서울에는 다양한 문화공간이 조성되어 있고, 각기 다른 특성을 가지고 있다. 또한 바쁜 도시생활 속에서도 문화공간이 차지하고 있는 비중은 매우 크다고 할 수 있다. 그만큼 문화공간이 도심 내에 존재하면서 갖는 기능과 역할도 중요할뿐더러 경관적으로는 큰 영향을 미치고 있는 것이다. 문화 공간을 구성하는 요소들은 각기 고유한 특성을 지니고 있고 사람은 원하던 원하지 않던 도시 경관의 일부로 지각하면서 그 지역의 이미지를 기억한다. 따라서 문화공간별 장소성이 확립되어야 하고, 구성요소들에 의해 문화공간의 경관이미지는 차별화되어야 한다. 본 연구는 경관을 바라보는 심리적인 해석방법과 물리적인 요소간의 상관성으로 현재의 경관이미지에 대한 문제점을 지적하고, ...
서울에는 다양한 문화공간이 조성되어 있고, 각기 다른 특성을 가지고 있다. 또한 바쁜 도시생활 속에서도 문화공간이 차지하고 있는 비중은 매우 크다고 할 수 있다. 그만큼 문화공간이 도심 내에 존재하면서 갖는 기능과 역할도 중요할뿐더러 경관적으로는 큰 영향을 미치고 있는 것이다. 문화 공간을 구성하는 요소들은 각기 고유한 특성을 지니고 있고 사람은 원하던 원하지 않던 도시 경관의 일부로 지각하면서 그 지역의 이미지를 기억한다. 따라서 문화공간별 장소성이 확립되어야 하고, 구성요소들에 의해 문화공간의 경관이미지는 차별화되어야 한다. 본 연구는 경관을 바라보는 심리적인 해석방법과 물리적인 요소간의 상관성으로 현재의 경관이미지에 대한 문제점을 지적하고, 해결방안으로 문화공간의 경관디자인 가이드라인을 제시하기 위한 이론적 토대 마련하기 위해 진행하였다. 또한 대학로, 인사동, 그리고 압구정의 문화공간을 대상으로 공간별로 경관이미지가 차별화되고 있는지, 문화적 특색을 담고 있는지에 초점을 맞추어 획일화된 경관이미지에 장소성을 반영하는 것에 중점을 두고 각 대상지에 적합한 경관디자인 가이드라인을 제시하였다. 본 연구의 분석 결과, 세 지역의 문화공간의 경관이미지 요인 중 만족도에 영향을 주는 제1요인으로는 공통적으로 심미성이 나타났고, 이것은 세지역의 경관이미지가 동일하게 나타나고 있다는 것을 알 수 있다. 즉, 대학로, 인사동, 압구정의 문화공간은 각각 공연예술문화, 전통예술문화, 패션문화가 발달한 지역으로 문화적 특성이 강한 공간임에도 불구하고 시각적으로 받아들여지는 경관이미지는 동일하게 나타났다. 문화공간의 경관은 공간구성과 이용자행태, 그리고 가로환경에 의해 만들어진다. 따라서 획일화된 경관이미지를 고유의 정체성 있는 이미지로 탈바꿈하기 위하여 각 지역에 공간을 재구성하고, 이용자를 고려한 프로그램을 도입한 후, 지역색에 맞는 가로를 정비하였다. 대학로 문화공간은 많은 이용자들이 공연을 관람하거나 여가시간을 보내기 위해 찾는 곳으로 문화시설의 확충과 각종 거리 공연 프로그램을 계획하여 이용자들로 하여금 시설에 대한 만족도를 향상시켜야 할 것이다. 또한 보행자들이 이용하는 가로의 폭을 확장하고 난잡한 이미지를 만들고 있는 바닥포장을 개선시켜야 할 뿐만 아니라 대학로 문화공간의 랜드마크인 마로니에 공원을 중심으로 가로를 재정비하고 충분한 휴식공간을 마련해야 할 것이다. 