오늘날 기업 경영의 가장 큰 화두 가운데 하나는 글로벌화이다. 조직의 글로벌 확대는 현지화라는 첫 관문을 잘 통과하는 것이 중요하며 현지화는 진출 지역 또는 국가의 제반 여건에 맞추어 조직을 적응, 변화시키는 과정으로 현지 사업의 성공과 현지 조직의 지속적 발전을 위해서는 반드시 필요한 전략중 하나이다. 본 연구는 국내에 진출한 다국적 기업이 국내 진출시 취한 현지화 과정 및 주요요인을 분석함으로써 국내에 진출해 있는 다국적기업의 현지화 전략을 살펴보는데 그 목적을 두고 있다. 연구의 방법으로는 본 연구와 관련된 다국적 기업의 현지화 전략에 관한 학자들의 이론과 논문을 통하여 고찰하였으며, 국내진출한 자동차부품기업을 선정하여 이론과 비교분석하여 연구결과를 도출하였다. 연구결과에 따르면 사례로 선정된 다국적 기업의 현지화 주요요인을 요약하면 크게 다음과 같다. 첫째, 생산, 연구개발, 인적자원의 측면에서 현지 경영관리의 기능적 현지화가 이루어 졌다. 둘째, 고용증대 및 기술이전등 현지 ...
오늘날 기업 경영의 가장 큰 화두 가운데 하나는 글로벌화이다. 조직의 글로벌 확대는 현지화라는 첫 관문을 잘 통과하는 것이 중요하며 현지화는 진출 지역 또는 국가의 제반 여건에 맞추어 조직을 적응, 변화시키는 과정으로 현지 사업의 성공과 현지 조직의 지속적 발전을 위해서는 반드시 필요한 전략중 하나이다. 본 연구는 국내에 진출한 다국적 기업이 국내 진출시 취한 현지화 과정 및 주요요인을 분석함으로써 국내에 진출해 있는 다국적기업의 현지화 전략을 살펴보는데 그 목적을 두고 있다. 연구의 방법으로는 본 연구와 관련된 다국적 기업의 현지화 전략에 관한 학자들의 이론과 논문을 통하여 고찰하였으며, 국내진출한 자동차부품기업을 선정하여 이론과 비교분석하여 연구결과를 도출하였다. 연구결과에 따르면 사례로 선정된 다국적 기업의 현지화 주요요인을 요약하면 크게 다음과 같다. 첫째, 생산, 연구개발, 인적자원의 측면에서 현지 경영관리의 기능적 현지화가 이루어 졌다. 둘째, 고용증대 및 기술이전등 현지 지역사회 발전에 기여하였다. 셋째, 자생력의 기반을 갖추기 위하여 자체 신규 사업 참여의 필요성을 느끼고 이에 따른 신규투자를 실시하였다. 본 연구에서 도출된 현지화 주요요인들은 다국적기업이 현지화 전략시 취하는 현지화 성공요인으로써 사례기업은 본사의 이해관계에 따른 경영보다는 산업발전 및 경쟁력 확보를 통한 한국기업으로 뿌리를 내리기 위한 현지화 전략을 취했다 할수 있다. 본 연구의 결과를 바탕으로 국내 자동차부품 기업들이 다국적기업에서 초국적기업으로 나아가기 위한 해외 진출 시 필요한 현지화, 세계화의 모델로서 좋은 사례가 될 것으로 기대한다.
