본 연구는 인천광역시 내에 특수학급이 있는 70개 초등학교 통합학급 담임교사 283명을 대상으로 설문 조사를 실시하여 교사의 성별, 연령, 교육 경력, 담임학년, 통합교육에 관한 연수 여부에 따라 통합학급의 구성 실태, 통합교육에 대한 만족도, 통합 교육 효과에 대한 인식, 통합교육 방법상의 특징, 통합학급 운영을 위한 협력체제에 대한 인식, 통합학급 운영 지원 및 개선 방안에 대하여 분석하여 보았다. 통합학급의 인원은 일반학급과 똑같이 40명 이상의 과밀 학급이 대부분이며 통합학급 담임교사들은 자신이 실행하고 있는 통합교육에 대하여 만족하지 않는 것으로 나타났으며 연구 결과에서 결론을 도출하면 다음과 같다. 첫째, 통합학급에 있는 ...
본 연구는 인천광역시 내에 특수학급이 있는 70개 초등학교 통합학급 담임교사 283명을 대상으로 설문 조사를 실시하여 교사의 성별, 연령, 교육 경력, 담임학년, 통합교육에 관한 연수 여부에 따라 통합학급의 구성 실태, 통합교육에 대한 만족도, 통합 교육 효과에 대한 인식, 통합교육 방법상의 특징, 통합학급 운영을 위한 협력체제에 대한 인식, 통합학급 운영 지원 및 개선 방안에 대하여 분석하여 보았다. 통합학급의 인원은 일반학급과 똑같이 40명 이상의 과밀 학급이 대부분이며 통합학급 담임교사들은 자신이 실행하고 있는 통합교육에 대하여 만족하지 않는 것으로 나타났으며 연구 결과에서 결론을 도출하면 다음과 같다. 첫째, 통합학급에 있는 장애 아동의 인원을 한 학급당 1명씩 두어 통합학급 담임교사들의 통합교육에 대한 심리적 부담감을 줄여 주고 현행 실시하고 있는 통합학급 담임교사에 대한 가산점을 계속 유지한다는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 통합학급의 재적 인원은 학년 초에 25명 이하로 일반 학급보다 적게 조직하고, 학기 중에 다른 학교에서 전입한 학생은 통합학급에 입급시키지 않는다는 것을 확인할 수 있었다. 셋째, 현재 실시하고 있는 일반 교사들의 통합교육에 대한 연수기회를 보다 더 확대하는 방안으로 인터넷을 이용한 직무연수를 실시하여 모든 교사가 연수를 받을 수 있도록 제도화한다는 것을 확인할 수 있었다. 넷째, 현장학습이나 체험학습에 장애 아동도 참여할 수 있도록 특수교사와 학습 보조 교사, 학부모와의 협력관계가 잘 이루어져야 한다는 것을 확인할 수 있었다. 다섯째, 통합학급 아동들의 사회성 발달과 바람직한 또래 관계가 형성되도록 좌석의 위치와 짝의 대상을 수시로 바꾸어 줄 필요가 있고 1인 1역할을 주어 장애 아동이 통합학급에서 활동할 수 있는 기회를 자주 주어야 한다는 것을 확인할 수 있었다. 여섯째, 학력 향상을 위해 통합교사는 통합교육에 대한 교재 연구와 장애 아동을 학습활동에 참여시키는 프로그램을 구안 적용해야 하고 교내 통합학급 연구회를 조직 운영하며 통합교사와 특수교사, 보조교사 간 서로 정보를 주고받아야 한다는 것을 확인할 수 있었다. 일곱째, 통합학급 담임교사에게는 일반 사무적 업무를 줄여 주어 통합학급 담임교사들의 장애 아동에 대한 개별지도 시간을 확보할 수 있도록 한다는 것을 확인할 수 있었다. 여덟째, 통합학급 담임교사만의 교육 계획 수립에서 벗어나 학습도움실의 특수교사, 보조교사와 협의하여 통합학급 운영 계획 및 실천하고 공동으로 교수-학습 자료를 구안 개발하여 통합교육에 활용한다는 것을 확인할 수 있었다. 모든 교사는 장애 아동 지도를 위해 준비되어 있어야 하고 또 지도해야 한다. 그러기 위해서는 학급당 인원 감소, 업무적 지원과 통합교육을 위한 다양한 연수 프로그램을 이수하도록 제도화하여 통합교육을 자신 있게 수행해나갈 수 있도록 지원해야 한다는 것을 확인할 수 있었다.
