우리나라는 1992년도에 난민의 지위에 관한 협약(1951년)과 난민지위에 관한 의정서(1967년)에 가입하였고 국내 관련법을 마련하였으나 8년이 지난 2000년도까지 단 한건의 난민인정 사례가 없었다. 이유는 한국이 난민에 관한 문제와 국내에 신청되는 난민문제에 대해서 다소 미온적이며 주요관심의 대상에 두지 못한 까닭에서 찾아볼 수 있다. 2001년에 들어서면서 난민문제를 둘러싼 국내외 환경이 변화하고 국제적 위상의 제고와 소위 경제선진국이라는 인식에 비하여 국제인권에 대한 기대감은 여기에 미치지 못한바 2001년 첫 난민인정을...
우리나라는 1992년도에 난민의 지위에 관한 협약(1951년)과 난민지위에 관한 의정서(1967년)에 가입하였고 국내 관련법을 마련하였으나 8년이 지난 2000년도까지 단 한건의 난민인정 사례가 없었다. 이유는 한국이 난민에 관한 문제와 국내에 신청되는 난민문제에 대해서 다소 미온적이며 주요관심의 대상에 두지 못한 까닭에서 찾아볼 수 있다. 2001년에 들어서면서 난민문제를 둘러싼 국내외 환경이 변화하고 국제적 위상의 제고와 소위 경제선진국이라는 인식에 비하여 국제인권에 대한 기대감은 여기에 미치지 못한바 2001년 첫 난민인정을 시작으로 2007년까지 난민인정 건수는 65명을 기록하면서 한국의 난민인정제도에 대한 많은 연구가 있었지만 대부분의 연구들이 난민인정에 관한 제도 중 법률적인 시각이나 타국과의 비교에 그친 경우가 다수를 차지하였다. 그러므로 현재 난민에 관한 연구 실적이나 선행논문 등의 숫자가 극히 제한적인 것은 바람직하지 못한 결과라고 생각된다. 또한 선행 연구 내용들 대부분이 한 분야에 편중적이며 전체적인 부분을 언급해주고 있지는 못한 결과 한국 난민정책의 특징에 대하여 종합적으로 정리가 필요하다고 판단이 되었다. 그러므로 이에 대한 정리를 위하여 법적·제도적 특징과 운용상의 특징, 그리고 난민정책의 일관된 지속성과 시간이 흐름에 따른 변화성에 대한 특성을 분류를 하여 한국과 세계 주요국의 차이점을 비교함으로써 우리나라의 난민정책에 대한 다각적인 개선의 여지를 나타내었으며, 난민에 관한 운용상의 특징은 난민으로 인정이 되어도 그 혜택이 미비하다는 점을 부각시켰다. 그리고 난민정책의 특징을 법적·제도적 특징과 운용상의 특징, 이렇게 두 가지로 나누어 보았다. 법적·제도적 특징은 한국의 출입국 관리법에 대한 특징을 세계 주요국과 비교를 해 보았고, 난민신청과 인정절차에 대한 특징을 언급하였다. 운용상의 특징으로 난민의 권리와 혜택을 먼저 언급 후 실제 한국의 난민신청 현황과 인정에 대한 사례 중 특징이 되는 부분을 간추렸다. 또한 시간의 흐름에 따라 한국 난민정책도 현실에 맞게 변화해 가는 부분을 다루었고, 현 난민정책이 거듭날 수 있도록 나름대로의 정책제안을 제시해 보았다. 위과 같이 한국 난민정책의 특징을 살펴보았을 때 한국의 난민정책은 현 정책을 그대로 고수하기에는 어려운 상황이며 변화해야만 하는 상황에 놓여 있으며, 변화를 위해서는 본질파악이 필수적이며 난민정책의 특징을 중심으로 개선사항을 도출했다. 도출된 개선사항은 첫째, 공정하고 효율적인 난민인정절차 확보와 둘째, 난민인정자와 난민신청인의 적절한 사회적 처우 개선이 필요하며 차후에도 국제인권과 인류를 위해 한국의 난민정책의 개선되고 발전해 나가야 할 것이다.
