신용카드 사용자의 라이프스타일 유형에 따른 브랜드 자산 구성 요소와 신용카드 선택에 관한 연구 (A) study on the brand equity elements and credit card selection by credit card user based on life style원문보기
본 연구는 신용카드 사용자의 라이프스타일 유형에 따른 브랜드 자산 구성 요소와 신용카드 선택에 관한 연구로서, 신용카드 사용자의 라이프스타일 특성은 어떠한지 그리고 그러한 라이프스타일의 특성은 브랜드 자산 구성 요소와 신용카드 선택에 어떠한 차이가 있는지를 살펴보고, 브랜드 자산 구성 요소가 신용카드 선택에 어떠한 영향을 미치는지를 확인해 보고자 한 것이다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 신용카드 사용자의 라이프스타일 유형을 구분하기 위해서 「의․식․주․소비생활․문화생활․매체이용․가치관」 등의 7가지 항목들에 대해서 ...
본 연구는 신용카드 사용자의 라이프스타일 유형에 따른 브랜드 자산 구성 요소와 신용카드 선택에 관한 연구로서, 신용카드 사용자의 라이프스타일 특성은 어떠한지 그리고 그러한 라이프스타일의 특성은 브랜드 자산 구성 요소와 신용카드 선택에 어떠한 차이가 있는지를 살펴보고, 브랜드 자산 구성 요소가 신용카드 선택에 어떠한 영향을 미치는지를 확인해 보고자 한 것이다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 신용카드 사용자의 라이프스타일 유형을 구분하기 위해서 「의․식․주․소비생활․문화생활․매체이용․가치관」 등의 7가지 항목들에 대해서 요인분석을 이용하여 확인한 결과 총 21개의 요인이 추출되었다. 즉 「의생활」은 ‘자기 과시형’, 유행 추구형‘ 등 2개, 「식생활」은 ’건강 추구형‘, 탐미적 외식 추구형’, ‘편의 추구형’, 등 3개, 「주생활」은 ‘현대식주거 추구형’, ‘관리편리 추구형’, ‘인테리어 추구형’ 등 3개, 「소비생활」은 ‘조기구매 추구형’, ‘브랜드 추구형’, ‘계획구매 추구형’, ‘신용카드 추구형’ 등 4개, 「문화생활」은 ‘예술 추구형’, ‘레저 추구형’, 등 2개, 「매체이용」은 ‘TV 추구형’, ‘인터넷 추구형’, ‘인쇄물 추구형’ 등 3개, 「가치관」은 ‘의견선도 추구형’, ‘자기중심 추구형’, ‘개성중심 추구형’, ‘타인중시 추구형’ 등 4개로 총 21개의 요인이 추출되었다. 둘째, 신용카드 사용자의 라이프스타일 유형은 요인분석에서 추출된 21개의 요인들을 기준으로 크게 5가지로 구분하였다. 즉, 「편의추구 생활형」, 「유행추구 생활형」, 「조기구매추구 생활형」, 「자기과시추구 생활형」, 「건강추구 생활형」등으로 나누어 보았다. 「편의추구 생활형」은 식생활에 있어 편의성을 추구하는 성향이 높고, 현대식 주거를 추구하는 성향이 매우 높은 특성을 보였다. 「유행추구 생활형」은 유행추구 성향이 매우 높으며, 신용카드를 이용한 소비생활을 즐기는 특성을 보였다. 「조기구매추구 생활형」은 탐미적 외식추구가 높고, 조기구매 성향을 보이는 특성을 가지고 있었다. 「자기과시추구 생활형」은 건강보다는 분위기와 맛을 중요하게 생각하고, 제품의 속성보다는 브랜드를 중요하게 여기며, 의견 선도 및 개성을 중시하는 특성을 나타내었다.「건강추구 생활형」은 건강을 추구하는 성향이 강하며, 계획적 구매를 선호하는 것으로 확인되었다. 셋째, 신용카드 사용자의 라이프스타일 유형을 분류하고, 분류된 라이프스타일 유형에 따라 브랜드 자산 구성 요소에 차이가 있는지를 검증한 결과 차이가 있는 것으로 확인되었다. 먼저 브랜드 자산 구성 요소 중 지각된 품질의 인식 정도에 대해서는 ‘자기과시추구 생활형’이 다른 라이프스타일의 유형보다 높게 인식되는 것으로 확인 되었다. 그리고 브랜드 인지도에서는 ‘자기과시추구 생활형’, ‘유행추구 생활형’ 등이 높게 인식하는 것으로 확인 되었고, 브랜드 충성도에 대한 차이 검증 결과 ‘자기과시추구 생활형’이 가장 높게 인식하는 것으로 확인 되었다. 마지막으로 브랜드 연상에 대해서는 ‘자기과시추구 생활형’이 다른 라이프스타일의 유형보다 현격하게 차이를 보였다. 또한 라이프스타일 유형에 따른 브랜드 자산 구성 요소간의 관계 중 브랜드 인지도가 가장 높은 평균값을 가진 것으로 확인 되었는데, 이는 대부분의 신용카드 사용자들은 브랜드 자산 구성 요소들 중에서 브랜드 인지도에 가장 높은 차이가 있는 것으로 판단해 볼 수 있다. 넷째, 신용카드 사용자의 라이프스타일 유형에 따라 신용카드 선택 즉, 라이프스타일의 유형에 따라 신용카드 선택에 대해서 브랜드를 통한 선택을 하는지, 신용카드 서비스에 의한 선택을 하는 지로 구분하여 확인한 결과 차이가 있는 것으로 확인 하였다. 먼저 라이프스타일 유형에 따라 신용카드 브랜드 선택에 대한 차이는 ‘자기과시추구 생활형’이 가장 높은 것으로 확인 되었다. 그리고 신용카드 서비스 선택에 대한 차이는 ‘유행추구 생활형’, ‘자기과시추구 생활형’ 등이 가장 높게 차이가 있는 것으로 확인 되었다. 그리고 신용카드 브랜드와 서비스에 대한 선택을 할 때 신용카드 브랜드 보다는 서비스에 의한 선택을 하는 경우가 더 높은 것으로 확인 되었다. 