현재 우리나라 수학교육 현장에서 대두되고 있는 문제점 가운데 가장 큰 문제점은 학생들의 수학에 대한 부정적인 태도와 흥미의 결여라고 할 수 있다. 이에 따라 수학사를 도입하여 수학교육을 실시한다면 수학에 대한 학습동기와 의욕을 높일 수 있고 흥미를 불러일으킬 것이다. 또한 수학자들이 일련의 법칙들을 발견하게 된 계기와 일화를 보면서 수학에 대한 긍정적인 태도와 자신감을 갖게 될 뿐 아니라 수학의 가치와 아름다움을 깨달을 것이다. 이에 본 연구는 고등학교 2학년 수학 Ⅰ의 지수, 로그 단원과 관련된 수학사적 내용과 역사적 의의를 살펴보았다. 또 수학사와 관련되어 지수, 로그 단원을 재구성하였고, 수업에 직접 활용할 수 있는 학습지도안을 제시함으로써 수학을 기피하고 어려워하는 학생들에게 수학에 대한 흥미를 높이고 긍정적인 태도를 갖게 하는 데에 그 목적이 있다. 수학사를 활용하여 수업을 한다면 학생들은 지수와 로그가 어떻게 해서 탄생하게 되었는지, 어떠한 역사적 의의가 있는지, 지수가 없다면 어떤 불편함이 있을지에 대해 알게 됨은 물론, 현재 지수와 로그를 배워야 할 필요성에 대해 느끼게 될 것이다. 이처럼 수학사는 수학교육에 있어서 매우 다양한 역할을 할 수 있으며, 수학교육의 궁극적인 목표를 달성하는 데에 매우 유용한 도구로 사용될 수 있다. 따라서 수학사가 보다 적극적인 방법으로 수학교육에 도입되어 수학적 사고와 수학에 대한 올바른 인식을 심어주는 데에 도움이 될 수 있도록, 더욱 깊이 있는 연구가 필요하다. 그리고 수학사를 적절히 활용하기 위해서는 교사 자신이 수학사에 대한 관심과 수학에 대한 수학사적 안목을 갖추어야 하겠다. 수학교사들은 이 분야에 더욱 관심과 연구를 집중하여 학생들에게 수학을 즐기고 스스로 연구할 수 있는 풍토를 만들어 줄 것을 제안한다.
현재 우리나라 수학교육 현장에서 대두되고 있는 문제점 가운데 가장 큰 문제점은 학생들의 수학에 대한 부정적인 태도와 흥미의 결여라고 할 수 있다. 이에 따라 수학사를 도입하여 수학교육을 실시한다면 수학에 대한 학습동기와 의욕을 높일 수 있고 흥미를 불러일으킬 것이다. 또한 수학자들이 일련의 법칙들을 발견하게 된 계기와 일화를 보면서 수학에 대한 긍정적인 태도와 자신감을 갖게 될 뿐 아니라 수학의 가치와 아름다움을 깨달을 것이다. 이에 본 연구는 고등학교 2학년 수학 Ⅰ의 지수, 로그 단원과 관련된 수학사적 내용과 역사적 의의를 살펴보았다. 또 수학사와 관련되어 지수, 로그 단원을 재구성하였고, 수업에 직접 활용할 수 있는 학습지도안을 제시함으로써 수학을 기피하고 어려워하는 학생들에게 수학에 대한 흥미를 높이고 긍정적인 태도를 갖게 하는 데에 그 목적이 있다. 수학사를 활용하여 수업을 한다면 학생들은 지수와 로그가 어떻게 해서 탄생하게 되었는지, 어떠한 역사적 의의가 있는지, 지수가 없다면 어떤 불편함이 있을지에 대해 알게 됨은 물론, 현재 지수와 로그를 배워야 할 필요성에 대해 느끼게 될 것이다. 이처럼 수학사는 수학교육에 있어서 매우 다양한 역할을 할 수 있으며, 수학교육의 궁극적인 목표를 달성하는 데에 매우 유용한 도구로 사용될 수 있다. 따라서 수학사가 보다 적극적인 방법으로 수학교육에 도입되어 수학적 사고와 수학에 대한 올바른 인식을 심어주는 데에 도움이 될 수 있도록, 더욱 깊이 있는 연구가 필요하다. 그리고 수학사를 적절히 활용하기 위해서는 교사 자신이 수학사에 대한 관심과 수학에 대한 수학사적 안목을 갖추어야 하겠다. 수학교사들은 이 분야에 더욱 관심과 연구를 집중하여 학생들에게 수학을 즐기고 스스로 연구할 수 있는 풍토를 만들어 줄 것을 제안한다.
One of the greatest problems in the current math classes of Korea is lack of interest and negative attitudes towards studying mathematics. As a remedy, my introducing some history of mathematics in math classes, we hope to give a motive and interest in learning mathematics. Students will learn mathe...
One of the greatest problems in the current math classes of Korea is lack of interest and negative attitudes towards studying mathematics. As a remedy, my introducing some history of mathematics in math classes, we hope to give a motive and interest in learning mathematics. Students will learn mathematician's episodes and momentum in their achievements, which give them positive attitudes and confidence in addition to realization of the value and beauty of mathematics. This thesis cited the history of mathematics and its meaning related to Mathematics I in the second-year class of high school, and reorganized the lesson of Exponent and Logarithm. The purpose of this study is to arouse interest in mathematics and to give positive attitudes to the students who have difficulty in studying mathematics by presenting several teaching plans which can be directly applied to classes. Teaching mathematics using these plans will make students know how Exponent and Logarithm came into being, how they are meaningful in the history, and how inconvenience it would be without them. Moreover students will be sure why they have to learn Exponent and Logarithm. As mentioned above, history of mathematics may be useful in various ways for teaching mathematics and can be a valuable tool to achieve the ultimate goal of math education. Therefore, in-depth research on introduction of history of mathematics into math classes is required so that it can contribute to developing mathematical thoughts and correct understanding of mathematics. Furthermore, teachers should be concerned about history of mathematics and eager to gain expert knowledge so that students could study mathematics for themselves.
One of the greatest problems in the current math classes of Korea is lack of interest and negative attitudes towards studying mathematics. As a remedy, my introducing some history of mathematics in math classes, we hope to give a motive and interest in learning mathematics. Students will learn mathematician's episodes and momentum in their achievements, which give them positive attitudes and confidence in addition to realization of the value and beauty of mathematics. This thesis cited the history of mathematics and its meaning related to Mathematics I in the second-year class of high school, and reorganized the lesson of Exponent and Logarithm. The purpose of this study is to arouse interest in mathematics and to give positive attitudes to the students who have difficulty in studying mathematics by presenting several teaching plans which can be directly applied to classes. Teaching mathematics using these plans will make students know how Exponent and Logarithm came into being, how they are meaningful in the history, and how inconvenience it would be without them. Moreover students will be sure why they have to learn Exponent and Logarithm. As mentioned above, history of mathematics may be useful in various ways for teaching mathematics and can be a valuable tool to achieve the ultimate goal of math education. Therefore, in-depth research on introduction of history of mathematics into math classes is required so that it can contribute to developing mathematical thoughts and correct understanding of mathematics. Furthermore, teachers should be concerned about history of mathematics and eager to gain expert knowledge so that students could study mathematics for themselves.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.