본 연구의 목적은 우리사회에 만연한 과보호현상을 진단하기 위해 ‘자녀가 지각하는 어머니의 과보호 척도’를 개발하고 이 척도의 타당성을 확인하고자 하였다. 연구1 의 과보호 척도개발과 관련해서는 먼저 청소년들이 지각하는 어머니의 과보호적 양육태도 양상을 알아보려고 중 고등학생 100명에게 개방형 질문 형식으로 예비조사를 실시하였다. 이러한 예비조사 결과를 분류하여 예비척도의 일부 문항을 구성하고, 기존의 양육태도 질문지 중에서 과보호와 관련된 문항들을 일부 활용하였다. 또한 문헌고찰과 사례연구들을 토대로 연구자가 개발한 문항들을 추가하여 이를 전부 종합한 후 전문가들의 ...
본 연구의 목적은 우리사회에 만연한 과보호현상을 진단하기 위해 ‘자녀가 지각하는 어머니의 과보호 척도’를 개발하고 이 척도의 타당성을 확인하고자 하였다. 연구1 의 과보호 척도개발과 관련해서는 먼저 청소년들이 지각하는 어머니의 과보호적 양육태도 양상을 알아보려고 중 고등학생 100명에게 개방형 질문 형식으로 예비조사를 실시하였다. 이러한 예비조사 결과를 분류하여 예비척도의 일부 문항을 구성하고, 기존의 양육태도 질문지 중에서 과보호와 관련된 문항들을 일부 활용하였다. 또한 문헌고찰과 사례연구들을 토대로 연구자가 개발한 문항들을 추가하여 이를 전부 종합한 후 전문가들의 내용 타당도 검증을 거쳐 예비척도를 제작하였다. 이 척도를 가지고 중 고등학생 500명을 대상으로 조사를 실시하여 탐색적 요인분석을 한 결과 5개 요인을 도출하였고 각 요인 당 5개 문항으로 구성된 총 25개의 최종 문항을 확정하였다. 과보호 척도의 구성 요인은 과잉기대, 과잉간섭, 밀착통제, 투사적 과보호, 자녀분리불안이다. 연구2 에서는 연구1 에서 개발한 과보호 척도의 타당성을 확인해보고자 확인적 요인분석을 하고, 과보호와 관련된 심리척도들과 비교 분석하여 이 척도의 타당성을 확인 하였다. 첫째, 과보호와 어머니의 행동특성 간에 상호관련이 있다는 연구들을 토대로 연구 1에서 개발한 과보호 척도를 사용하여 과보호를 측정하고 어머니의 행동특성과의 관계를 살펴보았다. 예측했던 대로 어머니의 행동 특성이 과보호와 높은 상관을 보였고, 특히 어머니의 우울과 불안은 과보호적 양육태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 과보호의 결과로 나타날 수 있는 자녀의 시험불안, 어머니로부터의 심리적 분리정도, 내면화 행동문제들을 측정하고, 이들과 과보호와의 관련성을 연구1에서 개발한 척도를 사용하여 분석해 보았다. 그 결과 자녀의 시험불안, 개체화(심리적 분리), 내면화 행동들은 모두 과보호와 높은 상관관계를 보였고, 과보호가 이들에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구에서 개발한 과보호 척도는 연구2의 결과로 신뢰도와 타당도가 검증되었으며 상담이나 교육현장에서 체계적인 과보호연구의 유용한 기초 자료가 될 것이다.
본 연구의 목적은 우리사회에 만연한 과보호현상을 진단하기 위해 ‘자녀가 지각하는 어머니의 과보호 척도’를 개발하고 이 척도의 타당성을 확인하고자 하였다. 연구1 의 과보호 척도개발과 관련해서는 먼저 청소년들이 지각하는 어머니의 과보호적 양육태도 양상을 알아보려고 중 고등학생 100명에게 개방형 질문 형식으로 예비조사를 실시하였다. 이러한 예비조사 결과를 분류하여 예비척도의 일부 문항을 구성하고, 기존의 양육태도 질문지 중에서 과보호와 관련된 문항들을 일부 활용하였다. 또한 문헌고찰과 사례연구들을 토대로 연구자가 개발한 문항들을 추가하여 이를 전부 종합한 후 전문가들의 내용 타당도 검증을 거쳐 예비척도를 제작하였다. 이 척도를 가지고 중 고등학생 500명을 대상으로 조사를 실시하여 탐색적 요인분석을 한 결과 5개 요인을 도출하였고 각 요인 당 5개 문항으로 구성된 총 25개의 최종 문항을 확정하였다. 과보호 척도의 구성 요인은 과잉기대, 과잉간섭, 밀착통제, 투사적 과보호, 자녀분리불안이다. 연구2 에서는 연구1 에서 개발한 과보호 척도의 타당성을 확인해보고자 확인적 요인분석을 하고, 과보호와 관련된 심리척도들과 비교 분석하여 이 척도의 타당성을 확인 하였다. 첫째, 과보호와 어머니의 행동특성 간에 상호관련이 있다는 연구들을 토대로 연구 1에서 개발한 과보호 척도를 사용하여 과보호를 측정하고 어머니의 행동특성과의 관계를 살펴보았다. 예측했던 대로 어머니의 행동 특성이 과보호와 높은 상관을 보였고, 특히 어머니의 우울과 불안은 과보호적 양육태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 과보호의 결과로 나타날 수 있는 자녀의 시험불안, 어머니로부터의 심리적 분리정도, 내면화 행동문제들을 측정하고, 이들과 과보호와의 관련성을 연구1에서 개발한 척도를 사용하여 분석해 보았다. 그 결과 자녀의 시험불안, 개체화(심리적 분리), 내면화 행동들은 모두 과보호와 높은 상관관계를 보였고, 과보호가 이들에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구에서 개발한 과보호 척도는 연구2의 결과로 신뢰도와 타당도가 검증되었으며 상담이나 교육현장에서 체계적인 과보호연구의 유용한 기초 자료가 될 것이다.
