항공교통은 전 세계를 무대로 지구촌 곳곳을 누비는 가장 선도적인 첨단 교통수단으로 급속한 발전을 거듭하고 있으며, 그 수요도 더욱 증가하고 있는 추세이다. 이에 항공사 간의 경쟁이 더욱 심화되고 있으며, 항공시장의 영역 확대와 고객 유치를 위해 세계의 항공사들은 기업 이미지 개선과 다양한 서비스 등으로 차별화를 시도하고 있다. 이 중 기내서비스는 항공사의 핵심업무이며, 세계 각국의 승객들이 가장 먼저 마주하게 되고 오랜 시간 동안 직접적으로 접하게 되는 객실승무원의 유니폼은 항공사뿐만 아니라 한 국가의 첫인상과 이미지 형성에 중요한 영향을 주고 있다. 이러한 이유로 세계 각국의 항공사들은 자사와 자국의 고유 이미지를 부각시키기 위하여 객실승무원에게 전통복식의 특색을 살린 유니폼을 착용시켜, 자국 문화의 아름다움을 알리고 타 항공사와의 차별화를 시도하고 있다. 그러나 우리나라는 세계의 어느 나라보다도 우수한 문화와 고유한 한복이 있음에도 불구하고 국내항공사들은 한국의 첫인상이나 다름없는 객실승무원의 유니폼에 한복의 고유미를 살리지 못하고 서양의 복식만을 착용하고 있는 실정이다. 따라서 국내항공사들도 승무원의 유니폼에 한복의 아름다움을 부각시켜 우리문화의 아름다움을 알리고, 경쟁력 있는 유니폼의 도입이 필요하다고 생각된다. 이에 본 논문은 우리나라 전통한복을 응용, 활동성과 현대적 심미감이 가미된 항공기 객실승무원 유니폼을 디자인?제작하여, 한복의 아름다움을 살린 항공기 객실승무원 유니폼의 도입 및 활성화를 위한 실제적인 방향을 제시하는데 목적을 두었다. 이론적 연구로서 한복의 특징, 유니폼의 특징, 항공사 객실승무원의 특징을 살펴보았으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 한복은 우리 민족의 고유한 복식의 총칭으로 형태, 색채, 소재, 문양적으로 독특한 아름다움을 가지고 있으나, 갖추어 입는 번거로움과 착용방법의 복잡함, 활동시의 불편함, 최근의 시대적?사회적 유행 추세 등의 이유로 현대인들에게 기피되고 있었다. 둘째, 유니폼은 일정한 기준에 의해 정해지고 다수가 하나의 형태로 통일되게 착용하는 의복으로 소속된 집단을 상징하고 개인의 지위를 표시하며, 그 집단의 목적에 따른 구성원들의 역할 수행을 위해 특별히 고안되고 채택된 것이다. 유니폼의 구성요소로는 기능성, 상징성, ...
항공교통은 전 세계를 무대로 지구촌 곳곳을 누비는 가장 선도적인 첨단 교통수단으로 급속한 발전을 거듭하고 있으며, 그 수요도 더욱 증가하고 있는 추세이다. 이에 항공사 간의 경쟁이 더욱 심화되고 있으며, 항공시장의 영역 확대와 고객 유치를 위해 세계의 항공사들은 기업 이미지 개선과 다양한 서비스 등으로 차별화를 시도하고 있다. 이 중 기내서비스는 항공사의 핵심업무이며, 세계 각국의 승객들이 가장 먼저 마주하게 되고 오랜 시간 동안 직접적으로 접하게 되는 객실승무원의 유니폼은 항공사뿐만 아니라 한 국가의 첫인상과 이미지 형성에 중요한 영향을 주고 있다. 이러한 이유로 세계 각국의 항공사들은 자사와 자국의 고유 이미지를 부각시키기 위하여 객실승무원에게 전통복식의 특색을 살린 유니폼을 착용시켜, 자국 문화의 아름다움을 알리고 타 항공사와의 차별화를 시도하고 있다. 그러나 우리나라는 세계의 어느 나라보다도 우수한 문화와 고유한 한복이 있음에도 불구하고 국내항공사들은 한국의 첫인상이나 다름없는 객실승무원의 유니폼에 한복의 고유미를 살리지 못하고 서양의 복식만을 착용하고 있는 실정이다. 따라서 국내항공사들도 승무원의 유니폼에 한복의 아름다움을 부각시켜 우리문화의 아름다움을 알리고, 경쟁력 있는 유니폼의 도입이 필요하다고 생각된다. 