우리나라는 1992년도에 난민의 지위에 관한 협약(1951년)과 난민지위에 관한 의정서(1967년)에 가입하였고 국내 관련법을 마련하였으나 8년이 지난 2000년도까지 단 한건의 난민인정 사례가 없었다. 이유는 한국이 난민에 관한 문제와 국내에 신청되는 난민문제에 대해서 다소 미온적이며 주요관심의 대상에 두지 못한 까닭에서 찾아볼 수 있다. 2001년에 들어서면서 난민문제를 둘러싼 국내외 환경이 변화하고 국제적 위상의 제고와 소위 경제선진국이라는 인식에 비하여 국제인권에 대한 기대감은 여기에 미치지 못한바 2001년 첫 난민인정을 시작으로 2007년까지 난민인정 건수는 65명을 기록하면서 한국의 난민인정제도에 대한 많은 연구가 있었지만 대부분의 연구들이 난민인정에 관한 제도 중 법률적인 시각이나 타국과의 비교에 그친 경우가 다수를 차지하였다. 그러므로 현재 난민에 관한 연구 실적이나 선행논문 등의 숫자가 극히 제한적인 것은 바람직하지 못한 결과라고 생각된다. 또한 선행 연구 내용들 대부분이 한 분야에 편중적이며 전체적인 부분을 언급해주고 있지는 못한 결과 한국 난민정책의 특징에 대하여 종합적으로 정리가 필요하다고 판단이 되었다. 그러므로 이에 대한 정리를 위하여 법적·제도적 특징과 운용상의 특징, 그리고 난민정책의 일관된 지속성과 시간이 흐름에 따른 변화성에 대한 특성을 분류를 하여 한국과 세계 주요국의 차이점을 비교함으로써 우리나라의 난민정책에 대한 다각적인 개선의 여지를 나타내었으며, 난민에 관한 운용상의 특징은 난민으로 인정이 되어도 그 혜택이 미비하다는 점을 부각시켰다. 그리고 난민정책의 특징을 법적·제도적 특징과 운용상의 특징, 이렇게 두 가지로 나누어 보았다. 법적·제도적 특징은 한국의 출입국 관리법에 대한 특징을 세계 주요국과 비교를 해 보았고, 난민신청과 인정절차에 대한 특징을 언급하였다. 운용상의 특징으로 난민의 권리와 혜택을 먼저 언급 후 실제 한국의 난민신청 현황과 인정에 대한 사례 중 특징이 되는 부분을 간추렸다. 또한 시간의 흐름에 따라 한국 난민정책도 현실에 맞게 변화해 가는 부분을 다루었고, 현 난민정책이 거듭날 수 있도록 나름대로의 정책제안을 제시해 보았다. 위과 같이 한국 난민정책의 특징을 살펴보았을 때 한국의 난민정책은 현 정책을 그대로 고수하기에는 어려운 상황이며 변화해야만 하는 상황에 놓여 있으며, 변화를 위해서는 본질파악이 필수적이며 난민정책의 특징을 중심으로 개선사항을 도출했다. 도출된 개선사항은 첫째, 공정하고 효율적인 난민인정절차 확보와 둘째, 난민인정자와 난민신청인의 적절한 사회적 처우 개선이 필요하며 차후에도 국제인권과 인류를 위해 한국의 난민정책의 개선되고 발전해 나가야 할 것이다.
Our country joined the agreement(year in 1951) on the refugees standing in 1992, and the protocol(year in 1967) on the refugees standing, and arranged the domestic relevant law, but had no just one case at all of recognizing refugee until 2000 when 8 years had passed. A reason can be found that Kore...
