본 연구는 초등학생이 지각한 아버지와 어머니의 학업성취압력과 자아개념, 시험불안의 관계를 알아보고 그 결과를 학교 상담에서 효과적으로 사용할 수 있는 자료로 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적에 따라 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, 부모의 학업성취압력, 자아존중감, 시험불안은 학년에 따라 차이가 있는가? 둘째, 부모의 학업성취압력, 자아존중감, 시험불안은 성별에 따라 차이가 있는가? 셋째, ...
본 연구는 초등학생이 지각한 아버지와 어머니의 학업성취압력과 자아개념, 시험불안의 관계를 알아보고 그 결과를 학교 상담에서 효과적으로 사용할 수 있는 자료로 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적에 따라 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, 부모의 학업성취압력, 자아존중감, 시험불안은 학년에 따라 차이가 있는가? 둘째, 부모의 학업성취압력, 자아존중감, 시험불안은 성별에 따라 차이가 있는가? 셋째, 자녀가 느끼는 부모의 학업성취압력 정도에 따라 자아존중감과 시험불안은 차이가 있는가? 넷째, 자아존중감 수준에 따라 시험불안은 차이가 있는가? 이 문제 해결을 위해 전라북도 군산 시내에 있는 학생들을 연구대상으로 부모의 학업성취압력검사, 자아존중감 검사, 시험불안 검사를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학년에 따른 부모의 학업성취압력 및 자아존중감은 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 하지만 시험불안은 학년에 따른 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 성별에 따라 아버지의 학업성취압력은 유의한 차이를 보였으나, 어머니의 학업성취압력은 유의한 차이가 없었다. 또한 자아존중감은 성별에 따라 유의한 차이가 없었으나, 시험불안은 여학생이 남학생보다 시험불안을 더 높게 지각하였으며 이는 유의한 차이를 보였다. 셋째, 부모의 학업성취압력 수준에 따라 자아존중감 하위영역 중 학교에서의 자아존중감만이 유의한 차이를 보였으며, 시험불안 또한 유의한 차이를 보였다. 넷째, 자아존중감 수준에 따라 시험불안의 관계를 살펴보았다. 총체적 자아존중감 수준은 시험불안과 유의한 차이가 없었으나, 사회적 자아존중감, 가정에서의 자아존중감, 학교에서의 자아존중감의 수준은 시험불안의 유의한 차이를 보였다. 이와 같은 연구결과를 통해 자녀가 지각한 부모의 학업성취압력이 높을수록 시험불안이 높았으며, 자아존중감이 낮을수록 시험불안 또한 높게 지각하고 있다는 사실을 확인할 수 있었다. 이러한 결과는 시험불안을 겪는 학생들과 부모의 상담에 도움이 될 것이다.
본 연구는 초등학생이 지각한 아버지와 어머니의 학업성취압력과 자아개념, 시험불안의 관계를 알아보고 그 결과를 학교 상담에서 효과적으로 사용할 수 있는 자료로 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적에 따라 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, 부모의 학업성취압력, 자아존중감, 시험불안은 학년에 따라 차이가 있는가? 둘째, 부모의 학업성취압력, 자아존중감, 시험불안은 성별에 따라 차이가 있는가? 셋째, 자녀가 느끼는 부모의 학업성취압력 정도에 따라 자아존중감과 시험불안은 차이가 있는가? 넷째, 자아존중감 수준에 따라 시험불안은 차이가 있는가? 이 문제 해결을 위해 전라북도 군산 시내에 있는 학생들을 연구대상으로 부모의 학업성취압력검사, 자아존중감 검사, 시험불안 검사를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학년에 따른 부모의 학업성취압력 및 자아존중감은 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 하지만 시험불안은 학년에 따른 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 성별에 따라 아버지의 학업성취압력은 유의한 차이를 보였으나, 어머니의 학업성취압력은 유의한 차이가 없었다. 또한 자아존중감은 성별에 따라 유의한 차이가 없었으나, 시험불안은 여학생이 남학생보다 시험불안을 더 높게 지각하였으며 이는 유의한 차이를 보였다. 셋째, 부모의 학업성취압력 수준에 따라 자아존중감 하위영역 중 학교에서의 자아존중감만이 유의한 차이를 보였으며, 시험불안 또한 유의한 차이를 보였다. 넷째, 자아존중감 수준에 따라 시험불안의 관계를 살펴보았다. 총체적 자아존중감 수준은 시험불안과 유의한 차이가 없었으나, 사회적 자아존중감, 가정에서의 자아존중감, 학교에서의 자아존중감의 수준은 시험불안의 유의한 차이를 보였다. 이와 같은 연구결과를 통해 자녀가 지각한 부모의 학업성취압력이 높을수록 시험불안이 높았으며, 자아존중감이 낮을수록 시험불안 또한 높게 지각하고 있다는 사실을 확인할 수 있었다. 이러한 결과는 시험불안을 겪는 학생들과 부모의 상담에 도움이 될 것이다.