이에 본 논문은 우리나라 전통한복을 응용, 활동성과 현대적 심미감이 가미된 항공기 객실승무원 유니폼을 디자인?제작하여, 한복의 아름다움을 살린 항공기 객실승무원 유니폼의 도입 및 활성화를 위한 실제적인 방향을 제시하는데 목적을 두었다. 이론적 연구로서 한복의 특징, 유니폼의 특징, 항공사 객실승무원의 특징을 살펴보았으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 한복은 우리 민족의 고유한 복식의 총칭으로 형태, 색채, 소재, 문양적으로 독특한 아름다움을 가지고 있으나, 갖추어 입는 번거로움과 착용방법의 복잡함, 활동시의 불편함, 최근의 시대적?사회적 유행 추세 등의 이유로 현대인들에게 기피되고 있었다. 둘째, 유니폼은 일정한 기준에 의해 정해지고 다수가 하나의 형태로 통일되게 착용하는 의복으로 소속된 집단을 상징하고 개인의 지위를 표시하며, 그 집단의 목적에 따른 구성원들의 역할 수행을 위해 특별히 고안되고 채택된 것이다. 유니폼의 구성요소로는 기능성, 상징성, 심미성, 경제성이 있고, 업무의 내용에 따라 적합하도록 형태, 소재, 색이 함께 고려되어야 함을 알 수 있었다. 셋째, 항공기 객실승무원은 객실에서 승객들을 목적지까지 안전하고 편안하게 보낼 수 있도록 승객에 관한 업무를 수행하는 승무원을 의미하며, 업무내용과 환경에서 피로도가 높은 직업임을 알 수 있었다. 디자인 계획을 위한 조사로써 전통복식을 응용한 세계 항공사의 객실승무원 유니폼과 국내항공사의 유니폼 현황을 살펴보았으며, 국내항공사 중에서 한국 전통의 미를 유니폼에 반영하고자 하는 의지가 가장 많이 나타난 아시아나항공사를 선정하여, 아시아나항공사가 추구하는 기업 이미지를 조사하고 다음과 같은 디자인 방향을 설정할 수 있었다. 첫째, 한복을 응용하여 한국의 전통적 아름다움이 반영된 독창적이고 경쟁력 있는 객실승무원 유니폼을 제안한다. 둘째, 아시아나항공사가 추구하는 기업이념이 반영된 유니폼을 제작하여 긍정적인 기업 이미지 형성에 도움이 되어야 한다. 셋째, 항공기 객실 업무에 적합한 기능적인 디자인으로 작업능률을 향상시킬 수 있도록 한다. 넷째, 심미적으로 아름다운 디자인으로 승무원과 승객들에게 만족감과 즐거움을 줄 수 있는 디자인이어야 한다. 이를 바탕으로 스튜어디스와 스튜어드의 춘하?추동 유니폼을 디자인?제작하였으며, 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 우리의 고유한 전통한복의 현대적 활용이라는 문제를 항공기 객실승무원의 유니폼에까지 확대시켜, 한복의 특징을 유니폼에 활용하여 차별화된 디자인으로 새로운 객실승무원 유니폼 디자인의 발전 가능성을 모색할 수 있었다. 둘째, 한복 고유의 형태, 색채, 소재를 활용하여 현대사회가 요구하는 디자인으로 재창조 될 수 있음을 확인하였고, 서양의복의 아이템과도 잘 조화될 수 있으며, 한복을 응용한 다양한 활용 가능성을 제시할 수 있었다. 셋째, 서구복식의 입체적 요소인 다트, 프린세스 라인, 암홀을 한복과 접합시켜 한복의 불편한 점을 보완하고, 기내업무에 적합하며, 동시에 시대적 심미성에 맞는 유니폼 디자인을 제시할 수 있었다. 넷째, 아시아나항공사의 기업색상과 로고를 사용하여 기업이미지에 일치하는 유니폼을 디자인할 수 있었다. 본 연구가 한복을 응용한 항공승무원 유니폼의 도입에 밑거름이 되기를 바라며, 앞으로 한복을 응용한 디자인을 발전시켜 세계에 한국 전통문화에 대한 매력을 소개하고, 나아가 현대인들이 가지고 있는 한복에 대한 인식도 더욱 긍정적인 방향으로 개선될 수 있기를 바란다.
