제 7차 교육과정은 국어를 창의적으로 습득하는 것을 목표로 한다. 이때 국어를 창의적으로 사용한다는 것은 학습자가 주체가 되는 수업을 진행하여 학습자가 스스로 작품에 대해 사고하고 참신한 발상과 표현을 할 수 있도록 하는 것을 의미한다. 하지만 학생들은 고전문학에 대해 창의적으로 받아들이기에 앞서 현대에서 사용하지 않는 익숙하지 않은 어휘와 문법의 난해성으로 인해 무조건적인 암기식 공부법을 택하게 되었다. 고전문학을 감상하기에 앞서 상급학교로의 진학을 위한 도구로써 고전문학을 인식하게 된 것이다. 하지만 고전소설은 여전히 삶의 일...
제 7차 교육과정은 국어를 창의적으로 습득하는 것을 목표로 한다. 이때 국어를 창의적으로 사용한다는 것은 학습자가 주체가 되는 수업을 진행하여 학습자가 스스로 작품에 대해 사고하고 참신한 발상과 표현을 할 수 있도록 하는 것을 의미한다. 하지만 학생들은 고전문학에 대해 창의적으로 받아들이기에 앞서 현대에서 사용하지 않는 익숙하지 않은 어휘와 문법의 난해성으로 인해 무조건적인 암기식 공부법을 택하게 되었다. 고전문학을 감상하기에 앞서 상급학교로의 진학을 위한 도구로써 고전문학을 인식하게 된 것이다. 하지만 고전소설은 여전히 삶의 일반적인 모습을 담고 있으며 이것은 고전소설이 현대에도 여전히 유효하다는 것을 의미한다. 따라서 우리의 청소년들은 고전문학을 접하는 과정에서 고전문학에 대한 흥미를 불어 넣어 고전문학을 감상할 수 있도록 지도해준다면 보편적인 삶의 정서를 발견해 그 아름다움을 느낄 수 있을 것이다. 다만 그 과정에서 보다 쉽게 다가가기 위한 방편으로 청소년들의 문화를 반영한 다양한 매체를 이용하여 그들의 이해를 돕자는 것이다. 따라서 본고에서는 만화와 애니메이션, 그리고 드라마를 통한 텍스트 변용을 연구하였다. 미디어 텍스트의 변용을 이용한 수업은 학생들이 가지고 있는 고전소설에 대한 어렵다는 선입견을 없애고 고전소설을 쉽게 이해하는 것에 큰 도움을 줄 것이다. 실제로 춘향전과 홍길동전을 비롯한 많은 작품들이 미디어의 변용을 통해 시청자들을 만나고 있으며 그 반응도 매우 호의적이다. 그 중 홍길동전은 제 1차 교육과정부터 제 7차 교육과정까지 한번도 빠지지 않고 실린 유일무이한 고전작품으로 고전소설사에서 중요한 일면을 점하고 있다. 특히, 일반 대중에게 좀처럼 다가갈 수 없는 사회개혁을 주제로 삼고 있으면서 지금까지 사랑받아오고 있는 소설이란 점에서도 연구할 가치를 찾아볼 수 있을 것이다. 또한 홍길동전은 이설이 있긴 하지만 최초의 한글소설이란 국문학상의 의의를 지니고 있는 작품으로 지속적으로 연구된 작품이다. 하지만 미디어 텍스트의 변용을 통한 통합적인 연구는 아직 많지 않은 실정이다. 특히 <쾌도 홍길동>의 경우 2008년도의 작품으로 아직 연구가 되어 있지 않다. 따라서 미디어 텍스트의 변용을 통한 연구는 새로운 연구사적 가치가 있다 할 것이다. Ⅱ장에서는 본격적인 연구소재가 될 홍길동전을 고찰하였다. 홍길동전의 텍스트 활용에 앞서 원본텍스트의 고찰이 필요하다고 판단되었기 때문이다. Ⅲ장에서는 홍길동전의 텍스트 변용을 교육적으로 활용하기에 앞서 고전소설의 현대적 변용사례를 들어 텍스트변용에 대해 검토해보았다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서 진행된 텍스트변용을 바탕으로 홍길동전의 텍스트 변용을 연구하였다. 물론 변용된 텍스트는 원본의 내용을 완전히 수용하지 못하고 지나치게 흥미 위주로 편성되어 있어 학습자들이 혼란을 느낄 수 있다는 단점이 있다. 하지만 그럼에도 불구하고 변용된 텍스트는 유용하다. 학습자들이 보다 쉽게 다가갈 수 있으며 재미를 느껴 고전문학에 관심을 가질 수 있는 계기를 마련해 주기 때문이다. 고전문학의 변용텍스트를 통해 고전문학에 대한 흥미를 불러일으킬 수 있다면 고전문학의 능동적인 학습이 학습자 모두에게 일어날 수 있을 것이다.
