본 연구의 목적은 블록 놀이에 참여하는 5세 유아들이 또래와 어떻게 관계를 형성하는 지를 알아보는 것이다. 블록 놀이에서 나타나는 또래 관계의 특징을 이해하고 설명하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 블록 놀이에서 또래 관계는 어떻게 맺어지는가? 둘째, 블록 놀이에서 나타나는 또래 관계 양상은 어떠한가? 셋째, 블록 놀이에서 나타나는 또래 갈등 및 해결 양상은 어떠한가? 본 연구를 위하여 경기도에 위치한 A어린이집 5세 학급 유아 20명(남아 11명, 여아 9명)을 연구 대상자로 선정하였다. 2007년 3월부터 8월까지 자유선택활동 시간 동안 주 3~4회 총 106회에 걸쳐 유아들의 블록 놀이를 참여관찰 하였고 유아, 교사와 면담을 실시하였다. 자료 수집은 현장 약기, 비디오 촬영, 녹음, 문서 자료 수집을 통해 이루어졌다. ...
본 연구의 목적은 블록 놀이에 참여하는 5세 유아들이 또래와 어떻게 관계를 형성하는 지를 알아보는 것이다. 블록 놀이에서 나타나는 또래 관계의 특징을 이해하고 설명하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 블록 놀이에서 또래 관계는 어떻게 맺어지는가? 둘째, 블록 놀이에서 나타나는 또래 관계 양상은 어떠한가? 셋째, 블록 놀이에서 나타나는 또래 갈등 및 해결 양상은 어떠한가? 본 연구를 위하여 경기도에 위치한 A어린이집 5세 학급 유아 20명(남아 11명, 여아 9명)을 연구 대상자로 선정하였다. 2007년 3월부터 8월까지 자유선택활동 시간 동안 주 3~4회 총 106회에 걸쳐 유아들의 블록 놀이를 참여관찰 하였고 유아, 교사와 면담을 실시하였다. 자료 수집은 현장 약기, 비디오 촬영, 녹음, 문서 자료 수집을 통해 이루어졌다. 자료 분석을 위해 참여 관찰 일지, 면담 기록, 관련 문서 등을 분류, 조직, 범주화하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 블록 놀이 영역에서 또래와 관계를 맺어나가는 방법은 다른 유아 블록 놀이에 관심 표현하기, 공개적으로 블록 놀이할 친구 모으기, 완성된 구조물을 소개하기로 나타났다. 다른 유아의 블록 놀이에 관심을 보이면서 또래 관계 맺기를 시작하는 경우에 블록의 종류에 따라서 또래와 관계 맺기 방법이 달라졌다. 개인적인 소유가 가능한 플라스틱 블록의 경우에는 병행적인 형태로 놀이가 시작되어 놀이가 진행되는 동안 연합적이고 협동적인 놀이로 발전해 나갔다. 그러나 블록 놀이 공간을 필요로 하는 유니트 블록이나 종이벽돌 블록의 경우에는 또래 놀이가 시작되는 단계에서 공동 목표가 만들어지면서 또래 간에 협력적인 놀이가 진행되었다. 자신이 무엇을 만들지를 공개적으로 이야기하면서 함께 놀이할 친구를 모으는 경우에는 주로 친한 친구관계에 있는 유아들이 관계를 맺고 블록 놀이를 시작하였다. 하지만 블록 놀이를 진행 중인 유아들을 대상으로 함께 놀이할 친구를 모을 경우에는 놀이 친구를 찾는 것이 어려웠다. 구조물을 완성한 유아가 완성된 구조물을 소개하는 경우에는 또래 그룹이 변형되거나 새로운 또래 관계가 만들어지기도 하였다. 완성된 블록 구조물은 또래 간의 생각 교환을 자극하고 관심과 흥미가 유사한 유아들이 함께 놀이할 수 있도록 만들어 주는 역할을 담당하였다. 