본 연구는 무분별한 개발압력과 비문화 업종 유입의 확산 등으로 쇠퇴하고 변질된 인사동 고유의 전통과 문화를 보존하기 위해 지정된 문화지구정책이 장소마케팅의 전략으로 효과가 있었는지, 문화지구 지정으로 지역이 받는 이익이 무엇인지, 문제점은 무엇인지 등을 검토하고, 대안 방안을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 본 연구를 통하여 우리나라 최초의 문화지구인 인사동문화지구 사례를 토대로 문화지구 조성을 통한 장소마케팅의 효과와 시사점, 문화지구 활성화 방안을 제시하고자 하였다. 먼저 장소마케팅과 문화지구의 개념, 전략, 유형의 개념정립을 통해 등장배경에 대해 알아보았다. 그리고 앞서 살펴본 이론을 토대로 인사동 지역의 형성 및 장소적 특징에 대해 살펴보며 인사동문화지구의 지정과정 및 특성을 조사하였다. 또한 인사동문화지구의 사례를 바탕으로 문화지구와 장소마케팅의 관계 및 문화지구 조성을 통한 장소마케팅의 효과와 시사점을 살펴보았다. 마지막으로 인사동 문화지구의 사례를 통해 나온 결과를 종합적으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 우리나라에 장소마케팅전략이 도입된 것은 범지구적 자본의 유동 가속화로 인한 도시 간 경쟁의 증가와 더불어 도시의 생산성을 위한 문화의 중요성이 증가하였기 때문이다. 이에 각 지방단체들은 지역에 이미 형성되어있는 특수성을 보존, 관리하고, 긍정적인 이미지를 창출하기 위하여 노력하고 있다. 문화의 거리 및 문화지구를 조성하고, 다양한 축제와 볼거리 제공, 이벤트를 개최하는 것 등이 우리나라에서 가장 많이 시행되고 있는 장소마케팅의 방식이기도 하다. 다만 이러한 축제나 이벤트 등은 일시적이거나 비슷한 기간에 비슷한 볼거리를 제공한다는데 문제가 있다. 즉, 지역만의 특성을 잘 파악하고 이해하여 단순히 일시적이고 상업적인 목적이 아닌 지역의 독특한 정체성과 이미지를 창출함으로써 지역주민의 자긍심을 고취시키고, 문화자원을 통한 지역경제를 활성화하여 장기적으로 기업·관광객·지역주민을 유치하는 방안이 필요하다. 둘째, 문화지구는 지역의 문화적·예술적 특성을 하나의 자원으로 보고 그 특성을 보존, 강화시켜 지역을 활성화시키고자 하는 것이다. 다시 말해서 문화지구는 어떠한 특정 지역의 문화예술자원을 대상으로 시장경제체제와 기존의 도시 관리 및 문화보존 제도가 갖는 한계를 넘어 문화의 의미와 가치에 초점을 둔 제도이다. 인사동이 문화지구로 지정된 목적 역시 인사동 지역의 고유한 독창적인 문화와 예술, 그리고 전통을 보존하고 발전시켜 지역경제를 활성화시키기 위한 것이다. 이에 훼손되어가고 있는 인사동의 전통적 이미지를 되살리고자 문화지구 지정을 통해 문화시설 및 전통업종에 대한 물리적, 제도적 지원을 추진할 수 있었다. 하지만, 이미 변질된 인사동을 다시 되살리기란 쉽지 않았다. 다양한 축제와 이벤트로 인사동을 알리고자 노력하고는 있지만, 방문객과 관광객이 증가하는 만큼 인사동의 전통업소가 있던 자리에 하나 둘 편의점이나 패스트푸드점 등 이질적인 업소들이 생겨나고, 인사동에서만 구입할 수 있는 물품들이나 골동품, 고서화 등은 사라져가고 대신 공장에서 대량 생산된 물건들과 저급한 상품들이 넘쳐나기 시작했다. 