2002년부터 시작된 중국의 동북공정프로젝트는 우리 국민들에게 역사에 대한 관심과 민족의 자부심을 심어주기 위해 다양한 역사드라마를 제작하는 계기를 만들어 주었다. 이러한 역사드라마를 비롯한 영상 매체는 대(對)국민 접근성에 있어 활자 매체에 비해 본질적 우월성을 지녔기 때문에 TV 드라마가 갖는 지식 전파자로서의 위력은 엄청나다. 하지만 고대사 사료의 절대적인 부족과 시청률에 민감한 방송매체의 특성 때문에 흥미위주의 소재나 작가의 상상력을 바탕으로 역사드라마가 제작되어 자칫 역사를 왜곡하여 인식하지 않을까 하는 우려를 낳게 한다. 이에 본고에서는 역사드라마 대조영을 통해 역사드라마가 중학생들의 역사인식에 어떠한 영향을 미치고 있는지 알아보고자 하였다. 먼저, 역사드라마의 특성과 경향에 대해 살펴보고 역사드라마 대조영의 왜곡 및 오류를 분석해 보았다. 또한 설문조사를 통해 중학생들의 TV 역사드라마에 대한 관심, 시청 후 역사인식 변화, 국사수업에 미치는 영향을 파악하고 중학생들이 갖게 되는 교육적 효용성과 역사인식에 대한 부정적인 측면을 분석하여 학습지도 방법이나 드라마 제작 기준에 기본 자료로 제시해 보고자 하였다. 이를 바탕으로 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, TV 역사 드라마 시청은 재미와 새로운 역사사실 탐구라는 부분에 있어서 시청자들의 관심을 차지하고 있으며, 특히 학생들이 역사적 사실과 지식 습득에 도움을 많이 받고 있다는 것이다. 이는 학생들의 학습 ...
2002년부터 시작된 중국의 동북공정프로젝트는 우리 국민들에게 역사에 대한 관심과 민족의 자부심을 심어주기 위해 다양한 역사드라마를 제작하는 계기를 만들어 주었다. 이러한 역사드라마를 비롯한 영상 매체는 대(對)국민 접근성에 있어 활자 매체에 비해 본질적 우월성을 지녔기 때문에 TV 드라마가 갖는 지식 전파자로서의 위력은 엄청나다. 하지만 고대사 사료의 절대적인 부족과 시청률에 민감한 방송매체의 특성 때문에 흥미위주의 소재나 작가의 상상력을 바탕으로 역사드라마가 제작되어 자칫 역사를 왜곡하여 인식하지 않을까 하는 우려를 낳게 한다. 이에 본고에서는 역사드라마 대조영을 통해 역사드라마가 중학생들의 역사인식에 어떠한 영향을 미치고 있는지 알아보고자 하였다. 먼저, 역사드라마의 특성과 경향에 대해 살펴보고 역사드라마 대조영의 왜곡 및 오류를 분석해 보았다. 또한 설문조사를 통해 중학생들의 TV 역사드라마에 대한 관심, 시청 후 역사인식 변화, 국사수업에 미치는 영향을 파악하고 중학생들이 갖게 되는 교육적 효용성과 역사인식에 대한 부정적인 측면을 분석하여 학습지도 방법이나 드라마 제작 기준에 기본 자료로 제시해 보고자 하였다. 이를 바탕으로 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, TV 역사 드라마 시청은 재미와 새로운 역사사실 탐구라는 부분에 있어서 시청자들의 관심을 차지하고 있으며, 특히 학생들이 역사적 사실과 지식 습득에 도움을 많이 받고 있다는 것이다. 이는 학생들의 학습 동기 유발 및 흥미를 높일 수 있다는 긍정적인 측면과 확실한 고증 없이 이루어진 작가의 문학적 상상력이 역사적 사실에 대한 왜곡과 오류로 나타나면서 중학생들의 역사인식을 그릇되게 형성하는 부정적 측면의 양면성을 보여주고 있다. 둘째, TV 역사 드라마 시청 후 학생들은 역사드라마를 통해 역사적 사실을 이해하고, 드라마의 줄거리를 역사적 사실로 생각하였다. 다시 말하면 TV 역사드라마가 학생들의 역사 인식형성에 영향을 미치고 있다는 것이다. 이는 역사 드라마를 활용한 다양한 학습 방법 구안과 탐구·토론 활동을 통해 TV 역사드라마를 객관적으로 시청할 수 있는 안목을 기르도록 지도해야 할 필요성이 크다는 것을 의미한다. 셋째, 학생들은 TV 역사드라마 시청이 국사수업을 이해하는데 도움이 되었다고 하였고, 그 중 절반이상의 학생이 교사의 설명보다는 역사 드라마의 내용을 떠올려 역사의 흐름을 이해하고 있어 드라마 의존도가 매우 높은 것으로 나타났다. 즉, TV 역사드라마가 학생들에게 역사에 대한 지속적인 흥미를 가지게 하고, 자연스러운 사실 접근을 유도해 역사가 쉽고 재미있다는 인식을 갖게 하였다는 것이다. 이는 교사 중심의 설명식 수업을 반성하고 지양해야할 근거가 되며, 학생들의 흥미와 관심을 유발하고 사고력, 비판력 등을 길러 줄 수 있는 다양한 교수·학습 방법을 개발·적용해야 함을 말한다. 본 연구의 결과를 통해 역사드라마는 역사에 대한 흥미와 상상력을 유발하는 교육적 효용성이 있음을 알게 되었고, 그러한 만큼 고증된 역사적 사료들과 역사학자들의 전문적 지식과 객관적 안목을 바탕으로 역사드라마가 제작되어야 함이 분명해졌다. 또한 교육현장에서도 다양한 교수·학습 방법을 개발하고, 국사 수업에 있어 TV 역사드라마의 보완적 기능을 잘 활용하여 역사를 바로 볼 수 있는 비판적 사고와 소양을 학생들이 가질 수 있도록 해야 할 것이다.