인사동 문화공간은 주로 이용자들이 여가시간을 보내기 위해 즐겨찾는 곳으로 전시관람시설이나 전통문화체험 등의 프로그램을 적극 활성화시켜야 하고, 랜드마크인 쌈지길을 중심으로 발전시켜 나가야 할 것이다. 또한 풍부한 휴식공간을 조성하여 이용자에게 편리하고 쾌적한 문화공간을 제공해야 할 것이다. 현재 인사동의 문화공간에서 시급하게 바뀌어야 할 사항으로는 건축물에 사용된 색상을 규제하여 주변 환경과 조화로운 경관을 만드는 것이다. 또한 보행자 도로의 폭을 확장하여 인사동의 문화공간의 주 이용공간인 길거리 자체를 활동공간으로 이용하고, 다양한 프로그램으로 활성화 시켜야 한다. 인사동은 지역색으로 추출된 ‘고전적인 한국’의 이미지를 살려 전체적인 경관이미지를 형성해야 할 것이다. 압구정 문화공간은 현재 특징적인 랜드마크 없이 상업적인 시설을 중심으로 형성되어 있다. 따라서, 이곳에 세워진 상징탑의 주변 공간을 중심으로 휴식공간과 랜드마크적인 역할을 할 수 있는 요소를 만들어줘야 할 것이다. 또한, 쇼핑과 음식점 등 일반 상업시설을 이용하기 위해 찾는 곳인만큼 다양하고 많은 상업시설이 밀집되어 있으므로, 간판의 색상이 재정비되는 것이 가장 시급한 문제일 것이다. 따라서 압구정의 문화공간은 ‘호화로운 패션’의 이미지로 가로를 재정비하고, 패션관련 이벤트를 계획하고 보다 많은 휴식공간을 제공하여 다양한 볼거리를 제공함과 동시에 편안한 쇼핑공간이 되도록 해야할 것이다. 서울시의 대표적인 문화공간으로 자리잡은 대학로, 인사동, 압구정의 문화공간은 각각 예술, 전통, 패션이라는 아이콘으로 중요한 명소이다. 중요한 문화공간인만큼 많은 사람들이 이용하고 있으며, 외국인들에게 한국의 이미지로 소개되는 곳으로써 그 경관이미지는 매우 중요하다. 따라서 경관이미지를 개선시키는 것은 매우 시급한 문제이며, 경관만족도 또한 향상시켜야 한다. 또한, 각 지역의 장소성을 파악하여 지역적?문화적 배경을 담고 있는 문화공간으로 거듭나야 할 것이다.
서울에는 다양한 문화공간이 조성되어 있고, 각기 다른 특성을 가지고 있다. 또한 바쁜 도시생활 속에서도 문화공간이 차지하고 있는 비중은 매우 크다고 할 수 있다. 그만큼 문화공간이 도심 내에 존재하면서 갖는 기능과 역할도 중요할뿐더러 경관적으로는 큰 영향을 미치고 있는 것이다. 문화 공간을 구성하는 요소들은 각기 고유한 특성을 지니고 있고 사람은 원하던 원하지 않던 도시 경관의 일부로 지각하면서 그 지역의 이미지를 기억한다. 따라서 문화공간별 장소성이 확립되어야 하고, 구성요소들에 의해 문화공간의 경관이미지는 차별화되어야 한다. 본 연구는 경관을 바라보는 심리적인 해석방법과 물리적인 요소간의 상관성으로 현재의 경관이미지에 대한 문제점을 지적하고, 해결방안으로 문화공간의 경관디자인 가이드라인을 제시하기 위한 이론적 토대 마련하기 위해 진행하였다. 또한 대학로, 인사동, 그리고 압구정의 문화공간을 대상으로 공간별로 경관이미지가 차별화되고 있는지, 문화적 특색을 담고 있는지에 초점을 맞추어 획일화된 경관이미지에 장소성을 반영하는 것에 중점을 두고 각 대상지에 적합한 경관디자인 가이드라인을 제시하였다. 