본 연구는 모바일 교육(Mobile Learning), 디지털 정보 디스플레이(DID; Digital Information Display) 등 인터넷과 같은 정보기술을 이용하여 과거에는 존재하지 않았던, 사용자에게 새로운 가치를 제공하는 신규 서비스 개발(New Service Development, 이하 NSD)에 관한 연구이다. 본 연구는 최신의 개발사례를 고찰하는 탐색적(Exploratory) 연구로 수행방법은 인터뷰를 이용하였으며, 이론적 NSD 프로세스와 함께 기업이 이러한 NSD를 진행 할 때 하나의 전략적 신규 사업으로 추진한다는 점에서 착안하여 비즈니스 기획 프레임웍을 하나의 비교분석 시각으로 사용하였다. 연구의 초점은 NSD에 관한 ...
본 연구는 모바일 교육(Mobile Learning), 디지털 정보 디스플레이(DID; Digital Information Display) 등 인터넷과 같은 정보기술을 이용하여 과거에는 존재하지 않았던, 사용자에게 새로운 가치를 제공하는 신규 서비스 개발(New Service Development, 이하 NSD)에 관한 연구이다. 본 연구는 최신의 개발사례를 고찰하는 탐색적(Exploratory) 연구로 수행방법은 인터뷰를 이용하였으며, 이론적 NSD 프로세스와 함께 기업이 이러한 NSD를 진행 할 때 하나의 전략적 신규 사업으로 추진한다는 점에서 착안하여 비즈니스 기획 프레임웍을 하나의 비교분석 시각으로 사용하였다. 연구의 초점은 NSD에 관한 기업 전략의 유형과 거버넌스(Governance) 방법, 개발 프로세스와 개발 과정 중의 고객참여(Customer Involvement) 분석에 있다.사례분석 결과, 기업에서 NSD에 대한 기본 전략은 곧 신규 사업개발 전략과 동일한 것이었으며 사업전환(Business Transformation)전략의 일환으로 최상위 기업 비전과 맞닿아 있었고 따라서 이에 대한 거버넌스 또한 기존 경영 거버넌스 체계를 따르고 있었다. NSD 프로세스는 크게 ‘서비스 기획’, ‘서비스 시스템 개발’, ‘시범운영 및 서비스 개시’라는 세 개의 단계(Phase)로 구분해 진행되었다. 하지만 이러한 프로세스는 기업 내에 정형화(Fixation), 표준화(Standardization)되어 있다고 볼 수 없었다. 하나의 비정형 업무인 프로젝트로 추진되어 초기에 프로세스가 정의되며 진행 과정 중 변경될 수도 있었다.서비스 기획 단계에 대해서만 진행된 고객참여에 대한 분석 결과, 개발하고자 하는 서비스에 따라 참여내용에 차이가 있었으나, 사례 중 두 곳에서는 활발하게 이루어졌다고 볼 수 없었으며, 공통적으로 서비스 모델(Service Model) 도출을 위한 초기 분석과정에서의 고객요구를 분석하는 것은 확정되지 않은 추상적 모델을 통한 것이기 때문에 정보로써 부족함이 많아 서비스 모델 도출 이후와 시스템 개발 이전의 고객참여에 의한 정확한 요구분석이 무엇보다 중요하다고 판단되었다.나아가 본 연구에서는 이러한 NSD에 있어 프로젝트 성공요인과 필요한 기업역량에 대한 실무자의 의견이 조사되었는데, 전략방향 및 의사결정의 명확성, 포괄적 접근 프레임웍, 고객과의 지속적인 커뮤니케이션이 핵심성공요인(Key Success Factor)으로 언급되었으며, 기존의 안정된 시장에 안주하지 않고 새로운 시장에 도전하는 혁신적인 기업문화(Innovative Culture)가 가장 시급한 기업역량으로 언급되었다.
본 연구는 모바일 교육(Mobile Learning), 디지털 정보 디스플레이(DID; Digital Information Display) 등 인터넷과 같은 정보기술을 이용하여 과거에는 존재하지 않았던, 사용자에게 새로운 가치를 제공하는 신규 서비스 개발(New Service Development, 이하 NSD)에 관한 연구이다. 본 연구는 최신의 개발사례를 고찰하는 탐색적(Exploratory) 연구로 수행방법은 인터뷰를 이용하였으며, 이론적 NSD 프로세스와 함께 기업이 이러한 NSD를 진행 할 때 하나의 전략적 신규 사업으로 추진한다는 점에서 착안하여 비즈니스 기획 프레임웍을 하나의 비교분석 시각으로 사용하였다. 연구의 초점은 NSD에 관한 기업 전략의 유형과 거버넌스(Governance) 방법, 개발 프로세스와 개발 과정 중의 고객참여(Customer Involvement) 분석에 있다.사례분석 결과, 기업에서 NSD에 대한 기본 전략은 곧 신규 사업개발 전략과 동일한 것이었으며 사업전환(Business Transformation)전략의 일환으로 최상위 기업 비전과 맞닿아 있었고 따라서 이에 대한 거버넌스 또한 기존 경영 거버넌스 체계를 따르고 있었다. NSD 프로세스는 크게 ‘서비스 기획’, ‘서비스 시스템 개발’, ‘시범운영 및 서비스 개시’라는 세 개의 단계(Phase)로 구분해 진행되었다. 하지만 이러한 프로세스는 기업 내에 정형화(Fixation), 표준화(Standardization)되어 있다고 볼 수 없었다. 하나의 비정형 업무인 프로젝트로 추진되어 초기에 프로세스가 정의되며 진행 과정 중 변경될 수도 있었다.서비스 기획 단계에 대해서만 진행된 고객참여에 대한 분석 결과, 개발하고자 하는 서비스에 따라 참여내용에 차이가 있었으나, 사례 중 두 곳에서는 활발하게 이루어졌다고 볼 수 없었으며, 공통적으로 서비스 모델(Service Model) 도출을 위한 초기 분석과정에서의 고객요구를 분석하는 것은 확정되지 않은 추상적 모델을 통한 것이기 때문에 정보로써 부족함이 많아 서비스 모델 도출 이후와 시스템 개발 이전의 고객참여에 의한 정확한 요구분석이 무엇보다 중요하다고 판단되었다.나아가 본 연구에서는 이러한 NSD에 있어 프로젝트 성공요인과 필요한 기업역량에 대한 실무자의 의견이 조사되었는데, 전략방향 및 의사결정의 명확성, 포괄적 접근 프레임웍, 고객과의 지속적인 커뮤니케이션이 핵심성공요인(Key Success Factor)으로 언급되었으며, 기존의 안정된 시장에 안주하지 않고 새로운 시장에 도전하는 혁신적인 기업문화(Innovative Culture)가 가장 시급한 기업역량으로 언급되었다.
