본 연구는 효과적인 문학교육을 하기 위해 학생들의 언어 사용 환경과 의사소통 양상이 변화하는 환경 속에서 이러한 변화를 적극 수용하여 다매체를 활용한 구체적인 교수-학습 모형을 구안하는 것을 목적으로 한다. 제Ⅱ장에서는 매체의 개념과 관점을 문학교육 영역으로 한정하여 재정립해보고 문학교육에서 다매체를 활용하기 위한 근거를 마련하였다. 다매체를 표현자체로서 하나의 텍스트로 인정하고 기본텍스트와의 상호 관련성 속에서 다양한 텍스트 경험을 제공해주는 상호 텍스트적인 관점에서 바라보았다. 또한 문학교육에서 다매체의 활용은 주변의 언어 환...
본 연구는 효과적인 문학교육을 하기 위해 학생들의 언어 사용 환경과 의사소통 양상이 변화하는 환경 속에서 이러한 변화를 적극 수용하여 다매체를 활용한 구체적인 교수-학습 모형을 구안하는 것을 목적으로 한다. 제Ⅱ장에서는 매체의 개념과 관점을 문학교육 영역으로 한정하여 재정립해보고 문학교육에서 다매체를 활용하기 위한 근거를 마련하였다. 다매체를 표현자체로서 하나의 텍스트로 인정하고 기본텍스트와의 상호 관련성 속에서 다양한 텍스트 경험을 제공해주는 상호 텍스트적인 관점에서 바라보았다. 또한 문학교육에서 다매체의 활용은 주변의 언어 환경의 변화에 따른 의사소통 방식을 수용하는 차원에서 뿐 아니라 학습의 주체인 학습자 요인의 변화, 다매체를 문학교육에 수용했을 때의 이점, 상호 텍스트적 관점에서 그 활용 근거를 마련하였다. 제Ⅲ장에서는 현재 교육현장에서 다매체 활용 실태와 문제점을 알아보기 위해 중학교 학생들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사 결과를 종합해 볼 때, 다매체를 기본텍스트와 상호 텍스트적 관점에서 활용하여 도입-전개-확장-내면화의 과정으로 이어질 수 있는 구체적인 교수-학습 모형을 도입할 필요가 있다는 결론에 도달하였다. 제Ⅳ장에서는 교수-학습 모형을 구안하기 위해 2007 개정 국어과 교육과정에서 지향하고 있는 문학교육의 목표와 교수-학습 방법을 알아보았다. 그것을 기본 지침으로 삼아 설문조사 결과를 토대로 다매체를 활용한 상호 텍스트적 교수-학습 모형을 구안하여 제시하였다. 도입 단계에서는 다매체를 통하여 배경지식을 활성화하며 전개에서는 활성화된 배경지식을 바탕으로 교과서에 제시된 기본텍스트를 이해하고 감상하는 단계이다. 확장은 다매체 텍스트의 경험을 통해 기본 텍스트에서 학습한 내용을 다른 텍스트에 적용시켜 의미를 확장하여 두 텍스트 사이에 의미를 도출해내는 단계이다. 끝으로 내면화 단계에서는 우리의 삶과 관련된 다매체 텍스트를 제시하여 문학과 삶을 연관지어 생각해보고 그것을 창작활동을 통하여 표현해 보도록 하였다. 제Ⅴ장에서는 다매체를 활용한 상호 텍스트적 교수-학습 모형을 문학의 갈래인 시, 소설, 희곡에 구체적으로 어떻게 적용될 수 있는지 교과서 텍스트를 중심으로 선정하여 장르별 매체의 특성을 고려한 실제적인 교수-학습 지도안을 설계해 제시하였다. 