우리 역사교육이 처한 처지와 그 개선에 대한 관심이 커지는 가운데, 국내 중, 고등학교 역사교육에 대한 연구는 상당한 進陟을 보여 왔다. 하지만 여기서 우선 선행되어야 할 ‘학생들의 인식’연구에는 다소 소홀했다는 점을 근거로 하여 본 연구가 시작되었다. 역사교육이 이루어지는 과정에서 학생들의 역사인식은 다양한 이들에 의해 영향을 받게 된다. 역사교육의 기본적인 틀과 내용을 제시하는 ‘교육과정’개발은 국가나 개발자가 가지고 있는 역사인식에 영향을 받는다. 또한 ‘교과서의 서술내용이나 구성 형식’에 따라, 집필자의 역사인식의 영향을 ...
우리 역사교육이 처한 처지와 그 개선에 대한 관심이 커지는 가운데, 국내 중, 고등학교 역사교육에 대한 연구는 상당한 進陟을 보여 왔다. 하지만 여기서 우선 선행되어야 할 ‘학생들의 인식’연구에는 다소 소홀했다는 점을 근거로 하여 본 연구가 시작되었다. 역사교육이 이루어지는 과정에서 학생들의 역사인식은 다양한 이들에 의해 영향을 받게 된다. 역사교육의 기본적인 틀과 내용을 제시하는 ‘교육과정’개발은 국가나 개발자가 가지고 있는 역사인식에 영향을 받는다. 또한 ‘교과서의 서술내용이나 구성 형식’에 따라, 집필자의 역사인식의 영향을 받기도 한다. 무엇보다 ‘교실수업의 내용이나 전개과정’은 교사의 역사인식의 영향을 받게 됨은 물론이다. 교사의 역사인식에 따라 학습 활동 계획이 세워지고, 사용하는 학습 자료도 달라질 수 있다. 학교 교육의 틀을 마련하는 단계에서부터 실제 수업에 이르기까지 모든 단계에서 서로 다른 차원의 역사인식이 학생들의 인식형성에 영향을 주기 마련이다. 이런 관점에서 학생들의 역사교과에 대한 인식을 파악하는 것이, 역사교육연구에 있어 무엇보다 중요한 의미를 지닌다 할 것이다. 이를 위해 실시한 20개의 설문문항을 통해 학생들의 역사교과에 대한 인식을 간략하게 살펴보았다. 물론 학생들 스스로가 ‘교육과정’, ‘교과서의 서술내용이나 구성형식’, ‘교실수업의 내용이나 전개과정’ 등 역사교육과정 전반에 걸친 다양한 현상 및 문제점 등을 구체적으로 인식하기는 사실상 무리가 있다. 하지만 설문결과를 분석해 나가는 과정에서, 학생들이 역사교과에 대한 종합적인 의견을 파악할 수 있었다. 또한 이러한 과정에서 많은 연구자들이 지적한 다양한 역사교육의 문제점과 개선점을 보다 실질적이고 효율적으로 구체화 할 수 있었으며, 역사교육환경의 개선방안에 대해 나름 제언해 볼 수 있었다. 특히 중등학교 역사는 최근 재차 사회과 내에서 독립적으로 운영되고 있으며, 본격적인 통사 중심의 역사를 배울 수 있고, 이에 역사를 전체적으로 이해할 수 있다. 또한 초·중·고의 반복적 학습과 입시라는 상황의 영향을 그나마 적게 받을 수 있다는 점에서 본 연구의 대상으로 선정되었다. 