다섯째, 브랜드 자산 구성 요소가 신용카드 선택에 어떠한 영향을 미치는가를 확인해 본 결과 브랜드 자산 구성 요소 모두 신용카드 브랜드 선택 및 신용카드 서비스에 의한 선택에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 즉, 브랜드 자산 구성 요소 지각된 품질, 브랜드 인지도, 브랜드 충성도, 브랜드 연상은 신용카드 브랜드에 의한 선택과 신용카드 서비스에 의한 선택에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 신용카드 브랜드에 의한 선택에서는 브랜드 연상, 지각된 품질, 브랜드 충성도, 브랜드 인지도 순의 영향력을 보였고, 신용카드 서비스에 의한 선택에는 브랜드 연상, 지각된 품질, 브랜드 충성도, 브랜드 인지도 순으로 영향력이 있는 것으로 나타났다. 또한 회귀분석의 의한 회귀계
본 연구는 신용카드 사용자의 라이프스타일 유형에 따른 브랜드 자산 구성 요소와 신용카드 선택에 관한 연구로서, 신용카드 사용자의 라이프스타일 특성은 어떠한지 그리고 그러한 라이프스타일의 특성은 브랜드 자산 구성 요소와 신용카드 선택에 어떠한 차이가 있는지를 살펴보고, 브랜드 자산 구성 요소가 신용카드 선택에 어떠한 영향을 미치는지를 확인해 보고자 한 것이다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 신용카드 사용자의 라이프스타일 유형을 구분하기 위해서 「의․식․주․소비생활․문화생활․매체이용․가치관」 등의 7가지 항목들에 대해서 요인분석을 이용하여 확인한 결과 총 21개의 요인이 추출되었다. 즉 「의생활」은 ‘자기 과시형’, 유행 추구형‘ 등 2개, 「식생활」은 ’건강 추구형‘, 탐미적 외식 추구형’, ‘편의 추구형’, 등 3개, 「주생활」은 ‘현대식주거 추구형’, ‘관리편리 추구형’, ‘인테리어 추구형’ 등 3개, 「소비생활」은 ‘조기구매 추구형’, ‘브랜드 추구형’, ‘계획구매 추구형’, ‘신용카드 추구형’ 등 4개, 「문화생활」은 ‘예술 추구형’, ‘레저 추구형’, 등 2개, 「매체이용」은 ‘TV 추구형’, ‘인터넷 추구형’, ‘인쇄물 추구형’ 등 3개, 「가치관」은 ‘의견선도 추구형’, ‘자기중심 추구형’, ‘개성중심 추구형’, ‘타인중시 추구형’ 등 4개로 총 21개의 요인이 추출되었다. 둘째, 신용카드 사용자의 라이프스타일 유형은 요인분석에서 추출된 21개의 요인들을 기준으로 크게 5가지로 구분하였다. 즉, 「편의추구 생활형」, 「유행추구 생활형」, 「조기구매추구 생활형」, 「자기과시추구 생활형」, 「건강추구 생활형」등으로 나누어 보았다. 「편의추구 생활형」은 식생활에 있어 편의성을 추구하는 성향이 높고, 현대식 주거를 추구하는 성향이 매우 높은 특성을 보였다. 「유행추구 생활형」은 유행추구 성향이 매우 높으며, 신용카드를 이용한 소비생활을 즐기는 특성을 보였다. 「조기구매추구 생활형」은 탐미적 외식추구가 높고, 조기구매 성향을 보이는 특성을 가지고 있었다. 「자기과시추구 생활형」은 건강보다는 분위기와 맛을 중요하게 생각하고, 제품의 속성보다는 브랜드를 중요하게 여기며, 의견 선도 및 개성을 중시하는 특성을 나타내었다.「건강추구 생활형」은 건강을 추구하는 성향이 강하며, 계획적 구매를 선호하는 것으로 확인되었다. 셋째, 신용카드 사용자의 라이프스타일 유형을 분류하고, 분류된 라이프스타일 유형에 따라 브랜드 자산 구성 요소에 차이가 있는지를 검증한 결과 차이가 있는 것으로 확인되었다. 먼저 브랜드 자산 구성 요소 중 지각된 품질의 인식 정도에 대해서는 ‘자기과시추구 생활형’이 다른 라이프스타일의 유형보다 높게 인식되는 것으로 확인 되었다. 그리고 브랜드 인지도에서는 ‘자기과시추구 생활형’, ‘유행추구 생활형’ 등이 높게 인식하는 것으로 확인 되었고, 브랜드 충성도에 대한 차이 검증 결과 ‘자기과시추구 생활형’이 가장 높게 인식하는 것으로 확인 되었다. 마지막으로 브랜드 연상에 대해서는 ‘자기과시추구 생활형’이 다른 라이프스타일의 유형보다 현격하게 차이를 보였다. 또한 라이프스타일 유형에 따른 브랜드 자산 구성 요소간의 관계 중 브랜드 인지도가 가장 높은 평균값을 가진 것으로 확인 되었는데, 이는 대부분의 신용카드 사용자들은 브랜드 자산 구성 요소들 중에서 브랜드 인지도에 가장 높은 차이가 있는 것으로 판단해 볼 수 있다. 넷째, 신용카드 사용자의 라이프스타일 유형에 따라 신용카드 선택 즉, 라이프스타일의 유형에 따라 신용카드 선택에 대해서 브랜드를 통한 선택을 하는지, 신용카드 서비스에 의한 선택을 하는 지로 구분하여 확인한 결과 차이가 있는 것으로 확인 하였다. 먼저 라이프스타일 유형에 따라 신용카드 브랜드 선택에 대한 차이는 ‘자기과시추구 생활형’이 가장 높은 것으로 확인 되었다. 그리고 신용카드 서비스 선택에 대한 차이는 ‘유행추구 생활형’, ‘자기과시추구 생활형’ 등이 가장 높게 차이가 있는 것으로 확인 되었다. 그리고 신용카드 브랜드와 서비스에 대한 선택을 할 때 신용카드 브랜드 보다는 서비스에 의한 선택을 하는 경우가 더 높은 것으로 확인 되었다. 