본 연구의 목적은 고등학교 학생들의 상용로그 문제해결과정에서 나타나는 오류를 조사하여 오류를 줄이는 지도방안을 모색하는데 있다.
우선 로그의 역사적 배경에 대해 알아보았고, 역사-발생적 원리에 따른 교재구성에 대해 알아본 다음 상용로그의 지도에 대한 선행연구 내용을 짚어보았다.
본 연구를 수행하기위해 연구대상은 3학년 인문 4개 학급 160명으로 하였다. 검사 도구는 본 연구자가 동료 수학교사들과 함께 개발하였으며 오류검사지는 수학Ⅰ 상용로그 단원에서 추출한 24문항으로 구성되어 있다.
학생들의 문제해결 과정을 통해서 나타나는 오류의 유형을 기술적 오류, 기존의 지식과 개념의 불충분한 숙달, 논리적으로 부적절한 추론, 오류의 애매 모호성, 풀이과정이 중간에서 멈춤, 답만 제시한 경우의 여섯가지로 분류하였으며 오류의 특징을 분석하여 지도 대책을 모색한 후 수업 지도안을 제시하였다.
본 연구의 결과를 통하여서 다음과 같은 결론을 얻었다.
1. 학생들의 상용로그 문제풀이과정에서 나타나는 오류의 문제는 무조건 적인 암기로 문제를 해결하려고 하거나 로그의 필요성을 인식하지 못하고 깊이있는 생각을 하는 습관이 들어있지 않기 때문인 경우가 많다.
2. 교사는 학생들에게 오류를 범하기 쉬운 일반적인 유형의 예를 구체적으로 수업시간에 보여줄 수 있어야 하며, 학생들이 범할 수 있는 오류를 염두에 두고 학습 지도안을 세우는 것이 바람직하다.
3. 상용로그 단원에서 교사는 학생들에게 유리수를 ...
본 연구의 목적은 고등학교 학생들의 상용로그 문제해결과정에서 나타나는 오류를 조사하여 오류를 줄이는 지도방안을 모색하는데 있다.
우선 로그의 역사적 배경에 대해 알아보았고, 역사-발생적 원리에 따른 교재구성에 대해 알아본 다음 상용로그의 지도에 대한 선행연구 내용을 짚어보았다.
본 연구를 수행하기위해 연구대상은 3학년 인문 4개 학급 160명으로 하였다. 검사 도구는 본 연구자가 동료 수학교사들과 함께 개발하였으며 오류검사지는 수학Ⅰ 상용로그 단원에서 추출한 24문항으로 구성되어 있다.
학생들의 문제해결 과정을 통해서 나타나는 오류의 유형을 기술적 오류, 기존의 지식과 개념의 불충분한 숙달, 논리적으로 부적절한 추론, 오류의 애매 모호성, 풀이과정이 중간에서 멈춤, 답만 제시한 경우의 여섯가지로 분류하였으며 오류의 특징을 분석하여 지도 대책을 모색한 후 수업 지도안을 제시하였다.
본 연구의 결과를 통하여서 다음과 같은 결론을 얻었다.
1. 학생들의 상용로그 문제풀이과정에서 나타나는 오류의 문제는 무조건 적인 암기로 문제를 해결하려고 하거나 로그의 필요성을 인식하지 못하고 깊이있는 생각을 하는 습관이 들어있지 않기 때문인 경우가 많다.
2. 교사는 학생들에게 오류를 범하기 쉬운 일반적인 유형의 예를 구체적으로 수업시간에 보여줄 수 있어야 하며, 학생들이 범할 수 있는 오류를 염두에 두고 학습 지도안을 세우는 것이 바람직하다.
3. 상용로그 단원에서 교사는 학생들에게 유리수를 근사값으로 표현하는 방법부터 구체적으로 수업시간에 보여주며, 학생들이 낮은 수준에서부터 차례로 상용로그 구하는 단계까지 접근할 수 있도록 학습지도계획을 세우는 것이 바람직하다.
본 연구의 목적은 고등학교 학생들의 상용로그 문제해결과정에서 나타나는 오류를 조사하여 오류를 줄이는 지도방안을 모색하는데 있다.
우선 로그의 역사적 배경에 대해 알아보았고, 역사-발생적 원리에 따른 교재구성에 대해 알아본 다음 상용로그의 지도에 대한 선행연구 내용을 짚어보았다.
