정부는 공공공사 예정가격 산정시 다양한 현장여건과 시장가격을 제대로 반영하지 못하는 표준품셈을 개선 하기위하여 실적공사비 적산제도를 도입하기로 하고, 1993년부터 많은 시간과 예산과 인력을 투입하여 연구를 실시하였으며, 2004년 부터 실적공사비단가를 이용하여 예정가격을 산정하도록 하고 있다. 그러나 현재 시행되고 있는 실적공사비 단가는 공사의 규모...
정부는 공공공사 예정가격 산정시 다양한 현장여건과 시장가격을 제대로 반영하지 못하는 표준품셈을 개선 하기위하여 실적공사비 적산제도를 도입하기로 하고, 1993년부터 많은 시간과 예산과 인력을 투입하여 연구를 실시하였으며, 2004년 부터 실적공사비단가를 이용하여 예정가격을 산정하도록 하고 있다. 그러나 현재 시행되고 있는 실적공사비 단가는 공사의 규모나 특성에 관계없이 동일 또는 유사한 공종의 계약단가를 평균한 값으로서 개별공사의 공사비 산정시 다양한 공사여건을 반영하지 못하고 있다. 그 이유는 계약단가를 수집·축적하면서 시설물의 종류, 공사규모, 작업여건, 적용시기 등 다양한 요인에 의하여 변화되는 공사비를 적용할 수 있는 보정방안이 마련되어 있지 않기 때문이다. 따라서 본 연구에서는 다양한 현장여건에 맞는 적정공사비를 산정토록 하기위하여 실적공사비 단가의 보정방안을 검토하여 제시하고자 하였다. 이를 위하여 기존의 표준품셈에 의한 적산방식과 실적공사비 적산제도의 문제점을 비교 검토하고, 미국, 영국, 일본 등의 실적공사비 단가 적용시 보정방법을 사례로 제시하여 우리나라에서도 선진국과 같은 실적공사비 단가 보정의 필요성을 제기하였다. 이에따라 공사비에 영향을 미치는 요인으로 시간, 지역 그리고 공사규모 등이 있음을 확인하였다. 이들의 보정방안으로 단기적으로는 첫째로, 기존의 표준품셈 방식에서 제시하는 노임과 품의 할증을 이용한 보정방법을 제시하였고, 둘째로 대한건설협회에서 제공하는 ‘완성공사원가구성분석’자료를 이용하여 규모별 보정방안을 제시하였다. 그러나 단기적 방안은 실적공사비 적산제도 연구시 제시하였던 근본적인 처방을 되지 못하고 있어 중장기 방안을 추가로 제시하였다. 중장기 방안으로는 건설기술연구원에서 실적공사비 적산제도의 도입을 위한 연구시 제기하였던 표준공종분류체계에 의하여 실적단가가 수집·관리가 되어야함을 주장 하였고 이를 위해서는 발주기관별로 실적단가가 수집되어야 하고 발주기관마다 적산담담 부서와 적산전문가가 양성되어야 함을 주장하였다. 끝으로, 본 연구과정에서 실적공사비 적산제도에 관한 그동안의 많은 연구에도 불구하고 공사비단가 보정에 대한 연구가 부족하고 다양한 현장여건에 대한 실적자료가 미흡하여 연구에 어려움이 많았다. 본 연구에서 제시된 보정방안을 보다 구체적으로 적용할 수 있도록 다양한 추가연구가 있기를 기대하며, 제시된 보정방안이 실무에 적용되어 적정공사비 산정을 통한 효율적인 예산관리와 품질시공이 이루어질 수 있기를 기대한다.
정부는 공공공사 예정가격 산정시 다양한 현장여건과 시장가격을 제대로 반영하지 못하는 표준품셈을 개선 하기위하여 실적공사비 적산제도를 도입하기로 하고, 1993년부터 많은 시간과 예산과 인력을 투입하여 연구를 실시하였으며, 2004년 부터 실적공사비단가를 이용하여 예정가격을 산정하도록 하고 있다. 그러나 현재 시행되고 있는 실적공사비 단가는 공사의 규모나 특성에 관계없이 동일 또는 유사한 공종의 계약단가를 평균한 값으로서 개별공사의 공사비 산정시 다양한 공사여건을 반영하지 못하고 있다. 그 이유는 계약단가를 수집·축적하면서 시설물의 종류, 공사규모, 작업여건, 적용시기 등 다양한 요인에 의하여 변화되는 공사비를 적용할 수 있는 보정방안이 마련되어 있지 않기 때문이다. 따라서 본 연구에서는 다양한 현장여건에 맞는 적정공사비를 산정토록 하기위하여 실적공사비 단가의 보정방안을 검토하여 제시하고자 하였다. 이를 위하여 기존의 표준품셈에 의한 적산방식과 실적공사비 적산제도의 문제점을 비교 검토하고, 미국, 영국, 일본 등의 실적공사비 단가 적용시 보정방법을 사례로 제시하여 우리나라에서도 선진국과 같은 실적공사비 단가 보정의 필요성을 제기하였다. 이에따라 공사비에 영향을 미치는 요인으로 시간, 지역 그리고 공사규모 등이 있음을 확인하였다. 이들의 보정방안으로 단기적으로는 첫째로, 기존의 표준품셈 방식에서 제시하는 노임과 품의 할증을 이용한 보정방법을 제시하였고, 둘째로 대한건설협회에서 제공하는 ‘완성공사원가구성분석’자료를 이용하여 규모별 보정방안을 제시하였다. 그러나 단기적 방안은 실적공사비 적산제도 연구시 제시하였던 근본적인 처방을 되지 못하고 있어 중장기 방안을 추가로 제시하였다. 중장기 방안으로는 건설기술연구원에서 실적공사비 적산제도의 도입을 위한 연구시 제기하였던 표준공종분류체계에 의하여 실적단가가 수집·관리가 되어야함을 주장 하였고 이를 위해서는 발주기관별로 실적단가가 수집되어야 하고 발주기관마다 적산담담 부서와 적산전문가가 양성되어야 함을 주장하였다. 끝으로, 본 연구과정에서 실적공사비 적산제도에 관한 그동안의 많은 연구에도 불구하고 공사비단가 보정에 대한 연구가 부족하고 다양한 현장여건에 대한 실적자료가 미흡하여 연구에 어려움이 많았다. 본 연구에서 제시된 보정방안을 보다 구체적으로 적용할 수 있도록 다양한 추가연구가 있기를 기대하며, 제시된 보정방안이 실무에 적용되어 적정공사비 산정을 통한 효율적인 예산관리와 품질시공이 이루어질 수 있기를 기대한다.