본 연구는 실제 교육현장에서 적용할 수 있는 교수-학습을 위한 한 모형으로 학습자 중심의 수업으로 확장, 내면화의 과정에 중점을 두어 다매체를 활용한 상호 텍스트적 관점에서 구체적인 교수-학습 모형을 구안하였다는데 의의가 있다. 다매체를 활용한 상호 텍스트적 교수-학습 모형이 주는 의의를 정리해보면 다음과 같다. 첫째, 다양한 매체를 활용하여 학습자의 흥미만을 위한 수단으로써가 아니라 문학 텍스트처럼 다매체도 하나의 표현자체로써 하나의 텍스트로 인정하고 교과서 텍스트와의 상호 텍스트적 관점에서 활용하였다는 것이다. 둘째, 다매체 텍스트를 활용하여 확장과 내면화의 과정에 중점을 두어 학습자가 이해하고 감상한 문학 작품을 내면화하여 표현하는 활동으로 나아가도록 하였다. 작품 감상을 내면화하여 가치 있는 삶과 만날 수 있도록 삶을 총체적으로 이해할 수 있도록 하는 것이다. 셋째, 수동적인 학습자에서 다양한 활동을 통하여 능동적으로 학습자가 참여하여 다매체를 상호 텍스트적인 관점에서 활용하여 학습자들이 문학작품에 대한 흥미를 갖게 하고 친근감을 가지고 다가갈 수 있도록 하였다. 그러나 본 연구는 실제적인 적용을 통한 분석이 이루어지지 못하였다는 한계를 가지고 있으며 앞으로 교육현장에서 적용을 통한 분석과 개선방안이 더 논의되어야 할 것이다. 또한 문학 교육에서 다매체를 활용하기 위해서는 다매체의 현람함 때문에 실제 작품의 이해와 감상이라는 문학 교육의 본래 목표를 상실하지 않도록 항상 염두 해 두어야 한다.
본 연구는 효과적인 문학교육을 하기 위해 학생들의 언어 사용 환경과 의사소통 양상이 변화하는 환경 속에서 이러한 변화를 적극 수용하여 다매체를 활용한 구체적인 교수-학습 모형을 구안하는 것을 목적으로 한다. 제Ⅱ장에서는 매체의 개념과 관점을 문학교육 영역으로 한정하여 재정립해보고 문학교육에서 다매체를 활용하기 위한 근거를 마련하였다. 다매체를 표현자체로서 하나의 텍스트로 인정하고 기본텍스트와의 상호 관련성 속에서 다양한 텍스트 경험을 제공해주는 상호 텍스트적인 관점에서 바라보았다. 또한 문학교육에서 다매체의 활용은 주변의 언어 환경의 변화에 따른 의사소통 방식을 수용하는 차원에서 뿐 아니라 학습의 주체인 학습자 요인의 변화, 다매체를 문학교육에 수용했을 때의 이점, 상호 텍스트적 관점에서 그 활용 근거를 마련하였다. 제Ⅲ장에서는 현재 교육현장에서 다매체 활용 실태와 문제점을 알아보기 위해 중학교 학생들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사 결과를 종합해 볼 때, 다매체를 기본텍스트와 상호 텍스트적 관점에서 활용하여 도입-전개-확장-내면화의 과정으로 이어질 수 있는 구체적인 교수-학습 모형을 도입할 필요가 있다는 결론에 도달하였다. 제Ⅳ장에서는 교수-학습 모형을 구안하기 위해 2007 개정 국어과 교육과정에서 지향하고 있는 문학교육의 목표와 교수-학습 방법을 알아보았다. 그것을 기본 지침으로 삼아 설문조사 결과를 토대로 다매체를 활용한 상호 텍스트적 교수-학습 모형을 구안하여 제시하였다. 