항공교통은 전 세계를 무대로 지구촌 곳곳을 누비는 가장 선도적인 첨단 교통수단으로 급속한 발전을 거듭하고 있으며, 그 수요도 더욱 증가하고 있는 추세이다. 이에 항공사 간의 경쟁이 더욱 심화되고 있으며, 항공시장의 영역 확대와 고객 유치를 위해 세계의 항공사들은 기업 이미지 개선과 다양한 서비스 등으로 차별화를 시도하고 있다. 이 중 기내서비스는 항공사의 핵심업무이며, 세계 각국의 승객들이 가장 먼저 마주하게 되고 오랜 시간 동안 직접적으로 접하게 되는 객실승무원의 유니폼은 항공사뿐만 아니라 한 국가의 첫인상과 이미지 형성에 중요한 영향을 주고 있다. 이러한 이유로 세계 각국의 항공사들은 자사와 자국의 고유 이미지를 부각시키기 위하여 객실승무원에게 전통복식의 특색을 살린 유니폼을 착용시켜, 자국 문화의 아름다움을 알리고 타 항공사와의 차별화를 시도하고 있다. 그러나 우리나라는 세계의 어느 나라보다도 우수한 문화와 고유한 한복이 있음에도 불구하고 국내항공사들은 한국의 첫인상이나 다름없는 객실승무원의 유니폼에 한복의 고유미를 살리지 못하고 서양의 복식만을 착용하고 있는 실정이다. 따라서 국내항공사들도 승무원의 유니폼에 한복의 아름다움을 부각시켜 우리문화의 아름다움을 알리고, 경쟁력 있는 유니폼의 도입이 필요하다고 생각된다. 이에 본 논문은 우리나라 전통한복을 응용, 활동성과 현대적 심미감이 가미된 항공기 객실승무원 유니폼을 디자인?제작하여, 한복의 아름다움을 살린 항공기 객실승무원 유니폼의 도입 및 활성화를 위한 실제적인 방향을 제시하는데 목적을 두었다. 이론적 연구로서 한복의 특징, 유니폼의 특징, 항공사 객실승무원의 특징을 살펴보았으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 한복은 우리 민족의 고유한 복식의 총칭으로 형태, 색채, 소재, 문양적으로 독특한 아름다움을 가지고 있으나, 갖추어 입는 번거로움과 착용방법의 복잡함, 활동시의 불편함, 최근의 시대적?사회적 유행 추세 등의 이유로 현대인들에게 기피되고 있었다. 둘째, 유니폼은 일정한 기준에 의해 정해지고 다수가 하나의 형태로 통일되게 착용하는 의복으로 소속된 집단을 상징하고 개인의 지위를 표시하며, 그 집단의 목적에 따른 구성원들의 역할 수행을 위해 특별히 고안되고 채택된 것이다. 유니폼의 구성요소로는 기능성, 상징성, 심미성, 경제성이 있고, 업무의 내용에 따라 적합하도록 형태, 소재, 색이 함께 고려되어야 함을 알 수 있었다. 셋째, 항공기 객실승무원은 객실에서 승객들을 목적지까지 안전하고 편안하게 보낼 수 있도록 승객에 관한 업무를 수행하는 승무원을 의미하며, 업무내용과 환경에서 피로도가 높은 직업임을 알 수 있었다. 디자인 계획을 위한 조사로써 전통복식을 응용한 세계 항공사의 객실승무원 유니폼과 국내항공사의 유니폼 현황을 살펴보았으며, 국내항공사 중에서 한국 전통의 미를 유니폼에 반영하고자 하는 의지가 가장 많이 나타난 아시아나항공사를 선정하여, 아시아나항공사가 추구하는 기업 이미지를 조사하고 다음과 같은 디자인 방향을 설정할 수 있었다. 첫째, 한복을 응용하여 한국의 전통적 아름다움이 반영된 독창적이고 경쟁력 있는 객실승무원 유니폼을 제안한다. 둘째, 아시아나항공사가 추구하는 기업이념이 반영된 유니폼을 제작하여 긍정적인 기업 이미지 형성에 도움이 되어야 한다. 셋째, 항공기 객실 업무에 적합한 기능적인 디자인으로 작업능률을 향상시킬 수 있도록 한다. 넷째, 심미적으로 아름다운 디자인으로 승무원과 승객들에게 만족감과 즐거움을 줄 수 있는 디자인이어야 한다. 이를 바탕으로 스튜어디스와 스튜어드의 춘하?추동 유니폼을 디자인?제작하였으며, 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 우리의 고유한 전통한복의 현대적 활용이라는 문제를 항공기 객실승무원의 유니폼에까지 확대시켜, 한복의 특징을 유니폼에 활용하여 차별화된 디자인으로 새로운 객실승무원 유니폼 디자인의 발전 가능성을 모색할 수 있었다. 둘째, 한복 고유의 형태, 색채, 소재를 활용하여 현대사회가 요구하는 디자인으로 재창조 될 수 있음을 확인하였고, 서양의복의 아이템과도 잘 조화될 수 있으며, 한복을 응용한 다양한 활용 가능성을 제시할 수 있었다. 셋째, 서구복식의 입체적 요소인 다트, 프린세스 라인, 암홀을 한복과 접합시켜 한복의 불편한 점을 보완하고, 기내업무에 적합하며, 동시에 시대적 심미성에 맞는 유니폼 디자인을 제시할 수 있었다. 넷째, 아시아나항공사의 기업색상과 로고를 사용하여 기업이미지에 일치하는 유니폼을 디자인할 수 있었다. 본 연구가 한복을 응용한 항공승무원 유니폼의 도입에 밑거름이 되기를 바라며, 앞으로 한복을 응용한 디자인을 발전시켜 세계에 한국 전통문화에 대한 매력을 소개하고, 나아가 현대인들이 가지고 있는 한복에 대한 인식도 더욱 긍정적인 방향으로 개선될 수 있기를 바란다.
Air transportation is the most advanced and rapidly growing transportation means covering every place throughout the world, and demand for its services is steadily increasing. In this situation, competition among airlines is growing more intense, and global airlines are trying to differentiate thems...
Air transportation is the most advanced and rapidly growing transportation means covering every place throughout the world, and demand for its services is steadily increasing. In this situation, competition among airlines is growing more intense, and global airlines are trying to differentiate themselves through improved images and diversified services in order to expand the boundary of the airline market and to attract more passengers. In particular, cabin service is a key part of airlines’ operation, and the uniform of cabin crews who receive customers from different countries first and serve them for the longest time has an importance influence on the first impression and