청소년의 시간관리행동과 학업성취도, 생활만족도에 관한 연구 : 학교 특성별 비교를 중심으로 (A)study on time management behavior, academic achievement, and life satisfaction in the youth : centering on students for general high school, specialized high school, and acknowledged school for lifelong education원문보기
청소년의 시간관리행동과 학업성취도, 생활만족도에 관한 연구: 학교 특성별 비교를 중심으로 본 연구는 청소년의 시간관리 행동에 따른 학업성취도, 생활만족도에 관한 연구를 인문계 고등학교, 특성화고등학교, 학력인정 평생학습시설 고등학교 학생들을 대상으로 그 차이점을 알아보기 위한 연구이다. 시간관리행동에 따라 성별, 부모의 연령, 부모의 학력, 가족형태별, 부모의 직업, 가족의 생활수준 여부에 차이가 있는지를 검증하고, 시간관리 행동이 학업성취도와 생활만족도에 미치는 영향을 살펴보았다. 서울시에 소재한 고등학교에 재학 중인 청소년 367명을 대상으로 일반적인 특성에 따른 시간관리행동과 학업성취도, 생활만족도를 분석하였으며 통계적 ...
청소년의 시간관리행동과 학업성취도, 생활만족도에 관한 연구: 학교 특성별 비교를 중심으로 본 연구는 청소년의 시간관리 행동에 따른 학업성취도, 생활만족도에 관한 연구를 인문계 고등학교, 특성화고등학교, 학력인정 평생학습시설 고등학교 학생들을 대상으로 그 차이점을 알아보기 위한 연구이다. 시간관리행동에 따라 성별, 부모의 연령, 부모의 학력, 가족형태별, 부모의 직업, 가족의 생활수준 여부에 차이가 있는지를 검증하고, 시간관리 행동이 학업성취도와 생활만족도에 미치는 영향을 살펴보았다. 서울시에 소재한 고등학교에 재학 중인 청소년 367명을 대상으로 일반적인 특성에 따른 시간관리행동과 학업성취도, 생활만족도를 분석하였으며 통계적 자료 분석 방법으로는 연구대상자의 일반적 특성을 파악하기 위해 빈도와 백분율을 산출하였고, 청소년들의 시간관리행동 수준과 생활만족도 수준을 알아보기 위해 평균과 표준편차를 구하였다. 청소년들의 학교환경과 시간관리 교육변인, 사회,인구학적 변인, 그리고 학업성취도에 따라 시간관리행동을 알아보기 위해 t-test(검증)와 One -way ANOVA(일원변량분석)을 실시하였다. 시간관리행동과 생활만족도 간의 관계 시간관리행동과 학업성취도 간의 관계를 파악하기 위해 Correlation(상관관계분석)을 실시하였고, 청소년들의 생활만족도와 학업성취도에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위해 다중회귀분석(Multiple Regression)을 실시하였다. 사후검증으로는 Duncan 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반적인 특성에 따른 시간관리 행동의 차이를 청소년들의 성별에 따라 시간관리행동을 살펴본 결과 시간관리순서와 기록습관에서 여학생이 남학생보다 점수가 높게 나타나 성별에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나립뎬? 특히 여학생이 남학생에 비해 일의 순서를 중요시 여겨 어떤 일을 함에 있어 일의 순서를 정하고 이에 따라 일을 하는 것으로 나타났다. 부모학력에 따른 시간관리행동에 대해 살펴본 결과 부모의 학력이 높은 학생일수록 시간관리의 하위영역인 목표설정 영역의 점수가 높았으며, 부모의 학력에 따라 유의미한 차이를 보였다. 또한 가정의 생활수준에 따른 시간관리행동을 살펴본 결과 가정의 생활수준이 높은 학생일수록 점수가 높게 나타나 가정의 생활수준에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 가족형태, 부모의 직업, 월평균 가계소득에 따라 시간관리행동에는 차이가 없음을 알 수 있었다. 