따라서 문화지구 조성의 근본적인 목적을 달성하기 위해서는 첫째, 인사동문화지구의 긍정적이고 통합된 지역의 이미지 도출을 위해 컨셉을 재정립하고, 이러한 이미지 컨셉을 상품화할 수 있는 다양한 이미지 브랜드화 전략 수립이 필요하다. 또한 이를 홍보할 수 있는 네트워크를 구축해야 한다. 둘째, 고유한 전통문화상품의 개발과 인사동 본연의 아름다운 문화와 전통을 보여줄 수 있는 전문화된 행사와 축제를 개최하도록 노력해야 한다. 셋째, 방문객과 주 소비자층간의 괴리가 큰 만큼 그 거리를 좁히기 위해 각자의 욕구에 맞는 상품을 개발하여 구입을 촉진시키는 전략이 필요하다. 마지막으로 인사동문화지구는 그 중요성에 비해 주체의 의견을 수렴하고 협의할만한 장이 부족하다. 즉, 각 주체간의 적극적인 참여가 필요하므로 인사동문화지구에 대해 각 주체의 의견을 수렴할 수 있는 새로운 체계와 모델이 제시되어야 한다. 이상의 결과를 요약하면 인사동문화지구는 인사동문화지구의 전통문화보존을 위한 전통문화정립, 방문자와 소비자 간의 거리 좁히기, 체계적인 홍보와 정보 수집을 위한 네트워크구축, 저급한 수입상품 판매 규제, 전통적이고 독창적인 ...
본 연구는 무분별한 개발압력과 비문화 업종 유입의 확산 등으로 쇠퇴하고 변질된 인사동 고유의 전통과 문화를 보존하기 위해 지정된 문화지구정책이 장소마케팅의 전략으로 효과가 있었는지, 문화지구 지정으로 지역이 받는 이익이 무엇인지, 문제점은 무엇인지 등을 검토하고, 대안 방안을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 본 연구를 통하여 우리나라 최초의 문화지구인 인사동문화지구 사례를 토대로 문화지구 조성을 통한 장소마케팅의 효과와 시사점, 문화지구 활성화 방안을 제시하고자 하였다. 먼저 장소마케팅과 문화지구의 개념, 전략, 유형의 개념정립을 통해 등장배경에 대해 알아보았다. 그리고 앞서 살펴본 이론을 토대로 인사동 지역의 형성 및 장소적 특징에 대해 살펴보며 인사동문화지구의 지정과정 및 특성을 조사하였다. 또한 인사동문화지구의 사례를 바탕으로 문화지구와 장소마케팅의 관계 및 문화지구 조성을 통한 장소마케팅의 효과와 시사점을 살펴보았다. 마지막으로 인사동 문화지구의 사례를 통해 나온 결과를 종합적으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 우리나라에 장소마케팅전략이 도입된 것은 범지구적 자본의 유동 가속화로 인한 도시 간 경쟁의 증가와 더불어 도시의 생산성을 위한 문화의 중요성이 증가하였기 때문이다. 이에 각 지방단체들은 지역에 이미 형성되어있는 특수성을 보존, 관리하고, 긍정적인 이미지를 창출하기 위하여 노력하고 있다. 문화의 거리 및 문화지구를 조성하고, 다양한 축제와 볼거리 제공, 이벤트를 개최하는 것 등이 우리나라에서 가장 많이 시행되고 있는 장소마케팅의 방식이기도 하다. 다만 이러한 축제나 이벤트 등은 일시적이거나 비슷한 기간에 비슷한 볼거리를 제공한다는데 문제가 있다. 즉, 지역만의 특성을 잘 파악하고 이해하여 단순히 일시적이고 상업적인 목적이 아닌 지역의 독특한 정체성과 이미지를 창출함으로써 지역주민의 자긍심을 고취시키고, 문화자원을 통한 지역경제를 활성화하여 장기적으로 기업·관광객·지역주민을 유치하는 방안이 필요하다. 둘째, 문화지구는 지역의 문화적·예술적 특성을 하나의 자원으로 보고 그 특성을 보존, 강화시켜 지역을 활성화시키고자 하는 것이다. 