연구자들이 지적하는 교육과정의 문제점에 대해 실질적으로 학생들은 어떤 생각을 하고 있으며, 어떤 부분에 대해 문제점을 느끼는지, 혹은 역사교육의 수업분위기에 대한 학생들의 만족도와 인식은 어떠한지, 구체적으로 살피는 작업을 고려해 두었다. 또한 학생들의 역사교과에 대한 인식을 바탕으로, 나름의 역사교육에 대한 개선방향을 제언해 보았다. 우선 학생들의 관점이 반영된 역사교과의 내용선정에 대한 필요성을 들었다. 현재와 같이 역사교육의 내용 선정이 전문가 집단에 의해서만 이루어지는 상황 속에서, 무엇이 중요하고, 무엇이 배울만한 가치와 의미가 있는가에 대한 생각과 기준은 사람마다 다르다. 일방적으로 ‘전문가집단에 의해서만 교육 내용이 선정되는 것이 합당한가?’에 대한 물음에서 시작된 이와 같은 생각은, 학생들이 효율적인 역사교육을 위해 필요한 개선점에 대한 설문결과에서 비롯한 것이었다. ‘건조한 문체’로 구성된 교과서에 대한 학생들의 인식은 ‘일방적으로 선정된 교육내용이 학생들에게 얼마나 흥미를 느끼고 관심을 보일까?’ 라는 물음에 대한 답변이 될 것이다. 학생 개개인의 관심과 흥미를 모두 반영한 내용선정이 이루어지는 것은 사실상 불가능하며, 다양한 의견을 하나의 유의미한 결과로 정리하는 것도 쉬운 일이 아니다. 그러나 학생들은 역사학습의 주체일 뿐 아니라 수업과정을 통해 자료를 수집하고 분석하며, 해석 판단하여 역사상을 그려내야 할 필요가 있다. 따라서 학생이 내용선정의 주체로서 역할을 담당하기까지는 많은 논의와 연구, 수많은 시행착오가 필요함은 물론이다. 이러한 논의와 더불어 지적한 또 한 가지는 ‘역사교육의 뚜렷한 가치와 목표의 설정’이었다. 현행 교육제도 하에 학생들의 역사지식과 인식은 입시에 초점이 맞춰져 실제로, 역사교육의 필요성에 대한 인식을 모호하게 만들어 버렸다. 사회과의 목표가 현재적 의미를 주목하는 데 반해, 역사교과의 목표는 현재와 과거, 그리고 미래를 포괄한다. 또 그것은 단순히 현재의 가치 기준에 머무는 것이 아니라 장기적인 전망을 담아야 한다. 따라서 풍부하고 광대한 역사를 바탕으로 독특한 개성을 갖는 역사교육의 목표를 제대로 살리기 위해서, 사회과와의 통합은 과거와 같이, 재차 언급되어서도 안 될 것이다. 역사의 맥락과 개성을 학생들의 머릿속에 담을 수 있는 장치를 마련해야만 역사교과에 대한 학생들의 인식에 진전이 있을 것이다. 역사수업의 교수· 학습 방법의 개선은 역시, 학생들의 역사교과에 대한 흥미와 관심도를 높이고, 나아가 올바른 역사교과 인식의 함양을 위해 필요한 또 하나의 방법이다. 역시 학생들의 설문결과에 바탕 한 이와 같은 생각은, 입시위주의 교육제도의 한계 앞에 무너질 수도 있겠다. 하지만 교사의 역량과 노력을 바탕으로 한 지속적인 시도가 필요할 것이며, 그에 따라 학생들의 수업참여도와 흥미를 높이는데 기여할 것으로 생각한다.