본 연구의 분석 결과, 세 지역의 문화공간의 경관이미지 요인 중 만족도에 영향을 주는 제1요인으로는 공통적으로 심미성이 나타났고, 이것은 세지역의 경관이미지가 동일하게 나타나고 있다는 것을 알 수 있다. 즉, 대학로, 인사동, 압구정의 문화공간은 각각 공연예술문화, 전통예술문화, 패션문화가 발달한 지역으로 문화적 특성이 강한 공간임에도 불구하고 시각적으로 받아들여지는 경관이미지는 동일하게 나타났다. 문화공간의 경관은 공간구성과 이용자행태, 그리고 가로환경에 의해 만들어진다. 따라서 획일화된 경관이미지를 고유의 정체성 있는 이미지로 탈바꿈하기 위하여 각 지역에 공간을 재구성하고, 이용자를 고려한 프로그램을 도입한 후, 지역색에 맞는 가로를 정비하였다. 대학로 문화공간은 많은 이용자들이 공연을 관람하거나 여가시간을 보내기 위해 찾는 곳으로 문화시설의 확충과 각종 거리 공연 프로그램을 계획하여 이용자들로 하여금 시설에 대한 만족도를 향상시켜야 할 것이다. 또한 보행자들이 이용하는 가로의 폭을 확장하고 난잡한 이미지를 만들고 있는 바닥포장을 개선시켜야 할 뿐만 아니라 대학로 문화공간의 랜드마크인 마로니에 공원을 중심으로 가로를 재정비하고 충분한 휴식공간을 마련해야 할 것이다. 인사동 문화공간은 주로 이용자들이 여가시간을 보내기 위해 즐겨찾는 곳으로 전시관람시설이나 전통문화체험 등의 프로그램을 적극 활성화시켜야 하고, 랜드마크인 쌈지길을 중심으로 발전시켜 나가야 할 것이다. 또한 풍부한 휴식공간을 조성하여 이용자에게 편리하고 쾌적한 문화공간을 제공해야 할 것이다. 현재 인사동의 문화공간에서 시급하게 바뀌어야 할 사항으로는 건축물에 사용된 색상을 규제하여 주변 환경과 조화로운 경관을 만드는 것이다. 또한 보행자 도로의 폭을 확장하여 인사동의 문화공간의 주 이용공간인 길거리 자체를 활동공간으로 이용하고, 다양한 프로그램으로 활성화 시켜야 한다. 인사동은 지역색으로 추출된 ‘고전적인 한국’의 이미지를 살려 전체적인 경관이미지를 형성해야 할 것이다. 압구정 문화공간은 현재 특징적인 랜드마크 없이 상업적인 시설을 중심으로 형성되어 있다. 따라서, 이곳에 세워진 상징탑의 주변 공간을 중심으로 휴식공간과 랜드마크적인 역할을 할 수 있는 요소를 만들어줘야 할 것이다. 또한, 쇼핑과 음식점 등 일반 상업시설을 이용하기 위해 찾는 곳인만큼 다양하고 많은 상업시설이 밀집되어 있으므로, 간판의 색상이 재정비되는 것이 가장 시급한 문제일 것이다. 따라서 압구정의 문화공간은 ‘호화로운 패션’의 이미지로 가로를 재정비하고, 패션관련 이벤트를 계획하고 보다 많은 휴식공간을 제공하여 다양한 볼거리를 제공함과 동시에 편안한 쇼핑공간이 되도록 해야할 것이다. 서울시의 대표적인 문화공간으로 자리잡은 대학로, 인사동, 압구정의 문화공간은 각각 예술, 전통, 패션이라는 아이콘으로 중요한 명소이다. 중요한 문화공간인만큼 많은 사람들이 이용하고 있으며, 외국인들에게 한국의 이미지로 소개되는 곳으로써 그 경관이미지는 매우 중요하다. 따라서 경관이미지를 개선시키는 것은 매우 시급한 문제이며, 경관만족도 또한 향상시켜야 한다. 또한, 각 지역의 장소성을 파악하여 지역적?문화적 배경을 담고 있는 문화공간으로 거듭나야 할 것이다.
