우리나라를 비롯한 세계 각국의 청소년들이 학교를 벗어나면 문자를 접촉하지 않는 문자이탈 현상을 극복하기 위해서 시작된 신문활용교육 NIE가 점차 저변을 확대하면서 이제는 대학 강단과 노인들의 치매예방에 이르기까지 그 영역을 넓혀나가고 있다. NIE는 신문을 교재로 활용함으로써 급변하는 사회에서 실시간으로 벌어지는 다양한 주제들을 중심으로 학습자가 능동적으로 실행하는 교육프로그램이다. 즉, NIE는 신문에 실린 지식과 정보를 활용해서 학습자 스스로 문제해결 능력을 길러가는 자기주도적 학습효과가 뛰어나다. 그런 교육적 효과가 입증되어 세계 각국의 많은 학교에서 NIE를 실시하고 있다. 그러나 우리나라 학교 현장에서 NIE를 실시하는 교과목은 대부분 사회, 국어, 글쓰기 영역이 주를 이루고 있다. 그래서 그 효과 면에서도 창의력 향상, 정보검색 능력 향상, 비판적사고력 향상 등 그 결과를 객관적인 수치로 평가하기 어려운 것이 사실이다. 모든 교육은 궁극적으로 인간의 변화와 성장을 그 목표로 한다. 그러므로 NIE 역시 그 효과를 측정하는 기준 또한 학습자의 변화와 성장에 초점을 맞추어야 함에도 불구하고 기존 연구에서는 그런 결과를 도출한 사례는 많지 않다. 따라서 본 연구에서는 NIE가 사형제도에 대해 학생들이 기존에 가지고 있는 찬반 인식에 영향을 미치는가를 실험처치를 통해 그 결과를 분석했다. 본 연구가 지니는 시간상의 문제, 절차상의 한계로 인해 그 결과를 일반화시키는 데는 한계가 있다. 그럼에도 불구하고 본 연구의 유의미한 몇 가지 결과는, 학생들은 기사가 제공되는 방향으로 인식의 변화를 가져온다는 것을 사형제도를 반대하는 기사로 수업을 받은 실험집단을 통해 확인할 수 있었다. 실험처치 후 설문결과에서는 사전설문 결과에 비해 사형제도를 축소 유지하거나 폐지해야 한다, 모르겠다는 응답이 현저히 감소한 것을 알 수 있었다. 학습자는 교수자가 제공하는 기사의 방향대로, 즉 다시 말해서 교수자의 의도에 영향을 받으므로, 신문기사를 학습자료로 활용함에 있어서 가치중립적인 입장과, 비판의식, 균형 잡힌 시각 등을 필요로 한다는 당위성을 입증하였다. 그리고 NIE가 양적으로 확산되어가고 있기는 하지만 교육의 근본적인 목적에 일치하는 올바른 방향으로 가기 위해서는 NIE의 질적인 성장이 필요하며, 그를 위해 교수자의 태도와 역량이 중요하다는 것을 문헌 연구를 통해 밝혔다. 현재 우리나라 교육 현장에서 NIE 수업을 진행하는 교수자들은 대부분 교육학 전공자가 많아 신문에 대한 기본적인 이해가 부족한 상태에서 NIE를 실시하고 있는 것이 현실이다. 따라서 본 연구에서는 신문이 가지는 특성과 교재로서의 장단점을 분석하고, 더불어 올바른 방향으로 NIE가 실시되기 위해서는 신문업계와 교육계가 진정한 ...
