모더니즘은 20세기 서구의 한 경향으로 그 역사만큼이나 오래되고 광범위하기 때문에 이러한 모더니즘에 대한 통일된 정의를 내리기는 어렵다. 한국 모더니즘 시론의 특성은 일제의 식민지하라는 시대 배경과 최단시간 동안에 유입된 서구 문예사조, 직수입이 아닌 일본 문단을 거친 재수입이라는 독특한 여건들에 의해 형성되었다. 더욱이 그러한 수용자의 역할을 담당했던 당대 지식인은 대개 식민지 중산층의 자제로서 일본 유학생이었으며, 그들은 이전의 세대와는 달리 대도시화의 체험을 적극적으로 수용해 문학적으로 형상화하려고 했다. 1920년대 시는 중반까지 주로 감상적 낭만주의적 색채를 벗어나지 못했고, 후반에 들어서서는 계급주의 이데올로기를 앞세우면서 정치성과 사상성을 앞세운 프로시들이 주류를 이루었던 시기였다. 1930년대의 시는 이런 상황에서 시의 예술성과 자율성을 회복하고자 하는 지향에서 출발된다. 1930년대 영·미 이미지즘 계열의 한국 모더니즘 시는 흔히 김광균, 김기림, 정지용으로 대표된다. 김광균은 도시문명을 회상과 향수의 비관적 서정으로 다루었는데 그는 추상적 사물까지 구체화 하여 이미지를 강조하고 있다. 그는 여기에 도시문명과 자아와의 괴리를 통해 현대문명에서 방황하는 비관적 자아의 모습을 보여주고 있다. 그리고 그는 모더니티의 공간성이 제국주의 이데올로기와 연관된 것임을 자각하고 이를 반성하게 된다. 모더니즘 시의 타자성 연구는 제국주의 팽창과 관련하여 위기를 경험한 1930년대 한국 모더니즘 문학의 탈식민지적 의의를 모색하려는 데 있다. 김기림은 시작 뿐 아니라 평론에도 왕성한 활동을 보여 사물성, 회화성, 주지적 태도, 감상의 배제 및 명랑성, 건강성 등의 ‘오전의 시론’을 제창하였다. 그는 현대문물과 현대인의 상황을 제재로 소외의식을 표현했으며 바다·밤·전쟁을 제재로 불안의식을 형상화시켰다. 그러나 그는 자신의 주지적 태도를 통해 태양과, 태양이 주는 새벽과 아침을 제재로 소외의식과 불안의식을 극복하고자 했다. 정지용이 바라본 시·공간의식은 어둡고 우울한 풍경속에서 방황하는 근대적 자아의 모습을 반영한다. 공간체험에 있어 정지용은 독특한 문화적 전통과 세련된 분위기의 공간을 이루지만, 닫힌 공간의식과 불안의식은 그 돌파구를 카톨리시즘에서 찾게된다. 그러나 내면화에 실패한 그는 현실로부터 유리된 공간이며, 철저하게 인간이 배제된 자연의 세계인 산에 다다른다. 시간체험에 있어서 그는 갇힌 시간 의식을 보여주는 예민한 감각으로부터 ...
