이 논문은 중앙대학교 첨단영상대학원 제작석사학위청구논문이자 영화 <영화제작 매뉴얼>에 대한 제작보고서다. <영화제작 매뉴얼>은 Panasonic VariCam의 1280X720 24P의 스캔방식을 적용해서 HD 형식으로 제작된 작품이다. 내용과 형식면에서는 일반적인 극영화의 형식을 따랐다. 본인은 이 영화에서 촬영감독의 역할을 수행하였다. 따라서 이 논문 역시 <영화제작 매뉴얼>의 촬영을 중심으로 기술하였다. 또한 이 논문은 촬영 조명에 관한 기술적 보고서의 성격을 띠고 있기도 한데 <영화제작 매뉴얼>을 촬영하면서 얻은 기술적 체험과 예술적, 미학적 교훈을 바탕으로 장르별 Tone과 Panasonic VariCam HD 카메라의 Look에 관해 언급하였다. 논문의 내용을 구체적으로 언급하자면, 첫째 본인이 <영화제작 매뉴얼> 촬영을 하면서 최대한 시각화시키기 위해 노력하였던 형식적 정형성에 관한 미학적 고려들과 영화의 촬영 컨셉 및 의도에 대해 주로 서술하였다. 이 점이 이 논문의 가장 중요한 부분이라고 할 수 있을 것이다. 또한 이 논문은 연출의 관점에서 본 연출의도와 모티브 등에 대한 서술을 포함하고 있는데 그 부분은 시나리오를 쓰고 영화를 연출한 한부현 감독이 직접 서술하였다. 그것이 이 영화 <영화제작 매뉴얼>의 연출의도를 가장 명확하게 표현하는 방법이라고 판단하였기 때문이다. 둘째, 필자가 조사한 영화제작을 위한 Film 카메라 와 Video 카메라에 관해서 비교적 상세히 서술하였다. 이것은 영화를 제작하려는 사람의 선택을 돕기 위함이며 필자에게는 그간의 조사내용을 정리해두는 의미로 서술하였다. 셋째, 필자가 사용한 Panasonic사의 HD카메라인 AJ-HDC27F 기종을 기반으로 하여 HD 촬영에 대한 서술을 하고 있다. 이는 단순한 카메라에 대한 설명이 아니라 기존의 필름 촬영자들이 사용하기를 꺼려했던 ...
이 논문은 중앙대학교 첨단영상대학원 제작석사학위청구논문이자 영화 <영화제작 매뉴얼>에 대한 제작보고서다. <영화제작 매뉴얼>은 Panasonic VariCam의 1280X720 24P의 스캔방식을 적용해서 HD 형식으로 제작된 작품이다. 내용과 형식면에서는 일반적인 극영화의 형식을 따랐다. 본인은 이 영화에서 촬영감독의 역할을 수행하였다. 따라서 이 논문 역시 <영화제작 매뉴얼>의 촬영을 중심으로 기술하였다. 또한 이 논문은 촬영 조명에 관한 기술적 보고서의 성격을 띠고 있기도 한데 <영화제작 매뉴얼>을 촬영하면서 얻은 기술적 체험과 예술적, 미학적 교훈을 바탕으로 장르별 Tone과 Panasonic VariCam HD 카메라의 Look에 관해 언급하였다. 논문의 내용을 구체적으로 언급하자면, 첫째 본인이 <영화제작 매뉴얼> 촬영을 하면서 최대한 시각화시키기 위해 노력하였던 형식적 정형성에 관한 미학적 고려들과 영화의 촬영 컨셉 및 의도에 대해 주로 서술하였다. 이 점이 이 논문의 가장 중요한 부분이라고 할 수 있을 것이다. 또한 이 논문은 연출의 관점에서 본 연출의도와 모티브 등에 대한 서술을 포함하고 있는데 그 부분은 시나리오를 쓰고 영화를 연출한 한부현 감독이 직접 서술하였다. 그것이 이 영화 <영화제작 매뉴얼>의 연출의도를 가장 명확하게 표현하는 방법이라고 판단하였기 때문이다. 