우리 역사교육이 처한 처지와 그 개선에 대한 관심이 커지는 가운데, 국내 중, 고등학교 역사교육에 대한 연구는 상당한 進陟을 보여 왔다. 하지만 여기서 우선 선행되어야 할 ‘학생들의 인식’연구에는 다소 소홀했다는 점을 근거로 하여 본 연구가 시작되었다. 역사교육이 이루어지는 과정에서 학생들의 역사인식은 다양한 이들에 의해 영향을 받게 된다. 역사교육의 기본적인 틀과 내용을 제시하는 ‘교육과정’개발은 국가나 개발자가 가지고 있는 역사인식에 영향을 받는다. 또한 ‘교과서의 서술내용이나 구성 형식’에 따라, 집필자의 역사인식의 영향을 받기도 한다. 무엇보다 ‘교실수업의 내용이나 전개과정’은 교사의 역사인식의 영향을 받게 됨은 물론이다. 교사의 역사인식에 따라 학습 활동 계획이 세워지고, 사용하는 학습 자료도 달라질 수 있다. 학교 교육의 틀을 마련하는 단계에서부터 실제 수업에 이르기까지 모든 단계에서 서로 다른 차원의 역사인식이 학생들의 인식형성에 영향을 주기 마련이다. 이런 관점에서 학생들의 역사교과에 대한 인식을 파악하는 것이, 역사교육연구에 있어 무엇보다 중요한 의미를 지닌다 할 것이다. 이를 위해 실시한 20개의 설문문항을 통해 학생들의 역사교과에 대한 인식을 간략하게 살펴보았다. 물론 학생들 스스로가 ‘교육과정’, ‘교과서의 서술내용이나 구성형식’, ‘교실수업의 내용이나 전개과정’ 등 역사교육과정 전반에 걸친 다양한 현상 및 문제점 등을 구체적으로 인식하기는 사실상 무리가 있다. 하지만 설문결과를 분석해 나가는 과정에서, 학생들이 역사교과에 대한 종합적인 의견을 파악할 수 있었다. 또한 이러한 과정에서 많은 연구자들이 지적한 다양한 역사교육의 문제점과 개선점을 보다 실질적이고 효율적으로 구체화 할 수 있었으며, 역사교육환경의 개선방안에 대해 나름 제언해 볼 수 있었다. 특히 중등학교 역사는 최근 재차 사회과 내에서 독립적으로 운영되고 있으며, 본격적인 통사 중심의 역사를 배울 수 있고, 이에 역사를 전체적으로 이해할 수 있다. 또한 초·중·고의 반복적 학습과 입시라는 상황의 영향을 그나마 적게 받을 수 있다는 점에서 본 연구의 대상으로 선정되었다. 연구자들이 지적하는 교육과정의 문제점에 대해 실질적으로 학생들은 어떤 생각을 하고 있으며, 어떤 부분에 대해 문제점을 느끼는지, 혹은 역사교육의 수업분위기에 대한 학생들의 만족도와 인식은 어떠한지, 구체적으로 살피는 작업을 고려해 두었다. 또한 학생들의 역사교과에 대한 인식을 바탕으로, 나름의 역사교육에 대한 개선방향을 제언해 보았다. 우선 학생들의 관점이 반영된 역사교과의 내용선정에 대한 필요성을 들었다. 현재와 같이 역사교육의 내용 선정이 전문가 집단에 의해서만 이루어지는 상황 속에서, 무엇이 중요하고, 무엇이 배울만한 가치와 의미가 있는가에 대한 생각과 기준은 사람마다 다르다. 일방적으로 ‘전문가집단에 의해서만 교육 내용이 선정되는 것이 합당한가?’에 대한 물음에서 시작된 이와 같은 생각은, 학생들이 효율적인 역사교육을 위해 필요한 개선점에 대한 설문결과에서 비롯한 것이었다. ‘건조한 문체’로 구성된 교과서에 대한 학생들의 인식은 ‘일방적으로 선정된 교육내용이 학생들에게 얼마나 흥미를 느끼고 관심을 보일까?’ 라는 물음에 대한 답변이 될 것이다. 학생 개개인의 관심과 흥미를 모두 반영한 내용선정이 이루어지는 것은 사실상 불가능하며, 다양한 의견을 하나의 유의미한 결과로 정리하는 것도 쉬운 일이 아니다. 그러나 학생들은 역사학습의 주체일 뿐 아니라 수업과정을 통해 자료를 수집하고 분석하며, 해석 판단하여 역사상을 그려내야 할 필요가 있다. 따라서 학생이 내용선정의 주체로서 역할을 담당하기까지는 많은 논의와 연구, 수많은 시행착오가 필요함은 물론이다. 이러한 논의와 더불어 지적한 또 한 가지는 ‘역사교육의 뚜렷한 가치와 목표의 설정’이었다. 현행 교육제도 하에 학생들의 역사지식과 인식은 입시에 초점이 맞춰져 실제로, 역사교육의 필요성에 대한 인식을 모호하게 만들어 버렸다. 사회과의 목표가 현재적 의미를 주목하는 데 반해, 역사교과의 목표는 현재와 과거, 그리고 미래를 포괄한다. 또 그것은 단순히 현재의 가치 기준에 머무는 것이 아니라 장기적인 전망을 담아야 한다. 따라서 풍부하고 광대한 역사를 바탕으로 독특한 개성을 갖는 역사교육의 목표를 제대로 살리기 위해서, 사회과와의 통합은 과거와 같이, 재차 언급되어서도 안 될 것이다. 역사의 맥락과 개성을 학생들의 머릿속에 담을 수 있는 장치를 마련해야만 역사교과에 대한 학생들의 인식에 진전이 있을 것이다. 역사수업의 교수· 학습 방법의 개선은 역시, 학생들의 역사교과에 대한 흥미와 관심도를 높이고, 나아가 올바른 역사교과 인식의 함양을 위해 필요한 또 하나의 방법이다. 역시 학생들의 설문결과에 바탕 한 이와 같은 생각은, 입시위주의 교육제도의 한계 앞에 무너질 수도 있겠다. 하지만 교사의 역량과 노력을 바탕으로 한 지속적인 시도가 필요할 것이며, 그에 따라 학생들의 수업참여도와 흥미를 높이는데 기여할 것으로 생각한다.
