중·고등학교 학생들에게서 발생하던 품행장애의 문제행동들이 최근에는 초등학생으로 저연령화되어 나타나고 있으며, 그 문제행동이 날로 증가할 뿐만 아니라 위험 수위를 넘어선 심각한 양상으로 나타나고 있다. 이러한 문제행동들은 개인뿐만 아니라 가족 모두의 문제이고, 그 원인이 상당 부분 가족 환경에 있다. 그래서 이 연구는 품행장애 문제행동의 원인이 가족 환경이라는 관점에서, 가족 환경적 원인을 제거하여 문제행동을 감소시킬 수 있는 가족치료 프로그램을 구안·적용하여 그 효과를 알아보고자 하였다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 첫째, 가족치료 프로그램이 품행장애 아동에게서 나타나는 공격성, 파괴적 행동, 거짓말, 도벽, 심각한 규칙 위반, 반항적 행동 등 6가지 문제행동을 효과적으로 감소시키며, 둘째, 가족치료 프로그램이 가족의 구조와 가족 기능, 부부 갈등 등의 가족 문제 상황을 효과적으로 변화시킬 수 있는지의 연구 문제를 설정하였다. 이 연구에서 구안한 가족치료 프로그램의 효과를 알아보기 위해서 파주시에 소재한 ○○초등학교의 6학년 아동 3명을 대상으로 하였다. 사례 1 아동은 조부나 부의 음주, 폭력 행사와 부부 싸움이 잦은 가정 환경이고, 도벽, 거짓말, 싸움 등의 문제행동을 주로 나타내는 남자 아동이다. 사례 2 아동은 이혼에 준하는 별거 상황과 어머니가 문제가 있는 가정 환경이고, 가출, 거짓말, 반항적 행동의 문제행동을 주로 보이는 여자 아동이다. 사례 3 아동은 이혼 가정과 어머니의 늦은 귀가와 ...
중·고등학교 학생들에게서 발생하던 품행장애의 문제행동들이 최근에는 초등학생으로 저연령화되어 나타나고 있으며, 그 문제행동이 날로 증가할 뿐만 아니라 위험 수위를 넘어선 심각한 양상으로 나타나고 있다. 이러한 문제행동들은 개인뿐만 아니라 가족 모두의 문제이고, 그 원인이 상당 부분 가족 환경에 있다. 그래서 이 연구는 품행장애 문제행동의 원인이 가족 환경이라는 관점에서, 가족 환경적 원인을 제거하여 문제행동을 감소시킬 수 있는 가족치료 프로그램을 구안·적용하여 그 효과를 알아보고자 하였다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 첫째, 가족치료 프로그램이 품행장애 아동에게서 나타나는 공격성, 파괴적 행동, 거짓말, 도벽, 심각한 규칙 위반, 반항적 행동 등 6가지 문제행동을 효과적으로 감소시키며, 둘째, 가족치료 프로그램이 가족의 구조와 가족 기능, 부부 갈등 등의 가족 문제 상황을 효과적으로 변화시킬 수 있는지의 연구 문제를 설정하였다. 이 연구에서 구안한 가족치료 프로그램의 효과를 알아보기 위해서 파주시에 소재한 ○○초등학교의 6학년 아동 3명을 대상으로 하였다. 사례 1 아동은 조부나 부의 음주, 폭력 행사와 부부 싸움이 잦은 가정 환경이고, 도벽, 거짓말, 싸움 등의 문제행동을 주로 나타내는 남자 아동이다. 사례 2 아동은 이혼에 준하는 별거 상황과 어머니가 문제가 있는 가정 환경이고, 가출, 거짓말, 반항적 행동의 문제행동을 주로 보이는 여자 아동이다. 사례 3 아동은 이혼 가정과 어머니의 늦은 귀가와 음주 문제가 있는 가정 환경이고, 가출과 싸움 등의 문제행동을 주로 나타내는 남자 아동이다. 이 연구에서는 아동의 문제행동을 측정하기 위해, 연구자가 재구성한 ‘아동행동평가척도’를 사용하였고, 가족 상황 변화를 측정하기 위해 연구자가 재구성한 ‘가족상황평가척도’를 사용하였다. 분석은 위 두 가지 도구를 활용해 사전, 중간, 사후 평가를 실시하여 품행장애 문제행동 6개 영역에 걸쳐 점수 차이가 유의미한 변화가 있는지를 그래프로 나타내어 양적 분석을 하였고, 아동, 가족, 담임교사 면담 및 관찰로 질적 분석을 하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 사례 1의 경우, 도벽, 거짓말, 싸움(공격성) 등의 문제행동을 중심으로 가족치료를 실시한 결과, 세 가지 문제행동이 감소하였고, 이 세 가지 문제행동뿐만 아니라 전혀 문제가 없던 파괴적 행동, 반항적 행동도 감소한 것으로 나타났다. 한편, 조부와 부의 음주, 폭력 행사와 부부 싸움 등 문제 있던 가족 상황이 개선되고 화목한 가족으로 변화되었다. 사례 2의 경우, 가출, 거짓말, 반항적 행동의 문제행동을 중심으로 가족치료를 실시한 결과, 세 가지 문제행동이 감소하였고, 전혀 문제가 없던 공격성, 파괴적 행동도 감소한 것으로 나타났다. 한편, 이혼에 준하는 별거 상황과 어머니의 심한 잔소리와 짜증, 단절된 의사소통 구조 등 문제 많던 가족 상황이 개선되었고, 더 나아가 시부모와 남편과의 관계도 회복해 보겠다는 의지가 생길 정도로 변화되었다. 사례 3의 경우, 가출과 싸움(공격성) 등의 문제행동을 중심으로 가족치료를 실시한 결과, 두 가지 문제행동이 감소하였고, 나머지 문제행동들도 감소한 것으로 나타났다. 한편, 어머니의 늦은 귀가와 음주 등의 문제 있던 가족 상황이 개선된 것으로 나타났다. 이상과 같은 연구 결과를 통해서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 가족치료 프로그램이 품행장애 아동에게서 나타나는 공격성, 파괴적 행동, 거짓말, 도벽, 심각한 규칙 위반, 반항적 행동의 6가지 문제행동을 감소시키는데 효과가 있다. 둘째, 가족치료 프로그램이 가족의 구조와 가족 기능, 부부 갈등 등의 가족 문제 상황을 변화·개선시키는데 효과가 있다. 셋째, 개인의 문제행동은 개인뿐만 아니라 가족 모두의 문제이고, 가족 환경이 중요한 원인이므로, 가족 환경적 원인을 제거함으로써 효과적으로 개인의 문제행동을 감소시킬 수 있다. 따라서 가족치료 프로그램은 품행장애 아동의 문제행동 감소에 효과적이고, 가족 문제 상황을 개선시키는데 효과적이다.
중·고등학교 학생들에게서 발생하던 품행장애의 문제행동들이 최근에는 초등학생으로 저연령화되어 나타나고 있으며, 그 문제행동이 날로 증가할 뿐만 아니라 위험 수위를 넘어선 심각한 양상으로 나타나고 있다. 이러한 문제행동들은 개인뿐만 아니라 가족 모두의 문제이고, 그 원인이 상당 부분 가족 환경에 있다. 그래서 이 연구는 품행장애 문제행동의 원인이 가족 환경이라는 관점에서, 가족 환경적 원인을 제거하여 문제행동을 감소시킬 수 있는 가족치료 프로그램을 구안·적용하여 그 효과를 알아보고자 하였다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 첫째, 가족치료 프로그램이 품행장애 아동에게서 나타나는 공격성, 파괴적 행동, 거짓말, 도벽, 심각한 규칙 위반, 반항적 행동 등 6가지 문제행동을 효과적으로 감소시키며, 둘째, 가족치료 프로그램이 가족의 구조와 가족 기능, 부부 갈등 등의 가족 문제 상황을 효과적으로 변화시킬 수 있는지의 연구 문제를 설정하였다. 이 연구에서 구안한 가족치료 프로그램의 효과를 알아보기 위해서 파주시에 소재한 ○○초등학교의 6학년 아동 3명을 대상으로 하였다. 