image of the country. For this reason, airlines in the world are designing uniforms after the tradition of their country for their cabin crews, and by doing so, they try to spotlight the unique image of their countries, display the beauty of their culture, and differentiate themselves from their competitors. In Korea, however, although we have unique culture and traditional dress ‘Hanbok’ superior to those of any other country in the world, Korean airlines’ cabin crews wear only Western.style dress without utilizing the beauty of Hanbok for cabin crews’ uniforms, which are the first impression of Korea. Thus, it is considered necessary to introduce the beauty of Hanbok to domestic airline crews’ uniforms in order to display the beauty of Korean culture and to enhance domestic airlines’ competitiveness. Thus, the present study purposed to design airline cabin crews’ uniforms convenient for activities and matching with modern aesthetics based on Korean traditional Hanbok and to suggest a direction for introducing the beauty of Hanbok to airline cabin crews’ uniforms and activating its use. For theoretical background, I reviewed the characteristics of Hanbok, uniforms and airline cabin crew, and surveyed cabin crews’ uniforms designed after traditional costumes in foreign and domestic airlines. I also selected Asiana Airline, which showed a strong will to reflect Korean traditional beauty in its uniform, analyzed the corporate image pursued by Asiana Airline, and set design directions as follows. First, I propose designs for cabin crews’ uniforms that are original and competitive, reflecting Korean traditional beauty found in Hanbok. Second, the uniforms should reflect management philosophies pursued by Asiana Airline and be helpful to form a positive image. Third, the uniforms should be functional for cabin crews’ works and enhance their work efficiency. Fourth, the uniforms should be aesthetically beautiful, satisfying and pleasing both crews and passengers. Based on these directions, I designed spring/summer and autumn/winter uniforms for stewardesses and stewards, and obtained results as follows. First, by extending the contemporary utilization of traditions to airline cabin crews’ uniforms, I could design differentiated uniforms through the application of the characteristics of Hanbok to the uniforms and found potential for the development of new uniform designs for cabin crews. Second, I confirmed that the traditional forms, colors and materials of Hanbok can be recreated into designs demanded by contemporary society, and they matched well with the items of Western dress. Furthermore, I could suggest various applications of Hanbok. Third, by applying three.dimensional elements of Western dress such as dart, princess line and armhole to Hanbok, I resolved inconveniences in Hanbok and proposed uniform designs convenient for cabin services and matching with contemporary aesthetics. Fourth, using Asiana Airline’ corporate color and logo, I designed uniforms in conformity with the corporate image. I hope that the present study may contribute to the introduction of the beauty of Hanbok in designing cabin crews’ uniforms, and furthermore that Hanbok.based designs may be developed in the future, the beauty of Korean traditional culture may be recognized in the world, and people’s perception of Hanbok may be changed in a positive way.
