최근 빠른 속도로 변화하는 의료보험 정책과 의료환경의 변화로 요양기관에서는 진료비 삭감을 줄이고 병원경영수익의 극대화, 적정성평가를 대비하기 위하여 보험심사간호사의 역할이 증대되고 있다. 보험심사간호사는 환자를 대하는 일반간호사와는 달리 진료비 심사같은 서류업무에 치중하여 타의료 전문직 종사자와 병원행정부서 근무자와의 관계에 있어 새로운 역할갈등에 부딪히며 서로 역할갈등이 발생하여 직무만족 수준에 차이를 가져오게 되며 이 과제는 병원행정 관리상매우 중요하다.
본 연구의 목적은 보험심사간호사의 역할갈등과 직무만족을 파악하는데 있다. 전국에서 2008년 3월 20일부터 2008년 4월 10일까지 보험연수교육에 참석한 210명을 대상으로 자기보고형 설문지를 이용하여 조사하였다. 수집된 자료는 ...
최근 빠른 속도로 변화하는 의료보험 정책과 의료환경의 변화로 요양기관에서는 진료비 삭감을 줄이고 병원경영수익의 극대화, 적정성평가를 대비하기 위하여 보험심사간호사의 역할이 증대되고 있다. 보험심사간호사는 환자를 대하는 일반간호사와는 달리 진료비 심사같은 서류업무에 치중하여 타의료 전문직 종사자와 병원행정부서 근무자와의 관계에 있어 새로운 역할갈등에 부딪히며 서로 역할갈등이 발생하여 직무만족 수준에 차이를 가져오게 되며 이 과제는 병원행정 관리상매우 중요하다.
본 연구의 목적은 보험심사간호사의 역할갈등과 직무만족을 파악하는데 있다. 전국에서 2008년 3월 20일부터 2008년 4월 10일까지 보험연수교육에 참석한 210명을 대상으로 자기보고형 설문지를 이용하여 조사하였다. 수집된 자료는 SPSS 12.0를 이용하여 분석하였다.
연구결과는 다음과 같다.
1.대상자의 평균연령은 37.07세이며 임상경력 평균은 7.22년, 현부서의 근무경력 평균은 6.47년 이었다. 병원형태는 종합병원이 58.1%, 소속부서는 심사부(과)80.5%, 직위는 대부분이 기타(사원)42.7%이 가장 많았다. 교육정보는 인터넷이 70.0%, 교육횟수는 평균 1.8회였다.
2.대상자의 역할갈등 총점수의 평균은 95.01±7.61로 높았다. 갈등의 크기는 하위영역별로 역할수행갈등, 정책갈등, 업무갈등, 내적기준갈등의 순이었고 대상자의 일반적특성에서 역할갈등은 유의한 차이가 없고 직무관련특성에서 현부서의 만족도에서만 유의한 차이를 보였다.
역할갈등 하위요인별 차이는 일반적특성에서 연령만이 하위요인인 역할수행갈등에 유의한 차이를 보였으며, 직무관련특성에서 현부서의 만족도에서 하위요인인 역할수행갈등과 정책갈등, 업무갈등에서 유의한 차이를 보였다.
3.대상자의 직무만족 총점수의 평균과 표준편차는 45.02±7.25로 높았다. 만족의 크기는 근무환경, 조직구조의 순이다. 일반적 특성에 따른 직무만족은 연령, 종교에서 유의한 차이를 보였으며, 직무관련특성에 따른 직무만족에서는, 현부서경력, 직위, 교육횟수, 교육참석이유에서 통계학적으로 유의한 차이를 보였다. 직무만족 하위요인별 차이는 일반적 특성에서 연령은 조직구조, 최종학력은 근무환경에서 유의한 차이를 보였으며, 직무관련특성에서는 직위에서 근무환경과 조직구조에서 유의한 차이를 보였다.
결론적으로 보험심사간호사의 역할갈등은 주로 역할수행시에 발생한다. 또한 역할갈등에 미치는 요인은 현부서의 만족도가 유의하였다. 따라서 보험심사간호사 단체로서는 역할수행에 관한 표준화가 필요하며 의료기관으로서는 갈등감소를 위한 전략적인 기획이 요구된다. 향후 병원특성을 고려한 무작위 표본조사를 통한 추후 연구가 필요하다.
