본 연구는 한국의 문화콘텐츠에서 1980년 5월의 광주민주화운동의 여러 다양한 모습으로 재현한 사례들을 중심으로 살펴봄으로써 우리나라 문화 콘텐츠 그중에서도 영화에서 나타난 5·18 민주화운동을 향한 시선에 관한 연구를 모색해보고자 한다. 한국 문화 콘텐츠의 여러 작품들을 심층적 이론 고찰을 통해 크게 제2장 문화 콘텐츠에서의 5·18 재현 제3장 영화 콘텐츠에서의 5·18의 재현 제4장 영화 <택시운전사>의 5·18 재현과 분석 이렇게 구분하여 5·18 재현 한국 문화 콘텐츠에서의 시선에 관한 연구에 대해 살펴보았다. 한국 문화 콘텐츠의 1980년대 시대적 문제와 정치상황을 살펴 본 결과 우선적으로 광주라는 지역의 고립과 체제변화와 갈등, 정치·경제·사회적으로 민주화를 위한 갈망이 광주 시민들에게는 하나의 작은 목표였다. 그러나 그 당시 신군부정권의 목표는 시민들이 원하는 그것과는 다른 것이 이었을 것이다. 권력이 바라는 것과 대상 시민이 바라는 것이 병치되는 가운데 1980년 5월 18일 광주민주화운동은 일어났다. 영화 콘텐츠는 실화사건을 바탕으로 한 소재를 선택하거나 허구의 이야기를 극화하여 스토리를 만들어 영화화 하고자 한다. 최근 ...
본 연구는 한국의 문화콘텐츠에서 1980년 5월의 광주민주화운동의 여러 다양한 모습으로 재현한 사례들을 중심으로 살펴봄으로써 우리나라 문화 콘텐츠 그중에서도 영화에서 나타난 5·18 민주화운동을 향한 시선에 관한 연구를 모색해보고자 한다. 한국 문화 콘텐츠의 여러 작품들을 심층적 이론 고찰을 통해 크게 제2장 문화 콘텐츠에서의 5·18 재현 제3장 영화 콘텐츠에서의 5·18의 재현 제4장 영화 <택시운전사>의 5·18 재현과 분석 이렇게 구분하여 5·18 재현 한국 문화 콘텐츠에서의 시선에 관한 연구에 대해 살펴보았다. 한국 문화 콘텐츠의 1980년대 시대적 문제와 정치상황을 살펴 본 결과 우선적으로 광주라는 지역의 고립과 체제변화와 갈등, 정치·경제·사회적으로 민주화를 위한 갈망이 광주 시민들에게는 하나의 작은 목표였다. 그러나 그 당시 신군부정권의 목표는 시민들이 원하는 그것과는 다른 것이 이었을 것이다. 권력이 바라는 것과 대상 시민이 바라는 것이 병치되는 가운데 1980년 5월 18일 광주민주화운동은 일어났다. 영화 콘텐츠는 실화사건을 바탕으로 한 소재를 선택하거나 허구의 이야기를 극화하여 스토리를 만들어 영화화 하고자 한다. 최근 팩션(Faction)영화에서 실화의 역사적 사건을 재현해 냄으로써 진실이 드러나지 않고 왜곡하여 숨기려하는 역사에 대해 문제를 제기하고 있다. 5·18 재현 영화는 시대와 체제에 제약을 받지 않고 본래 그 당시 권력과 대상의 진실을 알리기 위해서 다양한 시선으로 5·18 역사를 재현하려한다. 시대와 체제로 인해 다루기 어려운 역사는 반드시 존재한다. 하지만 한국 문화콘텐츠에서 그 민감한 이야기를 또 재현하기란 더욱 어려운 일이다. 1980년대 이후 영화 콘텐츠에 민감한 역사인 5·18을 굵직하게 여러 편 재현되기 시작했다. 과감하게 기존의 정치권력과 체제에 대항하기도 해보지만 다루기 힘든 역사일수록 정치·경제·사회·문화 전반적으로 제약이 따르기 마련이었다. 그래서 한국 문화 콘텐츠들은 직접적인 표현을 쓰기 보다는 당시 시대나 체제, 감독이나 작가, 독자나 관객에게 그 재현된 표현을 외재적 관점에서 해석되어지길 우회적인 방법을 사용하여 역사를 재현 해 냈다. 영화 <택시운전사>는 기존과는 좀 다른 독일기자와 서울택시기사의 외부 시선으로 우리의 아픈 역사를 진실의 민낯으로 만나게 하고 있다. 그 과정에서 역사의 다른 모습도 만나게 되기도 하고 진실을 알아가며 더 아파하기도 한다. 외부의 시선은 되도록 주관적 감정은 최대한 개입되지 않고 본분에 충실하며 담담하게 5·18을 자신의 일에 연관 지어 역사를 떠 올리고 있다. 이에 영화에서 재현되어지는 역사가 사실에 기인한 진실을 이야기하는 성격을 잠재하고 있다 하여도 역사가 표현되기 위한 당시의 시대와 체제의 영향을 받아 영화화되어지고 관객들에게 역사 재현의 형태로 전달이 되어 진다. 영화 <택시운전사>는 이처럼 5·18이 가지는 권력과 시선의 역사적 진실의 민낯과 접근함으로써 영화 속 5·18을 통해 역사 속 5·18에 대한 의미를 찾고자 한다. 1980년 5월 18일 근현대사의 가장 아픈 이야기를 소재로 한 영화를 보면 5·18 광주민주화운동의 역사적 의미를 바로 알리고 이해하기라는 측면에서 영화 콘텐츠에서 역사 재현의 양상을 관점에 따른 연구의 좋은 사례일 것이다. 대한민국 근현대사의 아킬레스건. 1980년 5월 광주에선 무슨 일이 있었던 걸까? 무려 37여년이 지난 이후 지금 가장 자주 영화소재로 기획, 제작 되어지는 5·18 광주민주화운동. 영화에서 5·18의 역사가 빈번하게 다루어지는 이유는 과거 5·18을 영화한 작품들에서 재현된 1980년 5월을 재해석하고 관객과 대중들을 당시 사건을 진실의 시선으로 더욱 가깝게 가기위한 시도로 보여 진다. 기존 5·18 광주민주화운동을 다룬 영화는 체제와 권력의 변화 속에서 침묵하고 함구해야만 했던 5월의 10일간의 기록들을 관객과 대중들에게 알리며, 왜곡된 진실을 이제는 외면하지 않고 진실을 알리기 위한 5·18 진실규명의 기능을 하기도 한다. 가끔은 영화 콘텐츠를 제작하는 감독들이나 스텝들에게서 역사·문화·사회적 책무감에 영화가 제작 되어 지기도 하고, 때로는 투자자·제작자들의 상업적 성공을 목적으로 5·18 영화들이 기획되고 제작되어진다. 영화는 5·18 광주민주화운동이라는 다루기 어려운 근현대사 임에 틀림없다. 