둘째, 블록 놀이에서 나타나는 또래 관계 양상은 권위적인 관계, 협력적인 관계, 경쟁적인 관계로 나타났다. 권위적인 관계는 권위적인 리더가 추종자에게 블록 구조물을 만드는 과정을 지시하는 관계였다. 블록 놀이에서 나타나는 권위적인 리더는 블록 구조물의 구성 능력을 또래 사이에서 인정받은 유아로 블록 놀이 주제마다 권위적인 리더가 달라졌다. 협력적인 관계는 또래가 서로 협력하여 블록에 대해서 이해하고 블록 구성 능력을 발전시켜 나가는 관계였다. 유아들은 또래와 함께 블록 놀이를 진행해 나가는 동안 상대 유아의 블록 놀이에서 아이디어를 찾아내어 자신의 블록 놀이에 반영하였다. 또한 협력적인 토의 과정을 통해 또래 간의 공동의 목표를 이루어 나가면서 아이디어를 공유하기도 하였다. 한편, 유아들이 소속감을 느끼고 블록 놀이에 적극적으로 참여할 수 있도록 또래들을 정서적으로 지원해 주면서 함께 놀이해 나가는 협력적인 관계도 있었다. 블록 놀이에서 또래의 블록 놀이 참여를 지원하는 관계는 대체로 기질적으로 순한 유아들이 블록 놀이에 참여하는 경우와 친한 친구관계의 블록 놀이에서 나타났다. 경쟁적인 관계를 통해 유아들은 블록 놀이에서 나타나는 또래 관계의 역동성을 이해하고 블록 구성 능력을 발전시켜 나갔다. 유아들은 또래와의 경쟁을 통해 블록 구조물을 더욱 정교하게 구성할 수 있는 구성 능력을 갖추는 것, 블록 구조물의 특징을 표현하는 데 결정적인 역할을 하는 블록 조각들을 수집하는 것이 블록 놀이의 주도권을 차지할 수 있는 조건이 된다는 것을 이해해 나갔다. 또한 또래보다 우위에 있고자 경쟁을 벌이는 동안 유아들은 정교하고 창의적인 구조물을 구성할 수 있었다. 셋째, 블록 놀이에서 나타나는 또래 갈등은 놀이 참여를 둘러싼 갈등, 놀이 방해로 인한 갈등이 있었고 이를 해결하기 위하여 유아들은 다양한 전략을 사용하였다. 놀이 참여를 둘러싼 갈등은 블록 놀이를 진행 중인 유아들과 중간에 블록 놀이에 참여하려는 유아들 사이에서 일어났는데 이를 해결하기 위하여 유아들은 주로 자신의 기분을 충동적으로 표현하거나 또는 또래 블록 놀이를 관찰하면서 스스로 역할을 찾아서 자연스럽게 블록 놀이에 참여하였다. 블록 영역의 위치도 또래 간의 갈등을 해결하고 새로운 또래 관계를 형성하는 데 영향을 미쳤다. 블록 영역과 역할 영역이 인접한 경우에는 영역 활동이 통합되면서 블록 놀이 참여를 둘러 싼 갈등이 자연스럽게 해소되기도 하였다. 블록 놀이가 진행되는 동안 블록 놀이를 방해함으로 인해서 또래 간에 갈등 상황이 만들어지기도 하였다. 유아들은 규칙 적용하기, 대체적인 방법 개발하기, 교사에게 도움 청하기 등의 방법을 사용하여 갈등을 해결해 나갔다. 갈등 상황에서 규칙을 사용하는 것은 갈등을 친사회적인 형태로 종결시키는 방법이었다. 한편 갈등 상황에 있는 유아들은 문제가 되고 있는 원인을 대체할 수 있는 방법을 찾아내어 갈등을 해결함으로써 서로의 블록 놀이를 유지해나갔다. 교사의 권위를 사용하여 문제를 해결하려는 유아들도 있었는데, 교사가 블록 놀이의 상황적인 맥락을 고려하지 않은 채 규칙을 내세워 갈등을 해결하는 경우 갈등은 해결되지 않았으며 유아들 사이에 또 다른 갈등이 만들어졌다.