Among increasing interest in status of our History education and its improvement, study on History education for domestic middle and high school showed considerable progress. But study on 'recognition of student' which should be preceded has been somewhat neglected. This study began based on this po...
Among increasing interest in status of our History education and its improvement, study on History education for domestic middle and high school showed considerable progress. But study on 'recognition of student' which should be preceded has been somewhat neglected. This study began based on this point. In the process where History education is made, students are affected by various people. Development of 'educational curriculum' that suggests basic frame and content of History education is affected by historical recognition of a nation or developer. And, historical recognition of students is affected by historical recognition of the author according to content or composition form of textbook. Above all, 'content or development process of teaching in a classroom' is naturally affected by teacher's historical recognition. According to teacher's historical recognition, learning activity plan is established and learning material can be changed. Such different historical recognition naturally affects recognition formation of students in all stages from a stage where frame of school education is arranged, to actual teaching. To investigate student's recognition about History subject from above perspective would have important meaning in study of History education. For this, recognition of students about History subject was shortly examined with questionnaire sheet with 20 items. Of course, it would be hard for students themselves to specifically recognize various phenomena and problems across whole History education process such as ‘educational curriculum’, ‘content and composition form of textbook’, ‘content or development process of teaching in a classroom’ etc. However, in the process of analyzing questionnaire survey results, comprehensive opinion of students about History subject could be known. And in the process, the author can embody various problems and improvements pointed out by many researchers practically and efficiently. Furthermore, improvement measures of History education environment can be suggested. Especially, recently History in the middle school is operated within Social subject independently again. So, comprehensive history can be learned so that history can be understood on the whole. And the History in the middle school was selected as subject of this study because History in the middle school is comparatively less affected by the situation of repeated learning during elementary, middle, and high school; and entrance examination. For problems of educational curriculum pointed out by researchers, this study considered work to specifically explore these things - How students think about the problems, about which parts they feel problems, or satisfaction and recognition of students about atmosphere in a classroom for History education. And based on recognition of students about History subject, my own improvement direction about History education was suggested. First, it is necessity of selecting content where viewpoint of students is reflected. Now content of History content is selected by expert group only. But everyone has one's own thinking and standard about what is important, what is valuable or has meaning. This thinking began from a question, 'is it reasonable for the education content to be one-sidedly selected by expert group only ?' In turn, this thinking came from the questionnaire survey about improvements necessary for efficient History education with students. Recognition of students about textbook with 'dry writing style' would be an answer about the question, 'how much students feel interest in the one-sidedly selected content?' It would be actually impossible to select content that reflects all the interests of every students. And it is not easy to arrange various opinions in one significant result. But students as subject of History education, need to collect, analyze, and interpret material to draw historical image. Accordingly, until students can play a role as subject to select content, much discussion and study, a number of trials and errors are needed. One of things pointed out was 'setting clear value and goal of History education'. Under present educational system, historical knowledge and recognition of students are focused on entrance examination. This made recognition on necessity of History education be obscure. Goal of Social subject gives attention on present meaning while goal of History subject includes present, past, and the future. And goal of history subject does not stay in simple present value standard but should include long term perspective. Accordingly, to develop goal of History education properly with unique individuality based on rich and vast history, integration with Social subject should not be mentioned again as the past. Therefore, some device to make students accept context and individuality of history should be arranged. Then, recognition of students about History subject can be developed. The improvement of teaching and learning method for History class is another method for more interest and concern about History subject, furthermore, this is necessary to cultivate right recognition about History subject. This method also based on result of questionnaire survey with students can be broken down in front of limitation of educational system focused on entrance examination. But continuous trial is needed based on capacity and efforts of teacher and this could contribute to improving class participation and interest of students.
