우리나라에서 대개의 공연 제작은 민간 예술가들이 계획하고, 극소수의 공연만이 공공지원기구를 통해 제작비의 일부를 지원받아 이루어진다. 공연의 질적 수준이 뛰어나다 하더라고 작품이 다른 극장에 팔리거나, 혹은 세계 공연예술시장에 팔릴 것이라는 기대는 고사하고 일회성 공연이라도 청중에게 보여줄 기회를 갖는 것조차도 쉽지 않다. 전국에 공공극장은 많지만 사업예산이 턱없이 부족한 상태이고, 구조적으로 상업화되기 어려운 공연예술의 제작과 공급이 예술가 개인과 민간 기획사에게 책임 지워지고, 그 유통조차도 원활하지 못한 우리나라의 상황은 2008년 현재 극심한 경제난과 맞물려 공연예술시장의 붕괴마저 우려되고 있는 실정이다. 공연 예술 전반이 이러한 어려움을 겪고 있기 때문에, 더욱 클래식 음악의 입지는 날로 줄어들 수밖에 없다. 현재 우리나라의 주 문화 소비 계층의 연령은 10대~30대에 이르는 젊은 층이다. 이들이 주로 즐기는 대중음악의 현실도 마찬가지로 어둡다. 저작권 문제를 비롯하여 음원에 관련된 문제가 끊이지 않고, 방송 매체에서의 공연도 날이 갈수록 줄어들고 있다. 이러한 현실에서 클래식 음악의 대중화와 유통 구조의 다변화를 위한 연구는 시기가 맞지 않다는 견해도 있을 수 있다. 하지만, 수 세기에 걸쳐 명맥을 이어오고 있는 클래식 음악은 현재 간헐적으로 대중의 사랑을 받는 대중음악 및 공연에 비해 오히려 넘치는 생명력과 무한한 가능성을 갖고 있다고 생각한다. 따라서 본 연구를 통해 클래식 음악이 갖는 장점과 문화 상품으로서의 가치를 재고해보고, 현재의 공연문화 전반에 걸친 환경 분석을 통하여 공연예술시장의 난황 속에서 클래식 음악의 대중화 방안을 제시하고자 한다. 연구의 방법은 제1장에서 연구의 목적과 방법을 제시하고, 제2장에서는 클래식 음악의 역사와 특징을 살펴보고, 클래식 음악이 가지고 있는 영향력을 재고해 보려한다. 그리고 주요 공연장-세종문화회관, 예술의전당, 국립극장의 공연 및 관람 현황을 실태 조사 분석하고, 공연장의 문제점 및 관람의 문제점을 제기하려한다. 제3장에서는 공연 운영에 관한 연구로써 현재 운영 실태와 공연장과 기업, 정부, 지방자치단체 및 예술단체와의 연대 상황을 살펴보고, 공연 운영 및 예산 확충에 대한 조정 방안을 제시하고, 클래식 공연의 대중화 방안에 대해 고찰하겠다. 그리고 제4장 결론에서 제언과 그 한계를 생각해보는 것으로 연구 보고를 마치려한다. 본 연구는 먼저 클래식 음악의 대중화 및 예술 경영에 관한 선행 연구들을 검토하였으며, 문화 정책에 관한 일반 사항에 대하여는 주로 국내 관련 통계 자료 및 논문에서 시사 받은 바 크다. 그러나 클래식 음악의 대중화를 위한 본 연구의 목적에 따라 자료의 수학적 분석, 혹은 재연구 등의 통계학적 논의는 선행 연구들을 종합하여 간략하게 정리하는 것으로 그치고자 한다. 또한 주요 통계 분석은 주로 공연 예술 실태 조사, 문화관광부의 관련 백서의 자료 등을 참조하였다. 한편, 필요에 따라 주요 공연장의 웹사이트에 공시된 공개 자료를 활용하기도 하였으며, 선행 연구 자료를 재구성하기도 하였다. 또한 경제지의 보도 자료를 검색 활용하기도 하였다. 클래식 음악이 갖는 문화 컨텐츠로써의 가치를 확인 하는 방법에는 여러 가지가 있겠지만, 여기서는 정량화가 가능한 ‘공연장 확보 현황, 가능한 공연 횟수, 관련 업무 종사자 현황 등’의 ‘공연 예술 실태 조사 자료’ 분석을 통해 클래식 음악의 상품적 가치를 재고해보고 예술 정책 포럼 및 예술 경영 성공 사례를 바탕으로 클래식 대중화에 대한 현실적이고 구체적인방안에 대하여 그 원인과 ...