둘째, 필자가 조사한 영화제작을 위한 Film 카메라 와 Video 카메라에 관해서 비교적 상세히 서술하였다. 이것은 영화를 제작하려는 사람의 선택을 돕기 위함이며 필자에게는 그간의 조사내용을 정리해두는 의미로 서술하였다. 셋째, 필자가 사용한 Panasonic사의 HD카메라인 AJ-HDC27F 기종을 기반으로 하여 HD 촬영에 대한 서술을 하고 있다. 이는 단순한 카메라에 대한 설명이 아니라 기존의 필름 촬영자들이 사용하기를 꺼려했던 비디오 카메라에 대한 선입견을 줄이려는 방편으로 서술하였다. 넷째, 촬영리포트 항목을 통해 <영화제작 매뉴얼>의 구성과 내러티브의 특징을 일목요연하게 살펴볼 수 있도록 70장의 사진을 곁들여 자세히 서술하였다. 영화의 시나리오는 논문의 부록을 통해 볼 수 있다. 영화와 논문의 내용을 이해하는데 도움이 되리라 기대한다. 덧붙여 몇몇의 문서들을 부록에 첨부하였는데 이 또한 <영화제작 매뉴얼>의 작업 전반을 이해하는데 도움이 되리라 믿는다.
이 논문은 중앙대학교 첨단영상대학원 제작석사학위청구논문이자 영화 <영화제작 매뉴얼>에 대한 제작보고서다. <영화제작 매뉴얼>은 Panasonic VariCam의 1280X720 24P의 스캔방식을 적용해서 HD 형식으로 제작된 작품이다. 내용과 형식면에서는 일반적인 극영화의 형식을 따랐다. 본인은 이 영화에서 촬영감독의 역할을 수행하였다. 따라서 이 논문 역시 <영화제작 매뉴얼>의 촬영을 중심으로 기술하였다. 또한 이 논문은 촬영 조명에 관한 기술적 보고서의 성격을 띠고 있기도 한데 <영화제작 매뉴얼>을 촬영하면서 얻은 기술적 체험과 예술적, 미학적 교훈을 바탕으로 장르별 Tone과 Panasonic VariCam HD 카메라의 Look에 관해 언급하였다. 논문의 내용을 구체적으로 언급하자면, 첫째 본인이 <영화제작 매뉴얼> 촬영을 하면서 최대한 시각화시키기 위해 노력하였던 형식적 정형성에 관한 미학적 고려들과 영화의 촬영 컨셉 및 의도에 대해 주로 서술하였다. 이 점이 이 논문의 가장 중요한 부분이라고 할 수 있을 것이다. 또한 이 논문은 연출의 관점에서 본 연출의도와 모티브 등에 대한 서술을 포함하고 있는데 그 부분은 시나리오를 쓰고 영화를 연출한 한부현 감독이 직접 서술하였다. 그것이 이 영화 <영화제작 매뉴얼>의 연출의도를 가장 명확하게 표현하는 방법이라고 판단하였기 때문이다. 둘째, 필자가 조사한 영화제작을 위한 Film 카메라 와 Video 카메라에 관해서 비교적 상세히 서술하였다. 이것은 영화를 제작하려는 사람의 선택을 돕기 위함이며 필자에게는 그간의 조사내용을 정리해두는 의미로 서술하였다. 셋째, 필자가 사용한 Panasonic사의 HD카메라인 AJ-HDC27F 기종을 기반으로 하여 HD 촬영에 대한 서술을 하고 있다. 이는 단순한 카메라에 대한 설명이 아니라 기존의 필름 촬영자들이 사용하기를 꺼려했던 비디오 카메라에 대한 선입견을 줄이려는 방편으로 서술하였다. 넷째, 촬영리포트 항목을 통해 <영화제작 매뉴얼>의 구성과 내러티브의 특징을 일목요연하게 살펴볼 수 있도록 70장의 사진을 곁들여 자세히 서술하였다. 영화의 시나리오는 논문의 부록을 통해 볼 수 있다. 영화와 논문의 내용을 이해하는데 도움이 되리라 기대한다. 덧붙여 몇몇의 문서들을 부록에 첨부하였는데 이 또한 <영화제작 매뉴얼>의 작업 전반을 이해하는데 도움이 되리라 믿는다.