우리나라를 비롯한 세계 각국의 청소년들이 학교를 벗어나면 문자를 접촉하지 않는 문자이탈 현상을 극복하기 위해서 시작된 신문활용교육 NIE가 점차 저변을 확대하면서 이제는 대학 강단과 노인들의 치매예방에 이르기까지 그 영역을 넓혀나가고 있다. NIE는 신문을 교재로 활용함으로써 급변하는 사회에서 실시간으로 벌어지는 다양한 주제들을 중심으로 학습자가 능동적으로 실행하는 교육프로그램이다. 즉, NIE는 신문에 실린 지식과 정보를 활용해서 학습자 스스로 문제해결 능력을 길러가는 자기주도적 학습효과가 뛰어나다. 그런 교육적 효과가 입증되어 세계 각국의 많은 학교에서 NIE를 실시하고 있다. 그러나 우리나라 학교 현장에서 NIE를 실시하는 교과목은 대부분 사회, 국어, 글쓰기 영역이 주를 이루고 있다. 그래서 그 효과 면에서도 창의력 향상, 정보검색 능력 향상, 비판적사고력 향상 등 그 결과를 객관적인 수치로 평가하기 어려운 것이 사실이다. 모든 교육은 궁극적으로 인간의 변화와 성장을 그 목표로 한다. 그러므로 NIE 역시 그 효과를 측정하는 기준 또한 학습자의 변화와 성장에 초점을 맞추어야 함에도 불구하고 기존 연구에서는 그런 결과를 도출한 사례는 많지 않다. 따라서 본 연구에서는 NIE가 사형제도에 대해 학생들이 기존에 가지고 있는 찬반 인식에 영향을 미치는가를 실험처치를 통해 그 결과를 분석했다. 본 연구가 지니는 시간상의 문제, 절차상의 한계로 인해 그 결과를 일반화시키는 데는 한계가 있다. 그럼에도 불구하고 본 연구의 유의미한 몇 가지 결과는, 학생들은 기사가 제공되는 방향으로 인식의 변화를 가져온다는 것을 사형제도를 반대하는 기사로 수업을 받은 실험집단을 통해 확인할 수 있었다. 실험처치 후 설문결과에서는 사전설문 결과에 비해 사형제도를 축소 유지하거나 폐지해야 한다, 모르겠다는 응답이 현저히 감소한 것을 알 수 있었다. 학습자는 교수자가 제공하는 기사의 방향대로, 즉 다시 말해서 교수자의 의도에 영향을 받으므로, 신문기사를 학습자료로 활용함에 있어서 가치중립적인 입장과, 비판의식, 균형 잡힌 시각 등을 필요로 한다는 당위성을 입증하였다. 그리고 NIE가 양적으로 확산되어가고 있기는 하지만 교육의 근본적인 목적에 일치하는 올바른 방향으로 가기 위해서는 NIE의 질적인 성장이 필요하며, 그를 위해 교수자의 태도와 역량이 중요하다는 것을 문헌 연구를 통해 밝혔다. 현재 우리나라 교육 현장에서 NIE 수업을 진행하는 교수자들은 대부분 교육학 전공자가 많아 신문에 대한 기본적인 이해가 부족한 상태에서 NIE를 실시하고 있는 것이 현실이다. 따라서 본 연구에서는 신문이 가지는 특성과 교재로서의 장단점을 분석하고, 더불어 올바른 방향으로 NIE가 실시되기 위해서는 신문업계와 교육계가 진정한 파트너십으로 서로의 견해 차이를 좁혀 나가는 노력이 필요하다는 것을 문헌연구를 통해 제시하였고, 본 연구의 결론 및 제언에서는 신문업계의 교육적 책무, 교사의 선행 과제들을 명시하였다. 교육은 인간을 민주시민으로 성숙시키고 사회화 시키는 과정이며, 스스로를 통제하고 삶의 문제를 해결하는 과정이라고 한다면, 그는 바로 NIE의 목적과 같기 때문에 이러한 NIE의 교육적 효과와 기능을 검증해내는 연구결과가 후속연구에서 더 많이 있어야 하겠다. 본 연구가 지니는 한계를 극복하고, NIE가 학습자의 인식의 변화를 넘어서 행동으로 실천되는, 진정한 태도 변화에 대한 후속 연구를 기대한다.