하지만 5·18 이라는 소재는 1980년대 이후 영화뿐만 아니라 한국 문화 콘텐츠 전반에서 다양한 형태로 재현 되어 왔다. 5·18 재현은 당시 박정희 유신정권의 많은 부분을 이어받은 전두환의 신군부 정권에서는 함구의 대상이었고, 노태우정권(87년 6·29선언과 12월 새롭게 출범한 민선군부정권), 김영삼 정권(문민정부), 김대중 정권(수식이 없는 민주정부), 노무현 정권(보통사람의 문민정부), 이명박 정권, 박근혜 정권, 현재 문재인 정권에 이르기까지 영화 속 5·18은 당시 시대상황에 따라 작품위주의 권력과 시선의 비중을 달리하여 영화 장르에 맞는 언어로 5·18을 재현하고 있다. 영화 콘텐츠에서 재현 되어지는 5·18 광주민주화 운동이 실화를 바탕으로 했든 영화의 극적요소를 극대화 하기위한 허구(Fiction)적 요소가 강하게 표현 되었든 모두 1980년 5월 18일의 진실을 시대와 체제의 허용되는 범위 내에서 한국 문화 콘텐츠 전반에 다양하게 재현되어왔다. 영화 콘텐츠가 허구(Fiction)의 산물이기는 하나, 5·18을 다루는 영화들은 5·18 정신을 바로 알리고자 하는 것이 기본이고 모두 실화 바탕의 스토리 전개가 상업적 영화 속에 녹아들어 흥행의 성공을 위해 당시 상황의 현재형으로 극대화하여 허구(Fiction)를 가미한다. 하지만 최종적으로 5·18 광주민주화운동의 바로 알리기 위한 영화 작품들의 시선은 공통적이다 할 수 있다. 여기서 마지막으로 주목할 점은, 5·18 광주민주화운동이 1980년대 이후 한국 문화 콘텐츠 전반에 꾸준히 재현되고 있다는 점이다. 소설, 연극, 드라마, 다큐멘터리, 웹툰, 영화의 형태로 재현되는 양상이 콘텐츠에 따라 접근하는 방식에 따라 시대적 상황이나 정치적 권력 세력의 영향으로 재현의 차이가 있을 수 있으나 각각의 다양한 콘텐츠에서 콘텐츠에 맞는 관점으로 5·18을 이야기하며 진실규명을 외치고 있다. 이에 본 연구자는 한국 문화 콘텐츠에서 재현 되어지는 5·18 광주민주화운동의 콘텐츠별 재현 양상을 분석하고 1980년대 이후 영화 콘텐츠에 나타난 5·18 재현에 관한 연구를 영화 <오! 꿈의 나라>, <꽃잎>, <박하사탕>, <스카우트>, <화려한 휴가>, <26년>, <택시운전사>를 시기별 5·18을 소재로 한 영화로 선정하고 각 영화에서 보여 지는 시선에서 5·18 재현 양상을 분석해보기로 한다. 본 논문은 영화 <택시운전사>에서 재현되는 5·18에 관한 시선에 관한 연구를 영화 속 재현 양상에 어떻게 표현되고 있는지를 분석하고 있다. 앞서 말한 당시 권력, 그리고 시대와 체제 변화에 따른 환경에서 영화 속 5·18 재현에 어떤 영향을 끼쳤는지 그리고 다양한 영화 콘텐츠를 통해 5·18 재현 양상에 관한 영화 속 시선에 관한 분석과 연구가 논문 목적이다. 그에 따라 영화 <택시운전사>에서 5·18 역사적 서술이 받아들이는 관객과 대중들에게 영화 속 시선이 어떻게 표현되어지는지에 대해 살펴보고자 한다.
본 연구는 한국의 문화 콘텐츠에서 1980년 5월의 광주민주화운동의 여러 다양한 모습으로 재현한 사례들을 중심으로 살펴봄으로써 우리나라 문화 콘텐츠 그중에서도 영화에서 나타난 5·18 민주화운동을 향한 시선에 관한 연구를 모색해보고자 한다. 한국 문화 콘텐츠의 여러 작품들을 심층적 이론 고찰을 통해 크게 제2장 문화 콘텐츠에서의 5·18 재현 제3장 영화 콘텐츠에서의 5·18의 재현 제4장 영화 <택시운전사>의 5·18 재현과 분석 이렇게 구분하여 5·18 재현 한국 문화 콘텐츠에서의 시선에 관한 연구에 대해 살펴보았다. 한국 문화 콘텐츠의 1980년대 시대적 문제와 정치상황을 살펴 본 결과 우선적으로 광주라는 지역의 고립과 체제변화와 갈등, 정치·경제·사회적으로 민주화를 위한 갈망이 광주 시민들에게는 하나의 작은 목표였다. 그러나 그 당시 신군부정권의 목표는 시민들이 원하는 그것과는 다른 것이 이었을 것이다. 권력이 바라는 것과 대상 시민이 바라는 것이 병치되는 가운데 1980년 5월 18일 광주민주화운동은 일어났다. 영화 콘텐츠는 실화사건을 바탕으로 한 소재를 선택하거나 허구의 이야기를 극화하여 스토리를 만들어 영화화 하고자 한다. 최근 팩션(Faction)영화에서 실화의 역사적 사건을 재현해 냄으로써 진실이 드러나지 않고 왜곡하여 숨기려하는 역사에 대해 문제를 제기하고 있다. 5·18 재현 영화는 시대와 체제에 제약을 받지 않고 본래 그 당시 권력과 대상의 진실을 알리기 위해서 다양한 시선으로 5·18 역사를 재현하려한다. 시대와 체제로 인해 다루기 어려운 역사는 반드시 존재한다. 하지만 한국 문화콘텐츠에서 그 민감한 이야기를 또 재현하기란 더욱 어려운 일이다. 1980년대 이후 영화 콘텐츠에 민감한 역사인 5·18을 굵직하게 여러 편 재현되기 시작했다. 과감하게 기존의 정치권력과 체제에 대항하기도 해보지만 다루기 힘든 역사일수록 정치·경제·사회·문화 전반적으로 제약이 따르기 마련이었다. 그래서 한국 문화 콘텐츠들은 직접적인 표현을 쓰기 보다는 당시 시대나 체제, 감독이나 작가, 독자나 관객에게 그 재현된 표현을 외재적 관점에서 해석되어지길 우회적인 방법을 사용하여 역사를 재현 해 냈다. 영화 <택시운전사>는 기존과는 좀 다른 독일기자와 서울택시기사의 외부 시선으로 우리의 아픈 역사를 진실의 민낯으로 만나게 하고 있다. 그 과정에서 역사의 다른 모습도 만나게 되기도 하고 진실을 알아가며 더 아파하기도 한다. 외부의 시선은 되도록 주관적 감정은 최대한 개입되지 않고 본분에 충실하며 담담하게 5·18을 자신의 일에 연관 지어 역사를 떠 올리고 있다. 이에 영화에서 재현되어지는 역사가 사실에 기인한 진실을 이야기하는 성격을 잠재하고 있다 하여도 역사가 표현되기 위한 당시의 시대와 체제의 영향을 받아 영화화되어지고 관객들에게 역사 재현의 형태로 전달이 되어 진다. 