MBTI 성격유형과 직무스트레스 및 대처방법과의 관계 : 교육행정직 종사자를 중심으로 The Relationships between job stress and coping method according to MBTI personality types-focused on the Education administrator원문보기
본 연구는 교육행정직 종사자가 MBTI 성격유형에 따라 느끼는 직무스트레스의 수준과 대처방법과의 관계를 알아보는데 그 목적을 두었다. 본 연구에서 설정한 연구문제를 검증하기 위하여 서울 소재 사립대학교 1개교에서 교육행정직에 종사하는 71명을 대상으로 MBTI 성격유형 검사, 직무스트레스 수준과 직무스트레스 대처방법에 관한 설문조사를 실시하였다. 연구결과를 분석하기 위하여 SPSS 12 for Windows를 사용하여 통계처리 하였다. 통계분석의 방법은 ...
본 연구는 교육행정직 종사자가 MBTI 성격유형에 따라 느끼는 직무스트레스의 수준과 대처방법과의 관계를 알아보는데 그 목적을 두었다. 본 연구에서 설정한 연구문제를 검증하기 위하여 서울 소재 사립대학교 1개교에서 교육행정직에 종사하는 71명을 대상으로 MBTI 성격유형 검사, 직무스트레스 수준과 직무스트레스 대처방법에 관한 설문조사를 실시하였다. 연구결과를 분석하기 위하여 SPSS 12 for Windows를 사용하여 통계처리 하였다. 통계분석의 방법은 빈도분석, 평균과 표준편차, t-test와 일원변량분석을 사용하였다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 교육행정직 종사자의 MBTI 성격유형은 어떤 분포도를 보이는가? 둘째, MBTI 선호유형은 직무스트레스 수준과 관계가 있는가? 셋째, MBTI 성격기능은 직무스트레스 수준과 관계가 있는가? 넷째, MBTI 선호유형에 따라 스트레스 대처방법에 차이가 있는가? 다섯째, MBTI 성격기능에 따라 스트레스 대처방법에 차이가 있는가? 여섯째, 교육행정직 종사자의 MBTI 성격유형과 직무스트레스 수준, 직무스트레스 대처방법과의 관계는 어떠한가? 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 교육행정직 종사자의 MBTI 성격유형 분포에서는 사고를 보조기능으로 가진 ISTJ(내향적 감각형)가 23.9%로 가장 많이 나타났다. 성격기능에서는 ST(감각적 사고형)가 56.3%로 가장 높게 나타났다. 이것은 MBTI 표준작업에서 한국인의 성격유형 분포도와 비슷하였다. 둘째, MBTI 선호유형과 직무스트레스 수준의 관계를 살펴보면 외향형(M=82.52, SD=9.39)이 내향형(M=78.30, SD=7.47)보다, 감정형(M=80.04, SD=7.93)이 사고형(M=79.83, SD=8.76)보다 많이 스트레스를 받는 것으로 나타났다. 그러나 감각형-직관형과 판단형-인식형 간에는 별다른 차이를 보이지 않았다. 셋째, MBTI 성격기능에 따른 직무스트레스 수준의 평균을 보면 SF(감각적 감정형)집단(M=80.62), ST(감각적 사고형)집단(M=80.08), NF(직관적 감정형)집단(M=79.30), NT(직관적 사고형)집단(M=78.63)의 순으로 나타났지만 통계적으로 유의미한 차이를 보이지는 않았다. 넷째, MBTI 선호유형에 따른 스트레스 대처방법과의 관계에서는 외향형(M=85.52, SD=8.72)이 내향형(M=78.36, SD=6.81)보다 대처수준이 높은 것으로 나타났다(t=3.86, p<0.05). 감각형(M=79.89, SD=7.33)-직관형(M=84.61, SD=10.10)은 하위요인인 사회적 지지 추구대처에서 직관형(M=15.72, SD=2.19)이 감각형(M=14.19, SD=1.92)보다 대처수준이 높은 것으로 나타났다. 다섯째, MBTI 성격기능에 따른 대처방법과의 관계에서는 NF집단(M=86.20, SD=12.83)의 대처수준이 가장 높게 나타났으며 SF집단(M=77.69, SD=8.10)의 대처수준이 가장 낮은 것으로 나타났다. 이러한 결과를 정리해보았을 때 외향형 집단과 감정형 집단이 스트레스를 상대적으로 많이 받으며 스트레스에 따른 대처수준도 더 높게 나타났다. 그러나 성격기능(ST, SF, NT, NF)은 교육행정직 종사자의 직무스트레스 수준과 그 대처방법에 별 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