This study has its purpose in developing an overprotection scale that measures the degree of Korean mothers' overprotective attitudes in raising their teenagers and verifying the reliability and validity of the scale. In study 1, to develop the overprotection scale, a preliminary investigation has b...
This study has its purpose in developing an overprotection scale that measures the degree of Korean mothers' overprotective attitudes in raising their teenagers and verifying the reliability and validity of the scale. In study 1, to develop the overprotection scale, a preliminary investigation has been executed in the form of open questionnaire to 100 middle and high school students. This was done first to examine how teenagers perceive their mothers' overprotective attitude in raising them. By categorizing the results of the preliminary investigation, some questions for the preparatory scale have been formed. From the existing questionnaires about upbringing behavior, some questions related to overprotection have been partially used. Based on document studies and case studies, several questions have been created by the researcher and added to the scale. These questions have been wholly integrated and the validity of the content has been verified by experts. The preparatory scale has been produced as such. With this scale, an investigation has been executed to 500 middle and high school students. Investigative factor analysis revealed five factors and each factor formed five questions. A sum of 25 questions have been finally concluded. The factors of the overprotection scale are excessive expectation, excessive interference, adhesive control, projective overprotection, and child separation anxiety. In study 2, to verify the validity of the scale developed in study 1, confirmatory factor analysis has been executed. In addition, through comparison analysis with psychology scales related to overprotection, the validity of this scale has been verified. 1) With the overprotection scale developed in study 1, and based on studies which show relationship overprotection and mothers' behavior characteristics, the effect of mothers' behavior characteristics on overprotection was examined. As predicted, mothers' behavior characteristics showed high correlation with overprotection; especially mothers' depression and anxiety had great influence on overprotection. 2) The problems that can arise as a result of overprotection have been measured. These include students' test anxiety, the psychological degree of separation from their mothers, and internalizing behavior problems. Whether there existed any relation between these problems and overprotection was analyzed with the scale developed in study 1. The results showed high correlation with overprotection and each subordinate category showed high influence. With the result from study 2, the reliability and validity of the overprotection scale developed in this study has been verified. Subsequently, the present study will become a useful basis for systematic studies of overprotection in counseling and educational scenes.
This study has its purpose in developing an overprotection scale that measures the degree of Korean mothers' overprotective attitudes in raising their teenagers and verifying the reliability and validity of the scale. In study 1, to develop the overprotection scale, a preliminary investigation has been executed in the form of open questionnaire to 100 middle and high school students. This was done first to examine how teenagers perceive their mothers' overprotective attitude in raising them. By categorizing the results of the preliminary investigation, some questions for the preparatory scale have been formed. From the existing questionnaires about upbringing behavior, some questions related to overprotection have been partially used. Based on document studies and case studies, several questions have been created by the researcher and added to the scale. These questions have been wholly integrated and the validity of the content has been verified by experts. The preparatory scale has been produced as such. With this scale, an investigation has been executed to 500 middle and high school students. Investigative factor analysis revealed five factors and each factor formed five questions. A sum of 25 questions have been finally concluded. The factors of the overprotection scale are excessive expectation, excessive interference, adhesive control, projective overprotection, and child separation anxiety. In study 2, to verify the validity of the scale developed in study 1, confirmatory factor analysis has been executed. In addition, through comparison analysis with psychology scales related to overprotection, the validity of this scale has been verified. 1) With the overprotection scale developed in study 1, and based on studies which show relationship overprotection and mothers' behavior characteristics, the effect of mothers' behavior characteristics on overprotection was examined. As predicted, mothers' behavior characteristics showed high correlation with overprotection; especially mothers' depression and anxiety had great influence on overprotection. 2) The problems that can arise as a result of overprotection have been measured. These include students' test anxiety, the psychological degree of separation from their mothers, and internalizing behavior problems. Whether there existed any relation between these problems and overprotection was analyzed with the scale developed in study 1. The results showed high correlation with overprotection and each subordinate category showed high influence. With the result from study 2, the reliability and validity of the overprotection scale developed in this study has been verified. Subsequently, the present study will become a useful basis for systematic studies of overprotection in counseling and educational scenes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.