In Seoul, various cultural spaces are prepared and they have their own characteristics. In addition, the weight of the cultural spaces in busy urban living is quite heavy. It means that the cultural spaces in downtown are not only important in terms of their functions and roles, but also influential...
In Seoul, various cultural spaces are prepared and they have their own characteristics. In addition, the weight of the cultural spaces in busy urban living is quite heavy. It means that the cultural spaces in downtown are not only important in terms of their functions and roles, but also influential in terms of views. The factors composing the cultural spaces have their own unique characteristics and people remember the image of a region, perceiving the factors as a part of the views of a city whether they want or not. Therefore, each cultural space should have its own place property and the view image of a cultural space should be differentiated by its constituents. This study was conducted to point out the problems with the current landscape images through the correlations between the psychological interpreting method of seeing a view and the physical factors, and then, to prepare the theoretical foundations for the guideline of the view design of a cultural space. For the study, this paper chose the cultural spaces of Daehakro, Insadong, and Apgujeong. It put its focus on reflecting place properties in the uniform landscape images, considering if the view image of each space is differentiated and if it has its own cultural features. Through this process, it proposed the design guideline for making the suitable landscape each space. As a result of the study, it was found that the first factor that had influence on people's satisfaction with the landscape images of the three cultural spaces was aesthetics, which means that the landscape images of the three regions are the same. That is, the cultural spaces of Daehakro, Insadong, and Apgujeongdong have their own cultural characteristics. At Daehakro, the culture of performing arts is developed, at Insadong, the culture of traditional arts is developed, and at Apgujeongdong, the fashion culture is developed. However, the view images of the three regions which are visually accepted were found same. The landscape of a cultural space is made by its composition, its users' behaviors, and its street environment so in order to enhance from the uniform landscape image into an identifiable landscape image, this paper reorganized the space for each region, proposed the program that considered users, and maintained the street suitable for each region. The cultural space of Daehakro is where many users visit to watch performance or to spend their spare time so it will be necessary to expand cultural facilities and plan the programs of street performance, through which users' satisfaction with the facilities will be improved. In addition, it will be necessary to expand the width of the streets that pedestrians use, to improve the ground pavement that makes the disordered image good, to re-maintain the streets, centering on the Marronnier Park which is the landmark of Daehakro cultural space, and to prepare sufficient rest areas. The cultural space of Insadong is where people visit to spend their spare time. It will be necessary to activate exhibition facilities or the programs of traditional cultural experience, and to develop them, centering on Ssamjigil which is the landmark of Insadong. In addition, it will be necessary to make sufficient rest areas to provide convenient and pleasant cultural spaces to users. What should be urgently changed in the cultural space of Insadong is to regulate the colors used for architectures to make the landscape harmonious with surroundings. In addition, it will be necessary to expand the width of pedestrians' roads to use the streets, which are the main area of the cultural space of Insadong, as the space for activities and to activate them through various programs. 'The classical Korean' image of Insadong should be focused to make the overall landscape image of Insadong. The cultural space of Apgujeong is composed of commercial facilities without any peculiar landmark. Therefore, it is necessary to make the factors which can play the roles of rest areas and the land mark, centering on the surrounding space of the symbolical towerbuilt up here. Apgujeong is where people visit to use general commercial facilities for shopping and foods, and it is crowded with many various commercial facilities. Therefore, it is urgent to re-maintain the colors of the signboards. And it will be necessary to re-maintain the streets of Apgujeong cultural space with a 'luxurious fashion' image, to plan fashion-related events, to provide many rest areas and many things to see, and to make the comfortable shopping space. The cultural spaces of Daehakro, Insadong, and Apgujeong which are positioned as the representative cultural spaces of Seoul are famous as the icons of arts, traditions, and fashion. Those places are important cultural spaces that many people use, and they are introduced to foreigners as the Korean images, so their landscape images are very important. Consequently, it is very urgent to improve their landscape images and to improve peoples' satisfaction with the landscape. In addition, it will be necessary to grasp the place property of each region and to change it into the cultural space with regional and cultural background.
