[학위논문]다국적 기업의 현지화를 위한 사회공헌활동 : 국내에 진출한 다국적 기업의 사례를 중심으로 The Social Responsibility Activities of Multinational Corporations for Localization : The Case of Two Multinational Corporations in Korea원문보기
본 연구는 국내에 진출한 두 다국적 기업의 사회공헌활동 사례 연구를 통해 다국적 기업의 사회공헌활동에 대한 사례 연구의 논의를 넓히고 다국적 기업이 국내에 진출하여 기업의 현지화에 도움을 줄 수 있는 사회공헌활동을 수행함에 있어 시사점을 도출하고자 진행되었다. 본 연구는 사례로 선정된 다국적 기업 A, B의 사회공헌활동을 담당하고 있는 실무자와 각 기업의 사회공헌활동 협력 기관 실무자들과의 인터뷰를 비롯하여 사례 기업의 사회공헌활동 관련 기사 검색 등을 통해 데이터를 수집하였고, 이를 분석하여 다국적 기업의 실무자들에게 현지화의 의미와 ...
본 연구는 국내에 진출한 두 다국적 기업의 사회공헌활동 사례 연구를 통해 다국적 기업의 사회공헌활동에 대한 사례 연구의 논의를 넓히고 다국적 기업이 국내에 진출하여 기업의 현지화에 도움을 줄 수 있는 사회공헌활동을 수행함에 있어 시사점을 도출하고자 진행되었다. 본 연구는 사례로 선정된 다국적 기업 A, B의 사회공헌활동을 담당하고 있는 실무자와 각 기업의 사회공헌활동 협력 기관 실무자들과의 인터뷰를 비롯하여 사례 기업의 사회공헌활동 관련 기사 검색 등을 통해 데이터를 수집하였고, 이를 분석하여 다국적 기업의 실무자들에게 현지화의 의미와 기업의 사회적 책임 및 사회공헌활동에 대한 인식, 끝으로 수행하고 있는 사회공헌활동의 전략점을 도출하였다. 연구 결과에 따르면 사례로 선정된 다국적 기업은 현지화를 기업 경영의 주요 이슈로 여기고 있었으며 그들에게 현지화는 현지 사회 성공적인 정착을 위한 수단이자 자사에 대한 현지 공중들의 이질감 극복을 위한 수단이며 현지 사회에 대한 소속감을 부여하는 수단의 의미를 지니고 있었다. 또한 사례 기업은 기업의 사회적 책임을 보다 높은 수준의 윤리적 책임과 자선적 책임으로 인식하고 있었으며, 이를 바탕으로 현지 사회에서 사회공헌활동을 활발히 수행하고 있었는데 그들이 수행하고 있는 사회공헌활동은 궁극적으로 그들 기업의 현지화를 위함이었다. 끝으로 사례 기업이 수행하고 있는 사회공헌활동에는 기획 과정, 수행 차원, 프로그램 차원에서 전략점이 존재하였다. 우선 본사의 코디네이팅과 현지 협력 기관의 컨설팅을 통해 사회공헌활동을 기획하고 있었으며, 수행 차원에서 사회공헌활동을 전담하는 부서가 현지 기관과의 파트너쉽을 구축하여 내부 커뮤니케이션을 통한 사회공헌활동의 당위성을 강조하면서 임직원들이 자발적인 참여로 사회공헌활동을 수행하고 있었다. 그리고 프로그램 차원에서는 기업의 물적, 인적 자원을 활용한 본업과 연계한 사회공헌활동이라는 특징이 발견되었다. 다국적 기업들이 국내에 진출하여 사회공헌활동을 진행하고자 할 때, 본 연구에서 도출된 결과를 바탕으로 사회공헌활동을 진행한다면 시행착오를 줄이고 보다 전략적인 사회공헌활동을 수행할 수 있을 것이라 기대한다.
