본 연구에서는 우리 정신문화의 근간이 문인화임을 구명하기 위하여 매, 란, 국, 죽, 송의 오군자 식물을 중심으로 하여 문인화의 시정성 배경과 상징성, 우의성, 그리고 문인화에서 표현된 화예의 조형성 등을 파악하고, 화예 유전자를 해독하여 미학적 특성을 파악함과 동시에 이를 통하여 한국화예의 이론을 정립하고자 하였다. 1. 우리나라의 오군자는 음양오행사상(陰陽五行思想)의 우주관에 의하면 동서남북 및 중앙의 오방(五方)이 주된 골격을 이루고 그 방위에 해당하는 다섯 가지 식물은 매, 란, 국, 죽, 송의 오군자이다. 이들 오군자를 오행의 원리에 따라 연결 지어보면 다음과 같이 정리할 수 있다. 오군자오 행방 위계 절오 상군자의 덕미조형성매화목(木)동(東)봄인·仁처사의 아취 (韻)...
본 연구에서는 우리 정신문화의 근간이 문인화임을 구명하기 위하여 매, 란, 국, 죽, 송의 오군자 식물을 중심으로 하여 문인화의 시정성 배경과 상징성, 우의성, 그리고 문인화에서 표현된 화예의 조형성 등을 파악하고, 화예 유전자를 해독하여 미학적 특성을 파악함과 동시에 이를 통하여 한국화예의 이론을 정립하고자 하였다. 1. 우리나라의 오군자는 음양오행사상(陰陽五行思想)의 우주관에 의하면 동서남북 및 중앙의 오방(五方)이 주된 골격을 이루고 그 방위에 해당하는 다섯 가지 식물은 매, 란, 국, 죽, 송의 오군자이다. 이들 오군자를 오행의 원리에 따라 연결 지어보면 다음과 같이 정리할 수 있다. 오군자오 행방 위계 절오 상군자의 덕미조형성매화목(木)동(東)봄인·仁처사의 아취 (韻)반직선(半直線)난초화(火)남(南)여름예·禮왕자의향 (香)곡선(曲線)소나무토(土)중앙(中央)4계절신·信창관대부의 기상(靑)직곡선(直曲線)국화금(金)서(西)가을의·義걸사의 풍도 (潤)반곡선(半曲線)대나무수(水)북(北)겨울지·智대부의 기풍 (淸)직선(直線) 2. 오군자 식물을 소재로 한 문헌과 회화를 통해 문인화의 정신성을 바탕으로 한 조형성은 조형 의지만 아니라 작가의 인격과 서정성을 내포한 문인화는 군자의 덕성을 지향하고 학문을 숭상하던 지식인들의 청과에서 숙성된 것이며 문인화(文人花)는 인품(人品)과 화품(華品)을 동격으로 하여 작화(作花)의 정신성이 매우 중요함을 알 수 있었다. 3. 문인화를 미학적 측면에서 다음과 같이 요약할 수 있었다. 기의 힘과 운의 결을 읽고 표현되는 기운생동(氣韻生動)의 미학이며, 인위적 표현을 배제한 깊고 맑고 청아한 선(禪)의 미학이고, 해질성과 해굽성에 의한 자연의 특성을 나타내는 선(線)의 미학이며, 군더더기를 배제하여 더할 것도 뺄 것도 없는 절묘한 절제(切除)의 미학이고, 작가내면의 깊숙한 심의를 무한한 변화의 시어로 담아내는 여백(餘白)의 미학이며, 속기를 배제하여 담백하고 청아한 표현의 은유(隱喩)의 미학이고, 사회의 병폐를 풀어서 표현하는 풍자적(諷刺的) 미학이며, 정관(靜觀)과 이지(理智)를 감성적 연상(聯想)으로 표현하는 여운(餘韻)의 미학이고, 사치하고 현란함을 배제한 청고한 운치(韻致)의 미학으로 구현 되었다. 4. 미학적 특성을 근간으로 하는 심미적요인은 화(和), 공(恭), 정(靜), 적(寂), 선(禪)인데, 화(和)는 윤리 도덕적 바탕위에서 교육과 수련을 통하여 예(禮)에 어긋남이 없고 희, 노, 애, 락의 감정을 절도에 맞게 발현하는 경지이며 공(恭)은 공경하고 겸양함의 뜻이요 정(靜)은 뜻이 크고 높은 고결한 자세의 고요함 속에서 정관(靜觀)을 취하는 것을 말함이며 적(寂)은 쓸쓸한 가운데 사조(寫照)하여 깊이 올바르게 사물을 느끼고 감동을 일으키는 요소를 찾아내는 마음을 뜻함이고 선(禪)은 마음을 맑고 깨끗하고 사적(邪的)감정과 인공적인 면을 철저히 배제한 것이다. 5. 문인화는 고격의 인품과 시정성으로 화(和), 공(恭), 정(靜), 적(寂), 선(禪)의 바탕위에 기교에 구애됨이 없이 철리의 미학적 함축성으로 간(簡), 정(淨), 담(淡), 아(雅)한 입체조형예술로 표현되어야 하고 이를 기초로 하여 문인화의 정신과 표현기법을 습득하고 반복된 수련을 통하여 한국 전통 화예기법으로 승화해야 하는데 이에 근간이 되는 오군자의 화예조형성은 다음과 같이 요약할 수 있다.
본 연구에서는 우리 정신문화의 근간이 문인화임을 구명하기 위하여 매, 란, 국, 죽, 송의 오군자 식물을 중심으로 하여 문인화의 시정성 배경과 상징성, 우의성, 그리고 문인화에서 표현된 화예의 조형성 등을 파악하고, 화예 유전자를 해독하여 미학적 특성을 파악함과 동시에 이를 통하여 한국화예의 이론을 정립하고자 하였다. 1. 우리나라의 오군자는 음양오행사상(陰陽五行思想)의 우주관에 의하면 동서남북 및 중앙의 오방(五方)이 주된 골격을 이루고 그 방위에 해당하는 다섯 가지 식물은 매, 란, 국, 죽, 송의 오군자이다. 이들 오군자를 오행의 원리에 따라 연결 지어보면 다음과 같이 정리할 수 있다. 오군자오 행방 위계 절오 상군자의 덕미조형성매화목(木)동(東)봄인·仁처사의 아취 (韻)반직선(半直線)난초화(火)남(南)여름예·禮왕자의향 (香)곡선(曲線)소나무토(土)중앙(中央)4계절신·信창관대부의 기상(靑)직곡선(直曲線)국화금(金)서(西)가을의·義걸사의 풍도 (潤)반곡선(半曲線)대나무수(水)북(北)겨울지·智대부의 기풍 (淸)직선(直線) 2. 