Aiming at introducing an integration system for construction performance costs in order to improve the Standard Estimating System which does not properly reflect the diverse field conditions and market price in calculating the budget price in public construction projects, the government has conducte...
Aiming at introducing an integration system for construction performance costs in order to improve the Standard Estimating System which does not properly reflect the diverse field conditions and market price in calculating the budget price in public construction projects, the government has conducted a research by inputting lots of time, budget and manpower since 1993 and has been trying to calculate the budget price by using the unit price of the construction performance costs since 2004. However, the unit price of the construction performance costs currently used is th averaged price of the contract unit prices of the similar construction types, and does not reflect the diverse construction conditions in calculating the construction costs of individual construction, irrespective of the size or characteristic of the construction. This is because there is not a method for compensation which can apply the construction costs which vary on the various factors, such as the type of facilities, construction size, working condition and application timing while collecting the contract unit prices. Thus, in this study, I attempted to suggest the method for compensating the unit prices of the construction performance costs in order to calculate the appropriate costs suitable for diverse site conditions. In order to do so, I reviewed to compare the problem of the integration system in accordance with the existing Standard Estimating System and that of the construction performance costs. Studying the cases of a compensation method in the U. S. A. England and Japan, I offered a necessity for applying a compensation method of the advanced countries in Korea. In the process, I identified time, region and construction size as a factor which have an influence on the construction costs. As a method for compensating those factors, in the short-term, I suggested a method using the surcharge of labor wages and manpower offered in the Standard Estimating System. Second, I suggested a compensation method by size in accordance with the Analysis for Cost Structure of the Completed Construction provided by Construction Association of Korea. However, this short-term method was not a fundamental prescription for studying an integration system of construction performance costs and additionally suggested a mid-& long-term method. As a mid-& long-term method, I offered to collect and manage the unit prices of performance pursuant to a standard "Work Breakdown Structure" provided by Korea Institute of Construction Technology to introduce the integration system of the construction performance costs. In order to do so, the unit prices of the performance by placing-order institutions should be collected and the department and experts specific for the integration in the institutions must be cultivated. Lastly, in the process, despite of lots of research efforts on the integration system of construction performance costs, I had much difficulty in doing the study owing to a lack of research on the compensation of the unit prices of construction costs and a shortage of data for performances on the diverse site conditions. I look forward to do follow-up research to more specifically apply the compensation method suggested in this study and expect budget management and qualitative construction to be efficiently made via a calculation of a proper construction cost by applying the said method to practical affairs.
Aiming at introducing an integration system for construction performance costs in order to improve the Standard Estimating System which does not properly reflect the diverse field conditions and market price in calculating the budget price in public construction projects, the government has conducted a research by inputting lots of time, budget and manpower since 1993 and has been trying to calculate the budget price by using the unit price of the construction performance costs since 2004. However, the unit price of the construction performance costs currently used is th averaged price of the contract unit prices of the similar construction types, and does not reflect the diverse construction conditions in calculating the construction costs of individual construction, irrespective of the size or characteristic of the construction. This is because there is not a method for compensation which can apply the construction costs which vary on the various factors, such as the type of facilities, construction size, working condition and application timing while collecting the contract unit prices. Thus, in this study, I attempted to suggest the method for compensating the unit prices of the construction performance costs in order to calculate the appropriate costs suitable for diverse site conditions. In order to do so, I reviewed to compare the problem of the integration system in accordance with the existing Standard Estimating System and that of the construction performance costs. Studying the cases of a compensation method in the U. S. A. England and Japan, I offered a necessity for applying a compensation method of the advanced countries in Korea. In the process, I identified time, region and construction size as a factor which have an influence on the construction costs. As a method for compensating those factors, in the short-term, I suggested a method using the surcharge of labor wages and manpower offered in the Standard Estimating System. Second, I suggested a compensation method by size in accordance with the Analysis for Cost Structure of the Completed Construction provided by Construction Association of Korea. However, this short-term method was not a fundamental prescription for studying an integration system of construction performance costs and additionally suggested a mid-& long-term method. As a mid-& long-term method, I offered to collect and manage the unit prices of performance pursuant to a standard "Work Breakdown Structure" provided by Korea Institute of Construction Technology to introduce the integration system of the construction performance costs. In order to do so, the unit prices of the performance by placing-order institutions should be collected and the department and experts specific for the integration in the institutions must be cultivated. Lastly, in the process, despite of lots of research efforts on the integration system of construction performance costs, I had much difficulty in doing the study owing to a lack of research on the compensation of the unit prices of construction costs and a shortage of data for performances on the diverse site conditions. I look forward to do follow-up research to more specifically apply the compensation method suggested in this study and expect budget management and qualitative construction to be efficiently made via a calculation of a proper construction cost by applying the said method to practical affairs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.