2007Busan Sea and My eyes전(展)을 통하여 본 논자는 삶이라는 주제를 뉴 포토저널리즘의 일상적 시각으로 사진을 표현함으로써, 나 자신 또한 덧없는 일상의 삶을 살아가고 있는 현대인이며, 그 속에서 이루어지는 현대 사회의 구성원임을 인식한다. 즉 현대인이며, 관찰자이며, 사진 작업을 하는 논자 또한 생산자이면서, 동시에 그 문화를 소비하는 소비자라는 이중성을 가진다. 이러한 이중성은 현대 관찰자의 한계이면서, 동시에 보다 일상 세계에 접근 할 수 있는 방법이 된다. 포토저널리즘을 포함한 미디어는 정보성과 신속성,...
2007Busan Sea and My eyes전(展)을 통하여 본 논자는 삶이라는 주제를 뉴 포토저널리즘의 일상적 시각으로 사진을 표현함으로써, 나 자신 또한 덧없는 일상의 삶을 살아가고 있는 현대인이며, 그 속에서 이루어지는 현대 사회의 구성원임을 인식한다. 즉 현대인이며, 관찰자이며, 사진 작업을 하는 논자 또한 생산자이면서, 동시에 그 문화를 소비하는 소비자라는 이중성을 가진다. 이러한 이중성은 현대 관찰자의 한계이면서, 동시에 보다 일상 세계에 접근 할 수 있는 방법이 된다. 포토저널리즘을 포함한 미디어는 정보성과 신속성, 사건 상황에 대한 전달이라는 사회 현상 비판에 치우침으로써, 현대 사회 구조 속에 개인의 일상과 그 일상에 스며든 미시적인 권력과 일상의 작은 일 들이 현대 사회를 구성하고 있는 중요한 요소임을 간과하기 쉽다. 1·2차 세계대전 이후 현대 사진은 개인적 시각과 일상적 세계에 대해 관심을 가지고 눈을 돌리며, 하나의 거대한 문화 조류를 형성하게 된다. ‘일상성’이라는 철학적 담론은 도시라는 특수한 공간, 자본주의 사회에서 이루어지는 생산과 소비 활동의 영역, 권력과 계층 등에 대해 심층적으로 해부하고 있으며, 이러한 이론은 많은 사진가들의 주제가 되어 사진으로 만들어져 왔다. 또한 소재주의와 현상 비판의 접근 방식을 벗어나 평범한 일상으로 눈을 돌려 새로운 시각을 제시함으로써, 사진이 사회에 개입되는 힘은 배가 된다. 현재 동시대를 살아가며 사진 작업을 하는 사진가들은 주변과 개인의 일상을 사진적으로 표현함으로써, 인간의 삶과 삶의 조건들을 제시하며, 현대 사회를 조화롭게 발전시키는 토대로써, 개인의 일상적 가치를 재발견한다. 우리 사회의 정체성과 개인의 정체성을 통해 인간 존재의 의미를 사진 작품을 통해 보여주는 것이다. 사진가의 행위에 따른 일상의 발견을 통한 삶의 다양한 현상들은 사진 작업에 의해 이해하고, 파악하는 것과 동시에 현대 사회와 인간의 소소한 일상이 인간의 존재성과 더불어 우리의 문화와 정체성을 재발견하는 계기임을 깨닫게 된다. 표현과 기능, 예술과 기록이라는 사진의 습성은 현대 사회 속에서 서구 선진 문화에서 수용한 다양한 문화의 형태와 우리 문화의 현재와 그에 따른 문화적 정체성을 일상생활 속의 삶의 모습을 통해 재현한다. 본 논자가 도심지 속 해변의 일상적 삶의 기록을 이어가며 얻을 수 있었던 것은 일상은 우리 삶을 이루는 근본이자 원인이며, 기록과 재현을 통한 일상의 발견은 우리의 현 모습을 제시하고 이것이 한국적인 것임을 인식한다. 이것은 문화의 소용돌이 속에서 진정 가치를 두고 살펴보아야 할 것이 무엇인지 생각하게 만들 것이다.