오군자 식물을 소재로 한 문헌과 회화를 통해 문인화의 정신성을 바탕으로 한 조형성은 조형 의지만 아니라 작가의 인격과 서정성을 내포한 문인화는 군자의 덕성을 지향하고 학문을 숭상하던 지식인들의 청과에서 숙성된 것이며 문인화(文人花)는 인품(人品)과 화품(華品)을 동격으로 하여 작화(作花)의 정신성이 매우 중요함을 알 수 있었다. 3. 문인화를 미학적 측면에서 다음과 같이 요약할 수 있었다. 기의 힘과 운의 결을 읽고 표현되는 기운생동(氣韻生動)의 미학이며, 인위적 표현을 배제한 깊고 맑고 청아한 선(禪)의 미학이고, 해질성과 해굽성에 의한 자연의 특성을 나타내는 선(線)의 미학이며, 군더더기를 배제하여 더할 것도 뺄 것도 없는 절묘한 절제(切除)의 미학이고, 작가내면의 깊숙한 심의를 무한한 변화의 시어로 담아내는 여백(餘白)의 미학이며, 속기를 배제하여 담백하고 청아한 표현의 은유(隱喩)의 미학이고, 사회의 병폐를 풀어서 표현하는 풍자적(諷刺的) 미학이며, 정관(靜觀)과 이지(理智)를 감성적 연상(聯想)으로 표현하는 여운(餘韻)의 미학이고, 사치하고 현란함을 배제한 청고한 운치(韻致)의 미학으로 구현 되었다. 4. 미학적 특성을 근간으로 하는 심미적요인은 화(和), 공(恭), 정(靜), 적(寂), 선(禪)인데, 화(和)는 윤리 도덕적 바탕위에서 교육과 수련을 통하여 예(禮)에 어긋남이 없고 희, 노, 애, 락의 감정을 절도에 맞게 발현하는 경지이며 공(恭)은 공경하고 겸양함의 뜻이요 정(靜)은 뜻이 크고 높은 고결한 자세의 고요함 속에서 정관(靜觀)을 취하는 것을 말함이며 적(寂)은 쓸쓸한 가운데 사조(寫照)하여 깊이 올바르게 사물을 느끼고 감동을 일으키는 요소를 찾아내는 마음을 뜻함이고 선(禪)은 마음을 맑고 깨끗하고 사적(邪的)감정과 인공적인 면을 철저히 배제한 것이다. 5. 문인화는 고격의 인품과 시정성으로 화(和), 공(恭), 정(靜), 적(寂), 선(禪)의 바탕위에 기교에 구애됨이 없이 철리의 미학적 함축성으로 간(簡), 정(淨), 담(淡), 아(雅)한 입체조형예술로 표현되어야 하고 이를 기초로 하여 문인화의 정신과 표현기법을 습득하고 반복된 수련을 통하여 한국 전통 화예기법으로 승화해야 하는데 이에 근간이 되는 오군자의 화예조형성은 다음과 같이 요약할 수 있다.
In order to confirm that the basis for our traditional mental culture was literary painting, this study examined the poetic background, symbolism and parody of the literary paintings special reference with Ogunja, which is meaning five gracious plants-apricot, orchid, chrysanthemum, bamboo and pine ...
In order to confirm that the basis for our traditional mental culture was literary painting, this study examined the poetic background, symbolism and parody of the literary paintings special reference with Ogunja, which is meaning five gracious plants-apricot, orchid, chrysanthemum, bamboo and pine tree-as well as the floral harmony expressed in them and thereby, decoded the floral genes to understand the aesthetic characteristics of the literary paintings and therewith, establish the theories about the Korean floral art. 1. According to the view of the universe "Yin & Yang Five Elements" in Korea, the five primary directions are East, West, South, North and Center, which corresponds to apricot, orchid, chrysanthemum, bamboo and pine tree, respectively. These are so-called Ogunja. According to the principle of "Five Elements" these five gracious plants can be interpreted as follows; Ogunja Five ElementsDirectionsSeasonsFive ReasonsGunja's VirtuesFormative InstinctApricotTreeEastSpringHumanityRecluse's gustoSemi-linearOrchidFireSouthSummerEtiquettePrince's flavorCurvePine treeSoilCenter4 SeasonsFaithManly chivalryStraight curveChrysanthemumIronWestFallJusticeMaster's dignitySemi-curveBambooWaterNorthWinterWisdomManly