다시 말해서 문화지구는 어떠한 특정 지역의 문화예술자원을 대상으로 시장경제체제와 기존의 도시 관리 및 문화보존 제도가 갖는 한계를 넘어 문화의 의미와 가치에 초점을 둔 제도이다. 인사동이 문화지구로 지정된 목적 역시 인사동 지역의 고유한 독창적인 문화와 예술, 그리고 전통을 보존하고 발전시켜 지역경제를 활성화시키기 위한 것이다. 이에 훼손되어가고 있는 인사동의 전통적 이미지를 되살리고자 문화지구 지정을 통해 문화시설 및 전통업종에 대한 물리적, 제도적 지원을 추진할 수 있었다. 하지만, 이미 변질된 인사동을 다시 되살리기란 쉽지 않았다. 다양한 축제와 이벤트로 인사동을 알리고자 노력하고는 있지만, 방문객과 관광객이 증가하는 만큼 인사동의 전통업소가 있던 자리에 하나 둘 편의점이나 패스트푸드점 등 이질적인 업소들이 생겨나고, 인사동에서만 구입할 수 있는 물품들이나 골동품, 고서화 등은 사라져가고 대신 공장에서 대량 생산된 물건들과 저급한 상품들이 넘쳐나기 시작했다. 따라서 문화지구 조성의 근본적인 목적을 달성하기 위해서는 첫째, 인사동문화지구의 긍정적이고 통합된 지역의 이미지 도출을 위해 컨셉을 재정립하고, 이러한 이미지 컨셉을 상품화할 수 있는 다양한 이미지 브랜드화 전략 수립이 필요하다. 또한 이를 홍보할 수 있는 네트워크를 구축해야 한다. 둘째, 고유한 전통문화상품의 개발과 인사동 본연의 아름다운 문화와 전통을 보여줄 수 있는 전문화된 행사와 축제를 개최하도록 노력해야 한다. 셋째, 방문객과 주 소비자층간의 괴리가 큰 만큼 그 거리를 좁히기 위해 각자의 욕구에 맞는 상품을 개발하여 구입을 촉진시키는 전략이 필요하다. 마지막으로 인사동문화지구는 그 중요성에 비해 주체의 의견을 수렴하고 협의할만한 장이 부족하다. 즉, 각 주체간의 적극적인 참여가 필요하므로 인사동문화지구에 대해 각 주체의 의견을 수렴할 수 있는 새로운 체계와 모델이 제시되어야 한다. 이상의 결과를 요약하면 인사동문화지구는 인사동문화지구의 전통문화보존을 위한 전통문화정립, 방문자와 소비자 간의 거리 좁히기, 체계적인 홍보와 정보 수집을 위한 네트워크구축, 저급한 수입상품 판매 규제, 전통적이고 독창적인 제품개발, 관련 주체 간 의견 수렴을 위한 체계와 정책의 개선 및 실행이 필요하다.
본 연구는 무분별한 개발압력과 비문화 업종 유입의 확산 등으로 쇠퇴하고 변질된 인사동 고유의 전통과 문화를 보존하기 위해 지정된 문화지구정책이 장소마케팅의 전략으로 효과가 있었는지, 문화지구 지정으로 지역이 받는 이익이 무엇인지, 문제점은 무엇인지 등을 검토하고, 대안 방안을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 본 연구를 통하여 우리나라 최초의 문화지구인 인사동문화지구 사례를 토대로 문화지구 조성을 통한 장소마케팅의 효과와 시사점, 문화지구 활성화 방안을 제시하고자 하였다. 먼저 장소마케팅과 문화지구의 개념, 전략, 유형의 개념정립을 통해 등장배경에 대해 알아보았다. 그리고 앞서 살펴본 이론을 토대로 인사동 지역의 형성 및 장소적 특징에 대해 살펴보며 인사동문화지구의 지정과정 및 특성을 조사하였다. 또한 인사동문화지구의 사례를 바탕으로 문화지구와 장소마케팅의 관계 및 문화지구 조성을 통한 장소마케팅의 효과와 시사점을 살펴보았다. 