2007Busan Sea and My eyes전(展)을 통하여 본 논자는 삶이라는 주제를 뉴 포토저널리즘의 일상적 시각으로 사진을 표현함으로써, 나 자신 또한 덧없는 일상의 삶을 살아가고 있는 현대인이며, 그 속에서 이루어지는 현대 사회의 구성원임을 인식한다. 즉 현대인이며, 관찰자이며, 사진 작업을 하는 논자 또한 생산자이면서, 동시에 그 문화를 소비하는 소비자라는 이중성을 가진다. 이러한 이중성은 현대 관찰자의 한계이면서, 동시에 보다 일상 세계에 접근 할 수 있는 방법이 된다. 포토저널리즘을 포함한 미디어는 정보성과 신속성, 사건 상황에 대한 전달이라는 사회 현상 비판에 치우침으로써, 현대 사회 구조 속에 개인의 일상과 그 일상에 스며든 미시적인 권력과 일상의 작은 일 들이 현대 사회를 구성하고 있는 중요한 요소임을 간과하기 쉽다. 1·2차 세계대전 이후 현대 사진은 개인적 시각과 일상적 세계에 대해 관심을 가지고 눈을 돌리며, 하나의 거대한 문화 조류를 형성하게 된다. ‘일상성’이라는 철학적 담론은 도시라는 특수한 공간, 자본주의 사회에서 이루어지는 생산과 소비 활동의 영역, 권력과 계층 등에 대해 심층적으로 해부하고 있으며, 이러한 이론은 많은 사진가들의 주제가 되어 사진으로 만들어져 왔다. 또한 소재주의와 현상 비판의 접근 방식을 벗어나 평범한 일상으로 눈을 돌려 새로운 시각을 제시함으로써, 사진이 사회에 개입되는 힘은 배가 된다. 현재 동시대를 살아가며 사진 작업을 하는 사진가들은 주변과 개인의 일상을 사진적으로 표현함으로써, 인간의 삶과 삶의 조건들을 제시하며, 현대 사회를 조화롭게 발전시키는 토대로써, 개인의 일상적 가치를 재발견한다. 우리 사회의 정체성과 개인의 정체성을 통해 인간 존재의 의미를 사진 작품을 통해 보여주는 것이다. 사진가의 행위에 따른 일상의 발견을 통한 삶의 다양한 현상들은 사진 작업에 의해 이해하고, 파악하는 것과 동시에 현대 사회와 인간의 소소한 일상이 인간의 존재성과 더불어 우리의 문화와 정체성을 재발견하는 계기임을 깨닫게 된다. 표현과 기능, 예술과 기록이라는 사진의 습성은 현대 사회 속에서 서구 선진 문화에서 수용한 다양한 문화의 형태와 우리 문화의 현재와 그에 따른 문화적 정체성을 일상생활 속의 삶의 모습을 통해 재현한다. 본 논자가 도심지 속 해변의 일상적 삶의 기록을 이어가며 얻을 수 있었던 것은 일상은 우리 삶을 이루는 근본이자 원인이며, 기록과 재현을 통한 일상의 발견은 우리의 현 모습을 제시하고 이것이 한국적인 것임을 인식한다. 이것은 문화의 소용돌이 속에서 진정 가치를 두고 살펴보아야 할 것이 무엇인지 생각하게 만들 것이다.
Through Exhibition "2007 Busan Sea and My eyes", as the debater whom it sees the subject which is a life expresses the photograph by day-to-day perspective ordinary based on expresses of new photojournalism, I'm able to recognize I'm the moderns living a day-to-day lives and a member of the modern s...