본 연구는 교육행정직 종사자가 MBTI 성격유형에 따라 느끼는 직무스트레스의 수준과 대처방법과의 관계를 알아보는데 그 목적을 두었다. 본 연구에서 설정한 연구문제를 검증하기 위하여 서울 소재 사립대학교 1개교에서 교육행정직에 종사하는 71명을 대상으로 MBTI 성격유형 검사, 직무스트레스 수준과 직무스트레스 대처방법에 관한 설문조사를 실시하였다. 연구결과를 분석하기 위하여 SPSS 12 for Windows를 사용하여 통계처리 하였다. 통계분석의 방법은 빈도분석, 평균과 표준편차, t-test와 일원변량분석을 사용하였다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 교육행정직 종사자의 MBTI 성격유형은 어떤 분포도를 보이는가? 둘째, MBTI 선호유형은 직무스트레스 수준과 관계가 있는가? 셋째, MBTI 성격기능은 직무스트레스 수준과 관계가 있는가? 넷째, MBTI 선호유형에 따라 스트레스 대처방법에 차이가 있는가? 다섯째, MBTI 성격기능에 따라 스트레스 대처방법에 차이가 있는가? 여섯째, 교육행정직 종사자의 MBTI 성격유형과 직무스트레스 수준, 직무스트레스 대처방법과의 관계는 어떠한가? 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 교육행정직 종사자의 MBTI 성격유형 분포에서는 사고를 보조기능으로 가진 ISTJ(내향적 감각형)가 23.9%로 가장 많이 나타났다. 성격기능에서는 ST(감각적 사고형)가 56.3%로 가장 높게 나타났다. 이것은 MBTI 표준작업에서 한국인의 성격유형 분포도와 비슷하였다. 둘째, MBTI 선호유형과 직무스트레스 수준의 관계를 살펴보면 외향형(M=82.52, SD=9.39)이 내향형(M=78.30, SD=7.47)보다, 감정형(M=80.04, SD=7.93)이 사고형(M=79.83, SD=8.76)보다 많이 스트레스를 받는 것으로 나타났다. 그러나 감각형-직관형과 판단형-인식형 간에는 별다른 차이를 보이지 않았다. 셋째, MBTI 성격기능에 따른 직무스트레스 수준의 평균을 보면 SF(감각적 감정형)집단(M=80.62), ST(감각적 사고형)집단(M=80.08), NF(직관적 감정형)집단(M=79.30), NT(직관적 사고형)집단(M=78.63)의 순으로 나타났지만 통계적으로 유의미한 차이를 보이지는 않았다. 넷째, MBTI 선호유형에 따른 스트레스 대처방법과의 관계에서는 외향형(M=85.52, SD=8.72)이 내향형(M=78.36, SD=6.81)보다 대처수준이 높은 것으로 나타났다(t=3.86, p<0.05). 감각형(M=79.89, SD=7.33)-직관형(M=84.61, SD=10.10)은 하위요인인 사회적 지지 추구대처에서 직관형(M=15.72, SD=2.19)이 감각형(M=14.19, SD=1.92)보다 대처수준이 높은 것으로 나타났다. 다섯째, MBTI 성격기능에 따른 대처방법과의 관계에서는 NF집단(M=86.20, SD=12.83)의 대처수준이 가장 높게 나타났으며 SF집단(M=77.69, SD=8.10)의 대처수준이 가장 낮은 것으로 나타났다. 이러한 결과를 정리해보았을 때 외향형 집단과 감정형 집단이 스트레스를 상대적으로 많이 받으며 스트레스에 따른 대처수준도 더 높게 나타났다. 그러나 성격기능(ST, SF, NT, NF)은 교육행정직 종사자의 직무스트레스 수준과 그 대처방법에 별 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to find out how job stress and stress coping method varies according to Education administration workers' personality types classified by MBTI. And also, to provide Education administration workers with the most effective guidelines in their working style and management...