영화 <택시운전사>는 이처럼 5·18이 가지는 권력과 시선의 역사적 진실의 민낯과 접근함으로써 영화 속 5·18을 통해 역사 속 5·18에 대한 의미를 찾고자 한다. 1980년 5월 18일 근현대사의 가장 아픈 이야기를 소재로 한 영화를 보면 5·18 광주민주화운동의 역사적 의미를 바로 알리고 이해하기라는 측면에서 영화 콘텐츠에서 역사 재현의 양상을 관점에 따른 연구의 좋은 사례일 것이다. 대한민국 근현대사의 아킬레스건. 1980년 5월 광주에선 무슨 일이 있었던 걸까? 무려 37여년이 지난 이후 지금 가장 자주 영화소재로 기획, 제작 되어지는 5·18 광주민주화운동. 영화에서 5·18의 역사가 빈번하게 다루어지는 이유는 과거 5·18을 영화한 작품들에서 재현된 1980년 5월을 재해석하고 관객과 대중들을 당시 사건을 진실의 시선으로 더욱 가깝게 가기위한 시도로 보여 진다. 기존 5·18 광주민주화운동을 다룬 영화는 체제와 권력의 변화 속에서 침묵하고 함구해야만 했던 5월의 10일간의 기록들을 관객과 대중들에게 알리며, 왜곡된 진실을 이제는 외면하지 않고 진실을 알리기 위한 5·18 진실규명의 기능을 하기도 한다. 가끔은 영화 콘텐츠를 제작하는 감독들이나 스텝들에게서 역사·문화·사회적 책무감에 영화가 제작 되어 지기도 하고, 때로는 투자자·제작자들의 상업적 성공을 목적으로 5·18 영화들이 기획되고 제작되어진다. 영화는 5·18 광주민주화운동이라는 다루기 어려운 근현대사 임에 틀림없다. 하지만 5·18 이라는 소재는 1980년대 이후 영화뿐만 아니라 한국 문화 콘텐츠 전반에서 다양한 형태로 재현 되어 왔다. 5·18 재현은 당시 박정희 유신정권의 많은 부분을 이어받은 전두환의 신군부 정권에서는 함구의 대상이었고, 노태우정권(87년 6·29선언과 12월 새롭게 출범한 민선군부정권), 김영삼 정권(문민정부), 김대중 정권(수식이 없는 민주정부), 노무현 정권(보통사람의 문민정부), 이명박 정권, 박근혜 정권, 현재 문재인 정권에 이르기까지 영화 속 5·18은 당시 시대상황에 따라 작품위주의 권력과 시선의 비중을 달리하여 영화 장르에 맞는 언어로 5·18을 재현하고 있다. 영화 콘텐츠에서 재현 되어지는 5·18 광주민주화 운동이 실화를 바탕으로 했든 영화의 극적요소를 극대화 하기위한 허구(Fiction)적 요소가 강하게 표현 되었든 모두 1980년 5월 18일의 진실을 시대와 체제의 허용되는 범위 내에서 한국 문화 콘텐츠 전반에 다양하게 재현되어왔다. 영화 콘텐츠가 허구(Fiction)의 산물이기는 하나, 5·18을 다루는 영화들은 5·18 정신을 바로 알리고자 하는 것이 기본이고 모두 실화 바탕의 스토리 전개가 상업적 영화 속에 녹아들어 흥행의 성공을 위해 당시 상황의 현재형으로 극대화하여 허구(Fiction)를 가미한다. 하지만 최종적으로 5·18 광주민주화운동의 바로 알리기 위한 영화 작품들의 시선은 공통적이다 할 수 있다. 여기서 마지막으로 주목할 점은, 5·18 광주민주화운동이 1980년대 이후 한국 문화 콘텐츠 전반에 꾸준히 재현되고 있다는 점이다. 소설, 연극, 드라마, 다큐멘터리, 웹툰, 영화의 형태로 재현되는 양상이 콘텐츠에 따라 접근하는 방식에 따라 시대적 상황이나 정치적 권력 세력의 영향으로 재현의 차이가 있을 수 있으나 각각의 다양한 콘텐츠에서 콘텐츠에 맞는 관점으로 5·18을 이야기하며 진실규명을 외치고 있다. 이에 본 연구자는 한국 문화 콘텐츠에서 재현 되어지는 5·18 광주민주화운동의 콘텐츠별 재현 양상을 분석하고 1980년대 이후 영화 콘텐츠에 나타난 5·18 재현에 관한 연구를 영화 <오! 꿈의 나라>, <꽃잎>, <박하사탕>, <스카우트>, <화려한 휴가>, <26년>, <택시운전사>를 시기별 5·18을 소재로 한 영화로 선정하고 각 영화에서 보여 지는 시선에서 5·18 재현 양상을 분석해보기로 한다. 본 논문은 영화 <택시운전사>에서 재현되는 5·18에 관한 시선에 관한 연구를 영화 속 재현 양상에 어떻게 표현되고 있는지를 분석하고 있다. 앞서 말한 당시 권력, 그리고 시대와 체제 변화에 따른 환경에서 영화 속 5·18 재현에 어떤 영향을 끼쳤는지 그리고 다양한 영화 콘텐츠를 통해 5·18 재현 양상에 관한 영화 속 시선에 관한 분석과 연구가 논문 목적이다. 그에 따라 영화 <택시운전사>에서 5·18 역사적 서술이 받아들이는 관객과 대중들에게 영화 속 시선이 어떻게 표현되어지는지에 대해 살펴보고자 한다.
This study aims to explore the power and perspective toward the May 18 Democratization Movement in the Korean film culture contents, focusing on the examples reproduced from various cultural aspects of the Gwangju Democratization Movement in May 1980 in Korea's cultural contents. Respectively. 1) th...