둘째, 학습관련 변인에 있어서는 시간관리 교육경험과, 독서 및 TV시청이 시간관리행동에 영향을 미치는 중요한 변수임을 밝혔고, 학원이나 과외 수강여부는 과외수업시간이 적은 학생일수록, 1일 평균 자습시간이 많은 학생일수록 시간관리행동의 점수가 높게 나타났으며 통계적으로도 유의미한 차이를 보였다. 셋째, 청소년의 시간관리행동이 학업성취도에 미치는 영향을 살펴본 결과, 고등학생들은 시간관리계획과 시간관리순서, 목표설정, 기록습관, 그리고 시간관리행동의 점수가 높을수록 학업성취도가 높게 나타났다. 먼저 인문계 고등학생들은 시간관리순서와 수행, 그리고 시간관리행동의 점수가 높을수록 학업성취도가 높았고, 특성화 고등학교는 기록습관이 높을수록, 평생교육시설 고등학교는 시간관리계획과 평가의 점수가 높을수록 학업성취도가 높게 나타났다. 넷째, 청소년들은 시간관리행동의 점수와 생활수준이 높을수록 생활만족도가 높게 나타났다. 인문계 고등학생들은 가정생활만족도와 학교생활만족도, 자기만족도, 그리고 생활만족도와 통계적으로 유의미한 정적 상관관계를 보였다. 시간관리행동 점수가 높을수록 가정생활 만족도와 학교생활 만족도, 그리고 생활만족도가 높은 것으로 나타났다. 특성화 고등학생들은 시간관리행동 점수가 높을수록 자기 만족도가 높은 것으로 나타났다. 평생교육시설 학생은 시간관리행동의 점수가 높을수록 학교생활만족도와 자기만족도, 그리고 생활만족도가 높은 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 다음과 같이 결론을 내릴 수 있다. 청소년의 성별, 부모의 학력, 가족의 생활수준이 시간관리행동에 영향을 미치는 것으로 나타나 부모의 정신적· 물질적 지원이 청소년들의 생활태도에 안정감을 주는 것으로 나타났다. 또한 과외를 하는 것보다 자율적인 학습시간이 학업성취도에 영향을 주는 변인으로 나타났다. 학업성취도는 생활만족도 형성과 밀접한 관련이 있었고, 생활만족도는 가족만족도가 높고 자신 만족도가 낮게 나타나 친구보다는 가족에 대한 신뢰감이 더 높다고 할 수 있다. 본 연구 결과는 올바른 시간관리 행동이 높은 학업성취도와 생활만족도에 영향을 주는 변인으로 작용함을 검증함으로써, 취업과 진학에 대한 목표달성이 요구되는 청소년들에게 시간의 효율성을 향상시키는데 크게 도움이 될 것이다.
청소년의 시간관리행동과 학업성취도, 생활만족도에 관한 연구: 학교 특성별 비교를 중심으로 본 연구는 청소년의 시간관리 행동에 따른 학업성취도, 생활만족도에 관한 연구를 인문계 고등학교, 특성화고등학교, 학력인정 평생학습시설 고등학교 학생들을 대상으로 그 차이점을 알아보기 위한 연구이다. 시간관리행동에 따라 성별, 부모의 연령, 부모의 학력, 가족형태별, 부모의 직업, 가족의 생활수준 여부에 차이가 있는지를 검증하고, 시간관리 행동이 학업성취도와 생활만족도에 미치는 영향을 살펴보았다. 서울시에 소재한 고등학교에 재학 중인 청소년 367명을 대상으로 일반적인 특성에 따른 시간관리행동과 학업성취도, 생활만족도를 분석하였으며 통계적 자료 분석 방법으로는 연구대상자의 일반적 특성을 파악하기 위해 빈도와 백분율을 산출하였고, 청소년들의 시간관리행동 수준과 생활만족도 수준을 알아보기 위해 평균과 표준편차를 구하였다. 청소년들의 학교환경과 시간관리 교육변인, 사회,인구학적 변인, 그리고 학업성취도에 따라 시간관리행동을 알아보기 위해 t-test(검증)와 One -way ANOVA(일원변량분석)을 실시하였다. 시간관리행동과 생활만족도 간의 관계 시간관리행동과 학업성취도 간의 관계를 파악하기 위해 Correlation(상관관계분석)을 실시하였고, 청소년들의 생활만족도와 학업성취도에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위해 다중회귀분석(Multiple Regression)을 실시하였다. 