 서비스 연구의 필요성을 제시하고, 기술수용모형 및 합리적 행동이론 등의 정보기술과 상품수용에 관한 선행연구를 통해서 본 연구의 서비스 및 시스템 품질요인의「유용성」,「비용 적정성」,「사용용이성」,「보안성」을 도출하였고, 모바일 특성요인의 관련 문헌을 통하여 서비스 품질요인의「이동성」,「개인적합성」과 시스템 품질요인의「연결성」을 제시하였으며, 가상커뮤니티의 특성에 관한 선행연구에서 사용 목적요인을 도출하였고, 선행연구를 통해서 매개변수군을「신뢰」와「인지적 몰입」으로,「사용자만족도」와「재사용의도」,「타인추천의지」를 성과변수군으로 제시하였다. 둘째, 본 연구모형은 총 10개「<가설1>의 세부연구가설 4개, <가설2>의 세부연구가설 3개, <가설3>은 세부연구가설 4개 포함」의 가설로 구성되어 있으며, 실증분석을 위하여 이론적 고찰 및 논리적 추론과정을 통해서 16개 변수와 73개의 측정지표들을 도출하고, 모바일 인터넷 서비스 사용자들을 대상으로 설문조사를 실시한 후, 확인적 요인분석(confirmatory factor analysis: CFA)으로 분석에 필요한 57개의 측정지표들을 설정하였다. 셋째, 집중?판별타당도, 신뢰도의 검증을 완료한 측정지표들을 대상으로 구조방정식 모형을 이용한 경로분석(path analysis)을 시행하여 변수 간 인과관계에 대한 가설검증을 실시하였는데, 총 10개 연구가설 중 8개의 가설채택(부분채택 가설 1개 포함)이 되었고, 측정모형의 적합수준들(RMSEA, NNFI, NFI, RFI, IFI, CFI)과 연구모형의 적합수준들(RMSEA, NNFI, NFI, RFI, IFI, CFI)도 일반적인 권고수준으로 제시되는 수치를 대부분 상회(上廻)하므로 연구모형의 전체적인 적합도가 높게 확보된 것으로 나타났다. 본 연구모형의 전체적인 변수 간의 인과관계 분석을 실시한 후 나타난 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 모바일 인터넷 서비스 수용모형에서 제시한「독립변수군」,「매개변수군」,「종속변수군」에 대한 정의 및 신뢰성과 타당성이 확보된 측정지표의 개발을 통하여 앞으로 이 분야의 실증적 연구를 가능하게 하는 기반을 조성하였다는 점이다. 둘째, 본 연구에서는 모바일 인터넷 서비스만의 특성변수 뿐만이 아니라 가상커뮤니티, 인터넷 등의 연구에서 사용 목적요인을 도출하여 연구변수에 적용시킴으로서 보다 폭넓은 다양한 측면의 요인들을 고려하여 실증연구를 수행하였기 때문에 조금 더 정교화된 모형이라고 할 수 있고, 향후 모바일 인터넷 서비스와 관련된 연구모형을 설계할 때에 도움을 줄 수 있을 것이다. 셋째, 향후 이동통신사업자, 모바일 서비스 제공업체, 모바일 기기 제조업체들의 전략적 도구(strategic tool)로 사용됨으로 마케팅 및 전략 수립에 기여할 것으로 기대해 볼 수 있다. 본 연구에서 제시된 모바일 인터넷 수용모형에 대한 유효성 있는 타당도를 확보하기 위해서 지속적인 실증적 연구들을 수행하여, 특정 시점의 횡단적인 연구뿐만 아니라 종단적인 연구를 통하여 변화하고 있는 인과관계를 파악하여 관련 기업들의 재무적 성과를 높일 수 있는 기반이 되는 연구로서 가치가 있을 것이다.