제 7차 교육과정은 국어를 창의적으로 습득하는 것을 목표로 한다. 이때 국어를 창의적으로 사용한다는 것은 학습자가 주체가 되는 수업을 진행하여 학습자가 스스로 작품에 대해 사고하고 참신한 발상과 표현을 할 수 있도록 하는 것을 의미한다. 하지만 학생들은 고전문학에 대해 창의적으로 받아들이기에 앞서 현대에서 사용하지 않는 익숙하지 않은 어휘와 문법의 난해성으로 인해 무조건적인 암기식 공부법을 택하게 되었다. 고전문학을 감상하기에 앞서 상급학교로의 진학을 위한 도구로써 고전문학을 인식하게 된 것이다. 하지만 고전소설은 여전히 삶의 일반적인 모습을 담고 있으며 이것은 고전소설이 현대에도 여전히 유효하다는 것을 의미한다. 따라서 우리의 청소년들은 고전문학을 접하는 과정에서 고전문학에 대한 흥미를 불어 넣어 고전문학을 감상할 수 있도록 지도해준다면 보편적인 삶의 정서를 발견해 그 아름다움을 느낄 수 있을 것이다. 다만 그 과정에서 보다 쉽게 다가가기 위한 방편으로 청소년들의 문화를 반영한 다양한 매체를 이용하여 그들의 이해를 돕자는 것이다. 따라서 본고에서는 만화와 애니메이션, 그리고 드라마를 통한 텍스트 변용을 연구하였다. 미디어 텍스트의 변용을 이용한 수업은 학생들이 가지고 있는 고전소설에 대한 어렵다는 선입견을 없애고 고전소설을 쉽게 이해하는 것에 큰 도움을 줄 것이다. 실제로 춘향전과 홍길동전을 비롯한 많은 작품들이 미디어의 변용을 통해 시청자들을 만나고 있으며 그 반응도 매우 호의적이다. 그 중 홍길동전은 제 1차 교육과정부터 제 7차 교육과정까지 한번도 빠지지 않고 실린 유일무이한 고전작품으로 고전소설사에서 중요한 일면을 점하고 있다. 특히, 일반 대중에게 좀처럼 다가갈 수 없는 사회개혁을 주제로 삼고 있으면서 지금까지 사랑받아오고 있는 소설이란 점에서도 연구할 가치를 찾아볼 수 있을 것이다. 또한 홍길동전은 이설이 있긴 하지만 최초의 한글소설이란 국문학상의 의의를 지니고 있는 작품으로 지속적으로 연구된 작품이다. 하지만 미디어 텍스트의 변용을 통한 통합적인 연구는 아직 많지 않은 실정이다. 특히 <쾌도 홍길동>의 경우 2008년도의 작품으로 아직 연구가 되어 있지 않다. 따라서 미디어 텍스트의 변용을 통한 연구는 새로운 연구사적 가치가 있다 할 것이다. Ⅱ장에서는 본격적인 연구소재가 될 홍길동전을 고찰하였다. 홍길동전의 텍스트 활용에 앞서 원본텍스트의 고찰이 필요하다고 판단되었기 때문이다. Ⅲ장에서는 홍길동전의 텍스트 변용을 교육적으로 활용하기에 앞서 고전소설의 현대적 변용사례를 들어 텍스트변용에 대해 검토해보았다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서 진행된 텍스트변용을 바탕으로 홍길동전의 텍스트 변용을 연구하였다. 물론 변용된 텍스트는 원본의 내용을 완전히 수용하지 못하고 지나치게 흥미 위주로 편성되어 있어 학습자들이 혼란을 느낄 수 있다는 단점이 있다. 하지만 그럼에도 불구하고 변용된 텍스트는 유용하다. 학습자들이 보다 쉽게 다가갈 수 있으며 재미를 느껴 고전문학에 관심을 가질 수 있는 계기를 마련해 주기 때문이다. 고전문학의 변용텍스트를 통해 고전문학에 대한 흥미를 불러일으킬 수 있다면 고전문학의 능동적인 학습이 학습자 모두에게 일어날 수 있을 것이다.
In the 7th curriculum, its objective lies on acquiring the Korean language originally. In this case, using the Korean language in original means that a learner can think about a literature work by himself/herself and create a new concept and expression as he/she take part in class actively. But befo...