2002년부터 시작된 중국의 동북공정프로젝트는 우리 국민들에게 역사에 대한 관심과 민족의 자부심을 심어주기 위해 다양한 역사드라마를 제작하는 계기를 만들어 주었다. 이러한 역사드라마를 비롯한 영상 매체는 대(對)국민 접근성에 있어 활자 매체에 비해 본질적 우월성을 지녔기 때문에 TV 드라마가 갖는 지식 전파자로서의 위력은 엄청나다. 하지만 고대사 사료의 절대적인 부족과 시청률에 민감한 방송매체의 특성 때문에 흥미위주의 소재나 작가의 상상력을 바탕으로 역사드라마가 제작되어 자칫 역사를 왜곡하여 인식하지 않을까 하는 우려를 낳게 한다. 이에 본고에서는 역사드라마 대조영을 통해 역사드라마가 중학생들의 역사인식에 어떠한 영향을 미치고 있는지 알아보고자 하였다. 먼저, 역사드라마의 특성과 경향에 대해 살펴보고 역사드라마 대조영의 왜곡 및 오류를 분석해 보았다. 또한 설문조사를 통해 중학생들의 TV 역사드라마에 대한 관심, 시청 후 역사인식 변화, 국사수업에 미치는 영향을 파악하고 중학생들이 갖게 되는 교육적 효용성과 역사인식에 대한 부정적인 측면을 분석하여 학습지도 방법이나 드라마 제작 기준에 기본 자료로 제시해 보고자 하였다. 이를 바탕으로 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, TV 역사 드라마 시청은 재미와 새로운 역사사실 탐구라는 부분에 있어서 시청자들의 관심을 차지하고 있으며, 특히 학생들이 역사적 사실과 지식 습득에 도움을 많이 받고 있다는 것이다. 이는 학생들의 학습 동기 유발 및 흥미를 높일 수 있다는 긍정적인 측면과 확실한 고증 없이 이루어진 작가의 문학적 상상력이 역사적 사실에 대한 왜곡과 오류로 나타나면서 중학생들의 역사인식을 그릇되게 형성하는 부정적 측면의 양면성을 보여주고 있다. 둘째, TV 역사 드라마 시청 후 학생들은 역사드라마를 통해 역사적 사실을 이해하고, 드라마의 줄거리를 역사적 사실로 생각하였다. 다시 말하면 TV 역사드라마가 학생들의 역사 인식형성에 영향을 미치고 있다는 것이다. 이는 역사 드라마를 활용한 다양한 학습 방법 구안과 탐구·토론 활동을 통해 TV 역사드라마를 객관적으로 시청할 수 있는 안목을 기르도록 지도해야 할 필요성이 크다는 것을 의미한다. 셋째, 학생들은 TV 역사드라마 시청이 국사수업을 이해하는데 도움이 되었다고 하였고, 그 중 절반이상의 학생이 교사의 설명보다는 역사 드라마의 내용을 떠올려 역사의 흐름을 이해하고 있어 드라마 의존도가 매우 높은 것으로 나타났다. 즉, TV 역사드라마가 학생들에게 역사에 대한 지속적인 흥미를 가지게 하고, 자연스러운 사실 접근을 유도해 역사가 쉽고 재미있다는 인식을 갖게 하였다는 것이다. 이는 교사 중심의 설명식 수업을 반성하고 지양해야할 근거가 되며, 학생들의 흥미와 관심을 유발하고 사고력, 비판력 등을 길러 줄 수 있는 다양한 교수·학습 방법을 개발·적용해야 함을 말한다. 본 연구의 결과를 통해 역사드라마는 역사에 대한 흥미와 상상력을 유발하는 교육적 효용성이 있음을 알게 되었고, 그러한 만큼 고증된 역사적 사료들과 역사학자들의 전문적 지식과 객관적 안목을 바탕으로 역사드라마가 제작되어야 함이 분명해졌다. 또한 교육현장에서도 다양한 교수·학습 방법을 개발하고, 국사 수업에 있어 TV 역사드라마의 보완적 기능을 잘 활용하여 역사를 바로 볼 수 있는 비판적 사고와 소양을 학생들이 가질 수 있도록 해야 할 것이다.