본 연구는 인천광역시 내에 특수학급이 있는 70개 초등학교 통합학급 담임교사 283명을 대상으로 설문 조사를 실시하여 교사의 성별, 연령, 교육 경력, 담임학년, 통합교육에 관한 연수 여부에 따라 통합학급의 구성 실태, 통합교육에 대한 만족도, 통합 교육 효과에 대한 인식, 통합교육 방법상의 특징, 통합학급 운영을 위한 협력체제에 대한 인식, 통합학급 운영 지원 및 개선 방안에 대하여 분석하여 보았다. 통합학급의 인원은 일반학급과 똑같이 40명 이상의 과밀 학급이 대부분이며 통합학급 담임교사들은 자신이 실행하고 있는 통합교육에 대하여 만족하지 않는 것으로 나타났으며 연구 결과에서 결론을 도출하면 다음과 같다. 첫째, 통합학급에 있는 장애 아동의 인원을 한 학급당 1명씩 두어 통합학급 담임교사들의 통합교육에 대한 심리적 부담감을 줄여 주고 현행 실시하고 있는 통합학급 담임교사에 대한 가산점을 계속 유지한다는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 통합학급의 재적 인원은 학년 초에 25명 이하로 일반 학급보다 적게 조직하고, 학기 중에 다른 학교에서 전입한 학생은 통합학급에 입급시키지 않는다는 것을 확인할 수 있었다. 셋째, 현재 실시하고 있는 일반 교사들의 통합교육에 대한 연수기회를 보다 더 확대하는 방안으로 인터넷을 이용한 직무연수를 실시하여 모든 교사가 연수를 받을 수 있도록 제도화한다는 것을 확인할 수 있었다. 넷째, 현장학습이나 체험학습에 장애 아동도 참여할 수 있도록 특수교사와 학습 보조 교사, 학부모와의 협력관계가 잘 이루어져야 한다는 것을 확인할 수 있었다. 다섯째, 통합학급 아동들의 사회성 발달과 바람직한 또래 관계가 형성되도록 좌석의 위치와 짝의 대상을 수시로 바꾸어 줄 필요가 있고 1인 1역할을 주어 장애 아동이 통합학급에서 활동할 수 있는 기회를 자주 주어야 한다는 것을 확인할 수 있었다. 여섯째, 학력 향상을 위해 통합교사는 통합교육에 대한 교재 연구와 장애 아동을 학습활동에 참여시키는 프로그램을 구안 적용해야 하고 교내 통합학급 연구회를 조직 운영하며 통합교사와 특수교사, 보조교사 간 서로 정보를 주고받아야 한다는 것을 확인할 수 있었다. 일곱째, 통합학급 담임교사에게는 일반 사무적 업무를 줄여 주어 통합학급 담임교사들의 장애 아동에 대한 개별지도 시간을 확보할 수 있도록 한다는 것을 확인할 수 있었다. 여덟째, 통합학급 담임교사만의 교육 계획 수립에서 벗어나 학습도움실의 특수교사, 보조교사와 협의하여 통합학급 운영 계획 및 실천하고 공동으로 교수-학습 자료를 구안 개발하여 통합교육에 활용한다는 것을 확인할 수 있었다. 모든 교사는 장애 아동 지도를 위해 준비되어 있어야 하고 또 지도해야 한다. 그러기 위해서는 학급당 인원 감소, 업무적 지원과 통합교육을 위한 다양한 연수 프로그램을 이수하도록 제도화하여 통합교육을 자신 있게 수행해나갈 수 있도록 지원해야 한다는 것을 확인할 수 있었다.
The purpose of this study was to examine the current way of organizing integrated class, teachers' satisfaction with inclusion, their view of its effect, inclusion methods used by them, and their opinion about cooperative system and support for inclusion and possible reformmeasures in elementary sch...