모더니즘은 20세기 서구의 한 경향으로 그 역사만큼이나 오래되고 광범위하기 때문에 이러한 모더니즘에 대한 통일된 정의를 내리기는 어렵다. 한국 모더니즘 시론의 특성은 일제의 식민지하라는 시대 배경과 최단시간 동안에 유입된 서구 문예사조, 직수입이 아닌 일본 문단을 거친 재수입이라는 독특한 여건들에 의해 형성되었다. 더욱이 그러한 수용자의 역할을 담당했던 당대 지식인은 대개 식민지 중산층의 자제로서 일본 유학생이었으며, 그들은 이전의 세대와는 달리 대도시화의 체험을 적극적으로 수용해 문학적으로 형상화하려고 했다. 1920년대 시는 중반까지 주로 감상적 낭만주의적 색채를 벗어나지 못했고, 후반에 들어서서는 계급주의 이데올로기를 앞세우면서 정치성과 사상성을 앞세운 프로시들이 주류를 이루었던 시기였다. 1930년대의 시는 이런 상황에서 시의 예술성과 자율성을 회복하고자 하는 지향에서 출발된다. 1930년대 영·미 이미지즘 계열의 한국 모더니즘 시는 흔히 김광균, 김기림, 정지용으로 대표된다. 김광균은 도시문명을 회상과 향수의 비관적 서정으로 다루었는데 그는 추상적 사물까지 구체화 하여 이미지를 강조하고 있다. 그는 여기에 도시문명과 자아와의 괴리를 통해 현대문명에서 방황하는 비관적 자아의 모습을 보여주고 있다. 그리고 그는 모더니티의 공간성이 제국주의 이데올로기와 연관된 것임을 자각하고 이를 반성하게 된다. 모더니즘 시의 타자성 연구는 제국주의 팽창과 관련하여 위기를 경험한 1930년대 한국 모더니즘 문학의 탈식민지적 의의를 모색하려는 데 있다. 김기림은 시작 뿐 아니라 평론에도 왕성한 활동을 보여 사물성, 회화성, 주지적 태도, 감상의 배제 및 명랑성, 건강성 등의 ‘오전의 시론’을 제창하였다. 그는 현대문물과 현대인의 상황을 제재로 소외의식을 표현했으며 바다·밤·전쟁을 제재로 불안의식을 형상화시켰다. 그러나 그는 자신의 주지적 태도를 통해 태양과, 태양이 주는 새벽과 아침을 제재로 소외의식과 불안의식을 극복하고자 했다. 정지용이 바라본 시·공간의식은 어둡고 우울한 풍경속에서 방황하는 근대적 자아의 모습을 반영한다. 공간체험에 있어 정지용은 독특한 문화적 전통과 세련된 분위기의 공간을 이루지만, 닫힌 공간의식과 불안의식은 그 돌파구를 카톨리시즘에서 찾게된다. 그러나 내면화에 실패한 그는 현실로부터 유리된 공간이며, 철저하게 인간이 배제된 자연의 세계인 산에 다다른다. 시간체험에 있어서 그는 갇힌 시간 의식을 보여주는 예민한 감각으로부터 벗어나기 위해 낭만적 세계로의 지향과 세속을 벗어난 무시간의 신성한 시간으로 도피하게 된다. 1930년대 한국 모더니즘을 정지용, 김광균, 김기림을 중심으로 연구하면서 모더니즘이란 광범위한 흐름에서 몇 가지의 공통점을 발견할 수 있었다. 바로 식민지라는 현실과 도시화된 공간, 그러한 공간에 적응하지 못하는 시간의식이 그것이다. 그러한 시·공간적 배경에서 주체는 타자로 변이될 수밖에 없으며 그러한 타자는 실존적으로 회귀하는데 많은 시간과 경험이 필요했을 것이다. 그 시간과 경험 속에서 모더니스트들은 소외당했으며 불안해했다. 이념적인 측면을 제외하고 볼 때 모더니즘이 우리 시에 기여한 바는 매우 크다. 모더니즘은 일찍이 그 어떤 서구의 사조도 끼친바 없는 절대적인 영향력을 행사했고 기법면에서 우리 시를 한 차원 높은 단계로 발전 시켰다. 모더니즘이 왜곡된 근대화 과정에서도 한국문학의 근대화에 기여해온 점은 부인할 수 없는 것이다.