본 연구의 목적은 블록 놀이에 참여하는 5세 유아들이 또래와 어떻게 관계를 형성하는 지를 알아보는 것이다. 블록 놀이에서 나타나는 또래 관계의 특징을 이해하고 설명하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 블록 놀이에서 또래 관계는 어떻게 맺어지는가? 둘째, 블록 놀이에서 나타나는 또래 관계 양상은 어떠한가? 셋째, 블록 놀이에서 나타나는 또래 갈등 및 해결 양상은 어떠한가? 본 연구를 위하여 경기도에 위치한 A어린이집 5세 학급 유아 20명(남아 11명, 여아 9명)을 연구 대상자로 선정하였다. 2007년 3월부터 8월까지 자유선택활동 시간 동안 주 3~4회 총 106회에 걸쳐 유아들의 블록 놀이를 참여관찰 하였고 유아, 교사와 면담을 실시하였다. 자료 수집은 현장 약기, 비디오 촬영, 녹음, 문서 자료 수집을 통해 이루어졌다. 자료 분석을 위해 참여 관찰 일지, 면담 기록, 관련 문서 등을 분류, 조직, 범주화하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 블록 놀이 영역에서 또래와 관계를 맺어나가는 방법은 다른 유아 블록 놀이에 관심 표현하기, 공개적으로 블록 놀이할 친구 모으기, 완성된 구조물을 소개하기로 나타났다. 다른 유아의 블록 놀이에 관심을 보이면서 또래 관계 맺기를 시작하는 경우에 블록의 종류에 따라서 또래와 관계 맺기 방법이 달라졌다. 개인적인 소유가 가능한 플라스틱 블록의 경우에는 병행적인 형태로 놀이가 시작되어 놀이가 진행되는 동안 연합적이고 협동적인 놀이로 발전해 나갔다. 그러나 블록 놀이 공간을 필요로 하는 유니트 블록이나 종이벽돌 블록의 경우에는 또래 놀이가 시작되는 단계에서 공동 목표가 만들어지면서 또래 간에 협력적인 놀이가 진행되었다. 자신이 무엇을 만들지를 공개적으로 이야기하면서 함께 놀이할 친구를 모으는 경우에는 주로 친한 친구관계에 있는 유아들이 관계를 맺고 블록 놀이를 시작하였다. 하지만 블록 놀이를 진행 중인 유아들을 대상으로 함께 놀이할 친구를 모을 경우에는 놀이 친구를 찾는 것이 어려웠다. 구조물을 완성한 유아가 완성된 구조물을 소개하는 경우에는 또래 그룹이 변형되거나 새로운 또래 관계가 만들어지기도 하였다. 완성된 블록 구조물은 또래 간의 생각 교환을 자극하고 관심과 흥미가 유사한 유아들이 함께 놀이할 수 있도록 만들어 주는 역할을 담당하였다. 둘째, 블록 놀이에서 나타나는 또래 관계 양상은 권위적인 관계, 협력적인 관계, 경쟁적인 관계로 나타났다. 권위적인 관계는 권위적인 리더가 추종자에게 블록 구조물을 만드는 과정을 지시하는 관계였다. 블록 놀이에서 나타나는 권위적인 리더는 블록 구조물의 구성 능력을 또래 사이에서 인정받은 유아로 블록 놀이 주제마다 권위적인 리더가 달라졌다. 협력적인 관계는 또래가 서로 협력하여 블록에 대해서 이해하고 블록 구성 능력을 발전시켜 나가는 관계였다. 유아들은 또래와 함께 블록 놀이를 진행해 나가는 동안 상대 유아의 블록 놀이에서 아이디어를 찾아내어 자신의 블록 놀이에 반영하였다. 또한 협력적인 토의 과정을 통해 또래 간의 공동의 목표를 이루어 나가면서 아이디어를 공유하기도 하였다. 한편, 유아들이 소속감을 느끼고 블록 놀이에 적극적으로 참여할 수 있도록 또래들을 정서적으로 지원해 주면서 함께 놀이해 나가는 협력적인 관계도 있었다. 블록 놀이에서 또래의 블록 놀이 참여를 지원하는 관계는 대체로 기질적으로 순한 유아들이 블록 놀이에 참여하는 경우와 친한 친구관계의 블록 놀이에서 나타났다. 경쟁적인 관계를 통해 유아들은 블록 놀이에서 나타나는 또래 관계의 역동성을 이해하고 블록 구성 능력을 발전시켜 나갔다. 유아들은 또래와의 경쟁을 통해 블록 구조물을 더욱 정교하게 구성할 수 있는 구성 능력을 갖추는 것, 블록 구조물의 특징을 표현하는 데 결정적인 역할을 하는 블록 조각들을 수집하는 것이 블록 놀이의 주도권을 차지할 수 있는 조건이 된다는 것을 이해해 나갔다. 또한 또래보다 우위에 있고자 경쟁을 벌이는 동안 유아들은 정교하고 창의적인 구조물을 구성할 수 있었다. 셋째, 블록 놀이에서 나타나는 또래 갈등은 놀이 참여를 둘러싼 갈등, 놀이 방해로 인한 갈등이 있었고 이를 해결하기 위하여 유아들은 다양한 전략을 사용하였다. 놀이 참여를 둘러싼 갈등은 블록 놀이를 진행 중인 유아들과 중간에 블록 놀이에 참여하려는 유아들 사이에서 일어났는데 이를 해결하기 위하여 유아들은 주로 자신의 기분을 충동적으로 표현하거나 또는 또래 블록 놀이를 관찰하면서 스스로 역할을 찾아서 자연스럽게 블록 놀이에 참여하였다. 블록 영역의 위치도 또래 간의 갈등을 해결하고 새로운 또래 관계를 형성하는 데 영향을 미쳤다. 블록 영역과 역할 영역이 인접한 경우에는 영역 활동이 통합되면서 블록 놀이 참여를 둘러 싼 갈등이 자연스럽게 해소되기도 하였다. 블록 놀이가 진행되는 동안 블록 놀이를 방해함으로 인해서 또래 간에 갈등 상황이 만들어지기도 하였다. 유아들은 규칙 적용하기, 대체적인 방법 개발하기, 교사에게 도움 청하기 등의 방법을 사용하여 갈등을 해결해 나갔다. 갈등 상황에서 규칙을 사용하는 것은 갈등을 친사회적인 형태로 종결시키는 방법이었다. 한편 갈등 상황에 있는 유아들은 문제가 되고 있는 원인을 대체할 수 있는 방법을 찾아내어 갈등을 해결함으로써 서로의 블록 놀이를 유지해나갔다. 교사의 권위를 사용하여 문제를 해결하려는 유아들도 있었는데, 교사가 블록 놀이의 상황적인 맥락을 고려하지 않은 채 규칙을 내세워 갈등을 해결하는 경우 갈등은 해결되지 않았으며 유아들 사이에 또 다른 갈등이 만들어졌다.
