교통시설 민간투자사업의 최소수입보장 폐지에 따른 정부보조금 현실화방안 연구 A study of realization of goverment subsides by abolition of minimum revenue Guarantee for private transportation Infrastructure Investment Project원문보기
교통시설 민간투자사업은 1994년「사회간접자본시설에 대한 민간자본유치촉진법」이 제정된 이후 그동안 사회간접자본시설의 확충을 도모하면서 정부재정의 부담경감이라는 정책목표를 추구하여왔다. 인천국제공항고속도로사업은 정부가 민자유치사업으로서 최초로 추진하였던 사업으로서 1997년 IMF 외환위기 등 국가가 경제적으로 상당히 어려운 시기에 2001년 3월 인천국제공항 개항을 위한 접근도로 건설을 위하여 민간자본을 유치하였던 사업이다. 그러나, 인천국제공...
교통시설 민간투자사업은 1994년「사회간접자본시설에 대한 민간자본유치촉진법」이 제정된 이후 그동안 사회간접자본시설의 확충을 도모하면서 정부재정의 부담경감이라는 정책목표를 추구하여왔다. 인천국제공항고속도로사업은 정부가 민자유치사업으로서 최초로 추진하였던 사업으로서 1997년 IMF 외환위기 등 국가가 경제적으로 상당히 어려운 시기에 2001년 3월 인천국제공항 개항을 위한 접근도로 건설을 위하여 민간자본을 유치하였던 사업이다. 그러나, 인천국제공항고속도로의 개통후 예측교통량과 실제교통량의 차이가 상당히 크게 나타나면서, 정부는 최소수입보장에 따라 매년 약 1,000억원 수준의 운영수입보장금을 지급하게 되었다. 그 결과 정부는 향후 남은 보장기간동안 막대한 수준의 우발채무를 부담하게 되었으며, 향후 정부 재정에 상당한 부담이 되고 있는 실정이다. 본 연구는 정부 재정 부담을 완화하기 위하여 최소수입보장제도를 폐지하고 건설기간동안 건설보조금을 지급한다면 동일한 경제적 효과를 나타내면서 정부 재정에 부담이 완화된다는 사실을 인천국제공항고속도로의 사례로 입증하였다. 따라서, 정부는 향후 민자사업 추진시 최소수입보장을 폐지하고 건설보조금을 지급한다면, 사회간접자본 확충 시 민간자본을 적극 활용하면서 정부 재정의 부담완화에도 기여할 것으로 기대한다.
교통시설 민간투자사업은 1994년「사회간접자본시설에 대한 민간자본유치촉진법」이 제정된 이후 그동안 사회간접자본시설의 확충을 도모하면서 정부재정의 부담경감이라는 정책목표를 추구하여왔다. 인천국제공항고속도로사업은 정부가 민자유치사업으로서 최초로 추진하였던 사업으로서 1997년 IMF 외환위기 등 국가가 경제적으로 상당히 어려운 시기에 2001년 3월 인천국제공항 개항을 위한 접근도로 건설을 위하여 민간자본을 유치하였던 사업이다. 그러나, 인천국제공항고속도로의 개통후 예측교통량과 실제교통량의 차이가 상당히 크게 나타나면서, 정부는 최소수입보장에 따라 매년 약 1,000억원 수준의 운영수입보장금을 지급하게 되었다. 그 결과 정부는 향후 남은 보장기간동안 막대한 수준의 우발채무를 부담하게 되었으며, 향후 정부 재정에 상당한 부담이 되고 있는 실정이다. 본 연구는 정부 재정 부담을 완화하기 위하여 최소수입보장제도를 폐지하고 건설기간동안 건설보조금을 지급한다면 동일한 경제적 효과를 나타내면서 정부 재정에 부담이 완화된다는 사실을 인천국제공항고속도로의 사례로 입증하였다. 따라서, 정부는 향후 민자사업 추진시 최소수입보장을 폐지하고 건설보조금을 지급한다면, 사회간접자본 확충 시 민간자본을 적극 활용하면서 정부 재정의 부담완화에도 기여할 것으로 기대한다.
Since an introduction of the Act on "Promotion of Private Capital into Social Overhead Capital Investment Act, 1994", the private transportation investment projects have made a contribution to expand the infrastructures and to release a government’s financial burden. Incheon International Airport Ex...
Since an introduction of the Act on "Promotion of Private Capital into Social Overhead Capital Investment Act, 1994", the private transportation investment projects have made a contribution to expand the infrastructures and to release a government’s financial burden. Incheon International Airport Expressway was Korea’s first private inducement facility project, which was introduced to build excess roads to the Incheon International Airport due in March 2001, when Korea was economically suffered from foreign exchange crisis in 1997. However, as the expressway experienced significant discrepancy between forecast and actual traffic volume since opening, the Government should provide the concessionaire with a subsidy of around 100 billion Won in accordance of condition of Minimum Revenue Guarantee (MRG) in the Act. Consequently, the Government should keep bearing enormous contingency liability for the remaining guarantee period, which would become a considerable burden on the government finance in future. The purpose of the present study was to analyze a case of the Incheon International Airport Expressway. The results showed that abolition of the MRG and introduction of construction subsidy during construction would lead to the same economic effect and at the same time would ease the Government’s load on finance. Therefore, in the case that the Government abolishes the MRG and provides the construction subsidy in coming private investment projects, it is expected that the private capital would be efficiently used to expand the social overhead capital and the financial burden of the Government would be relieved. I hope that this study would be a useful reference for future development to increase the efficient private infrastructure investment projects.
Since an introduction of the Act on "Promotion of Private Capital into Social Overhead Capital Investment Act, 1994", the private transportation investment projects have made a contribution to expand the infrastructures and to release a government’s financial burden. Incheon International Airport Expressway was Korea’s first private inducement facility project, which was introduced to build excess roads to the Incheon International Airport due in March 2001, when Korea was economically suffered from foreign exchange crisis in 1997. However, as the expressway experienced significant discrepancy between forecast and actual traffic volume since opening, the Government should provide the concessionaire with a subsidy of around 100 billion Won in accordance of condition of Minimum Revenue Guarantee (MRG) in the Act. Consequently, the Government should keep bearing enormous contingency liability for the remaining guarantee period, which would become a considerable burden on the government finance in future. The purpose of the present study was to analyze a case of the Incheon International Airport Expressway. The results showed that abolition of the MRG and introduction of construction subsidy during construction would lead to the same economic effect and at the same time would ease the Government’s load on finance. Therefore, in the case that the Government abolishes the MRG and provides the construction subsidy in coming private investment projects, it is expected that the private capital would be efficiently used to expand the social overhead capital and the financial burden of the Government would be relieved. I hope that this study would be a useful reference for future development to increase the efficient private infrastructure investment projects.
주제어
#민간투자사업 최소수입보장(MRG) 건설보조금 예측교통량 실제교통량 재정부담 Private Infrastructure Investment Project Minimum Revenue Guarantee(MRG) Construction Subsidy Forecast Traffic Volume Actual Traffic Volume Financial Burden of the Government
학위논문 정보
저자
고춘수
학위수여기관
서울시립대학교 도시과학대학원
학위구분
국내석사
학과
교통관리학과 교통관리전공
지도교수
손의영
발행연도
2008
총페이지
ii, 51 p.
키워드
민간투자사업 최소수입보장(MRG) 건설보조금 예측교통량 실제교통량 재정부담 Private Infrastructure Investment Project Minimum Revenue Guarantee(MRG) Construction Subsidy Forecast Traffic Volume Actual Traffic Volume Financial Burden of the Government
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