Air transportation is the most advanced and rapidly growing transportation means covering every place throughout the world, and demand for its services is steadily increasing. In this situation, competition among airlines is growing more intense, and global airlines are trying to differentiate themselves through improved images and diversified services in order to expand the boundary of the airline market and to attract more passengers. In particular, cabin service is a key part of airlines’ operation, and the uniform of cabin crews who receive customers from different countries first and serve them for the longest time has an importance influence on the first impression and image of the country. For this reason, airlines in the world are designing uniforms after the tradition of their country for their cabin crews, and by doing so, they try to spotlight the unique image of their countries, display the beauty of their culture, and differentiate themselves from their competitors. In Korea, however, although we have unique culture and traditional dress ‘Hanbok’ superior to those of any other country in the world, Korean airlines’ cabin crews wear only Western.style dress without utilizing the beauty of Hanbok for cabin crews’ uniforms, which are the first impression of Korea. Thus, it is considered necessary to introduce the beauty of Hanbok to domestic airline crews’ uniforms in order to display the beauty of Korean culture and to enhance domestic airlines’ competitiveness. Thus, the present study purposed to design airline cabin crews’ uniforms convenient for activities and matching with modern aesthetics based on Korean traditional Hanbok and to suggest a direction for introducing the beauty of Hanbok to airline cabin crews’ uniforms and activating its use. For theoretical background, I reviewed the characteristics of Hanbok, uniforms and airline cabin crew, and surveyed cabin crews’ uniforms designed after traditional costumes in foreign and domestic airlines. I also selected Asiana Airline, which showed a strong will to reflect Korean traditional beauty in its uniform, analyzed the corporate image pursued by Asiana Airline, and set design directions as follows. First, I propose designs for cabin crews’ uniforms that are original and competitive, reflecting Korean traditional beauty found in Hanbok. Second, the uniforms should reflect management philosophies pursued by Asiana Airline and be helpful to form a positive image. Third, the uniforms should be functional for cabin crews’ works and enhance their work efficiency. Fourth, the uniforms should be aesthetically beautiful, satisfying and pleasing both crews and passengers. Based on these directions, I designed spring/summer and autumn/winter uniforms for stewardesses and stewards, and obtained results as follows. First, by extending the contemporary utilization of traditions to airline cabin crews’ uniforms, I could design differentiated uniforms through the application of the characteristics of Hanbok to the uniforms and found potential for the development of new uniform designs for cabin crews. Second, I confirmed that the traditional forms, colors and materials of Hanbok can be recreated into designs demanded by contemporary society, and they matched well with the items of Western dress. Furthermore, I could suggest various applications of Hanbok. Third, by applying three.dimensional elements of Western dress such as dart, princess line and armhole to Hanbok, I resolved inconveniences in Hanbok and proposed uniform designs convenient for cabin services and matching with contemporary aesthetics. Fourth, using Asiana Airline’ corporate color and logo, I designed uniforms in conformity with the corporate image. I hope that the present study may contribute to the introduction of the beauty of Hanbok in designing cabin crews’ uniforms, and furthermore that Hanbok.based designs may be developed in the future, the beauty of Korean traditional culture may be recognized in the world, and people’s perception of Hanbok may be changed in a positive way.
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