문학 교육의 최근 동향은 종래의 텍스트 중심에 대한 반성에서 출발하여 학습자 중심의 방법론을 중시하는 전략을 강구하고 있다. 이러한 문학 교육에 대한 변화에 따라 그 하위 영역이라고 할 수 있는 고전문학 교육도 새로운 국면을 맞게 되어 고전문학 교육에 관한 이론이나 현장론적 연구가 활발하게 이루어져 왔다. 그러나 교육 현장에서 교사의 텍스트 중심의 분석적인 방법에 의한 일방적인 전달과 획일적인 감상 및 입시 위주의 교육으로 인해 학습자의 고전문학 감상력을 떨어뜨리고 있는 실정이다. 이런 점에서 교사는 학습자를 어떻게 지도해야 할 것인가, 그리고 학습자는 고전문학 작품을 감상하는 과정에서 작가의 체험을 어떻게 수용하여 학습의 효과를 높일 수 있는지를 생각해야 한다. 이를 위해 다양한 학습 지도의 방법이 있겠으나, 학교도서관을 활용한 학습 지도 방법은 학습자가 중심이 되어 ...
문학 교육의 최근 동향은 종래의 텍스트 중심에 대한 반성에서 출발하여 학습자 중심의 방법론을 중시하는 전략을 강구하고 있다. 이러한 문학 교육에 대한 변화에 따라 그 하위 영역이라고 할 수 있는 고전문학 교육도 새로운 국면을 맞게 되어 고전문학 교육에 관한 이론이나 현장론적 연구가 활발하게 이루어져 왔다. 그러나 교육 현장에서 교사의 텍스트 중심의 분석적인 방법에 의한 일방적인 전달과 획일적인 감상 및 입시 위주의 교육으로 인해 학습자의 고전문학 감상력을 떨어뜨리고 있는 실정이다. 이런 점에서 교사는 학습자를 어떻게 지도해야 할 것인가, 그리고 학습자는 고전문학 작품을 감상하는 과정에서 작가의 체험을 어떻게 수용하여 학습의 효과를 높일 수 있는지를 생각해야 한다. 이를 위해 다양한 학습 지도의 방법이 있겠으나, 학교도서관을 활용한 학습 지도 방법은 학습자가 중심이 되어 자기 주도적 학습의 내면화 과정을 거치게 하므로 좋은 사례가 될 것으로 판단된다. 더욱이 21세기는 정보화 사회로 교육 환경이 변화하고 다양한 학습 방법이 요구되는 시기이다. 따라서 변화하는 교육 환경에 적합하면서도 효율적인 학습 지도 방법으로 학교도서관을 활용한 학습 지도 형태가 있을 수 있다. 이는 학습자가 고전문학을 쉽게 접하면서도 학습의 효과를 높일 수 있다고 생각되어 다음과 같이 기술하였다. Ⅰ장 서론에서는 다양하게 변하는 교육 환경 및 방법에 유연하게 대처하고 학습 능력을 키워야 한다는 점을 인지하여 학교도서관을 활용한 학습 지도 방안을 제시하였다. 또한 고전소설인 「허생전」을 연구 대상의 범위로 한정하였음을 밝혔다. Ⅱ장에서는 「허생전」의 교육적 의미를 살펴봄으로써 우리 문학이 어떤 맥락에서 어떤 특성을 보이며 오늘에 이르렀는지를 알고자 하였다. 고전소설은 그 당대 인간의 삶과 그 구체적인 모습을 문자로 형상화한 예술로, 현대를 살아가는 우리에게 선인들의 다양한 삶의 모습을 보다 구체적으로 보여준다는 면에서 교육적 가치가 크다고 할 수 있다. Ⅲ장에서는 연암의 사상과 「허생전」에 나타난 현실 인식을 통하여 학습자는 작가의 전기적 사실이나 역사적 배경?문화적 상황 등 여러 가지 배경 지식을 쌓게 되어 작품의 이해를 도우며 편협한 감상을 탈피하는 데 큰 역할을 하게 될 것이다. Ⅳ장에서는 학교도서관을 활용한 운영의 필요성 및 목적, 도서관 수업을 위한 이론적 배경을 정의적 측면에서 탐색하였다. 정보와 지식이 넘쳐나는 사회로 갈수록 정보와 지식을 통합적으로 재구성하여 새로운 의미를 구성해 내는 능력이 필요하다. 이는 새로운 교육 방법으로의 전환이라는 교육의 당면 과제이기도 하며, 그 과제 해결을 위하여 학교도서관을 활용한 구체적인「허생전」의 교수-학습 지도안을 제시하였다. Ⅴ장 결론에서는 앞에서 언급한 내용을 바탕으로 정리·요약하였으며, 학교도서관을 활용한 「허생전」의 교수-학습 지도안의 활용 가능성 및 그 과제가 무엇인가를 알아보고자 하였다. 본고에서는 연구 대상을 고전소설 「허생전」으로 한정하였으나 장르와 교과를 불문하고 학교도서관을 활용한 교수-학습 지도 방안이 강구되어야 할 것이다. 교과별로 학교도서관을 활용한 다양한 교수-학습 지도안을 개발하는 것도 중요한 의의가 있다고 생각된다.