Among increasing interest in status of our History education and its improvement, study on History education for domestic middle and high school showed considerable progress. But study on 'recognition of student' which should be preceded has been somewhat neglected. This study began based on this point. In the process where History education is made, students are affected by various people. Development of 'educational curriculum' that suggests basic frame and content of History education is affected by historical recognition of a nation or developer. And, historical recognition of students is affected by historical recognition of the author according to content or composition form of textbook. Above all, 'content or development process of teaching in a classroom' is naturally affected by teacher's historical recognition. According to teacher's historical recognition, learning activity plan is established and learning material can be changed. Such different historical recognition naturally affects recognition formation of students in all stages from a stage where frame of school education is arranged, to actual teaching. To investigate student's recognition about History subject from above perspective would have important meaning in study of History education. For this, recognition of students about History subject was shortly examined with questionnaire sheet with 20 items. Of course, it would be hard for students themselves to specifically recognize various phenomena and problems across whole History education process such as ‘educational curriculum’, ‘content and composition form of textbook’, ‘content or development process of teaching in a classroom’ etc. However, in the process of analyzing questionnaire survey results, comprehensive opinion of students about History subject could be known. And in the process, the author can embody various problems and improvements pointed out by many researchers practically and efficiently. Furthermore, improvement measures of History education environment can be suggested. Especially, recently History in the middle school is operated within Social subject independently again. So, comprehensive history can be learned so that history can be understood on the whole. And the History in the middle school was selected as subject of this study because History in the middle school is comparatively less affected by the situation of repeated learning during elementary, middle, and high school; and entrance examination. For problems of educational curriculum pointed out by researchers, this study considered work to specifically explore these things - How students think about the problems, about which parts they feel problems, or satisfaction and recognition of students about atmosphere in a classroom for History education. And based on recognition of students about History subject, my own improvement direction about History education was suggested. First, it is necessity of selecting content where viewpoint of students is reflected. Now content of History content is selected by expert group only. But everyone has one's own thinking and standard about what is important, what is valuable or has meaning. This thinking began from a question, 'is it reasonable for the education content to be one-sidedly selected by expert group only ?' In turn, this thinking came from the questionnaire survey about improvements necessary for efficient History education with students. Recognition of students about textbook with 'dry writing style' would be an answer about the question, 'how much students feel interest in the one-sidedly selected content?' It would be actually impossible to select content that reflects all the interests of every students. And it is not easy to arrange various opinions in one significant result. But students as subject of History education, need to collect, analyze, and interpret material to draw historical image. Accordingly, until students can play a role as subject to select content, much discussion and study, a number of trials and errors are needed. One of things pointed out was 'setting clear value and goal of History education'. Under present educational system, historical knowledge and recognition of students are focused on entrance examination. This made recognition on necessity of History education be obscure. Goal of Social subject gives attention on present meaning while goal of History subject includes present, past, and the future. And goal of history subject does not stay in simple present value standard but should include long term perspective. Accordingly, to develop goal of History education properly with unique individuality based on rich and vast history, integration with Social subject should not be mentioned again as the past. Therefore, some device to make students accept context and individuality of history should be arranged. Then, recognition of students about History subject can be developed. The improvement of teaching and learning method for History class is another method for more interest and concern about History subject, furthermore, this is necessary to cultivate right recognition about History subject. This method also based on result of questionnaire survey with students can be broken down in front of limitation of educational system focused on entrance examination. But continuous trial is needed based on capacity and efforts of teacher and this could contribute to improving class participation and interest of students.
주제어
#역사교과 인식
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.