본 연구에서는 모바일 인터넷 서비스 수용의 영향요인을 도출하고 이러한 영향요인과「사용자만족도」,「재사용의도」,「타인추천의지」의 인과관계를 규명하여, 이동통신사 및 모바일 컨텐츠 제공자, 모바일 기기제조 기업들의 모바일 인터넷 서비스 모델 구축 및 마케팅 전략수립 시에 유용한 가이드라인을 제공하는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 관련 문헌을 통해서 연구의 이론적 배경을 살펴보고, 제 구성요소 간의 상호 논리적인 추론관계를 통하여 이론적 연구모형을 설정하며, 설정된 연구모형을 통계패키지 SPSS(12.0)와LISREL(8.72)를 이용하여 분석한 후, 마지막으로 연구의 이론적 및 실천적 의의와 향후 연구방향을 제시하였다. 본 연구는 다음과 같은 세부단계로 연구과정을 수행하였다. 첫째, 모바일 인터넷 서비스에 관한 선행연구를 통해서 모바일 인터넷 서비스 연구의 필요성을 제시하고, 기술수용모형 및 합리적 행동이론 등의 정보기술과 상품수용에 관한 선행연구를 통해서 본 연구의 서비스 및 시스템 품질요인의「유용성」,「비용 적정성」,「사용용이성」,「보안성」을 도출하였고, 모바일 특성요인의 관련 문헌을 통하여 서비스 품질요인의「이동성」,「개인적합성」과 시스템 품질요인의「연결성」을 제시하였으며, 가상커뮤니티의 특성에 관한 선행연구에서 사용 목적요인을 도출하였고, 선행연구를 통해서 매개변수군을「신뢰」와「인지적 몰입」으로,「사용자만족도」와「재사용의도」,「타인추천의지」를 성과변수군으로 제시하였다. 둘째, 본 연구모형은 총 10개「<가설1>의 세부연구가설 4개, <가설2>의 세부연구가설 3개, <가설3>은 세부연구가설 4개 포함」의 가설로 구성되어 있으며, 실증분석을 위하여 이론적 고찰 및 논리적 추론과정을 통해서 16개 변수와 73개의 측정지표들을 도출하고, 모바일 인터넷 서비스 사용자들을 대상으로 설문조사를 실시한 후, 확인적 요인분석(confirmatory factor analysis: CFA)으로 분석에 필요한 57개의 측정지표들을 설정하였다. 셋째, 집중?판별타당도, 신뢰도의 검증을 완료한 측정지표들을 대상으로 구조방정식 모형을 이용한 경로분석(path analysis)을 시행하여 변수 간 인과관계에 대한 가설검증을 실시하였는데, 총 10개 연구가설 중 8개의 가설채택(부분채택 가설 1개 포함)이 되었고, 측정모형의 적합수준들(RMSEA, NNFI, NFI, RFI, IFI, CFI)과 연구모형의 적합수준들(RMSEA, NNFI, NFI, RFI, IFI, CFI)도 일반적인 권고수준으로 제시되는 수치를 대부분 상회(上廻)하므로 연구모형의 전체적인 적합도가 높게 확보된 것으로 나타났다. 본 연구모형의 전체적인 변수 간의 인과관계 분석을 실시한 후 나타난 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 모바일 인터넷 서비스 수용모형에서 제시한「독립변수군」,「매개변수군」,「종속변수군」에 대한 정의 및 신뢰성과 타당성이 확보된 측정지표의 개발을 통하여 앞으로 이 분야의 실증적 연구를 가능하게 하는 기반을 조성하였다는 점이다. 둘째, 본 연구에서는 모바일 인터넷 서비스만의 특성변수 뿐만이 아니라 가상커뮤니티, 인터넷 등의 연구에서 사용 목적요인을 도출하여 연구변수에 적용시킴으로서 보다 폭넓은 다양한 측면의 요인들을 고려하여 실증연구를 수행하였기 때문에 조금 더 정교화된 모형이라고 할 수 있고, 향후 모바일 인터넷 서비스와 관련된 연구모형을 설계할 때에 도움을 줄 수 있을 것이다. 셋째, 향후 이동통신사업자, 모바일 서비스 제공업체, 모바일 기기 제조업체들의 전략적 도구(strategic tool)로 사용됨으로 마케팅 및 전략 수립에 기여할 것으로 기대해 볼 수 있다. 본 연구에서 제시된 모바일 인터넷 수용모형에 대한 유효성 있는 타당도를 확보하기 위해서 지속적인 실증적 연구들을 수행하여, 특정 시점의 횡단적인 연구뿐만 아니라 종단적인 연구를 통하여 변화하고 있는 인과관계를 파악하여 관련 기업들의 재무적 성과를 높일 수 있는 기반이 되는 연구로서 가치가 있을 것이다.
This study aims to elicit influential factors on accepting mobile internet services and define the casual relationship between the factors, and「user satisfaction」,「re-use intention」,「stranger recommendation intention」, in an attempt to provide useful guidelines to mobile carriers, mobile contents pr...