본 연구는 국내에 진출한 두 다국적 기업의 사회공헌활동 사례 연구를 통해 다국적 기업의 사회공헌활동에 대한 사례 연구의 논의를 넓히고 다국적 기업이 국내에 진출하여 기업의 현지화에 도움을 줄 수 있는 사회공헌활동을 수행함에 있어 시사점을 도출하고자 진행되었다. 본 연구는 사례로 선정된 다국적 기업 A, B의 사회공헌활동을 담당하고 있는 실무자와 각 기업의 사회공헌활동 협력 기관 실무자들과의 인터뷰를 비롯하여 사례 기업의 사회공헌활동 관련 기사 검색 등을 통해 데이터를 수집하였고, 이를 분석하여 다국적 기업의 실무자들에게 현지화의 의미와 기업의 사회적 책임 및 사회공헌활동에 대한 인식, 끝으로 수행하고 있는 사회공헌활동의 전략점을 도출하였다. 연구 결과에 따르면 사례로 선정된 다국적 기업은 현지화를 기업 경영의 주요 이슈로 여기고 있었으며 그들에게 현지화는 현지 사회 성공적인 정착을 위한 수단이자 자사에 대한 현지 공중들의 이질감 극복을 위한 수단이며 현지 사회에 대한 소속감을 부여하는 수단의 의미를 지니고 있었다. 또한 사례 기업은 기업의 사회적 책임을 보다 높은 수준의 윤리적 책임과 자선적 책임으로 인식하고 있었으며, 이를 바탕으로 현지 사회에서 사회공헌활동을 활발히 수행하고 있었는데 그들이 수행하고 있는 사회공헌활동은 궁극적으로 그들 기업의 현지화를 위함이었다. 끝으로 사례 기업이 수행하고 있는 사회공헌활동에는 기획 과정, 수행 차원, 프로그램 차원에서 전략점이 존재하였다. 우선 본사의 코디네이팅과 현지 협력 기관의 컨설팅을 통해 사회공헌활동을 기획하고 있었으며, 수행 차원에서 사회공헌활동을 전담하는 부서가 현지 기관과의 파트너쉽을 구축하여 내부 커뮤니케이션을 통한 사회공헌활동의 당위성을 강조하면서 임직원들이 자발적인 참여로 사회공헌활동을 수행하고 있었다. 그리고 프로그램 차원에서는 기업의 물적, 인적 자원을 활용한 본업과 연계한 사회공헌활동이라는 특징이 발견되었다. 다국적 기업들이 국내에 진출하여 사회공헌활동을 진행하고자 할 때, 본 연구에서 도출된 결과를 바탕으로 사회공헌활동을 진행한다면 시행착오를 줄이고 보다 전략적인 사회공헌활동을 수행할 수 있을 것이라 기대한다.
This Study aims to extend discussion related to social responsibility activities of multinational corporations (MNCs) and get insight for executing social responsibility activities of MNCs through a case study of two multinational corporations in Korea. The current study analyzed data collected thro...
This Study aims to extend discussion related to social responsibility activities of multinational corporations (MNCs) and get insight for executing social responsibility activities of MNCs through a case study of two multinational corporations in Korea. The current study analyzed data collected through the interviews with social responsibility activities practitioner and searching for articles related social responsibility activities of MNCs, and I examined the meaning of localization to MNCs, the perceptions of corporate social responsibility of MNCs, the role of social responsibility activities to MNCs, and the characteristics of social responsibility activities of MNCs. The findings show that MNCs considered localization very important and regarded localization as a way to settle successfully in Korea, to get rid of unwelcome attention of local publics to MNCs, and let MNCs belong to local society. MNCs also had ethical responsibilities and philanthropic respon- sibilities awareness. Based on social responsibility awareness like this, various social responsibility activities MNCs had executed was to localize successfully in Korea. Finally I found many characteristics of social responsibility activities at the planning, execution, and programs level. I expect that when MNCs enter into Korea, they will be able to execute social responsibility activities more strategically if they apply these results.
This Study aims to extend discussion related to social responsibility activities of multinational corporations (MNCs) and get insight for executing social responsibility activities of MNCs through a case study of two multinational corporations in Korea. The current study analyzed data collected through the interviews with social responsibility activities practitioner and searching for articles related social responsibility activities of MNCs, and I examined the meaning of localization to MNCs, the perceptions of corporate social responsibility of MNCs, the role of social responsibility activities to MNCs, and the characteristics of social responsibility activities of MNCs. The findings show that MNCs considered localization very important and regarded localization as a way to settle successfully in Korea, to get rid of unwelcome attention of local publics to MNCs, and let MNCs belong to local society. MNCs also had ethical responsibilities and philanthropic respon- sibilities awareness. Based on social responsibility awareness like this, various social responsibility activities MNCs had executed was to localize successfully in Korea. Finally I found many characteristics of social responsibility activities at the planning, execution, and programs level. I expect that when MNCs enter into Korea, they will be able to execute social responsibility activities more strategically if they apply these results.
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