본 연구에서는 장애학생 및 일반학생 모두에게 이상적인 통합교육 실현을 위해 일반학급 교사와 특수학급 교사간의 교수적 수정에 대한 요구를 조사 비교하여 서로 소통할 수 있는 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 이루기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 장애학생의 통합교육을 위한 교수적 수정에 관한 요구는 성별에 따라 차이가 있는가? 둘째, 장애학생의 통합교육을 위한 교수적 수정에 관한 요구는 교사 유형에 따라 차이가 있는가? 셋째, 장애학생의 통합교육을 위한 교수적 수정에 관한 요구는 교직 경력에 따라 차이가 있는가? 넷째, 장애학생의 통합교육을 위한 교수적 수정에 관한 요구는 통합교육 경력에 따라 차이가 있는가?
이와 같은 연구문제를 해결하기 위해 전라남도 내 특수학급이 설치된 120개 초등학교의 특수교사와 일반교사를 대상으로 본 연구자가 작성한 질문지를 가지고 조사를 실시하였고 수집된 자료를 성별, 교사 유형별, 교직 경력별, 통합교육 경력별 차이를 알아보기 위해 전체적인 측면과 영역별(교수목표, 개별화교육, 교수전략, 교수환경)로 두 독립표본 ...
본 연구에서는 장애학생 및 일반학생 모두에게 이상적인 통합교육 실현을 위해 일반학급 교사와 특수학급 교사간의 교수적 수정에 대한 요구를 조사 비교하여 서로 소통할 수 있는 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 이루기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 장애학생의 통합교육을 위한 교수적 수정에 관한 요구는 성별에 따라 차이가 있는가? 둘째, 장애학생의 통합교육을 위한 교수적 수정에 관한 요구는 교사 유형에 따라 차이가 있는가? 셋째, 장애학생의 통합교육을 위한 교수적 수정에 관한 요구는 교직 경력에 따라 차이가 있는가? 넷째, 장애학생의 통합교육을 위한 교수적 수정에 관한 요구는 통합교육 경력에 따라 차이가 있는가?
이와 같은 연구문제를 해결하기 위해 전라남도 내 특수학급이 설치된 120개 초등학교의 특수교사와 일반교사를 대상으로 본 연구자가 작성한 질문지를 가지고 조사를 실시하였고 수집된 자료를 성별, 교사 유형별, 교직 경력별, 통합교육 경력별 차이를 알아보기 위해 전체적인 측면과 영역별(교수목표, 개별화교육, 교수전략, 교수환경)로 두 독립표본 t검증을 실시하였다.
본 연구의 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 성별에 따른 장애학생 통합교육을 위한 교수적 수정에 대한 요구는 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 전체적인 측면에서 살펴보았을 때 남교사들이 여교사보다 더 높은 요구를 보였다. 4가지 영역별로 살펴봤을 때 교수목표 영역, 개별화교육 영역에서는 남교사들이 여교사보다 요구도가 더 높았고 교수전략 영역, 교수환경 영역에서는 큰 차이가 나타나지 않았다.
둘째, 교사유형에 따른 장애학생 통합교육을 위한 교수적 수정에 대한 요구는 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 전체적인 측면에서 바라본 일반교사와 특수교사 간에는 큰 차이를 드러내지 않았으며 4가지 영역별로 살펴봤을 때는 개별화교육 영역에서만 일반교사가 특수교사에 비해 요구도가 더 높았고 이를 제외한 교수목표 영역, 교수전략 영역, 교수환경 영역에서는 일반교사와 특수교사 간의 유의한 차이가 나타나지 않았다.
셋째, 교직경력에 따른 장애학생 통합교육을 위한 교수적 수정에 대한 요구는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 전체적인 측면에서 바라본 교직경력 10년 이하인 교사와 10년 초과된 교사 사이에는 유의한 차이가 드러나지 않았다. 뿐만 아니라 4가지 영역에도 큰 차이는 드러나지 않았다.
넷째, 통합교육경력에 따른 장애학생 통합교육을 위한 교수적 수정에 대한 요구는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 전체적인 측면에서 바라본 통합교육 경력 3년 이하인 교사와 3년이 초과된 교사 사이에는 유의한 차이가 드러나지 않았다. 또 4가지 영역별로 살펴봤을 때도 유의미한 차이를 드러내지 않았다.
