오늘날 국내 단조품 중 과반수 이상이 자동차 부품이며, 자동차 부품들 중에서 단조품의 비중은 승용차 중량의 30% 이상을 차지하고 있고, 그 소요량도 점차 늘어나고 있다. 특히 Wishbone Type Control Arm은 그 대표적인 사례로서 자동차의 현가장치의 중요한 부품이며, 오늘날 대부분의 승용자동차에 사용되어지고 있다. 최근 몇 년 동안 철강가격이 급격하게 인상되어 국가 기계산업 전체에 큰 타격을 미치고 있으며, 특히 국내 단조회사에서는 제품원가의 50%이상이 원자재가 차지하고 있기 때문에 그 영향이 매우 크게 작용하고 있다. 이를 해결하기 위한 자구책으로 공정 개선 등을 통한 원자재 투입중량 절감으로 소재 회수율 향상에 수많은 노력을 기울이고 있다.
본 연구의 주요 목적은 비대칭적이고, 최종제품 대비 투입 원소재의 중량이 많이 들어가는 제품 중 대표적인 제품인 Wishbone type Control Arm의 공정개선을 통한 원가절감을 달성하고자 하였다. ...
오늘날 국내 단조품 중 과반수 이상이 자동차 부품이며, 자동차 부품들 중에서 단조품의 비중은 승용차 중량의 30% 이상을 차지하고 있고, 그 소요량도 점차 늘어나고 있다. 특히 Wishbone Type Control Arm은 그 대표적인 사례로서 자동차의 현가장치의 중요한 부품이며, 오늘날 대부분의 승용자동차에 사용되어지고 있다. 최근 몇 년 동안 철강가격이 급격하게 인상되어 국가 기계산업 전체에 큰 타격을 미치고 있으며, 특히 국내 단조회사에서는 제품원가의 50%이상이 원자재가 차지하고 있기 때문에 그 영향이 매우 크게 작용하고 있다. 이를 해결하기 위한 자구책으로 공정 개선 등을 통한 원자재 투입중량 절감으로 소재 회수율 향상에 수많은 노력을 기울이고 있다.
본 연구의 주요 목적은 비대칭적이고, 최종제품 대비 투입 원소재의 중량이 많이 들어가는 제품 중 대표적인 제품인 Wishbone type Control Arm의 공정개선을 통한 원가절감을 달성하고자 하였다. 금형 설계 및 실제 제품제작 전 적정 형상을 만들기 위한 단조 Simulation은 MSC SuperForge를 활용하여 결함예측 및 금형수정 보완작업을 진행하였으며, 실제 생산과정에서도 수차례의 시행착오와 금형수정 및 설계변경 작업을 통해 최종 형상을 얻게 되었다.
오늘날 국내 단조품 중 과반수 이상이 자동차 부품이며, 자동차 부품들 중에서 단조품의 비중은 승용차 중량의 30% 이상을 차지하고 있고, 그 소요량도 점차 늘어나고 있다. 특히 Wishbone Type Control Arm은 그 대표적인 사례로서 자동차의 현가장치의 중요한 부품이며, 오늘날 대부분의 승용자동차에 사용되어지고 있다. 최근 몇 년 동안 철강가격이 급격하게 인상되어 국가 기계산업 전체에 큰 타격을 미치고 있으며, 특히 국내 단조회사에서는 제품원가의 50%이상이 원자재가 차지하고 있기 때문에 그 영향이 매우 크게 작용하고 있다. 이를 해결하기 위한 자구책으로 공정 개선 등을 통한 원자재 투입중량 절감으로 소재 회수율 향상에 수많은 노력을 기울이고 있다.
본 연구의 주요 목적은 비대칭적이고, 최종제품 대비 투입 원소재의 중량이 많이 들어가는 제품 중 대표적인 제품인 Wishbone type Control Arm의 공정개선을 통한 원가절감을 달성하고자 하였다. 금형 설계 및 실제 제품제작 전 적정 형상을 만들기 위한 단조 Simulation은 MSC SuperForge를 활용하여 결함예측 및 금형수정 보완작업을 진행하였으며, 실제 생산과정에서도 수차례의 시행착오와 금형수정 및 설계변경 작업을 통해 최종 형상을 얻게 되었다.
As steel price has been dramatically increased in recent years, it has a marked impact on the nationwide mechanical industry. Especially, raw material takes over 50% of product cost in the domestic forging industry and therefore, the increasing steel price has a larger influence on the forging indus...
As steel price has been dramatically increased in recent years, it has a marked impact on the nationwide mechanical industry. Especially, raw material takes over 50% of product cost in the domestic forging industry and therefore, the increasing steel price has a larger influence on the forging industry. As a solution to the problem of the material cost, a great effort is placed on leading to an increase in the material utilization rate with, for example, forging process improvements to reduce the material input weight.
In this research, forging simulation was carried out to improve the hot-forging process of a non-symmetric wishbone-shaped control arm. As a result, the input material weight was reduced against the product weight and eventually, process improvements and the optimum design of dies were accomplished for cost reduction. In the simulation, MSC.SuperForge was used to predict forging defects and then modifications and complements were made for the optimization of the die configuration. In consequence, the optimum die configuration and the forging process were identified to make an improvement of up to 11% against that of the conventional forging process in terms of the material utilization rate.
As steel price has been dramatically increased in recent years, it has a marked impact on the nationwide mechanical industry. Especially, raw material takes over 50% of product cost in the domestic forging industry and therefore, the increasing steel price has a larger influence on the forging industry. As a solution to the problem of the material cost, a great effort is placed on leading to an increase in the material utilization rate with, for example, forging process improvements to reduce the material input weight.
In this research, forging simulation was carried out to improve the hot-forging process of a non-symmetric wishbone-shaped control arm. As a result, the input material weight was reduced against the product weight and eventually, process improvements and the optimum design of dies were accomplished for cost reduction. In the simulation, MSC.SuperForge was used to predict forging defects and then modifications and complements were made for the optimization of the die configuration. In consequence, the optimum die configuration and the forging process were identified to make an improvement of up to 11% against that of the conventional forging process in terms of the material utilization rate.
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