마지막으로 인사동 문화지구의 사례를 통해 나온 결과를 종합적으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 우리나라에 장소마케팅전략이 도입된 것은 범지구적 자본의 유동 가속화로 인한 도시 간 경쟁의 증가와 더불어 도시의 생산성을 위한 문화의 중요성이 증가하였기 때문이다. 이에 각 지방단체들은 지역에 이미 형성되어있는 특수성을 보존, 관리하고, 긍정적인 이미지를 창출하기 위하여 노력하고 있다. 문화의 거리 및 문화지구를 조성하고, 다양한 축제와 볼거리 제공, 이벤트를 개최하는 것 등이 우리나라에서 가장 많이 시행되고 있는 장소마케팅의 방식이기도 하다. 다만 이러한 축제나 이벤트 등은 일시적이거나 비슷한 기간에 비슷한 볼거리를 제공한다는데 문제가 있다. 즉, 지역만의 특성을 잘 파악하고 이해하여 단순히 일시적이고 상업적인 목적이 아닌 지역의 독특한 정체성과 이미지를 창출함으로써 지역주민의 자긍심을 고취시키고, 문화자원을 통한 지역경제를 활성화하여 장기적으로 기업·관광객·지역주민을 유치하는 방안이 필요하다. 둘째, 문화지구는 지역의 문화적·예술적 특성을 하나의 자원으로 보고 그 특성을 보존, 강화시켜 지역을 활성화시키고자 하는 것이다. 다시 말해서 문화지구는 어떠한 특정 지역의 문화예술자원을 대상으로 시장경제체제와 기존의 도시 관리 및 문화보존 제도가 갖는 한계를 넘어 문화의 의미와 가치에 초점을 둔 제도이다. 인사동이 문화지구로 지정된 목적 역시 인사동 지역의 고유한 독창적인 문화와 예술, 그리고 전통을 보존하고 발전시켜 지역경제를 활성화시키기 위한 것이다. 이에 훼손되어가고 있는 인사동의 전통적 이미지를 되살리고자 문화지구 지정을 통해 문화시설 및 전통업종에 대한 물리적, 제도적 지원을 추진할 수 있었다. 하지만, 이미 변질된 인사동을 다시 되살리기란 쉽지 않았다. 다양한 축제와 이벤트로 인사동을 알리고자 노력하고는 있지만, 방문객과 관광객이 증가하는 만큼 인사동의 전통업소가 있던 자리에 하나 둘 편의점이나 패스트푸드점 등 이질적인 업소들이 생겨나고, 인사동에서만 구입할 수 있는 물품들이나 골동품, 고서화 등은 사라져가고 대신 공장에서 대량 생산된 물건들과 저급한 상품들이 넘쳐나기 시작했다. 따라서 문화지구 조성의 근본적인 목적을 달성하기 위해서는 첫째, 인사동문화지구의 긍정적이고 통합된 지역의 이미지 도출을 위해 컨셉을 재정립하고, 이러한 이미지 컨셉을 상품화할 수 있는 다양한 이미지 브랜드화 전략 수립이 필요하다. 또한 이를 홍보할 수 있는 네트워크를 구축해야 한다. 둘째, 고유한 전통문화상품의 개발과 인사동 본연의 아름다운 문화와 전통을 보여줄 수 있는 전문화된 행사와 축제를 개최하도록 노력해야 한다. 셋째, 방문객과 주 소비자층간의 괴리가 큰 만큼 그 거리를 좁히기 위해 각자의 욕구에 맞는 상품을 개발하여 구입을 촉진시키는 전략이 필요하다. 마지막으로 인사동문화지구는 그 중요성에 비해 주체의 의견을 수렴하고 협의할만한 장이 부족하다. 즉, 각 주체간의 적극적인 참여가 필요하므로 인사동문화지구에 대해 각 주체의 의견을 수렴할 수 있는 새로운 체계와 모델이 제시되어야 한다. 이상의 결과를 요약하면 인사동문화지구는 인사동문화지구의 전통문화보존을 위한 전통문화정립, 방문자와 소비자 간의 거리 좁히기, 체계적인 홍보와 정보 수집을 위한 네트워크구축, 저급한 수입상품 판매 규제, 전통적이고 독창적인 제품개발, 관련 주체 간 의견 수렴을 위한 체계와 정책의 개선 및 실행이 필요하다.