오늘날 기업 경영의 가장 큰 화두 가운데 하나는 글로벌화이다. 조직의 글로벌 확대는 현지화라는 첫 관문을 잘 통과하는 것이 중요하며 현지화는 진출 지역 또는 국가의 제반 여건에 맞추어 조직을 적응, 변화시키는 과정으로 현지 사업의 성공과 현지 조직의 지속적 발전을 위해서는 반드시 필요한 전략중 하나이다. 본 연구는 국내에 진출한 다국적 기업이 국내 진출시 취한 현지화 과정 및 주요요인을 분석함으로써 국내에 진출해 있는 다국적기업의 현지화 전략을 살펴보는데 그 목적을 두고 있다. 연구의 방법으로는 본 연구와 관련된 다국적 기업의 현지화 전략에 관한 학자들의 이론과 논문을 통하여 고찰하였으며, 국내진출한 자동차부품기업을 선정하여 이론과 비교분석하여 연구결과를 도출하였다. 연구결과에 따르면 사례로 선정된 다국적 기업의 현지화 주요요인을 요약하면 크게 다음과 같다. 첫째, 생산, 연구개발, 인적자원의 측면에서 현지 경영관리의 기능적 현지화가 이루어 졌다. 둘째, 고용증대 및 기술이전등 현지 지역사회 발전에 기여하였다. 셋째, 자생력의 기반을 갖추기 위하여 자체 신규 사업 참여의 필요성을 느끼고 이에 따른 신규투자를 실시하였다. 본 연구에서 도출된 현지화 주요요인들은 다국적기업이 현지화 전략시 취하는 현지화 성공요인으로써 사례기업은 본사의 이해관계에 따른 경영보다는 산업발전 및 경쟁력 확보를 통한 한국기업으로 뿌리를 내리기 위한 현지화 전략을 취했다 할수 있다. 본 연구의 결과를 바탕으로 국내 자동차부품 기업들이 다국적기업에서 초국적기업으로 나아가기 위한 해외 진출 시 필요한 현지화, 세계화의 모델로서 좋은 사례가 될 것으로 기대한다.
A major topic in corporate management today is Localization. Localization is an important initial step in global expansion of a corporation as well as a process of adaptation and adjustment to the market condition of the region and the nation of expansion; an inevitable strategy for the continuous d...
A major topic in corporate management today is Localization. Localization is an important initial step in global expansion of a corporation as well as a process of adaptation and adjustment to the market condition of the region and the nation of expansion; an inevitable strategy for the continuous development of local business and organization. The purpose of this research is to provide an overview of localization strategies of multinational corporations in Korea analyzing their localization process and key factors taken. The method of the research consists of consideration of theories and journals of localization strategies of the multi-national corporations. The conclusion has been drawn from analysis and comparison of theories and a case study of an automotive parts multi national corporation advanced in Korean market. In summary, key factors of localization strategies taken by the multinational corporation of the case study are as following: First, functional localization of management was implemented in the area of production, R&D (Research and Development), human resources. Second, contribution to the community development was made with increased employment opportunities and technology transfer. Third, a foundation of propagation was laid promoting the need of new business development accompanied with the investment for the development. The key localization strategies concluded in the study reflect major players to the success of the localization of the multi national corporation case studied. The corporation in study focused on establishing its organization as a Korean corporation focusing on business development and enhancement of competitiveness rather than managing according to the business interest of headquarter. The case study provides a good model of localization and globalization to the domestic automotive parts corporations needed for their expansion overseas moving forward from multinational corporations and beyond.
A major topic in corporate management today is Localization. Localization is an important initial step in global expansion of a corporation as well as a process of adaptation and adjustment to the market condition of the region and the nation of expansion; an inevitable strategy for the continuous development of local business and organization. The purpose of this research is to provide an overview of localization strategies of multinational corporations in Korea analyzing their localization process and key factors taken. The method of the research consists of consideration of theories and journals of localization strategies of the multi-national corporations. The conclusion has been drawn from analysis and comparison of theories and a case study of an automotive parts multi national corporation advanced in Korean market. In summary, key factors of localization strategies taken by the multinational corporation of the case study are as following: First, functional localization of management was implemented in the area of production, R&D (Research and Development), human resources. Second, contribution to the community development was made with increased employment opportunities and technology transfer. Third, a foundation of propagation was laid promoting the need of new business development accompanied with the investment for the development. The key localization strategies concluded in the study reflect major players to the success of the localization of the multi national corporation case studied. The corporation in study focused on establishing its organization as a Korean corporation focusing on business development and enhancement of competitiveness rather than managing according to the business interest of headquarter. The case study provides a good model of localization and globalization to the domestic automotive parts corporations needed for their expansion overseas moving forward from multinational corporations and beyond.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.