Dongbei historical research project, started from 2002 by Chinese government, provided Koreans with a motivation to make various history dramas to enhance people’s interest in our history and national pride. As TV is much more powerful media than any print media in term of accessibility, influence o...
Dongbei historical research project, started from 2002 by Chinese government, provided Koreans with a motivation to make various history dramas to enhance people’s interest in our history and national pride. As TV is much more powerful media than any print media in term of accessibility, influence of a TV drama on viewers is significant. It is worried that a history drama is made on the basis of a writer’s imagination just to be interesting for a high rating, rather than made on the basis of historical facts, whereby causing misunderstanding of history to viewers. In this study, how a history drama affects understanding of history of middle school students was investigated through the case of ‘Daejoyung’. At first, trend and characteristics of history drama were examined, and distortion and error of historical facts appeared in ‘Daejoyung’were analyzed. And middle school students were surveyed via questionnairesfor their interest in TV history drama and changes in their understanding of history after they watched it and its affect on their study of history, and the result of the survey was analyzed to understand educational benefit and any negative influence of history dramas, and to suggest a methodology of history education and a standard for production of dramas. What follows is the conclusion of the analysis. Firstly, a TV history drama is popular with viewers because it is entertaining and provides historical knowledge, and it helps student acquirehistorical facts and knowledge, but it has two conflicting aspects that it can motivate middle school student to be interested in history but it may create false understanding of history among themby making the drama by writer’s own imagination rather than by correct ascertainment of historical facts Secondly, it was found that after watching the history drama, middle school students understood historical facts through the drama and recognized the plot of the drama as historical facts, which means the TV history drama affected the way middle school students recognize historical facts, and therefore it is highly necessary to prepare different methods, such as discussion, for the students to learn history using TV history drama in an objective and balanced way. Thirdly, students responded that TV history drama was useful in their understanding of history, and more than half of the student responded that they could more understand passage of history through the drama than through lectures of their history teachers, and so it can be said that TV history drama motivated the students to be interested in history and conveyed historical facts in an easier and more entertaining way., which means that history teachers should develop new methodologies of class by whichstudents can learn history in a more interesting way and can cultivate their ability of critical thinking. In conclusion, it is to be recognized that TV history dramas have educational efficiency that they motivate viewers to be interested in history, but they should be produced on the basis of accurate historical facts and objective interpretation of the facts. And educational aspect of TV history dramas should be taken advantage of, and teachersshould develop new methods of teaching for students to learn history in a more interesting way and developcritical and balanced views of history.
Dongbei historical research project, started from 2002 by Chinese government, provided Koreans with a motivation to make various history dramas to enhance people’s interest in our history and national pride. As TV is much more powerful media than any print media in term of accessibility, influence of a TV drama on viewers is significant. It is worried that a history drama is made on the basis of a writer’s imagination just to be interesting for a high rating, rather than made on the basis of historical facts, whereby causing misunderstanding of history to viewers. In this study, how a history drama affects understanding of history of middle school students was investigated through the case of ‘Daejoyung’. At first, trend and characteristics of history drama were examined, and distortion and error of historical facts appeared in ‘Daejoyung’were analyzed. And middle school students were surveyed via questionnairesfor their interest in TV history drama and changes in their understanding of history after they watched it and its affect on their study of history, and the result of the survey was analyzed to understand educational benefit and any negative influence of history dramas, and to suggest a methodology of history education and a standard for production of dramas. What follows is the conclusion of the analysis. Firstly, a TV history drama is popular with viewers because it is entertaining and provides historical knowledge, and it helps student acquirehistorical facts and knowledge, but it has two conflicting aspects that it can motivate middle school student to be interested in history but it may create false understanding of history among themby making the drama by writer’s own imagination rather than by correct ascertainment of historical facts Secondly, it was found that after watching the history drama, middle school students understood historical facts through the drama and recognized the plot of the drama as historical facts, which means the TV history drama affected the way middle school students recognize historical facts, and therefore it is highly necessary to prepare different methods, such as discussion, for the students to learn history using TV history drama in an objective and balanced way. Thirdly, students responded that TV history drama was useful in their understanding of history, and more than half of the student responded that they could more understand passage of history through the drama than through lectures of their history teachers, and so it can be said that TV history drama motivated the students to be interested in history and conveyed historical facts in an easier and more entertaining way., which means that history teachers should develop new methodologies of class by whichstudents can learn history in a more interesting way and can cultivate their ability of critical thinking. In conclusion, it is to be recognized that TV history dramas have educational efficiency that they motivate viewers to be interested in history, but they should be produced on the basis of accurate historical facts and objective interpretation of the facts. And educational aspect of TV history dramas should be taken advantage of, and teachersshould develop new methods of teaching for students to learn history in a more interesting way and developcritical and balanced views of history.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.