사례 1 아동은 조부나 부의 음주, 폭력 행사와 부부 싸움이 잦은 가정 환경이고, 도벽, 거짓말, 싸움 등의 문제행동을 주로 나타내는 남자 아동이다. 사례 2 아동은 이혼에 준하는 별거 상황과 어머니가 문제가 있는 가정 환경이고, 가출, 거짓말, 반항적 행동의 문제행동을 주로 보이는 여자 아동이다. 사례 3 아동은 이혼 가정과 어머니의 늦은 귀가와 음주 문제가 있는 가정 환경이고, 가출과 싸움 등의 문제행동을 주로 나타내는 남자 아동이다. 이 연구에서는 아동의 문제행동을 측정하기 위해, 연구자가 재구성한 ‘아동행동평가척도’를 사용하였고, 가족 상황 변화를 측정하기 위해 연구자가 재구성한 ‘가족상황평가척도’를 사용하였다. 분석은 위 두 가지 도구를 활용해 사전, 중간, 사후 평가를 실시하여 품행장애 문제행동 6개 영역에 걸쳐 점수 차이가 유의미한 변화가 있는지를 그래프로 나타내어 양적 분석을 하였고, 아동, 가족, 담임교사 면담 및 관찰로 질적 분석을 하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 사례 1의 경우, 도벽, 거짓말, 싸움(공격성) 등의 문제행동을 중심으로 가족치료를 실시한 결과, 세 가지 문제행동이 감소하였고, 이 세 가지 문제행동뿐만 아니라 전혀 문제가 없던 파괴적 행동, 반항적 행동도 감소한 것으로 나타났다. 한편, 조부와 부의 음주, 폭력 행사와 부부 싸움 등 문제 있던 가족 상황이 개선되고 화목한 가족으로 변화되었다. 사례 2의 경우, 가출, 거짓말, 반항적 행동의 문제행동을 중심으로 가족치료를 실시한 결과, 세 가지 문제행동이 감소하였고, 전혀 문제가 없던 공격성, 파괴적 행동도 감소한 것으로 나타났다. 한편, 이혼에 준하는 별거 상황과 어머니의 심한 잔소리와 짜증, 단절된 의사소통 구조 등 문제 많던 가족 상황이 개선되었고, 더 나아가 시부모와 남편과의 관계도 회복해 보겠다는 의지가 생길 정도로 변화되었다. 사례 3의 경우, 가출과 싸움(공격성) 등의 문제행동을 중심으로 가족치료를 실시한 결과, 두 가지 문제행동이 감소하였고, 나머지 문제행동들도 감소한 것으로 나타났다. 한편, 어머니의 늦은 귀가와 음주 등의 문제 있던 가족 상황이 개선된 것으로 나타났다. 이상과 같은 연구 결과를 통해서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 가족치료 프로그램이 품행장애 아동에게서 나타나는 공격성, 파괴적 행동, 거짓말, 도벽, 심각한 규칙 위반, 반항적 행동의 6가지 문제행동을 감소시키는데 효과가 있다. 둘째, 가족치료 프로그램이 가족의 구조와 가족 기능, 부부 갈등 등의 가족 문제 상황을 변화·개선시키는데 효과가 있다. 셋째, 개인의 문제행동은 개인뿐만 아니라 가족 모두의 문제이고, 가족 환경이 중요한 원인이므로, 가족 환경적 원인을 제거함으로써 효과적으로 개인의 문제행동을 감소시킬 수 있다. 따라서 가족치료 프로그램은 품행장애 아동의 문제행동 감소에 효과적이고, 가족 문제 상황을 개선시키는데 효과적이다.
The purposes of this study is, in a point of view that the causes of the problem behavior are within the family, to know the effects after design and application of the family therapy program that can be diminished the problem behaviors with removing causes from the family environment. The problems ...
The purposes of this study is, in a point of view that the causes of the problem behavior are within the family, to know the effects after design and application of the family therapy program that can be diminished the problem behaviors with removing causes from the family environment. The problems to achieve the purpose of this study are firstly how the family therapy program can diminish the six problem behaviors effectively, namely the temperament of aggression, destructive behavior, lie, kleptomania, breach of the rules, disobedient behavior and secondly how it can change the family situations effectively, for example, family structure, family function, conflict between man and wife, etc. To investigate the effect of a family therapy program that is designed in this study, the subjects of it is three six grade students in ○○elementary school in Paju City. The first case is a boy in the family environment with drunk father and grandfather, use of violence and too much quarrel between husband and wife. The second case is a girl that have the much experiences of runaway, lie and disobedient behaviors and that is in the family environment with separation of her parents like divorce and a problem mother. The third case is a boy that have the much experiences of runaway and fight, etc, and that is in the family environment with divorce of his parents and late return and drinking problem of his mother. To measure the problem behaviors of pupils, it is used 'Child Behavior Valuation Scale' redesigned by me, and to measure the change of family situation, it