다섯째, 브랜드 자산 구성 요소가 신용카드 선택에 어떠한 영향을 미치는가를 확인해 본 결과 브랜드 자산 구성 요소 모두 신용카드 브랜드 선택 및 신용카드 서비스에 의한 선택에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 즉, 브랜드 자산 구성 요소 지각된 품질, 브랜드 인지도, 브랜드 충성도, 브랜드 연상은 신용카드 브랜드에 의한 선택과 신용카드 서비스에 의한 선택에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 신용카드 브랜드에 의한 선택에서는 브랜드 연상, 지각된 품질, 브랜드 충성도, 브랜드 인지도 순의 영향력을 보였고, 신용카드 서비스에 의한 선택에는 브랜드 연상, 지각된 품질, 브랜드 충성도, 브랜드 인지도 순으로 영향력이 있는 것으로 나타났다. 또한 회귀분석의 의한 회귀계
This study is designed to examine brand equity elements and selection of credit cards depends on lifestyle types of credit card users. Attributes of lifestyle types of credit card users and how individual lifestyle types make a difference for components of brand elements and selection of credit card...
This study is designed to examine brand equity elements and selection of credit cards depends on lifestyle types of credit card users. Attributes of lifestyle types of credit card users and how individual lifestyle types make a difference for components of brand elements and selection of credit cards are investigated. Also, this article looks into how the components of brand elements have an effect on selection of credit cards. The findings from the studies are summarized as follows: First, a factor analysis was conducted on seven areas such as clothing, food, housing, consumption life, cultural life, use of media, and values by Activity, Interest, and Opinion (AIO) in order to classify lifestyle types of credit card users, and resulting 21 factors were used in a cluster analysis, which classified the lifestyles into five areas as follow: convenience-driven lifestyle, fashion-driven lifestyle, early purchase-driven lifestyle, self display-driven lifestyle, and health-driven lifestyle. The convenience-driven lifestyle was found to be more likely to pursue the convenience of food and modern housing. The fashion-driven lifestyle was found to be more likely to pursue fashion and enjoying consumption by credit cards. The study found that the early purchase-driven lifestyle tended to pursue for aesthetic eating out and purchase earlier. The self display-driven lifestyle weighed mood and taste more than health and brand more than attributes of a product, and thought of leading opinion and uniqueness. The health-driven lifestyle was found to pursue for healthy life intensively and prefer planned purchase. Second, lifestyle types of credit card users were classified, and it was found that there was a difference in components of brand assets by such lifestyle types. Above all, as far as recognition of perceived quality