영어의 중요성이 강조되면서 영어로 의사소통을 할 수 있는 능력은 이 시대에 꼭 필요한 기능중 하나가 되었다. 우리나라에서는 1997년 초등학교 3학년부터 정규과목이 되었다. 초등학교 영어교육의 도입은 결국 취학 전 유아기부터 영어교육을 시작하는 것이 효과적이라는 유아영어교육 열풍을 불게 하였고, 유치원 현장에서는 영어교육이 다양한 방법으로 실시되고 있고 점차 심화되어 가고 있는 현 시점에서 그 현황과 효과를 알아보고 대책을 위한 기초 자료를 구하고자 한다.
따라서 본 논문에서는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 유...
영어의 중요성이 강조되면서 영어로 의사소통을 할 수 있는 능력은 이 시대에 꼭 필요한 기능중 하나가 되었다. 우리나라에서는 1997년 초등학교 3학년부터 정규과목이 되었다. 초등학교 영어교육의 도입은 결국 취학 전 유아기부터 영어교육을 시작하는 것이 효과적이라는 유아영어교육 열풍을 불게 하였고, 유치원 현장에서는 영어교육이 다양한 방법으로 실시되고 있고 점차 심화되어 가고 있는 현 시점에서 그 현황과 효과를 알아보고 대책을 위한 기초 자료를 구하고자 한다.
따라서 본 논문에서는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 유아영어교육의 실태는 어떠한가?
연구문제 2. 유아영어교육의 효과는 어떠한가?
위와 같은 연구문제를 해결하기 위해서 학원에서 영어를 배우고 있는 초등학교 1학년 학생 104명을 대상으로 유아영어교육과 관련된 설문지를 통해 여러 가지 유아영어교육의 실태를 알아보는 한편, 영어 듣기, 말하기 평가를 실시하여 유아영어교육의 경험이 있는 학생들과 경험이 없는 학생들의 영어점수를 비교하여 유아영어교육의 효과에 대한 분석을 해 보았다.
본 연구에서 유아영어교육의 효과에 대한 분석은 다음과 같다.
첫째, 교육 횟수에 따른 영어 평균점수에서 유의미한 차이가 나왔으므로, 유아기에는 매일 수업을 받는 것이 이틀에 한번 교육 받는 것 보다 교육의 효과가 큰 것으로 나타났다.
둘째, 유아영어교육의 경험이 있는 학생의 영어 평균점수에서 유의미한 차이가 나타난 것을 볼 때, 유아영어교육이 유아기 이후의 영어실력에 긍정적인 영향과 효과가 있음을 보이고 있다. 이것은 향후 유아영어교육의 나아갈 길과 가능성에 대한 많은 시사점을 제시 해 준다.
영어의 중요성이 강조되면서 영어로 의사소통을 할 수 있는 능력은 이 시대에 꼭 필요한 기능중 하나가 되었다. 우리나라에서는 1997년 초등학교 3학년부터 정규과목이 되었다. 초등학교 영어교육의 도입은 결국 취학 전 유아기부터 영어교육을 시작하는 것이 효과적이라는 유아영어교육 열풍을 불게 하였고, 유치원 현장에서는 영어교육이 다양한 방법으로 실시되고 있고 점차 심화되어 가고 있는 현 시점에서 그 현황과 효과를 알아보고 대책을 위한 기초 자료를 구하고자 한다.
따라서 본 논문에서는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 유아영어교육의 실태는 어떠한가?
연구문제 2. 유아영어교육의 효과는 어떠한가?
위와 같은 연구문제를 해결하기 위해서 학원에서 영어를 배우고 있는 초등학교 1학년 학생 104명을 대상으로 유아영어교육과 관련된 설문지를 통해 여러 가지 유아영어교육의 실태를 알아보는 한편, 영어 듣기, 말하기 평가를 실시하여 유아영어교육의 경험이 있는 학생들과 경험이 없는 학생들의 영어점수를 비교하여 유아영어교육의 효과에 대한 분석을 해 보았다.