The purpose of this study was to find out how job stress and stress coping method varies according to Education administration workers' personality types classified by MBTI. And also, to provide Education administration workers with the most effective guidelines in their working style and management by understanding Education administration workers' personality types and analyzing their relations to the level of job stress and stress coping method. Therefore they can provide students with better education services and feel work-satisfaction higher. The subjects of this study were 71employees working at an university, in the field of Education administration, in the areas of Seoul. In order to investigate the relationship between Education administration workers' personality types and their job stress and stress coping method, this study conducted a questionnaire survey using a questionnaire composed of three measurements which are standardized MBTI of self scoring(GS) form, job stress and stress coping method scale. Collected data were analyzed by conducting frequency analysis, mean, standard deviation, t-test, ANOVA using SPSS 12 for Windows. The research questions were as follows: First, How does it show the personality types of Education administration workers? Secondly, is there any relationship between MBTI preference (E-I, S-N, T-F, J-P) and job stress? Thirdly is there any relationship between personality traits(ST, SF, NT, NF) and job stress? Fourth, what is the relationship of their preference for MBTI(E-I, S-N, T-F, J-P) to stress coping? Fifth, what is the relationship of personality traits(ST, SF, NT, NF) to stress coping? The findings of this study were as below: First, the most frequently exhibited personality type, among the Education administration workers investigated, was ISTJ(23.9%) that thinking was an auxiliary function. According to the MBTI standardization operation, this trend is one of the dominant Korean personality types. By function, the number of Education administration workers of sensing-thinking type(ST) was the largest(56.3%). Secondly, the result was about relationship of personality preference and traits to job stress. The extrovert(M=82.52, SD=9.39) had more stress than the introvert(M=78.30, SD=7.47)and also in thinking and feeling groups(T-F), the feeling type(M=80.04, SD=7.93) had more stress. However no significant difference was found between the sensing and intuitive groups(S-N). It had same result between the judging and perceiving groups(J-P). Thirdly for the relationship between personality traits(ST, SF, NT, NF) and job stress, there was no significant difference. Fourth the result was about relationship of personality preference and traits to stress coping. For the extrovert and introvert groups(E-I), the extrovert group(M=85.52, SD=8.72) utilized more active stress coping method(t=3.86, p<0.05). However there was little significant difference between the sensing and intuitive group(S-N). Fifth for the relationship between personality traits(ST, SF, NT, NF) and stress coping, NF group(M=86.20, SD=12.83) utilized the most active stress coping skill of all groups and SF group(M=77.69, SD=8.10) utilized the least active coping skill of all groups. In conclusion the extrovert group and the feeling group had more stress and utilized more active stress coping method. However for the relationship between personality traits(ST, SF, NT, NF) and job stress and stress coping method, there was no significant difference overall.
The purpose of this study was to find out how job stress and stress coping method varies according to Education administration workers' personality types classified by MBTI. And also, to provide Education administration workers with the most effective guidelines in their working style and management by understanding Education administration workers' personality types and analyzing their relations to the level of job stress and stress coping method. Therefore they can provide students with better education services and feel work-satisfaction higher. The subjects of this study were 71employees working at an university, in the field of Education administration, in the areas of Seoul. In order to investigate the relationship between Education administration workers' personality types and their job stress and stress coping method, this study conducted a questionnaire survey using a questionnaire composed of three measurements which are standardized MBTI of self scoring(GS) form, job stress and stress coping method scale. Collected data were analyzed by conducting frequency analysis, mean, standard deviation, t-test, ANOVA using SPSS 12 for Windows. The research questions were as follows: First, How does it show the personality types of Education administration workers? Secondly, is there any relationship between MBTI preference (E-I, S-N, T-F, J-P) and job stress? Thirdly is there any relationship between personality traits(ST, SF, NT, NF) and job stress? Fourth, what is the relationship of their preference for MBTI(E-I, S-N, T-F, J-P) to stress coping? Fifth, what is the relationship of personality traits(ST, SF, NT, NF) to stress coping? The findings of this study were as below: First, the most frequently exhibited personality type, among the Education administration workers investigated, was ISTJ(23.9%) that thinking was an auxiliary function. According to the MBTI standardization operation, this trend is one of the dominant Korean personality types. By function, the number of Education administration workers of sensing-thinking type(ST) was the largest(56.3%). Secondly, the result was about relationship of personality preference and traits to job stress. The extrovert(M=82.52, SD=9.39) had more stress than the introvert(M=78.30, SD=7.47)and also in thinking and feeling groups(T-F), the feeling type(M=80.04, SD=7.93) had more stress. However no significant difference was found between the sensing and intuitive groups(S-N). It had same result between the judging and perceiving groups(J-P). Thirdly for the relationship between personality traits(ST, SF, NT, NF) and job stress, there was no significant difference. Fourth the result was about relationship of personality preference and traits to stress coping. For the extrovert and introvert groups(E-I), the extrovert group(M=85.52, SD=8.72) utilized more active stress coping method(t=3.86, p<0.05). However there was little significant difference between the sensing and intuitive group(S-N). Fifth for the relationship between personality traits(ST, SF, NT, NF) and stress coping, NF group(M=86.20, SD=12.83) utilized the most active stress coping skill of all groups and SF group(M=77.69, SD=8.10) utilized the least active coping skill of all groups. In conclusion the extrovert group and the feeling group had more stress and utilized more active stress coping method. However for the relationship between personality traits(ST, SF, NT, NF) and job stress and stress coping method, there was no significant difference overall.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.