This study aims to explore the power and perspective toward the May 18 Democratization Movement in the Korean film culture contents, focusing on the examples reproduced from various cultural aspects of the Gwangju Democratization Movement in May 1980 in Korea's cultural contents. Respectively. 1) the historical significance of 5·18 and discourse formation 2) 5·18 reproduction and cultural popularity 3) reproduction of cultural contents 5·18 reproduction 4) movie contents Reproduction of 5·18, 5·18 reproduction and analysis of the movie 5·18 Reproduction We examined the study of power and gaze in Korean cultural contents. As a result of examining the problems and political situation of Korean cultural contents in the 1980s, first of all, the isolation of Gwangju, the change of system and conflict, and the desire for democratization in politics, economy and society were a small goal for Gwangju citizens. However, the goal of the new military regime at that time was something different from what citizens wanted. On May 18, 1980, the Gwangju Democratization Movement arose, with the hopes of power and the hopes of the target citizen juxtaposing. The movie content is to make a story by making a choice of material based on a true story or by dramatizing a story of fiction. In the recent Faction film, it is raising questions about the history of attempting to hide the truth without revealing the truth by reproducing the historical events of the true story. 5·18 Reappearance film is intended to reproduce the history of 5·18 with various eyes in order to inform the truth of the power and subject originally without being restricted by the age and system. There is a history that is difficult to deal with due to the age and system. However, it is more difficult to reproduce the sensitive story in Korean cultural contents. Since the 1980s, it has begun to reproduce many of the 5·18 movies, which are sensitive to movie content. It is boldly against the existing political power and the system, but the more difficult it is to deal with, the more constrained the politics, the economy, the society, the culture as a whole. Therefore, Korean cultural contents reproduced history by using a bypass method to interpret the reproduced expression from the external viewpoint to the era, the system, the director, the writer, the reader or the audience. The movie is different from the old German reporter and the outside of the Seoul taxi driver to see our sick history as a person of truth. In the process, I encounter other aspects of history, and I become more sick of knowing the truth. The external gaze is so subjective that the subjective feelings are not intervened as much as possible. Therefore, even if the history reproduced in the film reveals the nature of telling the truth due to the facts, it is filmed under the influence of the times and system to express the history, and is transmitted to the audience in the form of historical representation. The movie seeks the meaning of history 5·18 in the film 5·18 by approaching the historical reality of