본 연구에서 유아영어교육의 효과에 대한 분석은 다음과 같다.
첫째, 교육 횟수에 따른 영어 평균점수에서 유의미한 차이가 나왔으므로, 유아기에는 매일 수업을 받는 것이 이틀에 한번 교육 받는 것 보다 교육의 효과가 큰 것으로 나타났다.
둘째, 유아영어교육의 경험이 있는 학생의 영어 평균점수에서 유의미한 차이가 나타난 것을 볼 때, 유아영어교육이 유아기 이후의 영어실력에 긍정적인 영향과 효과가 있음을 보이고 있다. 이것은 향후 유아영어교육의 나아갈 길과 가능성에 대한 많은 시사점을 제시 해 준다.
As the importance of English grows, the ability to communicate in English has become one of the most essential skills in this era. Since 1997, English has been a normal class for students over the third grade of elementary schools in Korea. The introduction of English education for elementary school...
As the importance of English grows, the ability to communicate in English has become one of the most essential skills in this era. Since 1997, English has been a normal class for students over the third grade of elementary schools in Korea. The introduction of English education for elementary schools resulted in the spree of preschool English education, which believes that beginning English education in the preschool period is effective in English proficiency. In addition, English education is now being conducted in kindergartens by various methods and is getting intensive. At this point, it is needed to study the reality and the effect of preschool English education and to collect fundamental data for its countermeasures.
Thus, the following study questions have been chosen for this thesis.
Study Question 1: What is the reality of preschool English education?
Study Question 2: What are the effects of preschool English education?
To resolve these study questions, a survey on the reality of preschool English education has been conducted by using a questionnaire whose subjects are 104 students in the first grade of elementary schools, attending English institutions. Meanwhile, the English listening and speaking skills has also been evaluated in order to analyze the effects of preschool English education by comparing the English scores between the students who have learned English during their preschool period and the other students who have not learned it at the same period.
The results of analyzing the effects of preschool English education in this study are as follows;
First, the average English scores according to the number of lessons showed a meaningful difference among students. It demonstrates that having lessons everyday is more effective than having them every other day during the preschool period.
Second, there was a meaningful difference in the average scores between the group having had the preschool English education and the other group not having had it. Regarding this matter, it is sure that the preschool English education influences positively and is effective in English proficiency even after the preschool period. This is full of suggestions on the future direction and the potential of the preschool English education.
As the importance of English grows, the ability to communicate in English has become one of the most essential skills in this era. Since 1997, English has been a normal class for students over the third grade of elementary schools in Korea. The introduction of English education for elementary schools resulted in the spree of preschool English education, which believes that beginning English education in the preschool period is effective in English proficiency. In addition, English education is now being conducted in kindergartens by various methods and is getting intensive. At this point, it is needed to study the reality and the effect of preschool English education and to collect fundamental data for its countermeasures.
Thus, the following study questions have been chosen for this thesis.
Study Question 1: What is the reality of preschool English education?
Study Question 2: What are the effects of preschool English education?
To resolve these study questions, a survey on the reality of preschool English education has been conducted by using a questionnaire whose subjects are 104 students in the first grade of elementary schools, attending English institutions. Meanwhile, the English listening and speaking skills has also been evaluated in order to analyze the effects of preschool English education by comparing the English scores between the students who have learned English during their preschool period and the other students who have not learned it at the same period.
The results of analyzing the effects of preschool English education in this study are as follows;
First, the average English scores according to the number of lessons showed a meaningful difference among students. It demonstrates that having lessons everyday is more effective than having them every other day during the preschool period.
Second, there was a meaningful difference in the average scores between the group having had the preschool English education and the other group not having had it. Regarding this matter, it is sure that the preschool English education influences positively and is effective in English proficiency even after the preschool period. This is full of suggestions on the future direction and the potential of the preschool English education.
주제어
#유아 영어 교육
#듣기 말하기 평가
#preschool English education
#evaluation of listening and speaking (skills)
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.