우리나라에서 대개의 공연 제작은 민간 예술가들이 계획하고, 극소수의 공연만이 공공지원기구를 통해 제작비의 일부를 지원받아 이루어진다. 공연의 질적 수준이 뛰어나다 하더라고 작품이 다른 극장에 팔리거나, 혹은 세계 공연예술시장에 팔릴 것이라는 기대는 고사하고 일회성 공연이라도 청중에게 보여줄 기회를 갖는 것조차도 쉽지 않다. 전국에 공공극장은 많지만 사업예산이 턱없이 부족한 상태이고, 구조적으로 상업화되기 어려운 공연예술의 제작과 공급이 예술가 개인과 민간 기획사에게 책임 지워지고, 그 유통조차도 원활하지 못한 우리나라의 상황은 2008년 현재 극심한 경제난과 맞물려 공연예술시장의 붕괴마저 우려되고 있는 실정이다. 공연 예술 전반이 이러한 어려움을 겪고 있기 때문에, 더욱 클래식 음악의 입지는 날로 줄어들 수밖에 없다. 현재 우리나라의 주 문화 소비 계층의 연령은 10대~30대에 이르는 젊은 층이다. 이들이 주로 즐기는 대중음악의 현실도 마찬가지로 어둡다. 저작권 문제를 비롯하여 음원에 관련된 문제가 끊이지 않고, 방송 매체에서의 공연도 날이 갈수록 줄어들고 있다. 이러한 현실에서 클래식 음악의 대중화와 유통 구조의 다변화를 위한 연구는 시기가 맞지 않다는 견해도 있을 수 있다. 하지만, 수 세기에 걸쳐 명맥을 이어오고 있는 클래식 음악은 현재 간헐적으로 대중의 사랑을 받는 대중음악 및 공연에 비해 오히려 넘치는 생명력과 무한한 가능성을 갖고 있다고 생각한다. 따라서 본 연구를 통해 클래식 음악이 갖는 장점과 문화 상품으로서의 가치를 재고해보고, 현재의 공연문화 전반에 걸친 환경 분석을 통하여 공연예술시장의 난황 속에서 클래식 음악의 대중화 방안을 제시하고자 한다. 연구의 방법은 제1장에서 연구의 목적과 방법을 제시하고, 제2장에서는 클래식 음악의 역사와 특징을 살펴보고, 클래식 음악이 가지고 있는 영향력을 재고해 보려한다. 그리고 주요 공연장-세종문화회관, 예술의전당, 국립극장의 공연 및 관람 현황을 실태 조사 분석하고, 공연장의 문제점 및 관람의 문제점을 제기하려한다. 제3장에서는 공연 운영에 관한 연구로써 현재 운영 실태와 공연장과 기업, 정부, 지방자치단체 및 예술단체와의 연대 상황을 살펴보고, 공연 운영 및 예산 확충에 대한 조정 방안을 제시하고, 클래식 공연의 대중화 방안에 대해 고찰하겠다. 그리고 제4장 결론에서 제언과 그 한계를 생각해보는 것으로 연구 보고를 마치려한다. 본 연구는 먼저 클래식 음악의 대중화 및 예술 경영에 관한 선행 연구들을 검토하였으며, 문화 정책에 관한 일반 사항에 대하여는 주로 국내 관련 통계 자료 및 논문에서 시사 받은 바 크다. 그러나 클래식 음악의 대중화를 위한 본 연구의 목적에 따라 자료의 수학적 분석, 혹은 재연구 등의 통계학적 논의는 선행 연구들을 종합하여 간략하게 정리하는 것으로 그치고자 한다. 또한 주요 통계 분석은 주로 공연 예술 실태 조사, 문화관광부의 관련 백서의 자료 등을 참조하였다. 한편, 필요에 따라 주요 공연장의 웹사이트에 공시된 공개 자료를 활용하기도 하였으며, 선행 연구 자료를 재구성하기도 하였다. 또한 경제지의 보도 자료를 검색 활용하기도 하였다. 클래식 음악이 갖는 문화 컨텐츠로써의 가치를 확인 하는 방법에는 여러 가지가 있겠지만, 여기서는 정량화가 가능한 ‘공연장 확보 현황, 가능한 공연 횟수, 관련 업무 종사자 현황 등’의 ‘공연 예술 실태 조사 자료’ 분석을 통해 클래식 음악의 상품적 가치를 재고해보고 예술 정책 포럼 및 예술 경영 성공 사례를 바탕으로 클래식 대중화에 대한 현실적이고 구체적인방안에 대하여 그 원인과 해결 방안을 모색하는데 초점을 두었다.
우리나라에서 대개의 공연 제작은 민간 예술가들이 계획하고, 극소수의 공연만이 공공지원기구를 통해 제작비의 일부를 지원받아 이루어진다. 공연의 질적 수준이 뛰어나다 하더라고 작품이 다른 극장에 팔리거나, 혹은 세계 공연예술시장에 팔릴 것이라는 기대는 고사하고 일회성 공연이라도 청중에게 보여줄 기회를 갖는 것조차도 쉽지 않다. 전국에 공공극장은 많지만 사업예산이 턱없이 부족한 상태이고, 구조적으로 상업화되기 어려운 공연예술의 제작과 공급이 예술가 개인과 민간 기획사에게 책임 지워지고, 그 유통조차도 원활하지 못한 우리나라의 상황은 2008년 현재 극심한 경제난과 맞물려 공연예술시장의 붕괴마저 우려되고 있는 실정이다. 공연 예술 전반이 이러한 어려움을 겪고 있기 때문에, 더욱 클래식 음악의 입지는 날로 줄어들 수밖에 없다. 현재 우리나라의 주 문화 소비 계층의 연령은 10대~30대에 이르는 젊은 층이다. 이들이 주로 즐기는 대중음악의 현실도 마찬가지로 어둡다. 저작권 문제를 비롯하여 음원에 관련된 문제가 끊이지 않고, 방송 매체에서의 공연도 날이 갈수록 줄어들고 있다. 이러한 현실에서 클래식 음악의 대중화와 유통 구조의 다변화를 위한 연구는 시기가 맞지 않다는 견해도 있을 수 있다. 하지만, 수 세기에 걸쳐 명맥을 이어오고 있는 클래식 음악은 현재 간헐적으로 대중의 사랑을 받는 대중음악 및 공연에 비해 오히려 넘치는 생명력과 무한한 가능성을 갖고 있다고 생각한다. 따라서 본 연구를 통해 클래식 음악이 갖는 장점과 문화 상품으로서의 가치를 재고해보고, 현재의 공연문화 전반에 걸친 환경 분석을 통하여 공연예술시장의 난황 속에서 클래식 음악의 대중화 방안을 제시하고자 한다. 연구의 방법은 제1장에서 연구의 목적과 방법을 제시하고, 제2장에서는 클래식 음악의 역사와 특징을 살펴보고, 클래식 음악이 가지고 있는 영향력을 재고해 보려한다. 그리고 주요 공연장-세종문화회관, 예술의전당, 국립극장의 공연 및 관람 현황을 실태 조사 분석하고, 공연장의 문제점 및 관람의 문제점을 제기하려한다. 