오늘날 우리나라는 급속한 산업발전의 결과로 심각한 인성적 결함을 가져와 현재 사회 문제로 대두되고 있다. 학생의 부모님들은 공부만 잘해서 좋은 대학을 가면 된다는 풍토 속에 학생들은 다양한 경험과 생각을 할 수 없으며 또한 상대방과의 정서적인 유대감이 생길 수 있는 기회도 없는 실정이다. 미술은 이런 인성적 결함을 채울 수 있게 도와줄 수 있는 과목이다. 그렇기 때문에 본 연구에서는 문인화를 통해 인성교육을 위핸 미술 교육적 접근을 고찰해보고자 한다. 우리나라의 유교적 전통 교육인 성리학에서는 성인(成仁)이 됨을 목표로 임했다. 이들이 성인이 되는 수양방법으로 주로 이용 했던 것이 바로 문인화(文人畵) 이며 주로 사군자를 즐겨 그렸다. 사군자에는 매(梅), 난(蘭), 국(菊), 죽(竹) 있으며 매는 맑은 기품을 뜻하며, 난은 고결함을 상징한다. 그리고 국은 정절을 뜻하고, 마지막으로 죽은절개와 도덕적 인격의 완성을 뜻한다. 이것은 성인들을 목표로 하는 사대부들의 정신적 상징과 맞아 떨어져 이상적인 인간상을 구현하는 매체가 되어 이를 그리는 것은 기본적으로 갖추어야 할 필수 교양으로 자리 잡게 되었다. 이에 본 연구자는 문인화의 정신성을 활용한 인성교육 수업모형 연구를 활동지 중심의 비평 모형과, 집단 토론중심의 ...
오늘날 우리나라는 급속한 산업발전의 결과로 심각한 인성적 결함을 가져와 현재 사회 문제로 대두되고 있다. 학생의 부모님들은 공부만 잘해서 좋은 대학을 가면 된다는 풍토 속에 학생들은 다양한 경험과 생각을 할 수 없으며 또한 상대방과의 정서적인 유대감이 생길 수 있는 기회도 없는 실정이다. 미술은 이런 인성적 결함을 채울 수 있게 도와줄 수 있는 과목이다. 그렇기 때문에 본 연구에서는 문인화를 통해 인성교육을 위핸 미술 교육적 접근을 고찰해보고자 한다. 우리나라의 유교적 전통 교육인 성리학에서는 성인(成仁)이 됨을 목표로 임했다. 이들이 성인이 되는 수양방법으로 주로 이용 했던 것이 바로 문인화(文人畵) 이며 주로 사군자를 즐겨 그렸다. 사군자에는 매(梅), 난(蘭), 국(菊), 죽(竹) 있으며 매는 맑은 기품을 뜻하며, 난은 고결함을 상징한다. 그리고 국은 정절을 뜻하고, 마지막으로 죽은절개와 도덕적 인격의 완성을 뜻한다. 이것은 성인들을 목표로 하는 사대부들의 정신적 상징과 맞아 떨어져 이상적인 인간상을 구현하는 매체가 되어 이를 그리는 것은 기본적으로 갖추어야 할 필수 교양으로 자리 잡게 되었다. 이에 본 연구자는 문인화의 정신성을 활용한 인성교육 수업모형 연구를 활동지 중심의 비평 모형과, 집단 토론중심의 협동 학습 모형 그리고 표현중심의 문인화 그리기 모형이며, 마지막으로 표현을 토대로 한 모의 전시 모형을 총 네 가지의 수업모형을 만들었다. 그러나 문인화의 정신성이라는 특성상 문인화는 동양화의 일부분으로써 다소 동양화를 자주 접하지 못한 학생들은 이해하기에 어려움이 있을 수 있기 때문에 장기적인 안목으로 지도 되어야 할 것이다. 이러한 경험이 학생들의 경험과 자아를 성장시킬 뿐만 아니라 다른 사람과의 교류를 통해 한층 더 성장하고 이해할 수 있는 기반이 될 수 있으며 나아가 사회에 나가 적응을 하는 것에도 도움이 될 것이라 생각 한다.