최근 빠른 속도로 변화하는 의료보험 정책과 의료환경의 변화로 요양기관에서는 진료비 삭감을 줄이고 병원경영수익의 극대화, 적정성평가를 대비하기 위하여 보험심사간호사의 역할이 증대되고 있다. 보험심사간호사는 환자를 대하는 일반간호사와는 달리 진료비 심사같은 서류업무에 치중하여 타의료 전문직 종사자와 병원행정부서 근무자와의 관계에 있어 새로운 역할갈등에 부딪히며 서로 역할갈등이 발생하여 직무만족 수준에 차이를 가져오게 되며 이 과제는 병원행정 관리상매우 중요하다.
본 연구의 목적은 보험심사간호사의 역할갈등과 직무만족을 파악하는데 있다. 전국에서 2008년 3월 20일부터 2008년 4월 10일까지 보험연수교육에 참석한 210명을 대상으로 자기보고형 설문지를 이용하여 조사하였다. 수집된 자료는 SPSS 12.0를 이용하여 분석하였다.
연구결과는 다음과 같다.
1.대상자의 평균연령은 37.07세이며 임상경력 평균은 7.22년, 현부서의 근무경력 평균은 6.47년 이었다. 병원형태는 종합병원이 58.1%, 소속부서는 심사부(과)80.5%, 직위는 대부분이 기타(사원)42.7%이 가장 많았다. 교육정보는 인터넷이 70.0%, 교육횟수는 평균 1.8회였다.
2.대상자의 역할갈등 총점수의 평균은 95.01±7.61로 높았다. 갈등의 크기는 하위영역별로 역할수행갈등, 정책갈등, 업무갈등, 내적기준갈등의 순이었고 대상자의 일반적특성에서 역할갈등은 유의한 차이가 없고 직무관련특성에서 현부서의 만족도에서만 유의한 차이를 보였다.
역할갈등 하위요인별 차이는 일반적특성에서 연령만이 하위요인인 역할수행갈등에 유의한 차이를 보였으며, 직무관련특성에서 현부서의 만족도에서 하위요인인 역할수행갈등과 정책갈등, 업무갈등에서 유의한 차이를 보였다.
3.대상자의 직무만족 총점수의 평균과 표준편차는 45.02±7.25로 높았다. 만족의 크기는 근무환경, 조직구조의 순이다. 일반적 특성에 따른 직무만족은 연령, 종교에서 유의한 차이를 보였으며, 직무관련특성에 따른 직무만족에서는, 현부서경력, 직위, 교육횟수, 교육참석이유에서 통계학적으로 유의한 차이를 보였다. 직무만족 하위요인별 차이는 일반적 특성에서 연령은 조직구조, 최종학력은 근무환경에서 유의한 차이를 보였으며, 직무관련특성에서는 직위에서 근무환경과 조직구조에서 유의한 차이를 보였다.
결론적으로 보험심사간호사의 역할갈등은 주로 역할수행시에 발생한다. 또한 역할갈등에 미치는 요인은 현부서의 만족도가 유의하였다. 따라서 보험심사간호사 단체로서는 역할수행에 관한 표준화가 필요하며 의료기관으로서는 갈등감소를 위한 전략적인 기획이 요구된다. 향후 병원특성을 고려한 무작위 표본조사를 통한 추후 연구가 필요하다.
Recently, fast-changing environment, changes in health insurance policies and medical institutions, medical treatment in hospitals to reduce the management fee reduction of revenue maximization, optimum assessment prepared for the role of nurses in order to increase the insurance assessment. Screeni...
Recently, fast-changing environment, changes in health insurance policies and medical institutions, medical treatment in hospitals to reduce the management fee reduction of revenue maximization, optimum assessment prepared for the role of nurses in order to increase the insurance assessment. Screening patients to nurses on general insurance deals with the same nurse, unlike the medical examination papers focusing on the business administration department and hospital workers, professionals different jobs relationship with the new role in the conflict to each other against role in the conflict is causing a difference in the level of job satisfaction imported Hospital administrative challenges, and this is a very important statue.
The purpose of this study conflict and the role of nurses in the insurance assessment to determine job satisfaction. Nationwide March 20, 2008 to April 10, 2008 Insurance 210 people who attended the training to use the survey questionnaire to solidify his own . Collected data is analyzed using SPSS 12.0.