문학 교육의 최근 동향은 종래의 텍스트 중심에 대한 반성에서 출발하여 학습자 중심의 방법론을 중시하는 전략을 강구하고 있다. 이러한 문학 교육에 대한 변화에 따라 그 하위 영역이라고 할 수 있는 고전문학 교육도 새로운 국면을 맞게 되어 고전문학 교육에 관한 이론이나 현장론적 연구가 활발하게 이루어져 왔다. 그러나 교육 현장에서 교사의 텍스트 중심의 분석적인 방법에 의한 일방적인 전달과 획일적인 감상 및 입시 위주의 교육으로 인해 학습자의 고전문학 감상력을 떨어뜨리고 있는 실정이다. 이런 점에서 교사는 학습자를 어떻게 지도해야 할 것인가, 그리고 학습자는 고전문학 작품을 감상하는 과정에서 작가의 체험을 어떻게 수용하여 학습의 효과를 높일 수 있는지를 생각해야 한다. 이를 위해 다양한 학습 지도의 방법이 있겠으나, 학교도서관을 활용한 학습 지도 방법은 학습자가 중심이 되어 자기 주도적 학습의 내면화 과정을 거치게 하므로 좋은 사례가 될 것으로 판단된다. 더욱이 21세기는 정보화 사회로 교육 환경이 변화하고 다양한 학습 방법이 요구되는 시기이다. 따라서 변화하는 교육 환경에 적합하면서도 효율적인 학습 지도 방법으로 학교도서관을 활용한 학습 지도 형태가 있을 수 있다. 이는 학습자가 고전문학을 쉽게 접하면서도 학습의 효과를 높일 수 있다고 생각되어 다음과 같이 기술하였다. Ⅰ장 서론에서는 다양하게 변하는 교육 환경 및 방법에 유연하게 대처하고 학습 능력을 키워야 한다는 점을 인지하여 학교도서관을 활용한 학습 지도 방안을 제시하였다. 또한 고전소설인 「허생전」을 연구 대상의 범위로 한정하였음을 밝혔다. Ⅱ장에서는 「허생전」의 교육적 의미를 살펴봄으로써 우리 문학이 어떤 맥락에서 어떤 특성을 보이며 오늘에 이르렀는지를 알고자 하였다. 고전소설은 그 당대 인간의 삶과 그 구체적인 모습을 문자로 형상화한 예술로, 현대를 살아가는 우리에게 선인들의 다양한 삶의 모습을 보다 구체적으로 보여준다는 면에서 교육적 가치가 크다고 할 수 있다. Ⅲ장에서는 연암의 사상과 「허생전」에 나타난 현실 인식을 통하여 학습자는 작가의 전기적 사실이나 역사적 배경?문화적 상황 등 여러 가지 배경 지식을 쌓게 되어 작품의 이해를 도우며 편협한 감상을 탈피하는 데 큰 역할을 하게 될 것이다. Ⅳ장에서는 학교도서관을 활용한 운영의 필요성 및 목적, 도서관 수업을 위한 이론적 배경을 정의적 측면에서 탐색하였다. 정보와 지식이 넘쳐나는 사회로 갈수록 정보와 지식을 통합적으로 재구성하여 새로운 의미를 구성해 내는 능력이 필요하다. 이는 새로운 교육 방법으로의 전환이라는 교육의 당면 과제이기도 하며, 그 과제 해결을 위하여 학교도서관을 활용한 구체적인「허생전」의 교수-학습 지도안을 제시하였다. Ⅴ장 결론에서는 앞에서 언급한 내용을 바탕으로 정리·요약하였으며, 학교도서관을 활용한 「허생전」의 교수-학습 지도안의 활용 가능성 및 그 과제가 무엇인가를 알아보고자 하였다. 본고에서는 연구 대상을 고전소설 「허생전」으로 한정하였으나 장르와 교과를 불문하고 학교도서관을 활용한 교수-학습 지도 방안이 강구되어야 할 것이다. 교과별로 학교도서관을 활용한 다양한 교수-학습 지도안을 개발하는 것도 중요한 의의가 있다고 생각된다.