the power and gaze of May 18. On May 18, 1980, a film about the most painful story of modern and contemporary history shows the historical significance of the May 18 Gwangju Democratization Movement, would. Achilles tendon of modern modern history of Korea. What happened in Gwangju in May 1980? After about 37 years, the 5th and 18th Gwangju Democratization Movement, which is most often planned and produced as a movie material, The reason why 5·18 history is often treated in movies is to attempt to reinterpret May, 1980 reproduced in the films of the 5·18 past and to bring the audience and the public closer to the truth. The film, which deals with the existing 5·18 Gwangju democratization movement, tells the audience and the public about the 10-day records of May, which had to be silent and contemptuous in the changes of regime and power, and to inform the truth without distorting the truth. It also functions as a 5·18 truth-clarification. Sometimes movies are produced by the directors or staff who produce movie contents without the history, culture, and social books. Sometimes, 5·18 movies are planned and produced for the commercial success of investors and producers. The film must be modern and contemporary history of the 5·18 Gwangju Democratization Movement. However, since the 1980s, materials such as 5·18 have been reproduced in various forms not only in movies but also in Korean cultural contents. In May 18, the reappearance was the subject of the shogun in the new military regime of Jeon Doo Hwan who inherited much of the Park Jung-hee regime at the time, and the Noh Tae-woo regime (the Declaration of June 29, 87 and the newly- From the Kim Dae-jung regime (democratic government without formula), the Noh Moo-hyun regime (ordinary people's civil government), the Lee Myung-bak regime, the Park Geun-hye regime and the current Moon Jae-in regime, It reproduces 5·18 in the language appropriate for the movie genre by varying the weight of the gaze. Whether the May 18 Gwangju Democratization Movement reproduced in the movie contents was based on the true story or the fictional element for maximizing the dramatic elements of the film was strongly expressed, the truth of all of May 18, It has been variously reproduced in the whole of Korean cultural contents within the allowable range. Although movie content is a product of fiction, movies that deal with 5·18 are based on wanting to know the spirit of 5·18, and all of story story of real story is dissolved in commercial movie, To maximize the current form of the fiction. However, in the end, the viewpoints of movie works to announce the 5th and 18th Gwangju Democratization Movement are common. Finally, it should be noted that the May 18 Gwangju Democratization Movement has been steadily