제3장에서는 공연 운영에 관한 연구로써 현재 운영 실태와 공연장과 기업, 정부, 지방자치단체 및 예술단체와의 연대 상황을 살펴보고, 공연 운영 및 예산 확충에 대한 조정 방안을 제시하고, 클래식 공연의 대중화 방안에 대해 고찰하겠다. 그리고 제4장 결론에서 제언과 그 한계를 생각해보는 것으로 연구 보고를 마치려한다. 본 연구는 먼저 클래식 음악의 대중화 및 예술 경영에 관한 선행 연구들을 검토하였으며, 문화 정책에 관한 일반 사항에 대하여는 주로 국내 관련 통계 자료 및 논문에서 시사 받은 바 크다. 그러나 클래식 음악의 대중화를 위한 본 연구의 목적에 따라 자료의 수학적 분석, 혹은 재연구 등의 통계학적 논의는 선행 연구들을 종합하여 간략하게 정리하는 것으로 그치고자 한다. 또한 주요 통계 분석은 주로 공연 예술 실태 조사, 문화관광부의 관련 백서의 자료 등을 참조하였다. 한편, 필요에 따라 주요 공연장의 웹사이트에 공시된 공개 자료를 활용하기도 하였으며, 선행 연구 자료를 재구성하기도 하였다. 또한 경제지의 보도 자료를 검색 활용하기도 하였다. 클래식 음악이 갖는 문화 컨텐츠로써의 가치를 확인 하는 방법에는 여러 가지가 있겠지만, 여기서는 정량화가 가능한 ‘공연장 확보 현황, 가능한 공연 횟수, 관련 업무 종사자 현황 등’의 ‘공연 예술 실태 조사 자료’ 분석을 통해 클래식 음악의 상품적 가치를 재고해보고 예술 정책 포럼 및 예술 경영 성공 사례를 바탕으로 클래식 대중화에 대한 현실적이고 구체적인방안에 대하여 그 원인과 해결 방안을 모색하는데 초점을 두었다.
Most part of public performance production planed by the civil artists in korea, Only the minimum number of public performance supported the part of production cost by public supporting agencies & government. Even though the quality level of performance is superior but it can not be sold in the othe...
Most part of public performance production planed by the civil artists in korea, Only the minimum number of public performance supported the part of production cost by public supporting agencies & government. Even though the quality level of performance is superior but it can not be sold in the other theater nor it is to be sold in world-wide performing art market. It humbly refuses and in the audience one time characteristic public performance even having the chance which it will show it is not easy. In the entire country, there are so many of the public theater but the enterprise budget condition is not nearly enough. Structurally the production and supply of performing art commerce are difficult, in spite of that the artist and civil planning company bear responsibility of that production and supply of performing art. Even circulation of public performance is not smooth in our country actually, and that situation going worse today with the economic difficult which is intense and even collapse of performing art market. Whole of the performing art is in a delicate situation, so more classic music performance does not put on normal state. Currently main consuming class is young generation between 10~30 ages. Also the pop music which these people enjoys mainly is difficult with sameness. The problem which related the copyright and sound sources. And Public performances from broadcast media are decreasing as time goes by. In because that some of people think the research for the diversification and circulation structure of classic music is not right these days. but, classic music have extended until today over centuries and it's life which is come currently masses it is loved by people, compares in pop music and public