본 연구를 수행하기위해 연구대상은 3학년 인문 4개 학급 160명으로 하였다. 검사 도구는 본 연구자가 동료 수학교사들과 함께 개발하였으며 오류검사지는 수학Ⅰ 상용로그 단원에서 추출한 24문항으로 구성되어 있다.
학생들의 문제해결 과정을 통해서 나타나는 오류의 유형을 기술적 오류, 기존의 지식과 개념의 불충분한 숙달, 논리적으로 부적절한 추론, 오류의 애매 모호성, 풀이과정이 중간에서 멈춤, 답만 제시한 경우의 여섯가지로 분류하였으며 오류의 특징을 분석하여 지도 대책을 모색한 후 수업 지도안을 제시하였다.
본 연구의 결과를 통하여서 다음과 같은 결론을 얻었다.
1. 학생들의 상용로그 문제풀이과정에서 나타나는 오류의 문제는 무조건 적인 암기로 문제를 해결하려고 하거나 로그의 필요성을 인식하지 못하고 깊이있는 생각을 하는 습관이 들어있지 않기 때문인 경우가 많다.
2. 교사는 학생들에게 오류를 범하기 쉬운 일반적인 유형의 예를 구체적으로 수업시간에 보여줄 수 있어야 하며, 학생들이 범할 수 있는 오류를 염두에 두고 학습 지도안을 세우는 것이 바람직하다.
3. 상용로그 단원에서 교사는 학생들에게 유리수를 근사값으로 표현하는 방법부터 구체적으로 수업시간에 보여주며, 학생들이 낮은 수준에서부터 차례로 상용로그 구하는 단계까지 접근할 수 있도록 학습지도계획을 세우는 것이 바람직하다.
The purpose of this study is to investigate and analyze error patterns in the process of high school students' solving mathematics problems of common logarithms, and then to find teaching methods which can reduce them.
At first, I investigated the history of common logarithms and the composotion in ...
The purpose of this study is to investigate and analyze error patterns in the process of high school students' solving mathematics problems of common logarithms, and then to find teaching methods which can reduce them.
At first, I investigated the history of common logarithms and the composotion in teaching materials followed by histogenetic principle and then made a study of preceding study.
In order to perform this study, the subjects are 160 students belonging to four classes in the cultural society curriculum of the third grade in high school. The test instrument is developed together with peers and mathematics teachers, and consists of 24 items selected from course of common logarithm of Mathematics Ⅰ which is taught to students in third grade.
Error patterns are classified into misused data, misinterpreted language, logically invalid inference, distorted theorem or definition, unverified solution, omission of solving process, no response, and ambiguity of error. After finding the frequency and rate of each pattern, I analyze characteristics and tendency of error and find a teaching plan to correct it.
The conclusions of this study are as follows:
First, students solve the problems of common logarithm by simply memorizing and they are not used to think deeply because they don't feel the need to use common logarithms, so they show errors.
Second, the teacher should give students concrete examples of common error patterns which they are apt to make. It is desirable that the teacher should make a plan for teaching guidance, keeping in mind errors which students may make.
Third, the teacher should show the way of using scientific notation in reading rational numbers to learn about logarithms and the students should learn it from the lowest level one by one.
The purpose of this study is to investigate and analyze error patterns in the process of high school students' solving mathematics problems of common logarithms, and then to find teaching methods which can reduce them.
At first, I investigated the history of common logarithms and the composotion in teaching materials followed by histogenetic principle and then made a study of preceding study.
In order to perform this study, the subjects are 160 students belonging to four classes in the cultural society curriculum of the third grade in high school. The test instrument is developed together with peers and mathematics teachers, and consists of 24 items selected from course of common logarithm of Mathematics Ⅰ which is taught to students in third grade.
Error patterns are classified into misused data, misinterpreted language, logically invalid inference, distorted theorem or definition, unverified solution, omission of solving process, no response, and ambiguity of error. After finding the frequency and rate of each pattern, I analyze characteristics and tendency of error and find a teaching plan to correct it.
The conclusions of this study are as follows:
First, students solve the problems of common logarithm by simply memorizing and they are not used to think deeply because they don't feel the need to use common logarithms, so they show errors.
Second, the teacher should give students concrete examples of common error patterns which they are apt to make. It is desirable that the teacher should make a plan for teaching guidance, keeping in mind errors which students may make.
Third, the teacher should show the way of using scientific notation in reading rational numbers to learn about logarithms and the students should learn it from the lowest level one by one.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.