being reproduced in the entire Korean cultural contents since the 1980s. There may be a difference in representation due to the influence of the political situation and the power situation depending on the way in which the aspect reproduced in the form of a novel, a drama, a drama, a documentary, a webtoon, a movie approaches according to contents. However, From the point of view, we are talking about 5·18 and calling out the truth. Therefore, this researcher analyzed the recreational aspects of the 5·18 Gwangju Democratization Movement reproduced in Korean cultural contents, and analyzed the 5·18 reappearance of movie contents after the 1980s in the films , We select and as a movie based on the seasonal 5·18 and analyze the 5·18 reproduction pattern from the viewpoints shown in each movie. This paper analyzes how the gaze on 5·18 reproduced in the movie is expressed in the reproduction aspect of the movie. In this paper, we analyze the effects of the power and the environment of the time and system change on the reproduction of 5·18 in the movie, to be. In this way, we will look at how the movie looks in the movie to the audience and the public who accept the 5·18 historical narrative in the movie .
This study aims to explore the power and perspective toward the May 18 Democratization Movement in the Korean film culture contents, focusing on the examples reproduced from various cultural aspects of the Gwangju Democratization Movement in May 1980 in Korea's cultural contents. Respectively. 1) the historical significance of 5·18 and discourse formation 2) 5·18 reproduction and cultural popularity 3) reproduction of cultural contents 5·18 reproduction 4) movie contents Reproduction of 5·18, 5·18 reproduction and analysis of the movie 5·18 Reproduction We examined the study of power and gaze in Korean cultural contents. As a result of examining the problems and political situation of Korean cultural contents in the 1980s, first of all, the isolation of Gwangju, the change of system and conflict, and the desire for democratization in politics, economy and society were a small goal for Gwangju citizens. However, the goal of the new military regime at that time was something different from what citizens wanted. On May 18, 1980, the Gwangju Democratization Movement arose, with the hopes of power and the hopes of the target citizen juxtaposing. The movie content is to make a story by making a choice of material based on a true story or by dramatizing a story of fiction. In the recent Faction film, it is raising questions about the history of attempting to hide the truth without revealing the truth by reproducing the historical events of the true story. 