In the 7th curriculum, its objective lies on acquiring the Korean language originally. In this case, using the Korean language in original means that a learner can think about a literature work by himself/herself and create a new concept and expression as he/she take part in class actively. But before accepting a classical literature originally, they got to choose a way of unconditional rote learning because of the vocabulary unused, unfamiliar in modern times and the abstrusity of grammar. And before appreciating a classical literature, they considered it as a tool for an admission of an advanced school.. But, a classical novel still gets a general image of life and this means that it is still available in modern times. Therefore, our teens will feel the beauty of it if we make them have an interest in a classical literature when our teens come in touch with a classical literature. But we will be able to help them understand as we use a variety of material reflected a culture of teenage as a mean of approaching them easily in that process. In this study, therefore, I studied the text modification through comic, animation, and drama. A class using the modification of media-text will get rid of the prejudice that students have about the classical novel and help them understand it easily. Pratically, many people are coming in contact with many literary works through the media modification suchs Hongildongjean and Chunhyangjean , and their responses are very favorable. The Hongildongjean, one of them, was not missed in text book from the 1st curriculum to the 7th curriculum even one time and is making a important role as a sole classical work in a history of classical novel. Especially, we will find out some value to study in that it takes a social reform not approaching to the general public as a subject and has been loved until now. Even though there is also a different theory about it, Hongildongjean has made a significant contribution on the history of Korean literature as a first Korean language novel and is a continously studied work. But there are not many integrated studies through the modification of media text. In case of 'A sharp sword Hongildong' made in 2008, specially, there are not some study about it yet. So, the study through the modification of media text has value of a new research In part 2, I considered Hongildongjean as likely to be a serious research material. That is the reason why I decided to consider its original work before the application of the text modification of Hongildongjean. In part 3, I showed some modern modification cases of classical novel and considered a modification of test before making use of the text modification of Hongildongjean educationally. In part Ⅳ, I studied the text modification of Hongildongjean as be based on a text modification progressing in part Ⅲ. Also, a modified text makes learners feel confused because it didn't contain the whole story of the original work and was organized with too much interest-centered. In spite of it, the modified text is very useful because many learners can approach it easily, feel fun and have a chance of an interest about the classical literature. If they have an interest in classical literature through its modified text, an acitve learning of classical literature will happen to all of learners.
In the 7th curriculum, its objective lies on acquiring the Korean language originally. In this case, using the Korean language in original means that a learner can think about a literature work by himself/herself and create a new concept and expression as he/she take part in class actively. But before accepting a classical literature originally, they got to choose a way of unconditional rote learning because of the vocabulary unused, unfamiliar in modern times and the abstrusity of grammar. And before appreciating a classical literature, they considered it as a tool for an admission of an advanced school.. But, a classical novel still gets a general image of life and this means that it is still available in modern times. Therefore, our teens will feel the beauty of it if we make them have an interest in a classical literature when our teens come in touch with a classical literature. But we will be able to help them understand as we use a variety of material reflected a culture of teenage as a mean of approaching them easily in that process. In this study, therefore, I studied the text modification through comic, animation, and drama. A class using the modification of media-text will get rid of the prejudice that students have about the classical novel and help them understand it easily. Pratically, many people are coming in contact with many literary works through the media modification suchs Hongildongjean and Chunhyangjean , and their responses are very favorable. The Hongildongjean, one of them, was not missed in text book from the 1st curriculum to the 7th curriculum even one time and is making a important role as a sole classical work in a history of classical novel. Especially, we will find out some value to study in that it takes a social reform not approaching to the general public as a subject and has been loved until now. Even though there is also a different theory about it, Hongildongjean has made a significant contribution on the history of Korean literature as a first Korean language novel and is a continously studied work. But there are not many integrated studies through the modification of media text. In case of 'A sharp sword Hongildong' made in 2008, specially, there are not some study about it yet. So, the study through the modification of media text has value of a new research In part 2, I considered Hongildongjean as likely to be a serious research material. That is the reason why I decided to consider its original work before the application of the text modification of Hongildongjean. In part 3, I showed some modern modification cases of classical novel and considered a modification of test before making use of the text modification of Hongildongjean educationally. In part Ⅳ, I studied the text modification of Hongildongjean as be based on a text modification progressing in part Ⅲ. Also, a modified text makes learners feel confused because it didn't contain the whole story of the original work and was organized with too much interest-centered. In spite of it, the modified text is very useful because many learners can approach it easily, feel fun and have a chance of an interest about the classical literature. If they have an interest in classical literature through its modified text, an acitve learning of classical literature will happen to all of learners.
주제어
#홍길동전
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.