도입 단계에서는 다매체를 통하여 배경지식을 활성화하며 전개에서는 활성화된 배경지식을 바탕으로 교과서에 제시된 기본텍스트를 이해하고 감상하는 단계이다. 확장은 다매체 텍스트의 경험을 통해 기본 텍스트에서 학습한 내용을 다른 텍스트에 적용시켜 의미를 확장하여 두 텍스트 사이에 의미를 도출해내는 단계이다. 끝으로 내면화 단계에서는 우리의 삶과 관련된 다매체 텍스트를 제시하여 문학과 삶을 연관지어 생각해보고 그것을 창작활동을 통하여 표현해 보도록 하였다. 제Ⅴ장에서는 다매체를 활용한 상호 텍스트적 교수-학습 모형을 문학의 갈래인 시, 소설, 희곡에 구체적으로 어떻게 적용될 수 있는지 교과서 텍스트를 중심으로 선정하여 장르별 매체의 특성을 고려한 실제적인 교수-학습 지도안을 설계해 제시하였다. 본 연구는 실제 교육현장에서 적용할 수 있는 교수-학습을 위한 한 모형으로 학습자 중심의 수업으로 확장, 내면화의 과정에 중점을 두어 다매체를 활용한 상호 텍스트적 관점에서 구체적인 교수-학습 모형을 구안하였다는데 의의가 있다. 다매체를 활용한 상호 텍스트적 교수-학습 모형이 주는 의의를 정리해보면 다음과 같다. 첫째, 다양한 매체를 활용하여 학습자의 흥미만을 위한 수단으로써가 아니라 문학 텍스트처럼 다매체도 하나의 표현자체로써 하나의 텍스트로 인정하고 교과서 텍스트와의 상호 텍스트적 관점에서 활용하였다는 것이다. 둘째, 다매체 텍스트를 활용하여 확장과 내면화의 과정에 중점을 두어 학습자가 이해하고 감상한 문학 작품을 내면화하여 표현하는 활동으로 나아가도록 하였다. 작품 감상을 내면화하여 가치 있는 삶과 만날 수 있도록 삶을 총체적으로 이해할 수 있도록 하는 것이다. 셋째, 수동적인 학습자에서 다양한 활동을 통하여 능동적으로 학습자가 참여하여 다매체를 상호 텍스트적인 관점에서 활용하여 학습자들이 문학작품에 대한 흥미를 갖게 하고 친근감을 가지고 다가갈 수 있도록 하였다. 그러나 본 연구는 실제적인 적용을 통한 분석이 이루어지지 못하였다는 한계를 가지고 있으며 앞으로 교육현장에서 적용을 통한 분석과 개선방안이 더 논의되어야 할 것이다. 또한 문학 교육에서 다매체를 활용하기 위해서는 다매체의 현람함 때문에 실제 작품의 이해와 감상이라는 문학 교육의 본래 목표를 상실하지 않도록 항상 염두 해 두어야 한다.
This study has a purpose to discern a teaching-learning model using multimedia for an effective literary education, applied to changes in students' circumstances in language usages and aspect of communication. Chapter 2 deals with a concept and viewpoint of medium limited to literary education, and ...