performance. It thinks that the possibility which is infinite with the vital force which overflows rather it has. So this research leads the value as the strong point which the classic music has and as the cultural-commercial item. The environment analysis which extends whole of the public performance culture in today, it leads the solution plan of classic music from difficult actuality of performing art market. The flow of research is presentation objectives and a method of research from 1st chapter. 2nd chapter observes the history and a feature of classic music and tries to reconsider the influence which the classic music is having. And analyzes the actual condition of investigation the important public performance market -sejong center, seoul arts center art and national theatre and viewing present condition. Then proposes the problem point of public performance and viewing. And from 3rd chapter, With the research regarding the public performance operation currently it tries to observe the operation actual condition and the public performance enterprise and the regiment situation of the government, the local self-governing group and the artist group. It will present the regulation plan about the public performance operation, a budget expansion, and the classic popularization plan of classic public performance. This study investigates the preceding researches regarding the classic popularization and art management of classic music, about the General regarding a culture policy from domestic relation statistical data and dissertation mainly current events. But it follows in objective of the research for the classic popularization of classic music and the mathematical analysis of data and reconsidering statistics discussion put together preceding researches in simple arranges. Also the important statistical analysis referred to the data of performing art actual condition investigation and discussion 'a white book' relational performing art from Ministry of Culture, Sports and Tourism republic or korea mainly. One side, it follows necessary published in important public performance art's web site released the public data which it applies, it re-composes a preceding research data, Also search it applied the press released. There are many ways to confirm cultural goods value about the classic music content as to the method, but this research use fixed quantity data which stands possible and public performance market present condition, the goods value of classic music and the possibility public performance of being possible, investigated data about performing art condition of the relation art business analysis. In the end, you can see instance that art successful art performing management. Speak with emphasis, this study focused on classic popularization.