사후검증으로는 Duncan 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반적인 특성에 따른 시간관리 행동의 차이를 청소년들의 성별에 따라 시간관리행동을 살펴본 결과 시간관리순서와 기록습관에서 여학생이 남학생보다 점수가 높게 나타나 성별에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나립뎬? 특히 여학생이 남학생에 비해 일의 순서를 중요시 여겨 어떤 일을 함에 있어 일의 순서를 정하고 이에 따라 일을 하는 것으로 나타났다. 부모학력에 따른 시간관리행동에 대해 살펴본 결과 부모의 학력이 높은 학생일수록 시간관리의 하위영역인 목표설정 영역의 점수가 높았으며, 부모의 학력에 따라 유의미한 차이를 보였다. 또한 가정의 생활수준에 따른 시간관리행동을 살펴본 결과 가정의 생활수준이 높은 학생일수록 점수가 높게 나타나 가정의 생활수준에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 가족형태, 부모의 직업, 월평균 가계소득에 따라 시간관리행동에는 차이가 없음을 알 수 있었다. 둘째, 학습관련 변인에 있어서는 시간관리 교육경험과, 독서 및 TV시청이 시간관리행동에 영향을 미치는 중요한 변수임을 밝혔고, 학원이나 과외 수강여부는 과외수업시간이 적은 학생일수록, 1일 평균 자습시간이 많은 학생일수록 시간관리행동의 점수가 높게 나타났으며 통계적으로도 유의미한 차이를 보였다. 셋째, 청소년의 시간관리행동이 학업성취도에 미치는 영향을 살펴본 결과, 고등학생들은 시간관리계획과 시간관리순서, 목표설정, 기록습관, 그리고 시간관리행동의 점수가 높을수록 학업성취도가 높게 나타났다. 먼저 인문계 고등학생들은 시간관리순서와 수행, 그리고 시간관리행동의 점수가 높을수록 학업성취도가 높았고, 특성화 고등학교는 기록습관이 높을수록, 평생교육시설 고등학교는 시간관리계획과 평가의 점수가 높을수록 학업성취도가 높게 나타났다. 넷째, 청소년들은 시간관리행동의 점수와 생활수준이 높을수록 생활만족도가 높게 나타났다. 인문계 고등학생들은 가정생활만족도와 학교생활만족도, 자기만족도, 그리고 생활만족도와 통계적으로 유의미한 정적 상관관계를 보였다. 시간관리행동 점수가 높을수록 가정생활 만족도와 학교생활 만족도, 그리고 생활만족도가 높은 것으로 나타났다. 특성화 고등학생들은 시간관리행동 점수가 높을수록 자기 만족도가 높은 것으로 나타났다. 평생교육시설 학생은 시간관리행동의 점수가 높을수록 학교생활만족도와 자기만족도, 그리고 생활만족도가 높은 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 다음과 같이 결론을 내릴 수 있다. 청소년의 성별, 부모의 학력, 가족의 생활수준이 시간관리행동에 영향을 미치는 것으로 나타나 부모의 정신적· 물질적 지원이 청소년들의 생활태도에 안정감을 주는 것으로 나타났다. 또한 과외를 하는 것보다 자율적인 학습시간이 학업성취도에 영향을 주는 변인으로 나타났다. 학업성취도는 생활만족도 형성과 밀접한 관련이 있었고, 생활만족도는 가족만족도가 높고 자신 만족도가 낮게 나타나 친구보다는 가족에 대한 신뢰감이 더 높다고 할 수 있다. 본 연구 결과는 올바른 시간관리 행동이 높은 학업성취도와 생활만족도에 영향을 주는 변인으로 작용함을 검증함으로써, 취업과 진학에 대한 목표달성이 요구되는 청소년들에게 시간의 효율성을 향상시키는데 크게 도움이 될 것이다.
As this is a study on academic achievement and life satisfaction according to time management behavior in the youth, the purpose of this study is to examine the difference targeting students for general(humanities) high school, specialized(vocational) high school, and acknowledged school for lifelon...