is used 'Family Situation Valuation Scale' redesigned by me. To analyze, it is used pretest, middle test, posttest applied the former two instrument, it is analyzed quantitatively by data and graphs to investigate the meaningful change in six problem behavior domains, and qualitatively by the interviews with pupils, families and class teachers and the observations. The result of this study is the following. On first case, it is focused on the family therapy for kleptomania, lie, fight(temperament of aggression), consequently, these three kinds of problem behavior is changed, also other destructive behaviors, disobedient behaviors of what is taking no account is diminished. And the problem family situation with drunk father and grandfather, use of violence and too much quarrel between husband and wife is improved and changed to the peaceful family situation. On second case, it is focused on the family therapy for runaway, lie, disobedient behavior, consequently, three kinds of problem behavior is changed, also temperament of aggression, destructive behaviors of what is taking no account is diminished. And it is improved by the family situation with separation situation of her parents like divorce, being severe peevish and useless talk of her mother, broken communication structure, and, furthermore, her mother is changed to have the will for relation recovery with her husband and her mother's parent's in-law. On third case, it is focused on the family therapy for runway, fight (temperament of aggression), two kinds of problem behavior is changed, also other problem behaviors are diminished. And it is improved by the situation with late return and drinking problem of his mother. From these results, the conclusion is the following. First, the family therapy program is effective in the diminution of six kinds of problem behavior, namely the temperament of aggression, destructive behaviors, lie, kleptomania, breach of the rules, disobedient behavior. Second, the family therapy program is effective in the change and the improvement for family structure, family function, conflict between wife and husband. Third, the problem behaviors of individual are the problems of individual and those of all members of his family and is within the family environment so that the problem behaviors of individual is diminished by the removal of the sources in the family environment. So, the family therapy program is effective in making the problem behaviors of the children with conduct disorders diminishing and making the problem family situation improving.
The purposes of this study is, in a point of view that the causes of the problem behavior are within the family, to know the effects after design and application of the family therapy program that can be diminished the problem behaviors with removing causes from the family environment. The problems to achieve the purpose of this study are firstly how the family therapy program can diminish the six problem behaviors effectively, namely the temperament of aggression, destructive behavior, lie, kleptomania, breach of the rules, disobedient behavior and secondly how it can change the family situations effectively, for example, family structure, family function, conflict between man and wife, etc. To investigate the effect of a family therapy program that is designed in this study, the subjects of it is