본 논문은 인천국제공항의 현 상황을 진단하고 동북아 주요공항과 비교 분석함으로써 향후 인천국제공항이 동북아 지역의 항공화물 허브공항으로서 지속가능한 발전을 하기 위한 방향을 제시 하였다. 비교 연구의 기준은 인프라 측면, 주요 공항의 이용률과 이용료 및 접근성을 중심으로 연구를 수행하였다. 첫째, 보다 많은 항공사를 적극적으로 유치하여야 한다. 이를 ...
본 논문은 인천국제공항의 현 상황을 진단하고 동북아 주요공항과 비교 분석함으로써 향후 인천국제공항이 동북아 지역의 항공화물 허브공항으로서 지속가능한 발전을 하기 위한 방향을 제시 하였다. 비교 연구의 기준은 인프라 측면, 주요 공항의 이용률과 이용료 및 접근성을 중심으로 연구를 수행하였다. 첫째, 보다 많은 항공사를 적극적으로 유치하여야 한다. 이를 위해서는 인천국제공항에서 양질의 서비스가 제공되도록 해야 하며 인천국제공항 이용료는 저렴한 방향으로 추진되어야 한다. 둘째, 인천국제공항을 중심으로 한 공항?항만간 연계수송체계를 확립해야한다. 트럭복합일관수송(RFS)를 활성화 하여 환적화물을 실은 중국 화물트럭이 인천항에서 인천공항까지 원활하게 운행할 수 있게끔 할 필요가 있다. 셋째, 접근성에 대한 상쇄를 시키기 위해 도로 또는 이용료의 합리적인 책정으로 경쟁공항과 차별화를 모색하여야 한다. 넷째, 관세자유지역 활성화로 세계적 물류기업을 유치해야 한다. 그리고 외국인 투자유치나 관세자유지역에 관한 법령이나 제도 등을 입안 할 때 실수요자의 입장에서 현재 급변하는 경제 질서를 종합적으로 판단해서 정책결정을 할 필요성이 있다. 인천국제공항을 외국의 개별 항공사들에게 매력적인 동북아 허브공항으로 만들기 위해서는 기존의 항공수요와 자연적인 증가에만 의존하는 것이 아니라 허브화 요건 충족을 위한 적극적인 노력이 필요하다.
본 논문은 인천국제공항의 현 상황을 진단하고 동북아 주요공항과 비교 분석함으로써 향후 인천국제공항이 동북아 지역의 항공화물 허브공항으로서 지속가능한 발전을 하기 위한 방향을 제시 하였다. 비교 연구의 기준은 인프라 측면, 주요 공항의 이용률과 이용료 및 접근성을 중심으로 연구를 수행하였다. 첫째, 보다 많은 항공사를 적극적으로 유치하여야 한다. 이를 위해서는 인천국제공항에서 양질의 서비스가 제공되도록 해야 하며 인천국제공항 이용료는 저렴한 방향으로 추진되어야 한다. 둘째, 인천국제공항을 중심으로 한 공항?항만간 연계수송체계를 확립해야한다. 트럭복합일관수송(RFS)를 활성화 하여 환적화물을 실은 중국 화물트럭이 인천항에서 인천공항까지 원활하게 운행할 수 있게끔 할 필요가 있다. 셋째, 접근성에 대한 상쇄를 시키기 위해 도로 또는 이용료의 합리적인 책정으로 경쟁공항과 차별화를 모색하여야 한다. 넷째, 관세자유지역 활성화로 세계적 물류기업을 유치해야 한다. 그리고 외국인 투자유치나 관세자유지역에 관한 법령이나 제도 등을 입안 할 때 실수요자의 입장에서 현재 급변하는 경제 질서를 종합적으로 판단해서 정책결정을 할 필요성이 있다. 인천국제공항을 외국의 개별 항공사들에게 매력적인 동북아 허브공항으로 만들기 위해서는 기존의 항공수요와 자연적인 증가에만 의존하는 것이 아니라 허브화 요건 충족을 위한 적극적인 노력이 필요하다.
The aim of this study was to present a direction to develop Incheon International Airport continuously as an air cargo hub in the Northeast Asia. For this, the investigator examined the current situation of the airport and compared it with major airports in the Northeast Asia, centering on the infra...
The aim of this study was to present a direction to develop Incheon International Airport continuously as an air cargo hub in the Northeast Asia. For this, the investigator examined the current situation of the airport and compared it with major airports in the Northeast Asia, centering on the infrastructures, airport utilization extents and use fees, and approachability. Study findings are as follows: First, Incheon International Airport must invites more airlines actively. For this, it must provide better services and lower its use fees. Second, it must construct an associated transportation system among airports and ports. By activating RFS, Chinese cargo trucks which are loaded with transshipment cargo are allowed to come and go from Incheon Port to Incheon International Airport. Third, to offset the problem of approachability, it must rationalize the establishment of roads and its use fees and then discriminate itself from other competitive airports. Fourth, it must attract world physical distribution corporations via activating free tariff areas. In addition, when working out laws or systems which are related to foreign investment attraction or free tariff area establishment, policy-making must take an ever radically changing economical order into consideration comprehensively from the aspect of an end user. In order to make Incheon International Airport an attractive airport for overseas individual airlines, it must put a positive effort in satisfying the condition of hub airport, rather than merely depending on the existing aerial demand and natural increase.
The aim of this study was to present a direction to develop Incheon International Airport continuously as an air cargo hub in the Northeast Asia. For this, the investigator examined the current situation of the airport and compared it with major airports in the Northeast Asia, centering on the infrastructures, airport utilization extents and use fees, and approachability. Study findings are as follows: First, Incheon International Airport must invites more airlines actively. For this, it must provide better services and lower its use fees. Second, it must construct an associated transportation system among airports and ports. By activating RFS, Chinese cargo trucks which are loaded with transshipment cargo are allowed to come and go from Incheon Port to Incheon International Airport. Third, to offset the problem of approachability, it must rationalize the establishment of roads and its use fees and then discriminate itself from other competitive airports. Fourth, it must attract world physical distribution corporations via activating free tariff areas. In addition, when working out laws or systems which are related to foreign investment attraction or free tariff area establishment, policy-making must take an ever radically changing economical order into consideration comprehensively from the aspect of an end user. In order to make Incheon International Airport an attractive airport for overseas individual airlines, it must put a positive effort in satisfying the condition of hub airport, rather than merely depending on the existing aerial demand and natural increase.
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