우리나라를 비롯한 세계 각국의 청소년들이 학교를 벗어나면 문자를 접촉하지 않는 문자이탈 현상을 극복하기 위해서 시작된 신문활용교육 NIE가 점차 저변을 확대하면서 이제는 대학 강단과 노인들의 치매예방에 이르기까지 그 영역을 넓혀나가고 있다. NIE는 신문을 교재로 활용함으로써 급변하는 사회에서 실시간으로 벌어지는 다양한 주제들을 중심으로 학습자가 능동적으로 실행하는 교육프로그램이다. 즉, NIE는 신문에 실린 지식과 정보를 활용해서 학습자 스스로 문제해결 능력을 길러가는 자기주도적 학습효과가 뛰어나다. 그런 교육적 효과가 입증되어 세계 각국의 많은 학교에서 NIE를 실시하고 있다. 그러나 우리나라 학교 현장에서 NIE를 실시하는 교과목은 대부분 사회, 국어, 글쓰기 영역이 주를 이루고 있다. 그래서 그 효과 면에서도 창의력 향상, 정보검색 능력 향상, 비판적사고력 향상 등 그 결과를 객관적인 수치로 평가하기 어려운 것이 사실이다. 모든 교육은 궁극적으로 인간의 변화와 성장을 그 목표로 한다. 그러므로 NIE 역시 그 효과를 측정하는 기준 또한 학습자의 변화와 성장에 초점을 맞추어야 함에도 불구하고 기존 연구에서는 그런 결과를 도출한 사례는 많지 않다. 따라서 본 연구에서는 NIE가 사형제도에 대해 학생들이 기존에 가지고 있는 찬반 인식에 영향을 미치는가를 실험처치를 통해 그 결과를 분석했다. 본 연구가 지니는 시간상의 문제, 절차상의 한계로 인해 그 결과를 일반화시키는 데는 한계가 있다. 그럼에도 불구하고 본 연구의 유의미한 몇 가지 결과는, 학생들은 기사가 제공되는 방향으로 인식의 변화를 가져온다는 것을 사형제도를 반대하는 기사로 수업을 받은 실험집단을 통해 확인할 수 있었다. 실험처치 후 설문결과에서는 사전설문 결과에 비해 사형제도를 축소 유지하거나 폐지해야 한다, 모르겠다는 응답이 현저히 감소한 것을 알 수 있었다. 학습자는 교수자가 제공하는 기사의 방향대로, 즉 다시 말해서 교수자의 의도에 영향을 받으므로, 신문기사를 학습자료로 활용함에 있어서 가치중립적인 입장과, 비판의식, 균형 잡힌 시각 등을 필요로 한다는 당위성을 입증하였다. 그리고 NIE가 양적으로 확산되어가고 있기는 하지만 교육의 근본적인 목적에 일치하는 올바른 방향으로 가기 위해서는 NIE의 질적인 성장이 필요하며, 그를 위해 교수자의 태도와 역량이 중요하다는 것을 문헌 연구를 통해 밝혔다. 현재 우리나라 교육 현장에서 NIE 수업을 진행하는 교수자들은 대부분 교육학 전공자가 많아 신문에 대한 기본적인 이해가 부족한 상태에서 NIE를 실시하고 있는 것이 현실이다. 따라서 본 연구에서는 신문이 가지는 특성과 교재로서의 장단점을 분석하고, 더불어 올바른 방향으로 NIE가 실시되기 위해서는 신문업계와 교육계가 진정한 파트너십으로 서로의 견해 차이를 좁혀 나가는 노력이 필요하다는 것을 문헌연구를 통해 제시하였고, 본 연구의 결론 및 제언에서는 신문업계의 교육적 책무, 교사의 선행 과제들을 명시하였다. 교육은 인간을 민주시민으로 성숙시키고 사회화 시키는 과정이며, 스스로를 통제하고 삶의 문제를 해결하는 과정이라고 한다면, 그는 바로 NIE의 목적과 같기 때문에 이러한 NIE의 교육적 효과와 기능을 검증해내는 연구결과가 후속연구에서 더 많이 있어야 하겠다. 본 연구가 지니는 한계를 극복하고, NIE가 학습자의 인식의 변화를 넘어서 행동으로 실천되는, 진정한 태도 변화에 대한 후속 연구를 기대한다.
Commencing with objective to overcome the phenomenon of secession from letters, namely, juveniles of all countries in the world including Korea no longer contact letter once they graduate from school, NIE has gradually expanded its base, reaching the platform in the university and prevention of deme...