Research results are as follows:
1.The average age of the participants 37.07 years old, career average of 7.22 years, the present was standing on his career average is 6.47 years. The general hospital was 58.1 percent form the hospital, the Department insurance (and) 80.5%, most of the other positions (Temple) is the largest 42.7 percent. Educational information on the Internet is 70.0%, the average number of 1.8 education.
2.The conflict's role as a higher average of 95.01 ± 7.61. The size of the roles performed by role accompany, policy conflicts, and business conflicts, internal conflicts, followed by general characteristics of the subjects had significant differences in the conflict, a role not only in job-related attributes the satisfaction of standing showed significant differences. Role conflict is generally attribute the difference in age a lower main cause only performs the role conflict leads to a sub-yo and saw a significant difference, job-related attributes of satisfaction from standing conflicts in the sub-yo who is performing the role and policy conflicts, conflicts in the business showed significant differences.
3.The average job satisfaction and as a higher average of 45.02 ±7.25. The size of a satisfying work environment, organizational structure of their age. Job satisfaction is generally based on characteristics of age, religion, and saw a significant difference. Job-related attributes of job satisfaction, standing the present careers, job title, education, the number of statistically significant differences in educational reason to attend. Job satisfaction is generally attribute the difference in age is ha lower main cause organizational structure, work environment and organizational structure of religion, at the end of the academic environment and saw a significant difference, job-related characteristics of the organizational structure, the environment and working in positions Showed significant differences.
In conclusion, the role of nurses insurance assessment role is primarily donducting conflicts occur. In addition, the role of factors in the conflict in the present department note of satisfaction. Therefore, the insurance examination performed the role of nurses as standardization organizations and medical institutions are required for reducing conflict, for strategic planning is required. Attribute to the future, considering the hospital through a random sampling survey further research is needed.
Recently, fast-changing environment, changes in health insurance policies and medical institutions, medical treatment in hospitals to reduce the management fee reduction of revenue maximization, optimum assessment prepared for the role of nurses in order to increase the insurance assessment. Screening patients to nurses on general insurance deals with the same nurse, unlike the medical examination papers focusing on the business administration department and hospital workers, professionals different jobs relationship with the new role in the conflict to each other against role in the conflict is causing a difference in the level of job satisfaction imported Hospital administrative challenges, and this is a very important statue.
The purpose of this study conflict and the role of nurses in the insurance assessment to determine job satisfaction. Nationwide March 20, 2008 to April 10, 2008 Insurance 210 people who attended the training to use the survey questionnaire to solidify his own . Collected data is analyzed using SPSS 12.0.
Research results are as follows:
1.The average age of the participants 37.07 years old, career average of 7.22 years, the present was standing on his career average is 6.47 years. The general hospital was 58.1 percent form the hospital, the Department insurance (and) 80.5%, most of the other positions (Temple) is the largest 42.7 percent. Educational information on the Internet is 70.0%, the average number of 1.8 education.
2.The conflict's role as a higher average of 95.01 ± 7.61. The size of the roles performed by role accompany, policy conflicts, and business conflicts, internal conflicts, followed by general characteristics of the subjects had significant differences in the conflict, a role not only in job-related attributes the satisfaction of standing showed significant differences. Role conflict is generally attribute the difference in age a lower main cause only performs the role conflict leads to a sub-yo and saw a significant difference, job-related attributes of satisfaction from standing conflicts in the sub-yo who is performing the role and policy conflicts, conflicts in the business showed significant differences.
3.The average job satisfaction and as a higher average of 45.02 ±7.25. The size of a satisfying work environment, organizational structure of their age. Job satisfaction is generally based on characteristics of age, religion, and saw a significant difference. Job-related attributes of job satisfaction, standing the present careers, job title, education, the number of statistically significant differences in educational reason to attend. Job satisfaction is generally attribute the difference in age is ha lower main cause organizational structure, work environment and organizational structure of religion, at the end of the academic environment and saw a significant difference, job-related characteristics of the organizational structure, the environment and working in positions Showed significant differences.
In conclusion, the role of nurses insurance assessment role is primarily donducting conflicts occur. In addition, the role of factors in the conflict in the present department note of satisfaction. Therefore, the insurance examination performed the role of nurses as standardization organizations and medical institutions are required for reducing conflict, for strategic planning is required. Attribute to the future, considering the hospital through a random sampling survey further research is needed.
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