dignityStraight line 2. Literary paintings equate personality with dignity, and therefore, the mind-set of painting the flowers is very important. Upon analyzing the mind-set of the literary painting in reference to literature and sample paintings, the formativeness of the literary paintings can be summed up as follows; the literary paintings using the Ogunja plants to connote not only artists' personality but also their lyricism were matured by the literati class who practiced virtues of men and learning as well. 3. In the view point of aesthetics the literary painting was summarized as follows; An aesthetics of generating and activating energy and spirit to read and express the power of energy and the grain of spirit, An aesthetics of deep, clean and elegant Zen excluding any artificial expression, An aesthetics of the line expressing the characteristics of nature by means of apheliotropism and heliotropism, An aesthetics of an exquisite control excluding any superflux to an extent that 'there is nothing to be added or subtracted, An aesthetics of a margin containing artist's deep inside state with infinite variations, An aesthetics of an metaphor excluding the worldly energy but expressing simple and elegant state of mind, An aesthetics parodizing the social evils, An aesthetics of a lingering tone expressing the reason and wisdom of meditation in a sentimental association, An aesthetics of a refined taste excluding any luxury or dizziness. 4. The aesthetic factors characterizing the literary painting are harmony, modesty, still, serenity and Zen. Harmony does not violate etiquette because it is practiced on the basis of moral and ethics, while generating the sentiments of pleasure, anger, grief and amusement to be well controlled. Modesty is equal to respect and humility. Still implies the attitude of meditation in an ambitious but decent and elegant way. Serenity means the mind-set reflecting on the things quietly to find the elements making us feel the things correctly and moved by them. Zen is a state of the mind clean and clear enough to exclude evil thought or artificial mind-set thoroughly. 5. The literary painting should be based on decent personality and lyricism characterized by harmony, modesty, still, serenity and Zen without being subject to any technique, while being expressed as voluminous formative art expressing righteousness, purification, simpleness and elegance. So, literary painters are obliged to learn and practice such spirit and expression techniques to sublimate the literary painting into the spirit of the Korean traditional paintings.