This study is a thesis for a master's degree and a report of a movie Film Production Manual. Film Production Manual is an HD-form film produced by the 1280X720 24P scan technique of Panasonic VariCam. Its contents and forms are consistent with the form of photodrama. The investigator played the ...
This study is a thesis for a master's degree and a report of a movie Film Production Manual. Film Production Manual is an HD-form film produced by the 1280X720 24P scan technique of Panasonic VariCam. Its contents and forms are consistent with the form of photodrama. The investigator played the role of a filming director for the movie. In this vein, the investigator centered on the filming of a movie, Film Production Manual. In addition, this study could be a technological report of lighting. The investigator presented the tone by genres and the look of Panasonic VariCam HD camera on the basis of technological experiences and artistic/aesthetic instructions acquired through filming. Study contents are as follows: First, the investigator centered the aesthetic consideration of formal standardization which the investigator tried to visualize maximally and the concept and intention of filming. These points are seemingly most important in this study. In addition this study includes the description of intention and motive of the production of the movie from the aspect of direction, described by Director Han Bu-hyeon who wrote a scenario and directed the film. It is because such description is seemingly a best means of presenting the intention of direction of Film Production Manual. Second, both film and video cameras for the film production were closely examined. This was to help the person who wanted to make a film and to arrange the contents examined by the investigator. Third, the investigator described the HD-filming on the basis of AJ-HDC27F, an HD camera made by Panasonic, used in this study by the investigator. It is not a mere description of a camera but a means of reducing the preconception of video camera which is avoided by the existing film picture-takers. Fourth, through the section of filming report, 70 photographs are presented to clearly show the structure and narrative characteristics of Film Production Manual. The scenario is attached in appendices. It will be helpful to understand the contents of the film and this study. Several other documents are also attached in appendices to help people understand the overall procedure of making Film Production Manual.
This study is a thesis for a master's degree and a report of a movie Film Production Manual. Film Production Manual is an HD-form film produced by the 1280X720 24P scan technique of Panasonic VariCam. Its contents and forms are consistent with the form of photodrama. The investigator played the role of a filming director for the movie. In this vein, the investigator centered on the filming of a movie, Film Production Manual. In addition, this study could be a technological report of lighting. The investigator presented the tone by genres and the look of Panasonic VariCam HD camera on the basis of technological experiences and artistic/aesthetic instructions acquired through filming. Study contents are as follows: First, the investigator centered the aesthetic consideration of formal standardization which the investigator tried to visualize maximally and the concept and intention of filming. These points are seemingly most important in this study. In addition this study includes the description of intention and motive of the production of the movie from the aspect of direction, described by Director Han Bu-hyeon who wrote a scenario and directed the film. It is because such description is seemingly a best means of presenting the intention of direction of Film Production Manual. Second, both film and video cameras for the film production were closely examined. This was to help the person who wanted to make a film and to arrange the contents examined by the investigator. Third, the investigator described the HD-filming on the basis of AJ-HDC27F, an HD camera made by Panasonic, used in this study by the investigator. It is not a mere description of a camera but a means of reducing the preconception of video camera which is avoided by the existing film picture-takers. Fourth, through the section of filming report, 70 photographs are presented to clearly show the structure and narrative characteristics of Film Production Manual. The scenario is attached in appendices. It will be helpful to understand the contents of the film and this study. Several other documents are also attached in appendices to help people understand the overall procedure of making Film Production Manual.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.