접근성은 한 지점이 다른 지점들로부터 도달하기 쉬운 정도를 말한다. 지금까지 단일 교통요소와 단일 지표만을 이용하거나 위상학적 네트워크를 통한 접근성 분석이 이루어졌지만, 이는 다양하게 나타나는 교통현상을 정확히 설명하지 못한 단점이 있다. 또한 지역 간 통행은 직접 이동하는 것이 아니라 최종 목적도시까지 도달하기 위하여 여러 도시를 경유하는 형태로 나타나게 된다. 즉, 접근성을 종합적으로 측정하고, 통행을 경로에서 나타나는 흐름으로 이해할 필요가 있다. 따라서 본 연구에서는 서울로의 접근성에 따른 수도권 도시의 계층성을 분석하기 위하여 교통망의 시간거리와 교통수단의 운행횟수 및 요금지표를 이용한 서울로의 종합접근성을 측정하고, 최단경로와 최단거리를 고려하여 연결성에 따른 누적통행량을 계산하였다. ‘기초자치단체(基礎自治團體)’를 기준으로 인천광역시의 9개 구·군(도서지역인 옹진군은 제외), 경기도의 31개 시·군으로 총 40개의 분석단위지구를 설정하였다. 연구를 수행하기 위하여 크게 교통망에 대한 자료와 기종점 통행량(O/D)자료가 이용되었다. 교통망은 도로망과 철도망으로 구분하여 도로망에는 고속국도와 일반국도, 교통수단으로서 시외버스와 광역버스가 포함되고, 철도망은 광역전철과 일반열차로 구분하였다. 접근성을 측정하기 위한 지표로는 시간거리, 운행횟수, 요금을 설정하였고, 0부터 100까지의 값을 총 6개의 계층으로 구분하였다. 사람통행의 분석에는 국가교통DB센터의 ‘2005년 지역간 여객 기종점통행량 조사’의 O/D자료가 이용되었다. ...
접근성은 한 지점이 다른 지점들로부터 도달하기 쉬운 정도를 말한다. 지금까지 단일 교통요소와 단일 지표만을 이용하거나 위상학적 네트워크를 통한 접근성 분석이 이루어졌지만, 이는 다양하게 나타나는 교통현상을 정확히 설명하지 못한 단점이 있다. 또한 지역 간 통행은 직접 이동하는 것이 아니라 최종 목적도시까지 도달하기 위하여 여러 도시를 경유하는 형태로 나타나게 된다. 즉, 접근성을 종합적으로 측정하고, 통행을 경로에서 나타나는 흐름으로 이해할 필요가 있다. 따라서 본 연구에서는 서울로의 접근성에 따른 수도권 도시의 계층성을 분석하기 위하여 교통망의 시간거리와 교통수단의 운행횟수 및 요금지표를 이용한 서울로의 종합접근성을 측정하고, 최단경로와 최단거리를 고려하여 연결성에 따른 누적통행량을 계산하였다. ‘기초자치단체(基礎自治團體)’를 기준으로 인천광역시의 9개 구·군(도서지역인 옹진군은 제외), 경기도의 31개 시·군으로 총 40개의 분석단위지구를 설정하였다. 연구를 수행하기 위하여 크게 교통망에 대한 자료와 기종점 통행량(O/D)자료가 이용되었다. 교통망은 도로망과 철도망으로 구분하여 도로망에는 고속국도와 일반국도, 교통수단으로서 시외버스와 광역버스가 포함되고, 철도망은 광역전철과 일반열차로 구분하였다. 접근성을 측정하기 위한 지표로는 시간거리, 운행횟수, 요금을 설정하였고, 0부터 100까지의 값을 총 6개의 계층으로 구분하였다. 사람통행의 분석에는 국가교통DB센터의 ‘2005년 지역간 여객 기종점통행량 조사’의 O/D자료가 이용되었다. 네트워크 분석 및 최단경로를 추출하기 위하여 NetMinerⅡ 2.6과 교통 분석 프로그램인 TransCAD 4.8이 이용되었고, 공간분석 및 지도표현을 위하여 ArcGIS 9.2를 사용하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 서울과 인접하면서 신도시 및 택지지구가 개발된 도시의 종합접근성은 좋은 편으로 나타났지만, 단일 교통요소에 한정된 수도권 북부 및 남동부에 위치한 도시의 종합접근성은 좋지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 도시간 연결성이 좋고, 배후도시의 통행량이 많은 경부축과 경인축에 위치한 도시들의 누적통행량 증가가 두드러졌으며, 이들 도시의 계층성 또한 높게 나타났다. 셋째, 서울과 인접하였지만 최단경로상에 고려되지 못하거나 배후도시의 인구 및 통행량이 적은 도시들의 계층은 낮게 나타났다. 넷째, 최단경로와 최단거리를 고려한 연결성에 따른 누적통행량의 분석을 통하여 실제로 발생하는 통행의 흐름을 살펴봄으로써 단일 교통요소에 의해 설명되지 못한 부분을 고려할 수 있다.