This study aims to elicit influential factors on accepting mobile internet services and define the casual relationship between the factors, and「user satisfaction」,「re-use intention」,「stranger recommendation intention」, in an attempt to provide useful guidelines to mobile carriers, mobile contents providers and mobile equipment makers for their forming mobile internet service models and marketing strategies. For this end, the theoretical background of this study has been brought from relevant literature, and theoretical study models have been established by logical reasoning of the interrelation among diverse components. Then, the established models have been analyzed by using statistical packages「SPSS(12.0), LISREL(8.72)」. Finally theoretical and practical significance and future study direction have been suggested. This study has been carried out in the following detailed steps. First of all, the preliminary study on mobile internet service has exhibited the necessity for the study. And additional prior research into information technology and product acceptance such as Technology Acceptance Model (TAM) and Theory of Reasoned Action (TRA) has elicited「usefulness」,「cost reasonableness」,「ease of use」and「security」of the service system quality factors. Relevant documents on mobile characteristic factors have showed「mobility」 and「personal appropriateness」of service quality factors, and 「usefulness」and「cost reasonableness」, and「connectivity」of system quality factors. And the advance research on virtual community character has presented mediating variables such as「trust」and 「cognitive absorption」, and outcome variables such as「user satisfaction」,「re-use intention」and「stranger recommendation intention」. Next, the study model consists of four specific study hypotheses in Hypothesis 1, three in Hypothesis 2, and four in Hypothesis 3. As part of empirical study, 16 variables and 73 measurements have been derived by theoretical consideration and logical reasoning. Through questionnaire survey into mobile internet service users, 57 measurements have been formed for confirmatory factor analysis(CFA). Third, those measurements that have been screened through discriminant validity and reliability have been under path analysis by using structural equation modeling, as part of examining hypothesis on causal relationship among variables. Eight of ten hypothesis have been selected (including 1 partial selection), and the fitness levels of measuring models(RMSEA, NNFI, NFI, RFI, IFI, CFI) and the fitness levels of the study models (RMSEA, NNFI, NFI, RFI, IFI, CFI) exceeded figures of general recommendation level, showing that the entire study models have higher fitness. The analysis of causal relationship among variables of study models has presented the following suggestions. First, this study has clearly defined「independent variable」, 「dependent variable」 and「mediating variable」that presented mobile internet service adoption models, and developed the measurements with reliability and validity, laying the foundation to make empirical research possible in the near future. Second, this study has derived not only characteristic variables of the mobile internet service but also user characteristic factors from research into virtual community and internet, and applied them into study variables, considering a wider variety of factors, which is an empirical study. And thus it can be regarded as more elaborate models, and can provide useful information in designing a research model related to mobile internet service. Third, mobile carriers, mobile service providers, mobile equipment makers can make the most of this study as a useful and conducive strategic tool when they form marketing strategies. To make sure of effective validity of mobile internet adoption models above, empirical studies should be made continuously. And then vertical and horizontal studies at a specific point would show ever-changing causal relationship, helping to promote financial outcome of relevant companies and organizations.
This study aims to elicit influential factors on accepting mobile internet services and define the casual relationship between the factors, and「user satisfaction」,「re-use intention」,「stranger recommendation intention」, in an attempt to provide useful guidelines to mobile carriers, mobile contents providers and mobile equipment makers for their forming mobile internet service models and marketing strategies. For this end, the theoretical background of this study has been brought from relevant literature, and theoretical study models have been established by logical reasoning of the interrelation among diverse components. Then, the established models have been analyzed by using statistical packages「SPSS(12.0), LISREL(8.72)」. Finally theoretical and practical significance and future study direction have been suggested. This study has been carried out in the following detailed steps. First of all, the preliminary study on mobile internet service has exhibited the necessity for the study. And additional prior research into information technology and product acceptance such as Technology Acceptance Model (TAM) and Theory of Reasoned Action (TRA) has elicited「usefulness」,「cost reasonableness」,「ease of use」and「security」of the service system quality factors. Relevant documents on mobile characteristic factors have showed「mobility」 and「personal appropriateness」of service quality factors, and 「usefulness」and「cost reasonableness」, and「connectivity」of system quality factors. And the advance research on virtual community character has presented mediating variables such as「trust」and 「cognitive absorption」, and outcome variables such as「user satisfaction」,「re-use intention」and「stranger recommendation intention」. Next, the study model consists of four specific study hypotheses in Hypothesis 1, three in Hypothesis 2, and four in Hypothesis 3. As part of empirical study, 16 variables and 73 measurements have been derived by theoretical consideration and logical reasoning. Through questionnaire survey into mobile internet service users, 57 measurements have been formed for confirmatory factor analysis(CFA). Third, those measurements that have been screened through discriminant validity and reliability have been under path analysis by using structural equation modeling, as part of examining hypothesis on causal relationship among variables. Eight of ten hypothesis have been selected (including 1 partial selection), and the fitness levels of measuring models(RMSEA, NNFI, NFI, RFI, IFI, CFI) and the fitness levels of the study models (RMSEA, NNFI, NFI, RFI, IFI, CFI) exceeded figures of general recommendation level, showing that the entire study models have higher fitness. The analysis of causal relationship among variables of study models has presented the following suggestions. First, this study has clearly defined「independent variable」, 「dependent variable」 and「mediating variable」that presented mobile internet service adoption models, and developed the measurements with reliability and validity, laying the foundation to make empirical research possible in the near future. Second, this study has derived not only characteristic variables of the mobile internet service but also user characteristic factors from research into virtual community and internet, and applied them into study variables, considering a wider variety of factors, which is an empirical study. And thus it can be regarded as more elaborate models, and can provide useful information in designing a research model related to mobile internet service. Third, mobile carriers, mobile service providers, mobile equipment makers can make the most of this study as a useful and conducive strategic tool when they form marketing strategies. To make sure of effective validity of mobile internet adoption models above, empirical studies should be made continuously. And then vertical and horizontal studies at a specific point would show ever-changing causal relationship, helping to promote financial outcome of relevant companies and organizations.
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