The objective of this study is to examine how 5 year-old children who participated in a block play formed a relationship. To understand and explain characteristics of a peer relation shown in the block play, the following problems of the study were set. First, how is the peer relation formed in the ...
The objective of this study is to examine how 5 year-old children who participated in a block play formed a relationship. To understand and explain characteristics of a peer relation shown in the block play, the following problems of the study were set. First, how is the peer relation formed in the block play? Secondly, what is the aspect of peer relation shown in the block play? Thirdly, what is the peer conflict and its solution aspect shown in the block play? For the study, 20 children aged 5 in 'A' child care center located in Gyeonggi-do (11 boys and 9 girls) were selected. Children's activity in the block play was observed total 106 times (3~4 times per week) for a free choice activity time from March to August 2007. Then, an interview with children and teachers was conducted. Data were collected through an actual field, video, recording, documents. For analyzing these data, the participant observation diary, interview records and related documents were classified and categorized. The results of the study are summarized as follows. First, as a method of forming the relations with the peer in the area of the block play, there were 'expressing interests in other children's block play', 'gathering friends who will do the block play together openly', and 'introducing a completed structure'. When children started to form the peer relations showing interests in other children's block play, the method of forming the peer relations was changed according to the type of block. When a certain child proposed the other child to do the plastic block together, the other child didn't show a special reaction. But, such the reaction of the other child was considered as a positive reaction, so that the peer play started. On the other hand, in a unit block or paper brick block which required the block play space, the child who started the play allocated a role to the other child who desired to play with together and allowed the other child to join the block play. When the child gathered friends to play together saying what the child would make openly, children in the friend relation formed the relationship and started to do the block play. However, when the child tried to gather friends to do the block play together among children who are in the block play, it was difficult to find the play friends. Besides, in the middle of the block play, the peer group was sometimes changed or was newly made. Also, the child who completed the structure sometimes introduced the completed structure. Secondly, it was indicated that children did the block play by making a masterful relation, cooperative relation, and competitive relation with the peers in the process of the block play. In the masterful relation, the masterful leader instructed a follower to make the block structure. The masterful leader shown in the block play was the child whose ability of forming the block structure was recognized by the peers. The masterful leader was different by the subject of block play. In the cooperative relation, the peers understood the block through cooperating with each other and developed the ability of block formation. While doing the block play with the peers, children searched an idea from the other child's block play and then reflected it on the own block play. Also, through the cooperative discussion process, children attained the common goal among the peers and shared their ideas. Besides, when children feel the sense of belonging, and actively join the block play, they form the cooperative relation which play with the peers together. The relation of supporting the participation in the peer's block play was shown when mild children joined the block play. Also, it was shown in the block play of the friend relation. While competing with the peers, children understood the own ability of block play and developed the ability of block formation. Children compared the ability of organizing the block with the peers and competed each other to take a piece, which determines the structure. Also, children broke away an inferiority complex through showing their past experience that they organized the structure of higher function than the other child's completed structure and by showing their unique block which was not owned by the other child. Thirdly, among children who were in the block play, there were the conflict caused by the play, and the conflict caused by an obstacle of play. For solving it, children used various strategies. The conflict arose between children who were in the block play and children who wanted to join the block play. To solve it, children impulsively expressed their feeling or naturally joined the block play by searching the role by themselves through observing the peer block play. Besides, a position of the block area had an influence on solving the peer conflict and forming the new peer relation. When the block area and the role area was closed, the area activity was integrated and the conflict caused by the block play was naturally solved. During the block play, the peer conflict was caused by the obstacle of block play. Children tried to solve the conflict by using the methods such as 'Applying a rule', 'Developing an alternative method', and 'Asking the teacher's help'. Using the rule in the conflict situation, terminated the conflict as a society-friendly form. Besides, children in the conflict situation solve the problem by searching the method of alternating the cause of the problem, and kept the block play. Some children tried to solve the problem by using the teacher's power. When the teacher tried to the conflict with the rule not considering the situation of the block play, the conflict was not perfectly solved and another conflict among children arose.