As this is a study on academic achievement and life satisfaction according to time management behavior in the youth, the purpose of this study is to examine the difference targeting students for general(humanities) high school, specialized(vocational) high school, and acknowledged school for lifelong education. Whether or not difference was verified in gender, parents' age, parents' academic background, family type, parents' job, and family's living level according to time management behavior. The effect of time management behavior on academic achievement was examined. And, the effect of time management behavior on life satisfaction was examined. Targeting 367 adolescents who are attending high schools in Seoul city, the time management behavior, academic achievement and life satisfaction were analyzed according to general characteristics. As for a statistical data-analysis method, in order to examine time management behavior according to academic achievement, the frequency analysis, t-test(verification), and One-way ANOVA(one-way analysis of variance) were carried out. And, in order to grasp the relationship between time management behavior and life satisfaction, the correlation analysis was carried out. The post-test was used Duncan’s test. The results of this study are as follows. First, given seeing difference in time management behavior according to general characteristics, female students were higher than male students as a whole, but the statistical difference was not indicated. Parents' higher education and living level led to the better time management behavior. And, the order of affairs was indicated to be regarded as important in performing time management behavior. However, the effect was indicated not to have on family's home type, parents' job, and averagely monthly household income. Second, as for the academic achievement according to time management behavior, the difference in academic achievement was not indicated between students, who attend institute or take extracurricular work, and students in opposite case. However, the great difference was shown according to self-study time. Students with the higher academic achievement were indicated to be high in a plan, order, and goal establishment, which are the sub-fields in time management behavior. Third, adolescents' time management behavior was indicated to have great influence upon life satisfaction. The higher in time management plan, performance, and management evaluation led to the higher in school satisfaction and self satisfaction. And, the higher in time-management satisfaction, goal establishment, record habit, and time management behavior led to showing the higher satisfaction with family, school and self. Fourth, the higher time management behavior led to indicating the higher life satisfaction in all of students for humanities high school, specialized high school, and acknowledged school for lifelong education, thereby being able to know the importance of time management behavior in the youth. And, the difference was not indicated in school environment. As the above results, adolescents' gender, parents' academic background, and living level were indicated to have the effect on time management behavior. Thus, the mental and physical support was indicated to give a sense of stability in the living attitude to the youth. Also, rather than taking extracurricular work, the self-study time was indicated to be variable that has influence upon academic achievement. Academic achievement had close relationship with formation in life satisfaction. And, the life satisfaction was indicated to be high in family satisfaction, and to be low in self-satisfaction, thereby being able to be said that confidence in family is higher than in friend. This study verified that the rightly time management behavior functions as the variable that has the effect on high academic achievement and life satisfaction, thereby being tried to expect to be greatly conducive to enhancing efficiency in time for adolescents who require the accomplishment of a goal for employment and admission to a school of higher grade.
As this is a study on academic achievement and life satisfaction according to time management behavior in the youth, the purpose of this study is to examine the difference targeting students for general(humanities) high school, specialized(vocational) high school, and acknowledged school for lifelong education. Whether or not difference was verified in gender, parents' age, parents' academic background, family type, parents' job, and family's living level according to time management behavior. The effect of time management behavior on academic achievement was examined. And, the effect of time management behavior on life satisfaction was examined. Targeting 367 adolescents who are attending high schools in Seoul city, the time management behavior, academic achievement and life satisfaction were analyzed according to general characteristics. As for a statistical data-analysis method, in order to examine time management behavior according to academic achievement, the frequency analysis, t-test(verification), and One-way ANOVA(one-way analysis of variance) were carried out. And, in order to grasp the relationship between time management behavior and life satisfaction, the correlation analysis was carried out. The post-test was used Duncan’s test. The results of this study are as follows. First, given seeing difference in time management behavior according to general characteristics, female students were higher than male students as a whole, but the statistical difference was not indicated. Parents' higher education and living level led to the better time management behavior. And, the order of affairs was indicated to be regarded as important in performing time management behavior. However, the effect was indicated not to have on family's home type, parents' job, and averagely monthly household income. Second, as for the academic achievement according to time management behavior, the difference in academic achievement was not indicated between students, who attend institute or take extracurricular work, and students in opposite case. However, the great difference was shown according to self-study time. Students with the higher academic achievement were indicated to be high in a plan, order, and goal establishment, which are the sub-fields in time management behavior. Third, adolescents' time management behavior was indicated to have great influence upon life satisfaction. The higher in time management plan, performance, and management evaluation led to the higher in school satisfaction and self satisfaction. And, the higher in time-management satisfaction, goal establishment, record habit, and time management behavior led to showing the higher satisfaction with family, school and self. Fourth, the higher time management behavior led to indicating the higher life satisfaction in all of students for humanities high school, specialized high school, and acknowledged school for lifelong education, thereby being able to know the importance of time management behavior in the youth. And, the difference was not indicated in school environment. As the above results, adolescents' gender, parents' academic background, and living level were indicated to have the effect on time management behavior. Thus, the mental and physical support was indicated to give a sense of stability in the living attitude to the youth. Also, rather than taking extracurricular work, the self-study time was indicated to be variable that has influence upon academic achievement. Academic achievement had close relationship with formation in life satisfaction. And, the life satisfaction was indicated to be high in family satisfaction, and to be low in self-satisfaction, thereby being able to be said that confidence in family is higher than in friend. This study verified that the rightly time management behavior functions as the variable that has the effect on high academic achievement and life satisfaction, thereby being tried to expect to be greatly conducive to enhancing efficiency in time for adolescents who require the accomplishment of a goal for employment and admission to a school of higher grade.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.