이러한 결과는 남교사와 여교사 간의 요구 차이를 줄일 수 있는 연수기회 제공 및 통합교육에 대한 서로의 의견과 견해를 피력할 수 있는 소통의 기회를 증대할 필요가 있다. 그리고 일반교사와 특수교사 간에 개별화 교육 측면에서 발생하는 요구의 차이를 해소하기 위해 일반교사가 특수교사에게 요구하는 바와 특수교사가 일반교사에게 요구하는 바를 상호간에 인지하고 조율할 수 있는 기회가 자주 마련되어야 함을 시사한다.
본 연구에서는 장애학생 및 일반학생 모두에게 이상적인 통합교육 실현을 위해 일반학급 교사와 특수학급 교사간의 교수적 수정에 대한 요구를 조사 비교하여 서로 소통할 수 있는 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 이루기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 장애학생의 통합교육을 위한 교수적 수정에 관한 요구는 성별에 따라 차이가 있는가? 둘째, 장애학생의 통합교육을 위한 교수적 수정에 관한 요구는 교사 유형에 따라 차이가 있는가? 셋째, 장애학생의 통합교육을 위한 교수적 수정에 관한 요구는 교직 경력에 따라 차이가 있는가? 넷째, 장애학생의 통합교육을 위한 교수적 수정에 관한 요구는 통합교육 경력에 따라 차이가 있는가?
이와 같은 연구문제를 해결하기 위해 전라남도 내 특수학급이 설치된 120개 초등학교의 특수교사와 일반교사를 대상으로 본 연구자가 작성한 질문지를 가지고 조사를 실시하였고 수집된 자료를 성별, 교사 유형별, 교직 경력별, 통합교육 경력별 차이를 알아보기 위해 전체적인 측면과 영역별(교수목표, 개별화교육, 교수전략, 교수환경)로 두 독립표본 t검증을 실시하였다.
본 연구의 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 성별에 따른 장애학생 통합교육을 위한 교수적 수정에 대한 요구는 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 전체적인 측면에서 살펴보았을 때 남교사들이 여교사보다 더 높은 요구를 보였다. 4가지 영역별로 살펴봤을 때 교수목표 영역, 개별화교육 영역에서는 남교사들이 여교사보다 요구도가 더 높았고 교수전략 영역, 교수환경 영역에서는 큰 차이가 나타나지 않았다.
둘째, 교사유형에 따른 장애학생 통합교육을 위한 교수적 수정에 대한 요구는 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 전체적인 측면에서 바라본 일반교사와 특수교사 간에는 큰 차이를 드러내지 않았으며 4가지 영역별로 살펴봤을 때는 개별화교육 영역에서만 일반교사가 특수교사에 비해 요구도가 더 높았고 이를 제외한 교수목표 영역, 교수전략 영역, 교수환경 영역에서는 일반교사와 특수교사 간의 유의한 차이가 나타나지 않았다.
셋째, 교직경력에 따른 장애학생 통합교육을 위한 교수적 수정에 대한 요구는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 전체적인 측면에서 바라본 교직경력 10년 이하인 교사와 10년 초과된 교사 사이에는 유의한 차이가 드러나지 않았다. 뿐만 아니라 4가지 영역에도 큰 차이는 드러나지 않았다.
넷째, 통합교육경력에 따른 장애학생 통합교육을 위한 교수적 수정에 대한 요구는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 전체적인 측면에서 바라본 통합교육 경력 3년 이하인 교사와 3년이 초과된 교사 사이에는 유의한 차이가 드러나지 않았다. 또 4가지 영역별로 살펴봤을 때도 유의미한 차이를 드러내지 않았다.
이러한 결과는 남교사와 여교사 간의 요구 차이를 줄일 수 있는 연수기회 제공 및 통합교육에 대한 서로의 의견과 견해를 피력할 수 있는 소통의 기회를 증대할 필요가 있다. 그리고 일반교사와 특수교사 간에 개별화 교육 측면에서 발생하는 요구의 차이를 해소하기 위해 일반교사가 특수교사에게 요구하는 바와 특수교사가 일반교사에게 요구하는 바를 상호간에 인지하고 조율할 수 있는 기회가 자주 마련되어야 함을 시사한다.
The purpose of this study is to strive for better cooperation between general education teachers and special education teachers through comparison of the need regarding instructive modification for disabled students on inclusive education in elementary School
These are the research tasks.
Firs...
The purpose of this study is to strive for better cooperation between general education teachers and special education teachers through comparison of the need regarding instructive modification for disabled students on inclusive education in elementary School
These are the research tasks.
First, Are there any differences between genders for the need regarding instructive modification on inclusive education?
Second, Are there any differences between teacher's types for the need regarding instructive modification for disabled students on inclusive education?