The present study aims at involving with New Service Development(NSD) by providing new values for customers unaffordable over the past, making advantage of such information technology as mobile learning and digital information display(DID). This exploratory study focusing on the latest examples of d...
The present study aims at involving with New Service Development(NSD) by providing new values for customers unaffordable over the past, making advantage of such information technology as mobile learning and digital information display(DID). This exploratory study focusing on the latest examples of development adopts direct interviewing in its methodological way, while using business planning framework as a comparative analysis with an outlook of theoretical NSD processes acting as a strategic element for the corporate launching of new business. Much attention over this analytical study is laid on the types of corporate strategic direction, ways of governance, development process and its customer involvement.The analytical evaluation against the exemplary cases demonstrated that the corporate basic strategy on NSD be identical to development strategy for new business projects in line with the highest-level corporate vision, the governance of which also complied with the existing administrative governance system. The NSD processes were categorized into three phases as a whole; service planning, development of service system and showcase operation and service startup, though admitting that they set apart from fixation and standardization, which means projects are primarily carried out in a non-formative manner with possible amendment during the proceedings.Meanwhile, the analysis on customer involvement only in the stage of service planning showed that there existed an identifiable significance in the contents of involvement depending on the service to be developed, nevertheless, two cases among examples for this study were almost negligible because the initial stage of analysis to induce a common service model based on the customer requirement was made by using an abstract model, given lack of information, likely calling for more precise analysis on customer involvement between data after service model fixation and data before development of service system.The study also provided the results on viewpoints from the practical-level personnel with regard to key success factors in projects and corporate capabilities noted included strategic directive and clarity of decision making, comprehensive access framework and steady communications with customers while laying much emphasis on the corporate innovative culture challenging for the new market as an urgent corporate capability.
The present study aims at involving with New Service Development(NSD) by providing new values for customers unaffordable over the past, making advantage of such information technology as mobile learning and digital information display(DID). This exploratory study focusing on the latest examples of development adopts direct interviewing in its methodological way, while using business planning framework as a comparative analysis with an outlook of theoretical NSD processes acting as a strategic element for the corporate launching of new business. Much attention over this analytical study is laid on the types of corporate strategic direction, ways of governance, development process and its customer involvement.The analytical evaluation against the exemplary cases demonstrated that the corporate basic strategy on NSD be identical to development strategy for new business projects in line with the highest-level corporate vision, the governance of which also complied with the existing administrative governance system. The NSD processes were categorized into three phases as a whole; service planning, development of service system and showcase operation and service startup, though admitting that they set apart from fixation and standardization, which means projects are primarily carried out in a non-formative manner with possible amendment during the proceedings.Meanwhile, the analysis on customer involvement only in the stage of service planning showed that there existed an identifiable significance in the contents of involvement depending on the service to be developed, nevertheless, two cases among examples for this study were almost negligible because the initial stage of analysis to induce a common service model based on the customer requirement was made by using an abstract model, given lack of information, likely calling for more precise analysis on customer involvement between data after service model fixation and data before development of service system.The study also provided the results on viewpoints from the practical-level personnel with regard to key success factors in projects and corporate capabilities noted included strategic directive and clarity of decision making, comprehensive access framework and steady communications with customers while laying much emphasis on the corporate innovative culture challenging for the new market as an urgent corporate capability.
주제어
#서비스 신규 서비스 개발 고객 참여 서비스 개발 전략 서비스 개발 프로세스 서비스 개발 프레임워크 비즈니스 기획 서비스 개발 역량 서비스 개발 성공요소 기술 기반 서비스 service new service development customer involvement service development strategy service development process holistic service development framework business planning corporate competency for service development success factor of service development technology-based service
학위논문 정보
저자
동우진
학위수여기관
연세대학교 정보대학원
학위구분
국내석사
학과
디지털 비즈니스 전공
지도교수
이준기
발행연도
2008
총페이지
vi, 86장
키워드
서비스 신규 서비스 개발 고객 참여 서비스 개발 전략 서비스 개발 프로세스 서비스 개발 프레임워크 비즈니스 기획 서비스 개발 역량 서비스 개발 성공요소 기술 기반 서비스 service new service development customer involvement service development strategy service development process holistic service development framework business planning corporate competency for service development success factor of service development technology-based service
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.