모더니즘은 20세기 서구의 한 경향으로 그 역사만큼이나 오래되고 광범위하기 때문에 이러한 모더니즘에 대한 통일된 정의를 내리기는 어렵다. 한국 모더니즘 시론의 특성은 일제의 식민지하라는 시대 배경과 최단시간 동안에 유입된 서구 문예사조, 직수입이 아닌 일본 문단을 거친 재수입이라는 독특한 여건들에 의해 형성되었다. 더욱이 그러한 수용자의 역할을 담당했던 당대 지식인은 대개 식민지 중산층의 자제로서 일본 유학생이었으며, 그들은 이전의 세대와는 달리 대도시화의 체험을 적극적으로 수용해 문학적으로 형상화하려고 했다. 1920년대 시는 중반까지 주로 감상적 낭만주의적 색채를 벗어나지 못했고, 후반에 들어서서는 계급주의 이데올로기를 앞세우면서 정치성과 사상성을 앞세운 프로시들이 주류를 이루었던 시기였다. 1930년대의 시는 이런 상황에서 시의 예술성과 자율성을 회복하고자 하는 지향에서 출발된다. 1930년대 영·미 이미지즘 계열의 한국 모더니즘 시는 흔히 김광균, 김기림, 정지용으로 대표된다. 김광균은 도시문명을 회상과 향수의 비관적 서정으로 다루었는데 그는 추상적 사물까지 구체화 하여 이미지를 강조하고 있다. 그는 여기에 도시문명과 자아와의 괴리를 통해 현대문명에서 방황하는 비관적 자아의 모습을 보여주고 있다. 그리고 그는 모더니티의 공간성이 제국주의 이데올로기와 연관된 것임을 자각하고 이를 반성하게 된다. 모더니즘 시의 타자성 연구는 제국주의 팽창과 관련하여 위기를 경험한 1930년대 한국 모더니즘 문학의 탈식민지적 의의를 모색하려는 데 있다. 김기림은 시작 뿐 아니라 평론에도 왕성한 활동을 보여 사물성, 회화성, 주지적 태도, 감상의 배제 및 명랑성, 건강성 등의 ‘오전의 시론’을 제창하였다. 그는 현대문물과 현대인의 상황을 제재로 소외의식을 표현했으며 바다·밤·전쟁을 제재로 불안의식을 형상화시켰다. 그러나 그는 자신의 주지적 태도를 통해 태양과, 태양이 주는 새벽과 아침을 제재로 소외의식과 불안의식을 극복하고자 했다. 정지용이 바라본 시·공간의식은 어둡고 우울한 풍경속에서 방황하는 근대적 자아의 모습을 반영한다. 공간체험에 있어 정지용은 독특한 문화적 전통과 세련된 분위기의 공간을 이루지만, 닫힌 공간의식과 불안의식은 그 돌파구를 카톨리시즘에서 찾게된다. 그러나 내면화에 실패한 그는 현실로부터 유리된 공간이며, 철저하게 인간이 배제된 자연의 세계인 산에 다다른다. 시간체험에 있어서 그는 갇힌 시간 의식을 보여주는 예민한 감각으로부터 벗어나기 위해 낭만적 세계로의 지향과 세속을 벗어난 무시간의 신성한 시간으로 도피하게 된다. 1930년대 한국 모더니즘을 정지용, 김광균, 김기림을 중심으로 연구하면서 모더니즘이란 광범위한 흐름에서 몇 가지의 공통점을 발견할 수 있었다. 바로 식민지라는 현실과 도시화된 공간, 그러한 공간에 적응하지 못하는 시간의식이 그것이다. 그러한 시·공간적 배경에서 주체는 타자로 변이될 수밖에 없으며 그러한 타자는 실존적으로 회귀하는데 많은 시간과 경험이 필요했을 것이다. 그 시간과 경험 속에서 모더니스트들은 소외당했으며 불안해했다. 이념적인 측면을 제외하고 볼 때 모더니즘이 우리 시에 기여한 바는 매우 크다. 모더니즘은 일찍이 그 어떤 서구의 사조도 끼친바 없는 절대적인 영향력을 행사했고 기법면에서 우리 시를 한 차원 높은 단계로 발전 시켰다. 모더니즘이 왜곡된 근대화 과정에서도 한국문학의 근대화에 기여해온 점은 부인할 수 없는 것이다.
Modernism as old and wide as the history to inclination of 20th century West Europe. So, it is difficult to give definition unified about these modernism. Characteristic of Korean modernism theory of poetry was formed by background age that Japanese colony, West Europe trend of literary thought that...