three six grade students in ○○elementary school in Paju City. The first case is a boy in the family environment with drunk father and grandfather, use of violence and too much quarrel between husband and wife. The second case is a girl that have the much experiences of runaway, lie and disobedient behaviors and that is in the family environment with separation of her parents like divorce and a problem mother. The third case is a boy that have the much experiences of runaway and fight, etc, and that is in the family environment with divorce of his parents and late return and drinking problem of his mother. To measure the problem behaviors of pupils, it is used 'Child Behavior Valuation Scale' redesigned by me, and to measure the change of family situation, it is used 'Family Situation Valuation Scale' redesigned by me. To analyze, it is used pretest, middle test, posttest applied the former two instrument, it is analyzed quantitatively by data and graphs to investigate the meaningful change in six problem behavior domains, and qualitatively by the interviews with pupils, families and class teachers and the observations. The result of this study is the following. On first case, it is focused on the family therapy for kleptomania, lie, fight(temperament of aggression), consequently, these three kinds of problem behavior is changed, also other destructive behaviors, disobedient behaviors of what is taking no account is diminished. And the problem family situation with drunk father and grandfather, use of violence and too much quarrel between husband and wife is improved and changed to the peaceful family situation. On second case, it is focused on the family therapy for runaway, lie, disobedient behavior, consequently, three kinds of problem behavior is changed, also temperament of aggression, destructive behaviors of what is taking no account is diminished. And it is improved by the family situation with separation situation of her parents like divorce, being severe peevish and useless talk of her mother, broken communication structure, and, furthermore, her mother is changed to have the will for relation recovery with her husband and her mother's parent's in-law. On third case, it is focused on the family therapy for runway, fight (temperament of aggression), two kinds of problem behavior is changed, also other problem behaviors are diminished. And it is improved by the situation with late return and drinking problem of his mother. From these results, the conclusion is the following. First, the family therapy program is effective in the diminution of six kinds of problem behavior, namely the temperament of aggression, destructive behaviors, lie, kleptomania, breach of the rules, disobedient behavior. Second, the family therapy program is effective in the change and the improvement for family structure, family function, conflict between wife and husband. Third, the problem behaviors of individual are the problems of individual and those of all members of his family and is within the family environment so that the problem behaviors of individual is diminished by the removal of the sources in the family environment. So, the family therapy program is effective in making the problem behaviors of the children with conduct disorders diminishing and making the problem family situation improving.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.