Most part of public performance production planed by the civil artists in korea, Only the minimum number of public performance supported the part of production cost by public supporting agencies & government. Even though the quality level of performance is superior but it can not be sold in the other theater nor it is to be sold in world-wide performing art market. It humbly refuses and in the audience one time characteristic public performance even having the chance which it will show it is not easy. In the entire country, there are so many of the public theater but the enterprise budget condition is not nearly enough. Structurally the production and supply of performing art commerce are difficult, in spite of that the artist and civil planning company bear responsibility of that production and supply of performing art. Even circulation of public performance is not smooth in our country actually, and that situation going worse today with the economic difficult which is intense and even collapse of performing art market. Whole of the performing art is in a delicate situation, so more classic music performance does not put on normal state. Currently main consuming class is young generation between 10~30 ages. Also the pop music which these people enjoys mainly is difficult with sameness. The problem which related the copyright and sound sources. And Public performances from broadcast media are decreasing as time goes by. In because that some of people think the research for the diversification and circulation structure of classic music is not right these days. but, classic music have extended until today over centuries and it's life which is come currently masses it is loved by people, compares in pop music and public performance. It thinks that the possibility which is infinite with the vital force which overflows rather it has. So this research leads the value as the strong point which the classic music has and as the cultural-commercial item. The environment analysis which extends whole of the public performance culture in today, it leads the solution plan of classic music from difficult actuality of performing art market. The flow of research is presentation objectives and a method of research from 1st chapter. 2nd chapter observes the history and a feature of classic music and tries to reconsider the influence which the classic music is having. And analyzes the actual condition of investigation the important public performance market -sejong center, seoul arts center art and national theatre and viewing present condition. Then proposes the problem point of public performance and viewing. And from 3rd chapter, With the research regarding the public performance operation currently it tries to observe the operation actual condition and the public performance enterprise and the regiment situation of the government, the local self-governing group and the artist group. It will present the regulation plan about the public performance operation, a budget expansion, and the classic popularization plan of classic public performance. This study investigates the preceding researches regarding the classic popularization and art management of classic music, about the General regarding a culture policy from domestic relation statistical data and dissertation mainly current events. But it follows in objective of the research for the classic popularization of classic music and the mathematical analysis of data and reconsidering statistics discussion put together preceding researches in simple arranges. Also the important statistical analysis referred to the data of performing art actual condition investigation and discussion 'a white book' relational performing art from Ministry of Culture, Sports and Tourism republic or korea mainly. One side, it follows necessary published in important public performance art's web site released the public data which it applies, it re-composes a preceding research data, Also search it applied the press released. There are many ways to confirm cultural goods value about the classic music content as to the method, but this research use fixed quantity data which stands possible and public performance market present condition, the goods value of classic music and the possibility public performance of being possible, investigated data about performing art condition of the relation art business analysis. In the end, you can see instance that art successful art performing management. Speak with emphasis, this study focused on classic popularization.
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