Commencing with objective to overcome the phenomenon of secession from letters, namely, juveniles of all countries in the world including Korea no longer contact letter once they graduate from school, NIE has gradually expanded its base, reaching the platform in the university and prevention of dementia of the aged. NIE is an educational program that learners actively perform mainly on the diverse themes going on in the rapidly changing society in real time by using newspaper as teaching materials. Namely, NIE shows excellent self-leading learning effect to make learners cultivate the ability to solve problem spontaneously by using the knowledge and information on the newspaper. As such educational effect was verified, NIE is enforced in many schools around the world. However, NIE is mainly implemented to some subjects such as society, Korea, writing, etc in the schools of Korea. Thus, it is difficult to evaluate the effect with objective numeral value in the areas such as improving creativity, the ability to retrieve information and critical thinking power. The ultimate goal of all education is the change and growth of human being. Thus, the standard to measure the effect of NIE should also focus on the learner’s change and growth, but the cases drawing such result are rare in the existing research. In this sense, this research analyzed whether NIE affected the students’ pros and cons recognition of death penalty system through experiment. Due to the limit in time and procedure of this research, generalizing the result is subject to limitation. Notwithstanding, some significant results of this research showed that students’ recognition change to the direction in which article is provided through the experimental group which took lecture with article objecting death penalty system. After experiment, the answer to questionnaire showed radical reduction in the response of ‘death penalty should be reduced or abolished’ ‘I don’t know’ compared to the result of prior questionnaire. Since learners are affected by the direction of article provided by instructor, namely, by the intention of instructor, the natural necessity of value neutral position, critical consciousness and balanced vision in using article in the newspaper as learning materials was verified. The literature research demonstrated that the qualitative growth of NIE is necessary to go to the right direction that coincides with the basic objective of education in spite of the quantitative growth of NIE and the attitude and capacity of instructor is important for this matter. Since most of instructors giving NIE lecture in the educational site of Korea major in pedagogy, they implement NIE with lack of basic understanding on newspaper as a matter of fact. Thus, analyzing the property of newspaper and its merit and demerit as teaching materials, this research presented through literature that it is necessary for newspaper circle and education circle to try to narrow the dissension with real partnership in order to implement NIE in right direction. The conclusion and suggestion of this research definitely specified the educational liabilities of newspaper circle and the preceding tasks of teachers. If education is a process to mature human being as democratic citizen and make them accustomed to the society as well as to control themselves and to solve the issue of life, this coincides with the objective of NIE. Thus, the subsequent research needs to make more result to verify such educational effect and function of NIE. The researcher expects next researchthat overcomes the limit of this research and makes NIE implemented in behavior beyond the learner’s change in recognition for real change in attitude.
Commencing with objective to overcome the phenomenon of secession from letters, namely, juveniles of all countries in the world including Korea no longer contact letter once they graduate from school, NIE has gradually expanded its base, reaching the platform in the university and prevention of dementia of the aged. NIE is an educational program that learners actively perform mainly on the diverse themes going on in the rapidly changing society in real time by using newspaper as teaching materials. Namely, NIE shows excellent self-leading learning effect to make learners cultivate the ability to solve problem spontaneously by using the knowledge and information on the newspaper. As such educational effect was verified, NIE is enforced in many schools around the world. However, NIE is mainly implemented to some subjects such as society, Korea, writing, etc in the schools of Korea. Thus, it is difficult to evaluate the effect with objective numeral value in the areas such as improving creativity, the ability to retrieve information and critical thinking power. The ultimate goal of all education is the change and growth of human being. Thus, the standard to measure the effect of NIE should also focus on the learner’s change and growth, but the cases drawing such result are rare in the existing research. In this sense, this research analyzed whether NIE affected the students’ pros and cons recognition of death penalty system through experiment. Due to the limit in time and procedure of this research, generalizing the result is subject to limitation. Notwithstanding, some significant results of this research showed that students’ recognition change to the direction in which article is provided through the experimental group which took lecture with article objecting death penalty system. After experiment, the answer to questionnaire showed radical reduction in the response of ‘death penalty should be reduced or abolished’ ‘I don’t know’ compared to the result of prior questionnaire. Since learners are affected by the direction of article provided by instructor, namely, by the intention of instructor, the natural necessity of value neutral position, critical consciousness and balanced vision in using article in the newspaper as learning materials was verified. The literature research demonstrated that the qualitative growth of NIE is necessary to go to the right direction that coincides with the basic objective of education in spite of the quantitative growth of NIE and the attitude and capacity of instructor is important for this matter. Since most of instructors giving NIE lecture in the educational site of Korea major in pedagogy, they implement NIE with lack of basic understanding on newspaper as a matter of fact. Thus, analyzing the property of newspaper and its merit and demerit as teaching materials, this research presented through literature that it is necessary for newspaper circle and education circle to try to narrow the dissension with real partnership in order to implement NIE in right direction. The conclusion and suggestion of this research definitely specified the educational liabilities of newspaper circle and the preceding tasks of teachers. If education is a process to mature human being as democratic citizen and make them accustomed to the society as well as to control themselves and to solve the issue of life, this coincides with the objective of NIE. Thus, the subsequent research needs to make more result to verify such educational effect and function of NIE. The researcher expects next researchthat overcomes the limit of this research and makes NIE implemented in behavior beyond the learner’s change in recognition for real change in attitude.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.