Our country joined the agreement(year in 1951) on the refugees standing in 1992, and the protocol(year in 1967) on the refugees standing, and arranged the domestic relevant law, but had no just one case at all of recognizing refugee until 2000 when 8 years had passed. A reason can be found that Korea is a little lukewarm on the issue of refugee, and on the refugee issue, which is applied to the domestic nation, and failed to have it as the subject of main interest. Compared to a change in the environment at home and abroad surrounding the refugee issue with entering 2001, to the reinforcement in international stature, and to the awareness of the so-called economic-developed country, a sense of expectation for the international hunan rights failed to reach here. Starting from the first recognition of refugee in 2001, the number of cases, which had recognized refugees until 2007, recorded 65 persons. Thus, there were many researches on Korea's system of recognizing refugee. However, the majority were possessed by the case that stopped at legal sight or comparison with other countries out of the system of recognizing refugee. Therefore, what is now extremely restrictive to the number of the research results or preceding researches on refugee is thought to be the undesirable result. Also, as a result of that the majority of the contents on the preceding researches are biased to one field, and fail to mention the whole part, it was judged to be necessary for the integrative arrangement on characteristics of Korea's refugee policy. Therefore, in order to arrange this, the differences were compared between Korea and world's main countries by classifying the legal and institutional characteristics, the operational characteristics, and the characteristics on the consistent continuity and the variability according to a flow of time. The room for diversified improvement was indicated in our country's refugee policy. And, the operational characteristics on refugee were highlighted a point that its benefit is insufficient even if being recognized as refugee. And, the characteristics of the refugee policy were tried to be divided into two kinds in this way such as the legal and institutional characteristics and the operational characteristics. As for the legal and institutional characteristics, the characteristics on Korea's Bill of the Immigration Control Law were tried to be compared with the world's main countries. And, the characteristics on the application for refugee and the procedure of recognition were mentioned. As for the operational characteristics, following first mentioning rights and benefits in refugee, the characteristic parts were summarized among the actual cases on the present status and the recognition of the application for refugee in Korea. Also, the part, which even Korea's refugee policy proceeds with changing in line with reality according a flow of time, was addressed. And, in order for the refugee policy to be possibly reborn, the own policy was tried to be suggested. As the above, given having examined the characteristics in Korea's refugee policy, Korea's refugee policy is in a very difficult situation to literally stick to the current policy, and is in the situation of requiring a change. And, in order to change, the understanding about essence is necessary. And, the improvement plans were elicited centering on the characteristics of refugee policy. The elicited improvement plans include, first, the security in the fair and efficient procedure of recognizing refugee, and second, the necessity of improvement in properly social treatment for a person who recognizes refugee and a person who applies for refugee. And, even in the future, Korea's refugee policy will need to proceed with improving and developing aiming at the international human rights and the mankind.
Our country joined the agreement(year in 1951) on the refugees standing in 1992, and the protocol(year in 1967) on the refugees standing, and arranged the domestic relevant law, but had no just one case at all of recognizing refugee until 2000 when 8 years had passed. A reason can be found that Korea is a little lukewarm on the issue of refugee, and on the refugee issue, which is applied to the domestic nation, and failed to have it as the subject of main interest. Compared to a change in the environment at home and abroad surrounding the refugee issue with entering 2001, to the reinforcement in international stature, and to the awareness of the so-called economic-developed country, a sense of expectation for the international hunan rights failed to reach here. Starting from the first recognition of refugee in 2001, the number of cases, which had recognized refugees until 2007, recorded 65 persons. Thus, there were many researches on Korea's system of recognizing refugee. However, the majority were possessed by the case that stopped at legal sight or comparison with other countries out of the system of recognizing refugee. Therefore, what is now extremely restrictive to the number of the research results or preceding researches on refugee is thought to be the undesirable result. Also, as a result of that the majority of the contents on the preceding researches are biased to one field, and fail to mention the whole part, it was judged to be necessary for the integrative arrangement on characteristics of Korea's refugee policy. Therefore, in order to arrange this, the differences were compared between Korea and world's main countries by classifying the legal and institutional characteristics, the operational characteristics, and the characteristics on the consistent continuity and the variability according to a flow of time. The room for diversified improvement was indicated in our country's refugee policy. And, the operational characteristics on refugee were highlighted a point that its benefit is insufficient even if being recognized as refugee. And, the characteristics of the refugee policy were tried to be divided into two kinds in this way such as the legal and institutional characteristics and the operational characteristics. As for the legal and institutional characteristics, the characteristics on Korea's Bill of the Immigration Control Law were tried to be compared with the world's main countries. And, the characteristics on the application for refugee and the procedure of recognition were mentioned. As for the operational characteristics, following first mentioning rights and benefits in refugee, the characteristic parts were summarized among the actual cases on the present status and the recognition of the application for refugee in Korea. Also, the part, which even Korea's refugee policy proceeds with changing in line with reality according a flow of time, was addressed. And, in order for the refugee policy to be possibly reborn, the own policy was tried to be suggested. As the above, given having examined the characteristics in Korea's refugee policy, Korea's refugee policy is in a very difficult situation to literally stick to the current policy, and is in the situation of requiring a change. And, in order to change, the understanding about essence is necessary. And, the improvement plans were elicited centering on the characteristics of refugee policy. The elicited improvement plans include, first, the security in the fair and efficient procedure of recognizing refugee, and second, the necessity of improvement in properly social treatment for a person who recognizes refugee and a person who applies for refugee. And, even in the future, Korea's refugee policy will need to proceed with improving and developing aiming at the international human rights and the mankind.
주제어
#한국 난민정책 Refugee 난민인정사례
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.