5·18 Reappearance film is intended to reproduce the history of 5·18 with various eyes in order to inform the truth of the power and subject originally without being restricted by the age and system. There is a history that is difficult to deal with due to the age and system. However, it is more difficult to reproduce the sensitive story in Korean cultural contents. Since the 1980s, it has begun to reproduce many of the 5·18 movies, which are sensitive to movie content. It is boldly against the existing political power and the system, but the more difficult it is to deal with, the more constrained the politics, the economy, the society, the culture as a whole. Therefore, Korean cultural contents reproduced history by using a bypass method to interpret the reproduced expression from the external viewpoint to the era, the system, the director, the writer, the reader or the audience. The movie is different from the old German reporter and the outside of the Seoul taxi driver to see our sick history as a person of truth. In the process, I encounter other aspects of history, and I become more sick of knowing the truth. The external gaze is so subjective that the subjective feelings are not intervened as much as possible. Therefore, even if the history reproduced in the film reveals the nature of telling the truth due to the facts, it is filmed under the influence of the times and system to express the history, and is transmitted to the audience in the form of historical representation. The movie seeks the meaning of history 5·18 in the film 5·18 by approaching the historical reality of the power and gaze of May 18. On May 18, 1980, a film about the most painful story of modern and contemporary history shows the historical significance of the May 18 Gwangju Democratization Movement, would. Achilles tendon of modern modern history of Korea. What happened in Gwangju in May 1980? After about 37 years, the 5th and 18th Gwangju Democratization Movement, which is most often planned and produced as a movie material, The reason why 5·18 history is often treated in movies is to attempt to reinterpret May, 1980 reproduced in the films of the 5·18 past and to bring the audience and the public closer to the truth. The film, which deals with the existing 5·18 Gwangju democratization movement, tells the audience and the public about the 10-day records of May, which had to be silent and contemptuous in the changes of regime and power, and to inform the truth without distorting the truth. It also functions as a 5·18 truth-clarification. Sometimes movies are produced by the directors or staff who produce movie contents without the history, culture, and social books. Sometimes, 5·18 movies are planned and produced for the commercial success of investors and producers. The film must be modern and contemporary history of the 5·18 Gwangju Democratization