In order to confirm that the basis for our traditional mental culture was literary painting, this study examined the poetic background, symbolism and parody of the literary paintings special reference with Ogunja, which is meaning five gracious plants-apricot, orchid, chrysanthemum, bamboo and pine tree-as well as the floral harmony expressed in them and thereby, decoded the floral genes to understand the aesthetic characteristics of the literary paintings and therewith, establish the theories about the Korean floral art. 1. According to the view of the universe "Yin & Yang Five Elements" in Korea, the five primary directions are East, West, South, North and Center, which corresponds to apricot, orchid, chrysanthemum, bamboo and pine tree, respectively. These are so-called Ogunja. According to the principle of "Five Elements" these five gracious plants can be interpreted as follows; Ogunja Five ElementsDirectionsSeasonsFive ReasonsGunja's VirtuesFormative InstinctApricotTreeEastSpringHumanityRecluse's gustoSemi-linearOrchidFireSouthSummerEtiquettePrince's flavorCurvePine treeSoilCenter4 SeasonsFaithManly chivalryStraight curveChrysanthemumIronWestFallJusticeMaster's dignitySemi-curveBambooWaterNorthWinterWisdomManly dignityStraight line 2. Literary paintings equate personality with dignity, and therefore, the mind-set of painting the flowers is very important. Upon analyzing the mind-set of the literary painting in reference to literature and sample paintings, the formativeness of the literary paintings can be summed up as follows; the literary paintings using the Ogunja plants to connote not only artists' personality but also their lyricism were matured by the literati class who practiced virtues of men and learning as well. 3. In the view point of aesthetics the literary painting was summarized as follows; An aesthetics of generating and activating energy and spirit to read and express the power of energy and the grain of spirit, An aesthetics of deep, clean and elegant Zen excluding any artificial expression, An aesthetics of the line expressing the characteristics of nature by means of apheliotropism and heliotropism, An aesthetics of an exquisite control excluding any superflux to an extent that 'there is nothing to be added or subtracted, An aesthetics of a margin containing artist's deep inside state with infinite variations, An aesthetics of an metaphor excluding the worldly energy but expressing simple and elegant state of mind, An aesthetics parodizing the social evils, An aesthetics of a lingering tone expressing the reason and wisdom of meditation in a sentimental association, An aesthetics of a refined taste excluding any luxury or dizziness. 4. The aesthetic factors characterizing the literary painting are harmony, modesty, still, serenity and Zen. Harmony does not violate etiquette because it is practiced on the basis of moral and ethics, while generating the sentiments of pleasure, anger, grief and amusement to be well controlled. Modesty is equal to respect and humility. Still implies the attitude of meditation in an ambitious but decent and elegant way. Serenity means the mind-set reflecting on the things quietly to find the elements making us feel the things correctly and moved by them. Zen is a state of the mind clean and clear enough to exclude evil thought or artificial mind-set thoroughly. 5. The literary painting should be based on decent personality and lyricism characterized by harmony, modesty, still, serenity and Zen without being subject to any technique, while being expressed as voluminous formative art expressing righteousness, purification, simpleness and elegance. So, literary painters are obliged to learn and practice such spirit and expression techniques to sublimate the literary painting into the spirit of the Korean traditional paintings.
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