The purpose of this study is to examine the effectiveness and efficiency of the intervention process for students who experience test anxiety from parental pressure about academic achievement by verifying what influence self-esteem has on the relationship between parental pressure about academic ach...
The purpose of this study is to examine the effectiveness and efficiency of the intervention process for students who experience test anxiety from parental pressure about academic achievement by verifying what influence self-esteem has on the relationship between parental pressure about academic achievement and test anxiety as a intermediate variable, as well as the relationship between them. With this purpose, the following research hypotheses were established. 1. What differences are there among grades regarding parental pressures about academic achievement, self-esteem, and test anxiety? 2. What differences are there among sex regarding parental pressures about academic achievement, self-esteem, and test anxiety? 3. What differences are there between parental pressures about academic achievement level and self-esteem, test anxiety? 4. What differences are there between self-esteem level and test anxiety? For this study, the samples, comprised of elementary school students in Gunsan, were given the parents' academic achievement pressure scale, the self-esteem scale and the test anxiety scale. The results of this study can be summarized as follows: First, there was no significant difference between the grades and the parents' academic achievement pressure. But there was significant difference between the grades and academic self-esteem. Also significant differences were found between the grade and the test anxiety. Second, there was significant difference between the sex and the father's academic achievement. But there was no significant difference between the sex and mother's academic achievement. Also there was no significant difference between the sex and self-esteem. However significant difference was found between sex and the test anxiety. Third, there was significant difference between parental pressures about academic achievement level and the academic self-esteem. Also significant difference was found between parental pressures about academic achievement level and the test anxiety. Forth, between self-esteem(except whole self-esteem) and test anxiety had significant difference. Through these results of the research, it can be assumed that the higher the level of the parents' academic achievement pressure perceived by their children, the higher the children have test anxiety. And results showed that self-esteem influences the test anxiety. These results would be useful for the counseling of the students with test anxiety and the parents
The purpose of this study is to examine the effectiveness and efficiency of the intervention process for students who experience test anxiety from parental pressure about academic achievement by verifying what influence self-esteem has on the relationship between parental pressure about academic achievement and test anxiety as a intermediate variable, as well as the relationship between them. With this purpose, the following research hypotheses were established. 1. What differences are there among grades regarding parental pressures about academic achievement, self-esteem, and test anxiety? 2. What differences are there among sex regarding parental pressures about academic achievement, self-esteem, and test anxiety? 3. What differences are there between parental pressures about academic achievement level and self-esteem, test anxiety? 4. What differences are there between self-esteem level and test anxiety? For this study, the samples, comprised of elementary school students in Gunsan, were given the parents' academic achievement pressure scale, the self-esteem scale and the test anxiety scale. The results of this study can be summarized as follows: First, there was no significant difference between the grades and the parents' academic achievement pressure. But there was significant difference between the grades and academic self-esteem. Also significant differences were found between the grade and the test anxiety. Second, there was significant difference between the sex and the father's academic achievement. But there was no significant difference between the sex and mother's academic achievement. Also there was no significant difference between the sex and self-esteem. However significant difference was found between sex and the test anxiety. Third, there was significant difference between parental pressures about academic achievement level and the academic self-esteem. Also significant difference was found between parental pressures about academic achievement level and the test anxiety. Forth, between self-esteem(except whole self-esteem) and test anxiety had significant difference. Through these results of the research, it can be assumed that the higher the level of the parents' academic achievement pressure perceived by their children, the higher the children have test anxiety. And results showed that self-esteem influences the test anxiety. These results would be useful for the counseling of the students with test anxiety and the parents
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.