본 연구는 초등학교 태권도 수련생의 인성교육이 생활태도에 어떠한 관련이 있는가를 분석하는데 있으며, 이 변화에 대한 일반적인 결론을 도출하여 일선 지도자가 태권도 수련생들에게 더욱더 효과적인 지도와 태권도장 활성화를 위한 기초자료를 제공하는데 연구의 필요성이 있다. 태권도 수련생들의 개인적 특성에 따른 인성교육과 생활태도의 차이를 살펴보기 위해 ANOVA와 중다회귀분석을 실시하였다. 따라서 본 연구에서의 초등학교 태권도 수련생의 인성교육이 생활태도에 미치는 영향을 분석한 결과는 다음과 같다. 태권도 수련생의 개인적 특성에 생활태도...
본 연구는 초등학교 태권도 수련생의 인성교육이 생활태도에 어떠한 관련이 있는가를 분석하는데 있으며, 이 변화에 대한 일반적인 결론을 도출하여 일선 지도자가 태권도 수련생들에게 더욱더 효과적인 지도와 태권도장 활성화를 위한 기초자료를 제공하는데 연구의 필요성이 있다. 태권도 수련생들의 개인적 특성에 따른 인성교육과 생활태도의 차이를 살펴보기 위해 ANOVA와 중다회귀분석을 실시하였다. 따라서 본 연구에서의 초등학교 태권도 수련생의 인성교육이 생활태도에 미치는 영향을 분석한 결과는 다음과 같다. 태권도 수련생의 개인적 특성에 생활태도의 차이를 보면, 첫째, 학년별 생활태도의 차이는 학교생활태도, 교우관계에서 유의한 차이가 있다. 둘째, 수련기간별 생활태도의 차이는 일상생활태도, 교우관계에서 유의한 차이가 있다. 셋째, 학년별 인성의 차이는 기본생활습관과 공동체 의식에서 유의한 차이가 있다. 태권도 수련생의 인성교육에 따른 생활태도의 관계를 보면, 첫째, 태권도 수련생의 생활태도와 기본생활습관의 차이는 일상생활태도, 교우관계에서 유의한 차이가 있다. 둘째, 태권도 수련생의 생활태도와 공동체 의식의 차이는 학교생활태도에서 유의한 차이가 있다. 셋째, 태권도 수련생의 생활태도와 공동체 의식의 차이는 학교생활태도, 일상생활태도에서 유의한 차이가 있다.
본 연구는 초등학교 태권도 수련생의 인성교육이 생활태도에 어떠한 관련이 있는가를 분석하는데 있으며, 이 변화에 대한 일반적인 결론을 도출하여 일선 지도자가 태권도 수련생들에게 더욱더 효과적인 지도와 태권도장 활성화를 위한 기초자료를 제공하는데 연구의 필요성이 있다. 태권도 수련생들의 개인적 특성에 따른 인성교육과 생활태도의 차이를 살펴보기 위해 ANOVA와 중다회귀분석을 실시하였다. 따라서 본 연구에서의 초등학교 태권도 수련생의 인성교육이 생활태도에 미치는 영향을 분석한 결과는 다음과 같다. 태권도 수련생의 개인적 특성에 생활태도의 차이를 보면, 첫째, 학년별 생활태도의 차이는 학교생활태도, 교우관계에서 유의한 차이가 있다. 둘째, 수련기간별 생활태도의 차이는 일상생활태도, 교우관계에서 유의한 차이가 있다. 셋째, 학년별 인성의 차이는 기본생활습관과 공동체 의식에서 유의한 차이가 있다. 태권도 수련생의 인성교육에 따른 생활태도의 관계를 보면, 첫째, 태권도 수련생의 생활태도와 기본생활습관의 차이는 일상생활태도, 교우관계에서 유의한 차이가 있다. 둘째, 태권도 수련생의 생활태도와 공동체 의식의 차이는 학교생활태도에서 유의한 차이가 있다. 셋째, 태권도 수련생의 생활태도와 공동체 의식의 차이는 학교생활태도, 일상생활태도에서 유의한 차이가 있다.
The purpose of this study is to analyze the relation between Taekwondo Human nature training and attitudes of elementary school trainees. By drawing general conclusion of changing of elementary student's attitude, this study need to be offered for the leaders or schools that need to utilize teaching...
The purpose of this study is to analyze the relation between Taekwondo Human nature training and attitudes of elementary school trainees. By drawing general conclusion of changing of elementary student's attitude, this study need to be offered for the leaders or schools that need to utilize teaching method and to raise the efficiency of teaching. The subject of study is the elementary trainees joining Taekwondo school in Gwang-ju city. As the subpopulation , the 5 Taekwondo schools are chosen and 200trainees are the subject of this study. This study selects suitable questionnaires ;Kim sang-kyu(2005)'s questionnaire is used as Human nature survey questionnaire and Jung you-jin(2005)'s questionnaireis used as Changes of Attitude questionnaire. Among the whole samples of population, SPSS 13.0 is used as the final validity samples except for the not suitable samples. To distinguish the differences between attitude of everyday's life and human nature training according to trainee's personal characters, multiple regression Analysis of ANOVA is used to analyze that. According to this study, the results that the human nature training affect to trainee are followed: In observation the difference of changing attitude by trainee's personal character, First, the differences of graded attitude has similarity in attitudes of school and relations of friends. Second, the periodical difference of training is related with the attitude of daily behaviors and relation of friends. Third, the difference of human nature by grading is related with basic daily habit and the consciousness of community . If we observe the relation trainee's daily life attitude according to Taekwondo human nature training , first, the difference between daily attitude and basic daily habit is differ from relationship and daily life style. Second, The difference of Taekwondo trainee and consciousness of community sprit is related with the attitude of school life. Third, he difference of Taekwondo trainee and consciousness of community sprit is related with the attitude of school life and daily life.
The purpose of this study is to analyze the relation between Taekwondo Human nature training and attitudes of elementary school trainees. By drawing general conclusion of changing of elementary student's attitude, this study need to be offered for the leaders or schools that need to utilize teaching method and to raise the efficiency of teaching. The subject of study is the elementary trainees joining Taekwondo school in Gwang-ju city. As the subpopulation , the 5 Taekwondo schools are chosen and 200trainees are the subject of this study. This study selects suitable questionnaires ;Kim sang-kyu(2005)'s questionnaire is used as Human nature survey questionnaire and Jung you-jin(2005)'s questionnaireis used as Changes of Attitude questionnaire. Among the whole samples of population, SPSS 13.0 is used as the final validity samples except for the not suitable samples. To distinguish the differences between attitude of everyday's life and human nature training according to trainee's personal characters, multiple regression Analysis of ANOVA is used to analyze that. According to this study, the results that the human nature training affect to trainee are followed: In observation the difference of changing attitude by trainee's personal character, First, the differences of graded attitude has similarity in attitudes of school and relations of friends. Second, the periodical difference of training is related with the attitude of daily behaviors and relation of friends. Third, the difference of human nature by grading is related with basic daily habit and the consciousness of community . If we observe the relation trainee's daily life attitude according to Taekwondo human nature training , first, the difference between daily attitude and basic daily habit is differ from relationship and daily life style. Second, The difference of Taekwondo trainee and consciousness of community sprit is related with the attitude of school life. Third, he difference of Taekwondo trainee and consciousness of community sprit is related with the attitude of school life and daily life.
주제어
#태권도인성교육 인성교육 생활태도
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.