접근성은 한 지점이 다른 지점들로부터 도달하기 쉬운 정도를 말한다. 지금까지 단일 교통요소와 단일 지표만을 이용하거나 위상학적 네트워크를 통한 접근성 분석이 이루어졌지만, 이는 다양하게 나타나는 교통현상을 정확히 설명하지 못한 단점이 있다. 또한 지역 간 통행은 직접 이동하는 것이 아니라 최종 목적도시까지 도달하기 위하여 여러 도시를 경유하는 형태로 나타나게 된다. 즉, 접근성을 종합적으로 측정하고, 통행을 경로에서 나타나는 흐름으로 이해할 필요가 있다. 따라서 본 연구에서는 서울로의 접근성에 따른 수도권 도시의 계층성을 분석하기 위하여 교통망의 시간거리와 교통수단의 운행횟수 및 요금지표를 이용한 서울로의 종합접근성을 측정하고, 최단경로와 최단거리를 고려하여 연결성에 따른 누적통행량을 계산하였다. ‘기초자치단체(基礎自治團體)’를 기준으로 인천광역시의 9개 구·군(도서지역인 옹진군은 제외), 경기도의 31개 시·군으로 총 40개의 분석단위지구를 설정하였다. 연구를 수행하기 위하여 크게 교통망에 대한 자료와 기종점 통행량(O/D)자료가 이용되었다. 교통망은 도로망과 철도망으로 구분하여 도로망에는 고속국도와 일반국도, 교통수단으로서 시외버스와 광역버스가 포함되고, 철도망은 광역전철과 일반열차로 구분하였다. 접근성을 측정하기 위한 지표로는 시간거리, 운행횟수, 요금을 설정하였고, 0부터 100까지의 값을 총 6개의 계층으로 구분하였다. 사람통행의 분석에는 국가교통DB센터의 ‘2005년 지역간 여객 기종점통행량 조사’의 O/D자료가 이용되었다. 네트워크 분석 및 최단경로를 추출하기 위하여 NetMinerⅡ 2.6과 교통 분석 프로그램인 TransCAD 4.8이 이용되었고, 공간분석 및 지도표현을 위하여 ArcGIS 9.2를 사용하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 서울과 인접하면서 신도시 및 택지지구가 개발된 도시의 종합접근성은 좋은 편으로 나타났지만, 단일 교통요소에 한정된 수도권 북부 및 남동부에 위치한 도시의 종합접근성은 좋지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 도시간 연결성이 좋고, 배후도시의 통행량이 많은 경부축과 경인축에 위치한 도시들의 누적통행량 증가가 두드러졌으며, 이들 도시의 계층성 또한 높게 나타났다. 셋째, 서울과 인접하였지만 최단경로상에 고려되지 못하거나 배후도시의 인구 및 통행량이 적은 도시들의 계층은 낮게 나타났다. 넷째, 최단경로와 최단거리를 고려한 연결성에 따른 누적통행량의 분석을 통하여 실제로 발생하는 통행의 흐름을 살펴봄으로써 단일 교통요소에 의해 설명되지 못한 부분을 고려할 수 있다.
Accessibility indicates the level of access into a location from other locations. Until recently accessibility studies in Korea have focused on single traffic and transportation index or on topological network analysis. However, those studies have shown limitation in the explanation of various circu...