among the components of brand assets was concerned, the self display-driven lifestyle was higher than other lifestyle types. In addition, in terms of brand reputation, the self display-driven lifestyle and fashion-driven lifestyle were found to recognize it higher, and the analysis on the difference of brand loyalty showed that the self display-driven lifestyle was highest of all. Finally, the self display-driven lifestyle had a noticeable difference in brand association, compared to other types of lifestyle. Moreover, brand reputation among the relationships between lifestyle types and components of brand assets was found to have a highest average, which implies that most of credit card users have a biggest difference in brand reputation among other components of brand elements. Third, the study revealed that there was a difference in the section of credit cards depending on lifestyle types of credit card users; that is, whether credit card users choose credit cards base on brand or service depending on their lifestyle types. To begin with, the difference in selection of credit card brand by lifestyle type was highest among those who had the self display lifestyle, with the difference in selection of credit card service being highest in the self display lifestyle and fashion-driven lifestyle. Furthermore, it was found that services offered had a stronger effect on the selection of credit cards than credit card brands. Fourth, the study examined how the components of brand elements would affect the selection of credit cards and found that all the components of brand elements affected the choices of credit card brands and services. That is to say, among the components of brand elements, perceived quality, brand reputation, brand loyalty, and brand association were found to have an effect on the selection of credit cards by brand and services offered. In particular, in the case of the selection of credit cards by brand, brand association, perceived quality, brand loyalty, and brand reputation had an effect in order, while brand association, perceived quality, brand loyalty, and brand reputation in order had an effect on the selection of credit cards by services offered. Furthermore, the comparison of regression coefficients resulted from a regression analysis indicated that more users selected credit card by services offered than by credit card brands, which means the components of brand assets have a stronger influence on the selection of credit cards by services offered than by credit card brands.