Movement. However, since the 1980s, materials such as 5·18 have been reproduced in various forms not only in movies but also in Korean cultural contents. In May 18, the reappearance was the subject of the shogun in the new military regime of Jeon Doo Hwan who inherited much of the Park Jung-hee regime at the time, and the Noh Tae-woo regime (the Declaration of June 29, 87 and the newly- From the Kim Dae-jung regime (democratic government without formula), the Noh Moo-hyun regime (ordinary people's civil government), the Lee Myung-bak regime, the Park Geun-hye regime and the current Moon Jae-in regime, It reproduces 5·18 in the language appropriate for the movie genre by varying the weight of the gaze. Whether the May 18 Gwangju Democratization Movement reproduced in the movie contents was based on the true story or the fictional element for maximizing the dramatic elements of the film was strongly expressed, the truth of all of May 18, It has been variously reproduced in the whole of Korean cultural contents within the allowable range. Although movie content is a product of fiction, movies that deal with 5·18 are based on wanting to know the spirit of 5·18, and all of story story of real story is dissolved in commercial movie, To maximize the current form of the fiction. However, in the end, the viewpoints of movie works to announce the 5th and 18th Gwangju Democratization Movement are common. Finally, it should be noted that the May 18 Gwangju Democratization Movement has been steadily being reproduced in the entire Korean cultural contents since the 1980s. There may be a difference in representation due to the influence of the political situation and the power situation depending on the way in which the aspect reproduced in the form of a novel, a drama, a drama, a documentary, a webtoon, a movie approaches according to contents. However, From the point of view, we are talking about 5·18 and calling out the truth. Therefore, this researcher analyzed the recreational aspects of the 5·18 Gwangju Democratization Movement reproduced in Korean cultural contents, and analyzed the 5·18 reappearance of movie contents after the 1980s in the films , We select and as a movie based on the seasonal 5·18 and analyze the 5·18 reproduction pattern from the viewpoints shown in each movie. This paper analyzes how the gaze on 5·18 reproduced in the movie is expressed in the reproduction aspect of the movie. In this paper, we analyze the effects of the power and the environment of the time and system change on the reproduction of 5·18 in the movie, to be. In this way, we will look at how the movie looks in the movie to the audience and the public who accept the 5·18 historical narrative in the movie .
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.