The objective of this study is to examine how 5 year-old children who participated in a block play formed a relationship. To understand and explain characteristics of a peer relation shown in the block play, the following problems of the study were set. First, how is the peer relation formed in the block play? Secondly, what is the aspect of peer relation shown in the block play? Thirdly, what is the peer conflict and its solution aspect shown in the block play? For the study, 20 children aged 5 in 'A' child care center located in Gyeonggi-do (11 boys and 9 girls) were selected. Children's activity in the block play was observed total 106 times (3~4 times per week) for a free choice activity time from March to August 2007. Then, an interview with children and teachers was conducted. Data were collected through an actual field, video, recording, documents. For analyzing these data, the participant observation diary, interview records and related documents were classified and categorized. The results of the study are summarized as follows. First, as a method of forming the relations with the peer in the area of the block play, there were 'expressing interests in other children's block play', 'gathering friends who will do the block play together openly', and 'introducing a completed structure'. When children started to form the peer relations showing interests in other children's block play, the method of forming the peer relations was changed according to the type of block. When a certain child proposed the other child to do the plastic block together, the other child didn't show a special reaction. But, such the reaction of the other child was considered as a positive reaction, so that the peer play started. On the other hand, in a unit block or paper brick block which required the block play space, the child who started the play allocated a role to the other child who desired to play with together and allowed the other child to join the block play. When the child gathered friends to play together saying what the child would make openly, children in the friend relation formed the relationship and started to do the block play. However, when the child tried to gather friends to do the block play together among children who are in the block play, it was difficult to find the play friends. Besides, in the middle of the block play, the peer group was sometimes changed or was newly made. Also, the child who completed the structure sometimes introduced the completed structure. Secondly, it was indicated that children did the block play by making a masterful relation, cooperative relation, and competitive relation with the peers in the process of the block play. In the masterful relation, the masterful leader instructed a follower to make the block structure. The masterful leader shown in the block play was the child whose ability of forming the block structure was recognized by the peers. The masterful leader was different by the subject of block play. In the cooperative relation, the peers understood the block through cooperating with each other and developed the ability of block formation. While doing the block play with the peers, children searched an idea from the other child's block play and then reflected it on the own block play. Also, through the cooperative discussion process, children attained the common goal among the peers and shared their ideas. Besides, when children feel the sense of belonging, and actively join the block play, they form the cooperative relation which play with the peers together. The relation of supporting the participation in the peer's block play was shown when mild children joined the block play. Also, it was shown in the block play of the friend relation. While competing with the peers, children understood the own ability of block play and developed the ability of block formation. Children compared the ability of organizing the block with the peers and competed each other to take a piece, which determines the structure. Also, children broke away an inferiority complex through showing their past experience that they organized the structure of higher function than the other child's completed structure and by showing their unique block which was not owned by the other child. Thirdly, among children who were in the block play, there were the conflict caused by the play, and the conflict caused by an obstacle of play. For solving it, children used various strategies. The conflict arose between children who were in the block play and children who wanted to join the block play. To solve it, children impulsively expressed their feeling or naturally joined the block play by searching the role by themselves through observing the peer block play. Besides, a position of the block area had an influence on solving the peer conflict and forming the new peer relation. When the block area and the role area was closed, the area activity was integrated and the conflict caused by the block play was naturally solved. During the block play, the peer conflict was caused by the obstacle of block play. Children tried to solve the conflict by using the methods such as 'Applying a rule', 'Developing an alternative method', and 'Asking the teacher's help'. Using the rule in the conflict situation, terminated the conflict as a society-friendly form. Besides, children in the conflict situation solve the problem by searching the method of alternating the cause of the problem, and kept the block play. Some children tried to solve the problem by using the teacher's power. When the teacher tried to the conflict with the rule not considering the situation of the block play, the conflict was not perfectly solved and another conflict among children arose.
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