뉴스포츠 참여 중학생들의 신체적 자기효능감과 체육수업 만족이 학교생활적응에 미치는 영향 (The)effect physical self-efficiency and physical education satisfaction of middle school students participating new sports has on school life adjustment원문보기
본 연구의 목적은 뉴스포츠 체육수업 참여 유무에 따른 신체적 자기효능감과 체육수업 만족, 학교생활 적응을 비교하고 그 차이를 분석하고, 이들 변인 간에 관계를 체계적으로 분석해봄으로써 각각의 체육 수업 참여 유무에 따라 영향을 미치는 요인들을 파악하는 것이다. 나아가 체육수업에서의 뉴스포츠의 도입의 효과성 입증을 실증적으로 규명하여 청소년들에게 건전한 여가문화 형성에 이바지 하여 체육수업을 통해 심신발달 뿐만 아니라 평생체육활동의 기초를 제공하고자 하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 뉴스포츠 체육수업을 진행 중인 중학교 한곳과 정규체육수업을 실시하고 있는 두 학교 총 3개의 중학교에 3반씩 9반을 대상으로 총 302부의 설문지를 배포하였으며, 자료정리 후 유효한 것으로 분류된 294부를 최종 분석하였다. 조사도구인 설문지를 살펴보면 Ryckman(1982)에 의해 개발되고 홍선옥(1982)에 의해 번안되어 남윤미(2001)에 의해 수정되어진 사용된 신체적 ...
본 연구의 목적은 뉴스포츠 체육수업 참여 유무에 따른 신체적 자기효능감과 체육수업 만족, 학교생활 적응을 비교하고 그 차이를 분석하고, 이들 변인 간에 관계를 체계적으로 분석해봄으로써 각각의 체육 수업 참여 유무에 따라 영향을 미치는 요인들을 파악하는 것이다. 나아가 체육수업에서의 뉴스포츠의 도입의 효과성 입증을 실증적으로 규명하여 청소년들에게 건전한 여가문화 형성에 이바지 하여 체육수업을 통해 심신발달 뿐만 아니라 평생체육활동의 기초를 제공하고자 하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 뉴스포츠 체육수업을 진행 중인 중학교 한곳과 정규체육수업을 실시하고 있는 두 학교 총 3개의 중학교에 3반씩 9반을 대상으로 총 302부의 설문지를 배포하였으며, 자료정리 후 유효한 것으로 분류된 294부를 최종 분석하였다. 조사도구인 설문지를 살펴보면 Ryckman(1982)에 의해 개발되고 홍선옥(1982)에 의해 번안되어 남윤미(2001)에 의해 수정되어진 사용된 신체적 자기효능감 척도(Physical Self Efficacy: PSE)와 박근우(1993)가 개발하고 윤소민(2006)등이 수정하여 사용한 수업만족 설문지, 김아영(2002)이 개발한 학교생활적응 척도를 이용하여 본 연구의 목적에 부합하는 항목을 발췌한 다음 <뉴스포츠 참여중학생들의 신체적 자기효능감과 체육수업 만족도가 학교생활 적응에 미치는 영향>이라는 설문지 초안을 작성하였다. 작성된 설문지 초안은 예비검사(pilot test)를 통하여 설문 내용과 타당도를 검증한 다음 수정하여 완성하였다. 자료분석을 위하여 사용한 통계기법으로는 빈도분석(Frequency), t검정(Independent t-test), 일원량분석(One-way ANOVA), 다중회귀분석이고, 일원량분석 후 유의한 차이가 있는 경우 Sheffe의 사후 검증을 통해 집단 간 차이를 규명하였다. 이상의 연구목적과 방법을 기초로 하여 뉴스포츠 참여중학생들의 신체적 자기효능감과 체육수업 만족도가 학교생활 적응에 미치는 영향에 대한 가설을 검증한 결과 다음과 같은 결과를 유도할 수 있었다. 첫째, 운동경험의 유무에 따른 신체적 자기효능감 차이검증 결과 부분적으로 유의미한 차가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 운동경험 유무에 따른 체육수업 만족 차이검증 결과 유의미한 차이를 보이지는 않았으나 영향력이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 운동경험 유무에 따른 학교생활 적응 차이검증 결과 부분적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 인지한 건강상태에 따른 신체적 자기효능감 차이검증 결과 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 뉴스포츠 수업참여자와 일반체육교과과정 수업 참여자간 신체적 자기효능감 차이검증 결과 유의미한 차이가 없으나 부분적으로 영향력이 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 뉴스포츠 수업참여자와 일반체육수업 참여자의 체육수업 만족차이검증 결과 부분적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 일곱째, 뉴스포츠 수업참여자와 일반체육수업 참여자의 학교생활 적응차이검증 결과 부분적으로 영향력이 있는 것으로 나타났다. 여덟째, 신체적 자기효능감은 체육수업 만족에 부분적으로 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아홉째, 체육수업 만족은 학교생활 적응에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상과 같이 학교 체육수업에서는 경험해보지 못한 뉴스포츠의 종목 이 학생들의 신체적 자기효능감과 체육수업만족, 학교생활 적응에 직간접적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 또한 신체적 자기효능감은 체육수업에 부분적으로 영향을 미치고, 체육수업 만족이 학교생활에 있어서 직접적으로 영향을 미치는 것으로 보아 이 세 가지 변인들이 밀접한 상관관계가 있음을 알 수 있다.