Through Exhibition "2007 Busan Sea and My eyes", as the debater whom it sees the subject which is a life expresses the photograph by day-to-day perspective ordinary based on expresses of new photojournalism, I'm able to recognize I'm the moderns living a day-to-day lives and a member of the modern society as well. In other words, I am a modern, observer and photo producer ,but has the duplicity which is a consumer who simultaneously consumes the culture. Although this duplicity limit back of the observer stands today, it is the method which will be able to approach the ordinary world. The media, including Photo journalism, is easy to overlook important factors that consist of ordinary of individual, the microscopic power which is soaks into the ordinary, and ordinary small works, because it is often biased by information characteristic, speed, the case for passing situations in the social phenomenon criticism. After World War Ⅰ and World War Ⅱ, contemporary photography makes the cultural currents form which one is enormous, having an interest and turning the eye, about personal sight and the ordinary world. The terms 'dailiness' in philosophical discussion is dissecting in-depth, about The city called a special space, production in capitalistic societies, authority, and a social class, etc. Like this theory is a topic that many photographers have been created in their photos. Also, escaping an approach method of 'Symptoms Criticism' and 'Material Principle', The force, presented by New Vision, where the photograph is intervened to the society is doubled. Working with Photos, photographers, who currently live the same time unit, photographically express ordinary of circumference and individual. Therefore, he or she presents condition of life and life of human being and rediscovers the ordinary value of the individual, as a foundation developing society of modern times in balance. Through our society's identity and personal identity, photographers show the meaning of human existence through photo works. Via photos of the day-to-day conduct of the discovery, the actual conditions which life are various are understood by photo working. Simultaneously, modern society and the existence of human life in addition to human minor will be realized as opportunity to rediscover our culture and identity. Photo traits, such as expression, function, art, and history, reappear forms of the culture which is various it accommodated from Western advanced culture, our culture currently, and the cultural identity which it follows in, through the reproduction of life inside, in everyday life. This debater could notice that by the record of ordinary life of the beach inside down town. Through the discovery of routine, recording and reproducing offer our today's appearance, and recognize this is Korean element. Amid the swirl of cultural, This makes us measure a genuine which is need to look at the value.
Through Exhibition "2007 Busan Sea and My eyes", as the debater whom it sees the subject which is a life expresses the photograph by day-to-day perspective ordinary based on expresses of new photojournalism, I'm able to recognize I'm the moderns living a day-to-day lives and a member of the modern society as well. In other words, I am a modern, observer and photo producer ,but has the duplicity which is a consumer who simultaneously consumes the culture. Although this duplicity limit back of the observer stands today, it is the method which will be able to approach the ordinary world. The media, including Photo journalism, is easy to overlook important factors that consist of ordinary of individual, the microscopic power which is soaks into the ordinary, and ordinary small works, because it is often biased by information characteristic, speed, the case for passing situations in the social phenomenon criticism. After World War Ⅰ and World War Ⅱ, contemporary photography makes the cultural currents form which one is enormous, having an interest and turning the eye, about personal sight and the ordinary world. The terms 'dailiness' in philosophical discussion is dissecting in-depth, about The city called a special space, production in capitalistic societies, authority, and a social class, etc. Like this theory is a topic that many photographers have been created in their photos. Also, escaping an approach method of 'Symptoms Criticism' and 'Material Principle', The force, presented by New Vision, where the photograph is intervened to the society is doubled. Working with Photos, photographers, who currently live the same time unit, photographically express ordinary of circumference and individual. Therefore, he or she presents condition of life and life of human being and rediscovers the ordinary value of the individual, as a foundation developing society of modern times in balance. Through our society's identity and personal identity, photographers show the meaning of human existence through photo works. Via photos of the day-to-day conduct of the discovery, the actual conditions which life are various are understood by photo working. Simultaneously, modern society and the existence of human life in addition to human minor will be realized as opportunity to rediscover our culture and identity. Photo traits, such as expression, function, art, and history, reappear forms of the culture which is various it accommodated from Western advanced culture, our culture currently, and the cultural identity which it follows in, through the reproduction of life inside, in everyday life. This debater could notice that by the record of ordinary life of the beach inside down town. Through the discovery of routine, recording and reproducing offer our today's appearance, and recognize this is Korean element. Amid the swirl of cultural, This makes us measure a genuine which is need to look at the value.
주제어
#일상의 표현 포토저널리즘
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.