The purpose of this study was to examine the current way of organizing integrated class, teachers' satisfaction with inclusion, their view of its effect, inclusion methods used by them, and their opinion about cooperative system and support for inclusion and possible reformmeasures in elementary school. The subjects in this study were 283 teachers in charge of inclusion from 70 elementary schools in the city of Incheon, which were equipped with inclusion. After a survey was conducted, the collected data were analyzed in consideration of their gender, age, teaching career, grade in charge and inclusion training experience. The findings of this study were as follows: Like regular class, most of the inclusion were oversized with 40 children or more, and the teachers in charge of the integrated classes weren't satisfied with inclusion provided by themselves. In association with the above-mentioned findings, there are some suggestions for more successful integrated education in elementary school: First, just one physically different child should be alloted to each of inclusion to have teachers less burdened with inclusion, and the additional scores offered to inclusion teachers should remain unchanged. Second, inclusion size should be smaller than that of regular class. 25 children or less should be included in inclusion, and students who are transferred from other schools during semester shouldn't enroll in inclusion. Third, online on-the-job training should be provided for teachers to have more opportunity for inclusion training, and every teacher should legally be required to get that training. Fourth, there should be smooth cooperation among inclusion teachers, special education teachers, assistant teachers and parents to help physically challenged children join in field study or experiential learning. Fifth, it's needed to change seats and partners in inclusion on demand to develop children's sociability and peer relations, and every physically different child should be helped to play any particular role in inclusion to prevent them from being onlookers. Sixth, inclusion teachers should put their energy into case work study and finding a way to motivate physically challenged children. And an inclusion workshop should be prepared, by which inclusion teachers, special education teachers and assistant teachers could exchange information. Seventh, less clerical work should be assigned to inclusion teachers to give them more time for individual guidance for physically different children. Eighth, it's not advisable for inclusion teachers to work on classroom management planning and teaching plans by themselves. Instead, they should cooperate with special education teachers and assistant teachers, and teaching materials also should be developed jointly. Every teacher should be ready to teach physically challenged children. And in order to make inclusion successful, it's required to cut down on class size, lower teacher workload, and provide a variety of mandatory training programs.
The purpose of this study was to examine the current way of organizing integrated class, teachers' satisfaction with inclusion, their view of its effect, inclusion methods used by them, and their opinion about cooperative system and support for inclusion and possible reformmeasures in elementary school. The subjects in this study were 283 teachers in charge of inclusion from 70 elementary schools in the city of Incheon, which were equipped with inclusion. After a survey was conducted, the collected data were analyzed in consideration of their gender, age, teaching career, grade in charge and inclusion training experience. The findings of this study were as follows: Like regular class, most of the inclusion were oversized with 40 children or more, and the teachers in charge of the integrated classes weren't satisfied with inclusion provided by themselves. In association with the above-mentioned findings, there are some suggestions for more successful integrated education in elementary school: First, just one physically different child should be alloted to each of inclusion to have teachers less burdened with inclusion, and the additional scores offered to inclusion teachers should remain unchanged. Second, inclusion size should be smaller than that of regular class. 25 children or less should be included in inclusion, and students who are transferred from other schools during semester shouldn't enroll in inclusion. Third, online on-the-job training should be provided for teachers to have more opportunity for inclusion training, and every teacher should legally be required to get that training. Fourth, there should be smooth cooperation among inclusion teachers, special education teachers, assistant teachers and parents to help physically challenged children join in field study or experiential learning. Fifth, it's needed to change seats and partners in inclusion on demand to develop children's sociability and peer relations, and every physically different child should be helped to play any particular role in inclusion to prevent them from being onlookers. Sixth, inclusion teachers should put their energy into case work study and finding a way to motivate physically challenged children. And an inclusion workshop should be prepared, by which inclusion teachers, special education teachers and assistant teachers could exchange information. Seventh, less clerical work should be assigned to inclusion teachers to give them more time for individual guidance for physically different children. Eighth, it's not advisable for inclusion teachers to work on classroom management planning and teaching plans by themselves. Instead, they should cooperate with special education teachers and assistant teachers, and teaching materials also should be developed jointly. Every teacher should be ready to teach physically challenged children. And in order to make inclusion successful, it's required to cut down on class size, lower teacher workload, and provide a variety of mandatory training programs.
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