Modernism as old and wide as the history to inclination of 20th century West Europe. So, it is difficult to give definition unified about these modernism. Characteristic of Korean modernism theory of poetry was formed by background age that Japanese colony, West Europe trend of literary thought that is flowed in during shortest time and reimport that flow Japan paragraph that is not direct import. Moreover, the age highbrow who accepted it was a Japan student studying abroad as children of colony middle class generally. They tried to accommodated experience of urbanization actively unlike previous generation and materialize literary. Poetry did not escape romanticism characteristic mainly until the mid-1920s and at latter half, point on ideology of class order, poery that make go ahead politics and thought were time that accomplished most. The 1930s is begun to recover artistry and autonomy of poetry in this circumstance. Korean modernism poetry of intellectualism order of Britain and the United States of America is often represented by Kim gwang-gyun, Kim ki-rim, Jeong ji-young in the 1930s. Kim gwang-gyun handled city civilization by recollection and pessimistic lyricism that long for hometown and he takes spares abstract object and is emphasizing image. Also, he is showing image of pessimistic self who wander in modern civilization with city civilization and self through estrangement and he awakes extensity of modernity was involved imperialism ideology and reflects on this. Other person's nature study of modernism poetry refered with imperialism swelling to grope sense to escape Korean modernism literary settlement in the 1930s that experience clutch. Kim gi-rim was shown high activity to criticism as well as poeticize, and he announced 'Poetry theory of morning' of thingness, painting, intellectualism attitude, exclusion of sentiment and brightness, healthness. He expressed estrangement consciousness by modern civilization and modern person circumstance and then he materialized through sea, night and war. But, he wished to overcome estrangement consciousness and uncertainty consciousness through own intellectualism attitude like sun, daybreak and morning. Time and space consciousness which Jeong ji-young sees reflect image of modernistic self who wander in dark and gloomy scenery. Jeong ji-young accomplished space of peculiar cultural tradition and polished atmosphere in space experience but, closed space consciousness and uncertainty consciousness look for the breakthrough in Catholicism. But, he who fail in internalization comes in the mountain that is space removed from realities and human is world of excl nature perfectly. He shall escape by holy time that time do not exist and intention to romantic world in experience time, because he is to depart from sensitive sense that show consciousness of kept time. I could discover some common in the wide stream studying Korean modernism through Jeong Ji-young, Kim gwang-gyun, Kim gi-rim in the 1930s. It is consciousness time that do not adapt to actuality of settlement and citied space. Landlord can not but be changed by other person in such time and spatial background and a such other person need a lot of times and experience by recurs existence. Modernists encountered estrangement and were anxious within the time and experience. It is very big for modernism when see except ideological side to contribute our poem. Modernism used absolute influence that do not give investigation of the any West Europe early and did to develop in dimension high step that do our poem in technique. Point that modernism contributes in modernization of Korean literature in contorted modernization process can not deny.
Modernism as old and wide as the history to inclination of 20th century West Europe. So, it is difficult to give definition unified about these modernism. Characteristic of Korean modernism theory of poetry was formed by background age that Japanese colony, West Europe trend of literary thought that is flowed in during shortest time and reimport that flow Japan paragraph that is not direct import. Moreover, the age highbrow who accepted it was a Japan student studying abroad as children of colony middle class generally. They tried to accommodated experience of urbanization actively unlike previous generation and materialize literary. Poetry did not escape romanticism characteristic mainly until the mid-1920s and at latter half, point on ideology of class order, poery that make go ahead politics and thought were time that accomplished most. The 1930s is begun to recover artistry and autonomy of poetry in this circumstance. Korean modernism poetry of intellectualism order of Britain and the United States of America is often represented by Kim gwang-gyun, Kim ki-rim, Jeong ji-young in the 1930s. Kim gwang-gyun handled city civilization by recollection and pessimistic lyricism that long for hometown and he takes spares abstract object and is emphasizing image. Also, he is showing image of pessimistic self who wander in modern civilization with city civilization and self through estrangement and he awakes extensity of modernity was involved imperialism ideology and reflects on this. Other person's nature study of modernism poetry refered with imperialism swelling to grope sense to escape Korean modernism literary settlement in the 1930s that experience clutch. Kim gi-rim was shown high activity to criticism as well as poeticize, and he announced 'Poetry theory of morning' of thingness, painting, intellectualism attitude, exclusion of sentiment and brightness, healthness. He expressed estrangement consciousness by modern civilization and modern person circumstance and then he materialized through sea, night and war. But, he wished to overcome estrangement consciousness and uncertainty consciousness through own intellectualism attitude like sun, daybreak and morning. Time and space consciousness which Jeong ji-young sees reflect image of modernistic self who wander in dark and gloomy scenery. Jeong ji-young accomplished space of peculiar cultural tradition and polished atmosphere in space experience but, closed space consciousness and uncertainty consciousness look for the breakthrough in Catholicism. But, he who fail in internalization comes in the mountain that is space removed from realities and human is world of excl nature perfectly. He shall escape by holy time that time do not exist and intention to romantic world in experience time, because he is to depart from sensitive sense that show consciousness of kept time. I could discover some common in the wide stream studying Korean modernism through Jeong Ji-young, Kim gwang-gyun, Kim gi-rim in the 1930s. It is consciousness time that do not adapt to actuality of settlement and citied space. Landlord can not but be changed by other person in such time and spatial background and a such other person need a lot of times and experience by recurs existence. Modernists encountered estrangement and were anxious within the time and experience. It is very big for modernism when see except ideological side to contribute our poem. Modernism used absolute influence that do not give investigation of the any West Europe early and did to develop in dimension high step that do our poem in technique. Point that modernism contributes in modernization of Korean literature in contorted modernization process can not deny.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.