본 연구의 목적은 뉴스포츠 체육수업 참여 유무에 따른 신체적 자기효능감과 체육수업 만족, 학교생활 적응을 비교하고 그 차이를 분석하고, 이들 변인 간에 관계를 체계적으로 분석해봄으로써 각각의 체육 수업 참여 유무에 따라 영향을 미치는 요인들을 파악하는 것이다. 나아가 체육수업에서의 뉴스포츠의 도입의 효과성 입증을 실증적으로 규명하여 청소년들에게 건전한 여가문화 형성에 이바지 하여 체육수업을 통해 심신발달 뿐만 아니라 평생체육활동의 기초를 제공하고자 하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 뉴스포츠 체육수업을 진행 중인 중학교 한곳과 정규체육수업을 실시하고 있는 두 학교 총 3개의 중학교에 3반씩 9반을 대상으로 총 302부의 설문지를 배포하였으며, 자료정리 후 유효한 것으로 분류된 294부를 최종 분석하였다. 조사도구인 설문지를 살펴보면 Ryckman(1982)에 의해 개발되고 홍선옥(1982)에 의해 번안되어 남윤미(2001)에 의해 수정되어진 사용된 신체적 자기효능감 척도(Physical Self Efficacy: PSE)와 박근우(1993)가 개발하고 윤소민(2006)등이 수정하여 사용한 수업만족 설문지, 김아영(2002)이 개발한 학교생활적응 척도를 이용하여 본 연구의 목적에 부합하는 항목을 발췌한 다음 <뉴스포츠 참여중학생들의 신체적 자기효능감과 체육수업 만족도가 학교생활 적응에 미치는 영향>이라는 설문지 초안을 작성하였다. 작성된 설문지 초안은 예비검사(pilot test)를 통하여 설문 내용과 타당도를 검증한 다음 수정하여 완성하였다. 자료분석을 위하여 사용한 통계기법으로는 빈도분석(Frequency), t검정(Independent t-test), 일원량분석(One-way ANOVA), 다중회귀분석이고, 일원량분석 후 유의한 차이가 있는 경우 Sheffe의 사후 검증을 통해 집단 간 차이를 규명하였다. 이상의 연구목적과 방법을 기초로 하여 뉴스포츠 참여중학생들의 신체적 자기효능감과 체육수업 만족도가 학교생활 적응에 미치는 영향에 대한 가설을 검증한 결과 다음과 같은 결과를 유도할 수 있었다. 첫째, 운동경험의 유무에 따른 신체적 자기효능감 차이검증 결과 부분적으로 유의미한 차가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 운동경험 유무에 따른 체육수업 만족 차이검증 결과 유의미한 차이를 보이지는 않았으나 영향력이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 운동경험 유무에 따른 학교생활 적응 차이검증 결과 부분적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 인지한 건강상태에 따른 신체적 자기효능감 차이검증 결과 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 뉴스포츠 수업참여자와 일반체육교과과정 수업 참여자간 신체적 자기효능감 차이검증 결과 유의미한 차이가 없으나 부분적으로 영향력이 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 뉴스포츠 수업참여자와 일반체육수업 참여자의 체육수업 만족차이검증 결과 부분적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 일곱째, 뉴스포츠 수업참여자와 일반체육수업 참여자의 학교생활 적응차이검증 결과 부분적으로 영향력이 있는 것으로 나타났다. 여덟째, 신체적 자기효능감은 체육수업 만족에 부분적으로 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아홉째, 체육수업 만족은 학교생활 적응에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상과 같이 학교 체육수업에서는 경험해보지 못한 뉴스포츠의 종목 이 학생들의 신체적 자기효능감과 체육수업만족, 학교생활 적응에 직간접적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 또한 신체적 자기효능감은 체육수업에 부분적으로 영향을 미치고, 체육수업 만족이 학교생활에 있어서 직접적으로 영향을 미치는 것으로 보아 이 세 가지 변인들이 밀접한 상관관계가 있음을 알 수 있다.
The purpose of this research is to compare and analyze the physical self-efficiency and physical education satisfaction due to existence of new sports physical education class, and school life adaptation. Also by systematically analyzing the relationship of cause factors, we will understand the prim...
The purpose of this research is to compare and analyze the physical self-efficiency and physical education satisfaction due to existence of new sports physical education class, and school life adaptation. Also by systematically analyzing the relationship of cause factors, we will understand the primary affecting cause due to attending physical education. Moreover by effectiveness proof close examination of new sports in physical education, we wish to help in creating healthy leisure culture for teenagers to develop mentality and provide foundation for life-time physical education activities. In order to achieve this goal, this research tested one middle school which practices new sports physical education program and two middle schools which practices regular physical education. 