The recent trend in teaching literature is changing from the text-centered methods to the students-centered methods. According to the change, the teaching of the classical literature belonging to the subfield of literature faces a new aspect and its’ theory development and study are proceeding vivid...
The recent trend in teaching literature is changing from the text-centered methods to the students-centered methods. According to the change, the teaching of the classical literature belonging to the subfield of literature faces a new aspect and its’ theory development and study are proceeding vividly. But because teachers in the class teach the classical literature unilaterally through the text-centered analytic methods and focus on the efficiency to pass the university entrance exam, the students’ appreciation ability of classical literature is falling gradually. So teachers should think, “How should teachers teach the classical literature?” and “Can students receive the writer's experiences and improve the effect of learning during the process of appreciation?” There are many methods for them. But the teaching method using the library of school could be a good example because it helps students to be the centre of class and to internalize the contents which they learn. As the 21th century is information ages, the educational surroundings are changing and the various teaching methods are needed. So the teaching method using the library of school will match the change and be effective. The method will help students get an easy access to the classical literature and increase the effect of learning. The details are as follows. In the chapter Ⅰ, I recognized that teachers need to cope with the changing educational surroundings and the teaching methods. Therefore I presented the teaching method using the library of school. I selected Heosaengjeon among many works in this study. In the chapter Ⅱ, I tried to know what characteristics Korean literature has and gets to today by surveying the educational meaning of Heosaengjeon. The classical novel is the art which represents the life and specific lifestyle of the ages through characters, which has great educational value because it shows us the various lifestyles of our ancestors specifically. In the chapter Ⅲ, the writer's thought and the recognition of the reality in Heosaengjeon will help students to have background knowledge, such as the writer's biographical facts, the historical background and cultural situations, and to understand the novel better and escape from the limited appreciation. In the chapter Ⅳ, I researched the theoretical background for the need to utilize library in the class, the objective and the class in the library. Because these days are flooded with information and knowledge, we need to reorganize the information and knowledge integrally and to compose the new meaning. This is an educational problem called the turn to the new teaching method. So I presented the teaching-learning method of Heosaengjeon, which is using the library of school, to solve the problem. In the chapter Ⅴ, I summarized the contents mentioned until now. I researched if I could utilize the teaching-learning method using the library in teaching Heosaengjeon and if there is any problem in doing so. I restricted the range of this study as the classical novel, Heosaengjeon, but we have to seek the teaching-learning method using the library regardless of the genre and subjects. I think that we need to develop the various teaching-learning methods utilizing the library.
The recent trend in teaching literature is changing from the text-centered methods to the students-centered methods. According to the change, the teaching of the classical literature belonging to the subfield of literature faces a new aspect and its’ theory development and study are proceeding vividly. But because teachers in the class teach the classical literature unilaterally through the text-centered analytic methods and focus on the efficiency to pass the university entrance exam, the students’ appreciation ability of classical literature is falling gradually. So teachers should think, “How should teachers teach the classical literature?” and “Can students receive the writer's experiences and improve the effect of learning during the process of appreciation?” There are many methods for them. But the teaching method using the library of school could be a good example because it helps students to be the centre of class and to internalize the contents which they learn. As the 21th century is information ages, the educational surroundings are changing and the various teaching methods are needed. So the teaching method using the library of school will match the change and be effective. The method will help students get an easy access to the classical literature and increase the effect of learning. The details are as follows. In the chapter Ⅰ, I recognized that teachers need to cope with the changing educational surroundings and the teaching methods. Therefore I presented the teaching method using the library of school. I selected Heosaengjeon among many works in this study. In the chapter Ⅱ, I tried to know what characteristics Korean literature has and gets to today by surveying the educational meaning of Heosaengjeon. The classical novel is the art which represents the life and specific lifestyle of the ages through characters, which has great educational value because it shows us the various lifestyles of our ancestors specifically. In the chapter Ⅲ, the writer's thought and the recognition of the reality in Heosaengjeon will help students to have background knowledge, such as the writer's biographical facts, the historical background and cultural situations, and to understand the novel better and escape from the limited appreciation. In the chapter Ⅳ, I researched the theoretical background for the need to utilize library in the class, the objective and the class in the library. Because these days are flooded with information and knowledge, we need to reorganize the information and knowledge integrally and to compose the new meaning. This is an educational problem called the turn to the new teaching method. So I presented the teaching-learning method of Heosaengjeon, which is using the library of school, to solve the problem. In the chapter Ⅴ, I summarized the contents mentioned until now. I researched if I could utilize the teaching-learning method using the library in teaching Heosaengjeon and if there is any problem in doing so. I restricted the range of this study as the classical novel, Heosaengjeon, but we have to seek the teaching-learning method using the library regardless of the genre and subjects. I think that we need to develop the various teaching-learning methods utilizing the library.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.