오늘날 우리나라는 급속한 산업발전의 결과로 심각한 인성적 결함을 가져와 현재 사회 문제로 대두되고 있다. 학생의 부모님들은 공부만 잘해서 좋은 대학을 가면 된다는 풍토 속에 학생들은 다양한 경험과 생각을 할 수 없으며 또한 상대방과의 정서적인 유대감이 생길 수 있는 기회도 없는 실정이다. 미술은 이런 인성적 결함을 채울 수 있게 도와줄 수 있는 과목이다. 그렇기 때문에 본 연구에서는 문인화를 통해 인성교육을 위핸 미술 교육적 접근을 고찰해보고자 한다. 우리나라의 유교적 전통 교육인 성리학에서는 성인(成仁)이 됨을 목표로 임했다. 이들이 성인이 되는 수양방법으로 주로 이용 했던 것이 바로 문인화(文人畵) 이며 주로 사군자를 즐겨 그렸다. 사군자에는 매(梅), 난(蘭), 국(菊), 죽(竹) 있으며 매는 맑은 기품을 뜻하며, 난은 고결함을 상징한다. 그리고 국은 정절을 뜻하고, 마지막으로 죽은절개와 도덕적 인격의 완성을 뜻한다. 이것은 성인들을 목표로 하는 사대부들의 정신적 상징과 맞아 떨어져 이상적인 인간상을 구현하는 매체가 되어 이를 그리는 것은 기본적으로 갖추어야 할 필수 교양으로 자리 잡게 되었다. 이에 본 연구자는 문인화의 정신성을 활용한 인성교육 수업모형 연구를 활동지 중심의 비평 모형과, 집단 토론중심의 협동 학습 모형 그리고 표현중심의 문인화 그리기 모형이며, 마지막으로 표현을 토대로 한 모의 전시 모형을 총 네 가지의 수업모형을 만들었다. 그러나 문인화의 정신성이라는 특성상 문인화는 동양화의 일부분으로써 다소 동양화를 자주 접하지 못한 학생들은 이해하기에 어려움이 있을 수 있기 때문에 장기적인 안목으로 지도 되어야 할 것이다. 이러한 경험이 학생들의 경험과 자아를 성장시킬 뿐만 아니라 다른 사람과의 교류를 통해 한층 더 성장하고 이해할 수 있는 기반이 될 수 있으며 나아가 사회에 나가 적응을 하는 것에도 도움이 될 것이라 생각 한다.
Korea are facing social problems of flawed personalities as Korea has been industrialized in such a short period of time. Parents have no other purpose but to send their kids to a good college, so they restrict their kids to experience other things, so kids barely have a chance to build emotional bo...
Korea are facing social problems of flawed personalities as Korea has been industrialized in such a short period of time. Parents have no other purpose but to send their kids to a good college, so they restrict their kids to experience other things, so kids barely have a chance to build emotional bonds with others. Art, can help to fill the lack of emotions. On this research, I like to consider the way to educate personality through 'Painter in the Literary' which is an art-educational approach. Neo-Confucianism aimed to become a man with virtue. Confucian scholars used to draw Painter in the Literary to cultivate their minds to become a man with virtue, and they usually draw 'he Four Gracious Plants'. There are Mae, Nan, Gook and Juk in he Four Gracious Plants . Mae means clear elegance, Nan means nobility, Gook means fidelity and Juk means integrity and completion of moral personality. These were coincide with noblemen's purpose, so drawing he Four Gracious Plants became a basic liberal arts. With spirit of Painter in the Literary, I developed four models for class : a criticism model based on activity, a cooperative study model based on group debates, a model based on drwaing Painter in the Literary, and an exhibit model based on expressions. Because of characteristics of spirits, Painter in the Literary is part of Oriental paintings, so it's hard to understand for those of who are not familiar with Oriental paintings, so the process must be done with long-term perspectives. Not only It will help students to build experiences and ego, also it help to understand other people better through interactions with others. Also, it help them to adjust in the society in the future.
Korea are facing social problems of flawed personalities as Korea has been industrialized in such a short period of time. Parents have no other purpose but to send their kids to a good college, so they restrict their kids to experience other things, so kids barely have a chance to build emotional bonds with others. Art, can help to fill the lack of emotions. On this research, I like to consider the way to educate personality through 'Painter in the Literary' which is an art-educational approach. Neo-Confucianism aimed to become a man with virtue. Confucian scholars used to draw Painter in the Literary to cultivate their minds to become a man with virtue, and they usually draw 'he Four Gracious Plants'. There are Mae, Nan, Gook and Juk in he Four Gracious Plants . Mae means clear elegance, Nan means nobility, Gook means fidelity and Juk means integrity and completion of moral personality. These were coincide with noblemen's purpose, so drawing he Four Gracious Plants became a basic liberal arts. With spirit of Painter in the Literary, I developed four models for class : a criticism model based on activity, a cooperative study model based on group debates, a model based on drwaing Painter in the Literary, and an exhibit model based on expressions. Because of characteristics of spirits, Painter in the Literary is part of Oriental paintings, so it's hard to understand for those of who are not familiar with Oriental paintings, so the process must be done with long-term perspectives. Not only It will help students to build experiences and ego, also it help to understand other people better through interactions with others. Also, it help them to adjust in the society in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.