3 classes from each school, total of 9 classes have been tested and 302 questionnaire papers were passed out. Out of these papers, 294 papers were valid after material arrangement, and have been final analyzed. As a research tool questionnaire, physical self efficacy developed by Ryckman (1982), changed by Hong Sun Ok (1982), amended by Sam Yoon Mi (2001), instruction satisfaction questionnaire developed by Park Gun woo (1993), amended by Yoon So Min (2006) and others, school life adaptation scale developed by Kim Ah Young (2002), has been extracted to create suitable draft articles for the purpose of this research, Which is called The affect physical self-efficiency and physical education satisfaction of middle school students participating new sports has on school life adjustment. With the draft question naires, suitability for to rese arching content has been ver ified throu The statistic techniques for the data analysis are frequency analysis, independent t-test, one-way ANOVA, multi regression analysis. In case of meaningful change after one-way ANOVA, the difference between groups has been examined through Sheffe after analysis. With above research purpose and method as basis, hypothesis about the affect physical self-efficiency and physical education satisfaction of middle school students adjustmenting new sports has on school life adjustment has been verified. After doing so, the below results has been induced. First, physical self-efficacy had meaningful difference according to physical exercise experience. Second, physical education satisfaction had no meaningful difference according to physical exercise experience, but showed to have influential power. Third, School life adaptation had meaningful difference according to physical exercise experience. On the other hand, school surrounding adaptation had no meaningful difference according to physical exercise experience, thus it shows that it is not related. Fourth, physical self-efficacy showed to have difference according to recognized health status. Fifth, Physical self-efficacy of students participating in new sports education and general physical education did not have meaningful difference. Sixth, Physical education satisfaction of students participating in new sports education and general physical education did have partial differences. Seventh, School life adaptation of students participating in new sports education and general physical education did have partial affective power. Eighth, Physical self-efficacy did showed to have partial positive affect on the physical education satisfaction. Ninth, Physical education satisfaction did showed to have positive affect on school life adaptation. Lastly, in school regulation adaptation, when physical education guidance material satisfaction and physical education environment satisfaction has co-relationship, physical education guidance material satisfaction showed to have negative co-relationship, thus as physical education guidance material satisfaction increases the school regulation adaptation decreases. In addition, physical education environment adaptation has positive relationship, thus as physical education environment adaptation increases, school regulation adaptation increases. As shown, in school physical education non experienced new sports is having direct and indirect affect on student’s physical self-efficacy, physical education satisfaction, and school life adaptation. Moreover physical self-efficacy has partial affect on physical education, and physical education satisfaction has direct relationship has school life. Thus we found out that these three causes are co-related.