Third, are there any differences according to teacher's careers for the need regarding instructive modification for disabled students on inclusive education?
Fourth, are there any differences according to teacher's inclusive education careers for the need regarding instructive modification for disabled students on inclusive education?
I did this research through self-administered questionnaires which were used to assess both general educational teachers and special education teachers. The participant work for 120 different elementary schools, which are equipped with the special education classes in Jeollanam-do. I also examined the data of two independent samples: the whole aspects and four different parts(teaching goals, individualized education, teaching strategies, and teaching environments) to find the differences among genders, teacher types, educational careers, and teacher's inclusive education careers.
These are the results of this study.
There are meaningful statistical differences between genders for the need regarding instructive modification for disabled students on inclusive education.
Overall, the male teachers show higher expectation than the female teachers. In four areas, the male teachers show higher expectation than the female teachers in the areas of teaching goals and individualized education. But there are not many differences in the areas of teaching strategies, and teaching environments.
There are no differences according to teacher types for the need regarding instructive modification for disabled students on inclusive education.
Overall, there are not many differences between the general education teachers and special education teachers. In four areas, the teachers show higher demand than the special educational teachers in the area of individualized education only. There are not many differences between the teachers and special educational teachers in the areas of teaching goals, teaching strategies, and teaching environments.
There are not many meaningful differences according to teacher's careers for the need regarding instructive modification for disabled students on inclusive education.
Overall, there are not many differences between the teachers who have under ten years experience and the teachers who have over ten years experience. Also there are not many differences in four areas.
Lastly, there are not many differences according to teacher's inclusive education careers for the need regarding instructive modification for disabled students on inclusive education. Overall, there are not many differences between the teachers who have under three years experience and the teachers who have over three years experience. There are not many meaningful differences in four areas.
As a result, we need to provide the teacher training to decrease the gaps between the male teachers' and female teachers' expectation and increase the chances to communicate. We should also resolve the differences between the general education teachers' and the special education teachers' expectation in the aspects of individualized education. This study shows that we should create many opportunities to unify the general education teachers' and the special education teachers' expectation.
The purpose of this study is to strive for better cooperation between general education teachers and special education teachers through comparison of the need regarding instructive modification for disabled students on inclusive education in elementary School
These are the research tasks.
First, Are there any differences between genders for the need regarding instructive modification on inclusive education?
Second, Are there any differences between teacher's types for the need regarding instructive modification for disabled students on inclusive education?
Third, are there any differences according to teacher's careers for the need regarding instructive modification for disabled students on inclusive education?
Fourth, are there any differences according to teacher's inclusive education careers for the need regarding instructive modification for disabled students on inclusive education?
I did this research through self-administered questionnaires which were used to assess both general educational teachers and special education teachers. The participant work for 120 different elementary schools, which are equipped with the special education classes in Jeollanam-do. I also examined the data of two independent samples: the whole aspects and four different parts(teaching goals, individualized education, teaching strategies, and teaching environments) to find the differences among genders, teacher types, educational careers, and teacher's inclusive education careers.
These are the results of this study.
There are meaningful statistical differences between genders for the need regarding instructive modification for disabled students on inclusive education.
Overall, the male teachers show higher expectation than the female teachers. In four areas, the male teachers show higher expectation than the female teachers in the areas of teaching goals and individualized education. But there are not many differences in the areas of teaching strategies, and teaching environments.
There are no differences according to teacher types for the need regarding instructive modification for disabled students on inclusive education.
Overall, there are not many differences between the general education teachers and special education teachers. In four areas, the teachers show higher demand than the special educational teachers in the area of individualized education only. There are not many differences between the teachers and special educational teachers in the areas of teaching goals, teaching strategies, and teaching environments.
There are not many meaningful differences according to teacher's careers for the need regarding instructive modification for disabled students on inclusive education.
Overall, there are not many differences between the teachers who have under ten years experience and the teachers who have over ten years experience. Also there are not many differences in four areas.
Lastly, there are not many differences according to teacher's inclusive education careers for the need regarding instructive modification for disabled students on inclusive education. Overall, there are not many differences between the teachers who have under three years experience and the teachers who have over three years experience. There are not many meaningful differences in four areas.
As a result, we need to provide the teacher training to decrease the gaps between the male teachers' and female teachers' expectation and increase the chances to communicate. We should also resolve the differences between the general education teachers' and the special education teachers' expectation in the aspects of individualized education. This study shows that we should create many opportunities to unify the general education teachers' and the special education teachers' expectation.
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