In Seoul, various cultural spaces are prepared and they have their own characteristics. In addition, the weight of the cultural spaces in busy urban living is quite heavy. It means that the cultural spaces in downtown are not only important in terms of their functions and roles, but also influential in terms of views. The factors composing the cultural spaces have their own unique characteristics and people remember the image of a region, perceiving the factors as a part of the views of a city whether they want or not. Therefore, each cultural space should have its own place property and the view image of a cultural space should be differentiated by its constituents. This study was conducted to point out the problems with the current landscape images through the correlations between the psychological interpreting method of seeing a view and the physical factors, and then, to prepare the theoretical foundations for the guideline of the view design of a cultural space. For the study, this paper chose the cultural spaces of Daehakro, Insadong, and Apgujeong. It put its focus on reflecting place properties in the uniform landscape images, considering if the view image of each space is differentiated and if it has its own cultural features. Through this process, it proposed the design guideline for making the suitable landscape each space. As a result of the study, it was found that the first factor that had influence on people's satisfaction with the landscape images of the three cultural spaces was aesthetics, which means that the landscape images of the three regions are the same. That is, the cultural spaces of Daehakro, Insadong, and Apgujeongdong have their own cultural characteristics. At Daehakro, the culture of performing arts is developed, at Insadong, the culture of traditional arts is developed, and at Apgujeongdong, the fashion culture is developed. However, the view images of the three regions which are visually accepted were found same. The landscape of a cultural space is made by its composition, its users' behaviors, and its street environment so in order to enhance from the uniform landscape image into an identifiable landscape image, this paper reorganized the space for each region, proposed the program that considered users, and maintained the street suitable for each region. The cultural space of Daehakro is where many users visit to watch performance or to spend their spare time so it will be necessary to expand cultural facilities and plan the programs of street performance, through which users' satisfaction with the facilities will be improved. In addition, it will be necessary to expand the width of the streets that pedestrians use, to improve the ground pavement that makes the disordered image good, to re-maintain the streets, centering on the Marronnier Park which is the landmark of Daehakro cultural space, and to prepare sufficient rest areas. The cultural space of Insadong is where people visit to spend their spare time. It will be necessary to activate exhibition facilities or the programs of traditional cultural experience, and to develop them, centering on Ssamjigil which is the landmark of Insadong. In addition, it will be necessary to make sufficient rest areas to provide convenient and pleasant cultural spaces to users. What should be urgently changed in the cultural space of Insadong is to regulate the colors used for architectures to make the landscape harmonious with surroundings. In addition, it will be necessary to expand the width of pedestrians' roads to use the streets, which are the main area of the cultural space of Insadong, as the space for activities and to activate them through various programs. 'The classical Korean' image of Insadong should be focused to make the overall landscape image of Insadong. The cultural space of Apgujeong is composed of commercial facilities without any peculiar landmark. Therefore, it is necessary to make the factors which can play the roles of rest areas and the land mark, centering on the surrounding space of the symbolical towerbuilt up here. Apgujeong is where people visit to use general commercial facilities for shopping and foods, and it is crowded with many various commercial facilities. Therefore, it is urgent to re-maintain the colors of the signboards. And it will be necessary to re-maintain the streets of Apgujeong cultural space with a 'luxurious fashion' image, to plan fashion-related events, to provide many rest areas and many things to see, and to make the comfortable shopping space. The cultural spaces of Daehakro, Insadong, and Apgujeong which are positioned as the representative cultural spaces of Seoul are famous as the icons of arts, traditions, and fashion. Those places are important cultural spaces that many people use, and they are introduced to foreigners as the Korean images, so their landscape images are very important. Consequently, it is very urgent to improve their landscape images and to improve peoples' satisfaction with the landscape. In addition, it will be necessary to grasp the place property of each region and to change it into the cultural space with regional and cultural background.
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