The purpose of this research is to compare and analyze the physical self-efficiency and physical education satisfaction due to existence of new sports physical education class, and school life adaptation. Also by systematically analyzing the relationship of cause factors, we will understand the primary affecting cause due to attending physical education. Moreover by effectiveness proof close examination of new sports in physical education, we wish to help in creating healthy leisure culture for teenagers to develop mentality and provide foundation for life-time physical education activities. In order to achieve this goal, this research tested one middle school which practices new sports physical education program and two middle schools which practices regular physical education. 3 classes from each school, total of 9 classes have been tested and 302 questionnaire papers were passed out. Out of these papers, 294 papers were valid after material arrangement, and have been final analyzed. As a research tool questionnaire, physical self efficacy developed by Ryckman (1982), changed by Hong Sun Ok (1982), amended by Sam Yoon Mi (2001), instruction satisfaction questionnaire developed by Park Gun woo (1993), amended by Yoon So Min (2006) and others, school life adaptation scale developed by Kim Ah Young (2002), has been extracted to create suitable draft articles for the purpose of this research, Which is called The affect physical self-efficiency and physical education satisfaction of middle school students participating new sports has on school life adjustment. With the draft question naires, suitability for to rese arching content has been ver ified throu The statistic techniques for the data analysis are frequency analysis, independent t-test, one-way ANOVA, multi regression analysis. In case of meaningful change after one-way ANOVA, the difference between groups has been examined through Sheffe after analysis. With above research purpose and method as basis, hypothesis about the affect physical self-efficiency and physical education satisfaction of middle school students adjustmenting new sports has on school life adjustment has been verified. After doing so, the below results has been induced. First, physical self-efficacy had meaningful difference according to physical exercise experience. Second, physical education satisfaction had no meaningful difference according to physical exercise experience, but showed to have influential power. Third, School life adaptation had meaningful difference according to physical exercise experience. On the other hand, school surrounding adaptation had no meaningful difference according to physical exercise experience, thus it shows that it is not related. Fourth, physical self-efficacy showed to have difference according to recognized health status. Fifth, Physical self-efficacy of students participating in new sports education and general physical education did not have meaningful difference. Sixth, Physical education satisfaction of students participating in new sports education and general physical education did have partial differences. Seventh, School life adaptation of students participating in new sports education and general physical education did have partial affective power. Eighth, Physical self-efficacy did showed to have partial positive affect on the physical education satisfaction. Ninth, Physical education satisfaction did showed to have positive affect on school life adaptation. Lastly, in school regulation adaptation, when physical education guidance material satisfaction and physical education environment satisfaction has co-relationship, physical education guidance material satisfaction showed to have negative co-relationship, thus as physical education guidance material satisfaction increases the school regulation adaptation decreases. In addition, physical education environment adaptation has positive relationship, thus as physical education environment adaptation increases, school regulation adaptation increases. As shown, in school physical education non experienced new sports is having direct and indirect affect on student’s physical self-efficacy, physical education satisfaction, and school life adaptation. Moreover physical self-efficacy has partial affect on physical education, and physical education satisfaction has direct relationship has school life. Thus we found out that these three causes are co-related.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.