Accessibility indicates the level of access into a location from other locations. Until recently accessibility studies in Korea have focused on single traffic and transportation index or on topological network analysis. However, those studies have shown limitation in the explanation of various circumstances arising from actual traffic among places. Traffic among regions occur not only direct traffic into a destination but also indirect traffic into a destination. This indicates the need to consider the use of synthetic method for accessibility analysis, and to regard traffic as a flow in the path among places. This research attempted to reveal the characteristics of hierarchy in the accessibility of the Capital Region cities into Seoul by time-distance of traffic network, traffic service frequency and transport cost index. In addition, this study measured cumulative traffic volume in the connectivity among places by shortest-path and shortest-distance method. The data for this study were measured by 40 analytic district which includes 9 administrative districts in the Metropolitan area of Incheon and 31 cities and Kuns of the Geoynggi province. Those data were mainly collected by the volume of traffic network and O/D data. The volume of traffic network was collected by road and train networks. The volume of road network comprises data on the traffic of highway and national road, and also includes data on transportation usage by intercity bus and wide area bus in the Capital Region. In train network, the volume of traffic was separately collected by wide area train and general train. Accessibility was measured with data such as time-distance, travel freqeuncy, and transport cost, and the accessibility which ranges from 0 to 100 was classed by 6 different levels. The data of O/D in '2005 Survey on Inter-Regional Passenger Travel' by the National Transportation DB Center was used for the measuring of passenger travel. The NetMiner II 2.6 was used for a network analysis and a shortest-path analysis, including TransCAD 4.8 for transportation data analysis and ArcGIS 9.2 for spatial analysis and map representation. The results of this study are summarized as follows; first, new towns and cities located nearby Seoul were highly recorded in overall accessibility, but the score of accessibility in the cities located in north and south-eastern part of the Capital Region were quite low under the condition of single traffic. Second, cities, which have high levels of connection and cities which are located in Geongbu and Geongin axis with a high level of traffic volume, have a high level of cumulative traffic volume and urban hierarchy. Third, cities, which are located near Seoul but are outside in the shortest-path route and have low volume in passenger travel and total traffic, were lowly positioned in the urban hierarchy. Four, this research clearly reveals the fact that an analysis of cumulative traffic volume, which also consider the shortest-route and shortest-distance, can explain the traffic which is not clearly calculated by a single traffic volume analysis.
Accessibility indicates the level of access into a location from other locations. Until recently accessibility studies in Korea have focused on single traffic and transportation index or on topological network analysis. However, those studies have shown limitation in the explanation of various circumstances arising from actual traffic among places. Traffic among regions occur not only direct traffic into a destination but also indirect traffic into a destination. This indicates the need to consider the use of synthetic method for accessibility analysis, and to regard traffic as a flow in the path among places. This research attempted to reveal the characteristics of hierarchy in the accessibility of the Capital Region cities into Seoul by time-distance of traffic network, traffic service frequency and transport cost index. In addition, this study measured cumulative traffic volume in the connectivity among places by shortest-path and shortest-distance method. The data for this study were measured by 40 analytic district which includes 9 administrative districts in the Metropolitan area of Incheon and 31 cities and Kuns of the Geoynggi province. Those data were mainly collected by the volume of traffic network and O/D data. The volume of traffic network was collected by road and train networks. The volume of road network comprises data on the traffic of highway and national road, and also includes data on transportation usage by intercity bus and wide area bus in the Capital Region. In train network, the volume of traffic was separately collected by wide area train and general train. Accessibility was measured with data such as time-distance, travel freqeuncy, and transport cost, and the accessibility which ranges from 0 to 100 was classed by 6 different levels. The data of O/D in '2005 Survey on Inter-Regional Passenger Travel' by the National Transportation DB Center was used for the measuring of passenger travel. The NetMiner II 2.6 was used for a network analysis and a shortest-path analysis, including TransCAD 4.8 for transportation data analysis and ArcGIS 9.2 for spatial analysis and map representation. The results of this study are summarized as follows; first, new towns and cities located nearby Seoul were highly recorded in overall accessibility, but the score of accessibility in the cities located in north and south-eastern part of the Capital Region were quite low under the condition of single traffic. Second, cities, which have high levels of connection and cities which are located in Geongbu and Geongin axis with a high level of traffic volume, have a high level of cumulative traffic volume and urban hierarchy. Third, cities, which are located near Seoul but are outside in the shortest-path route and have low volume in passenger travel and total traffic, were lowly positioned in the urban hierarchy. Four, this research clearly reveals the fact that an analysis of cumulative traffic volume, which also consider the shortest-route and shortest-distance, can explain the traffic which is not clearly calculated by a single traffic volume analysis.
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