This study is designed to examine brand equity elements and selection of credit cards depends on lifestyle types of credit card users. Attributes of lifestyle types of credit card users and how individual lifestyle types make a difference for components of brand elements and selection of credit cards are investigated. Also, this article looks into how the components of brand elements have an effect on selection of credit cards. The findings from the studies are summarized as follows: First, a factor analysis was conducted on seven areas such as clothing, food, housing, consumption life, cultural life, use of media, and values by Activity, Interest, and Opinion (AIO) in order to classify lifestyle types of credit card users, and resulting 21 factors were used in a cluster analysis, which classified the lifestyles into five areas as follow: convenience-driven lifestyle, fashion-driven lifestyle, early purchase-driven lifestyle, self display-driven lifestyle, and health-driven lifestyle. The convenience-driven lifestyle was found to be more likely to pursue the convenience of food and modern housing. The fashion-driven lifestyle was found to be more likely to pursue fashion and enjoying consumption by credit cards. The study found that the early purchase-driven lifestyle tended to pursue for aesthetic eating out and purchase earlier. The self display-driven lifestyle weighed mood and taste more than health and brand more than attributes of a product, and thought of leading opinion and uniqueness. The health-driven lifestyle was found to pursue for healthy life intensively and prefer planned purchase. Second, lifestyle types of credit card users were classified, and it was found that there was a difference in components of brand assets by such lifestyle types. Above all, as far as recognition of perceived quality among the components of brand assets was concerned, the self display-driven lifestyle was higher than other lifestyle types. In addition, in terms of brand reputation, the self display-driven lifestyle and fashion-driven lifestyle were found to recognize it higher, and the analysis on the difference of brand loyalty showed that the self display-driven lifestyle was highest of all. Finally, the self display-driven lifestyle had a noticeable difference in brand association, compared to other types of lifestyle. Moreover, brand reputation among the relationships between lifestyle types and components of brand assets was found to have a highest average, which implies that most of credit card users have a biggest difference in brand reputation among other components of brand elements. Third, the study revealed that there was a difference in the section of credit cards depending on lifestyle types of credit card users; that is, whether credit card users choose credit cards base on brand or service depending on their lifestyle types. To begin with, the difference in selection of credit card brand by lifestyle type was highest among those who had the self display lifestyle, with the difference in selection of credit card service being highest in the self display lifestyle and fashion-driven lifestyle. Furthermore, it was found that services offered had a stronger effect on the selection of credit cards than credit card brands. Fourth, the study examined how the components of brand elements would affect the selection of credit cards and found that all the components of brand elements affected the choices of credit card brands and services. That is to say, among the components of brand elements, perceived quality, brand reputation, brand loyalty, and brand association were found to have an effect on the selection of credit cards by brand and services offered. In particular, in the case of the selection of credit cards by brand, brand association, perceived quality, brand loyalty, and brand reputation had an effect in order, while brand association, perceived quality, brand loyalty, and brand reputation in order had an effect on the selection of credit cards by services offered. Furthermore, the comparison of regression coefficients resulted from a regression analysis indicated that more users selected credit card by services offered than by credit card brands, which means the components of brand assets have a stronger influence on the selection of credit cards by services offered than by credit card brands.
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