This study has a purpose to discern a teaching-learning model using multimedia for an effective literary education, applied to changes in students' circumstances in language usages and aspect of communication. Chapter 2 deals with a concept and viewpoint of medium limited to literary education, and the preparation of bases to use multimedia in literary education. We admit multimedia as one form of texts through demonstration. Then we closely look at its mutual relationship with original texts, believing that multimedia provides diverse textual experiences. Moreover, the use of multimedia in literary education accepts different ways of communication according to changes in linguistic circumstances. Furthermore, this usage helps to discover the changes of learners, advantages when using multimedia in literary education and a mutual textual perspective between multimedia and textbooks. In Chapter 3, we conducted a survey of junior high school students to understand the use of multimedia at school and see if there are some problems relating to multimedia. By looking at the results of surveys, we concluded that it is necessary to introduce a specific teaching-learning model to link 'introduction, development, expansion and internalization'in a mutual perspective between multimedia and original textbooks. A former literary education that a teacher plays the most important role with textbooks should be abandoned. Rather, it is imperative that a learner should take a part actively and use contents in multimedia to internalize his or her life relating to the multimedia. Chapter 4 takes a look at 2007 Revised Korean and the 7th educating course to discern a teaching-learning model. This effort and the result of survey help us present a mutual textual teaching-learning model using multimedia. Chapter 5 explains how a mutual teaching-learning system in multimedia can be applied in poetry, novels and dramas, which are usually studied only through textbooks because of their unique literary genres. This study has a significant meaning that it focuses on a teaching-learning model in a mutual relationship between textbooks and multimedia. Also, it implies that a teaching-learning system can be applied in real schools, emphasizing the importance of learners and their internalizing process when studying with multimedia. The followings explain significances of a mutual teaching-learning model used by multimedia. First, multimedia is used not only to arouse interest in learning but also to admit it as one form of texts and use it along with textbooks in a mutual way. Second, multimedia in literary education helps students internalize themselves through the expansion of other texts and creative activities, not studying with text books alone anymore. Third, learners have an easier access to literatures with interest and affinity. Also, multimedia leads the learners to study in a more initiative and vigorous way through participating in diverse activities. Yet, this study has a limit that it does not have an analysis applied in the real world. Consequently, there should be more analytical data taken at school and efforts to find ways to improve possible negative outcomes. In addition, we should keep in mind that the main purpose of literary education is to understand and enjoy literatures, not being confused by floweriness of multimedia.
This study has a purpose to discern a teaching-learning model using multimedia for an effective literary education, applied to changes in students' circumstances in language usages and aspect of communication. Chapter 2 deals with a concept and viewpoint of medium limited to literary education, and the preparation of bases to use multimedia in literary education. We admit multimedia as one form of texts through demonstration. Then we closely look at its mutual relationship with original texts, believing that multimedia provides diverse textual experiences. Moreover, the use of multimedia in literary education accepts different ways of communication according to changes in linguistic circumstances. Furthermore, this usage helps to discover the changes of learners, advantages when using multimedia in literary education and a mutual textual perspective between multimedia and textbooks. In Chapter 3, we conducted a survey of junior high school students to understand the use of multimedia at school and see if there are some problems relating to multimedia. By looking at the results of surveys, we concluded that it is necessary to introduce a specific teaching-learning model to link 'introduction, development, expansion and internalization'in a mutual perspective between multimedia and original textbooks. A former literary education that a teacher plays the most important role with textbooks should be abandoned. Rather, it is imperative that a learner should take a part actively and use contents in multimedia to internalize his or her life relating to the multimedia. Chapter 4 takes a look at 2007 Revised Korean and the 7th educating course to discern a teaching-learning model. This effort and the result of survey help us present a mutual textual teaching-learning model using multimedia. Chapter 5 explains how a mutual teaching-learning system in multimedia can be applied in poetry, novels and dramas, which are usually studied only through textbooks because of their unique literary genres. This study has a significant meaning that it focuses on a teaching-learning model in a mutual relationship between textbooks and multimedia. Also, it implies that a teaching-learning system can be applied in real schools, emphasizing the importance of learners and their internalizing process when studying with multimedia. The followings explain significances of a mutual teaching-learning model used by multimedia. First, multimedia is used not only to arouse interest in learning but also to admit it as one form of texts and use it along with textbooks in a mutual way. Second, multimedia in literary education helps students internalize themselves through the expansion of other texts and creative activities, not studying with text books alone anymore. Third, learners have an easier access to literatures with interest and affinity. Also, multimedia leads the learners to study in a more initiative and vigorous way through participating in diverse activities. Yet, this study has a limit that it does not have an analysis applied in the real world. Consequently, there should be more analytical data taken at school and efforts to find ways to improve possible negative outcomes. In addition, we should keep in mind that the main purpose of literary education is to understand and enjoy literatures, not being confused by floweriness of multimedia.
주제어
#다매체
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.