This study aims to determine whether cultural district policies - designed to protect unique tradition and culture of Insa-dong, which have been deteriorated and degenerated due to indiscreet demands of development and expansion of non-cultural business - is efficient as a place marketing strategy. ...
This study aims to determine whether cultural district policies - designed to protect unique tradition and culture of Insa-dong, which have been deteriorated and degenerated due to indiscreet demands of development and expansion of non-cultural business - is efficient as a place marketing strategy. And this study is also examining benefits from being assigned as cultural district, related problems, and alternative ways to resolve them. Through this research, I would like to suggest effects of place marketing strategy of making cultural district, its implications, and way to revitalize such district, based on examples of Insa-dong cultural district. First, this study examined background of discussion through defining concepts, strategies, and types of place marketing strategy and cultural district. Then based on examined theories, I researched assignment process of Insa-dong cultural district and its qualities by examining formation and locational features of Insa-dong. This study also researched relationship between cultural district and place marketing, as well as effects and implications of such marketing of making cultural district, based on examples of Insa-dong cultural district. Finally, this study is concluded by analyzing overall results of research about Insa-dong. The result of the study is as follows. First, place marketing strategy is introduced in Korea because competition between cities is getting more intensified due to increasing liquidity of global capital, and the importance of culture in improving productivity of city is increasing, too. Therefore, each local public body has tried to preserve and manage existing features of its location, and to create positive images. The most popular ways of place marketing in Korea are to create culture street and district, provide various festivals and attractions and hold an event. However, these festivals and events can only provide temporal and standardized attractions in similar period. In other words, it is need to improve pride of local residents by creating local's unique identity and image not in temporal and commercial purpose, as well as provide ways to revitalize local economy through cultural resources and consequently attract companies, tourists, and local residents. Second, cultural district regards cultural, artistic qualities of local society as a sort of resource and tries to revitalize its society by preserving and reinforce such qualities. In other words, cultural district is a system deals with culture and art resource of particular location; it tries to transcend limits of the market economy and existing system of city management and culture preserving, and focused on meaning and value of culture. In the same context, Insa-dong is assigned as cultural district in order to revitalize local economy by preserving and developing its unique culture, art, and tradition. As a result, physical and institutional supports are invested to restore traditional image of Insa-dong which have been deteriorated. However, it was not easy to restore deteriorated Insa-dong. Though attempts have been tried to promote Insa-dong through various festivals and events, as visitors and tourists are increasing traditional store of Insa-dong have been replaced by non-traditional store such as convenient store and fast-food restaurant. Also, Insa-dong's unique products, antiques, old books and paintings are replaced by mass-producted and low-grade products. Therefore, to achieve fundamental purpose of cultural district system - First, it is needed to redefine concept to produce positive and integrated local image, and establish various image branding strategies in order to commercialize such image concept. Second, local society must try to hold specialized event and festival which can develop unique traditional culture products and show Insa-dong's original exquisite culture and tradition. Third, because there are great gap between visitor and main consumer, it is needed to establish strategy to promote sale by creating products meeting each group's need. Finally, regarding importance of Insa-dong cultural district, there are not enough forums to collect each subject's opinion and discuss about it. In other words, active participation of each subject are required, so we must develop new system and model which can collect every subject's opinion about Insa-dong cultural district. To sum, it is needed to define traditional culture for preserving traditional culture of Insa-dong cultural district, narrow down the gap between visitors and consumers, develop network for systematic promotion and information collecting. regulate sales of low-grade import goods, develop traditional and creative products, improve system and policies and practice them to collecting related subjects' opinion.
This study aims to determine whether cultural district policies - designed to protect unique tradition and culture of Insa-dong, which have been deteriorated and degenerated due to indiscreet demands of development and expansion of non-cultural business - is efficient as a place marketing strategy. And this study is also examining benefits from being assigned as cultural district, related problems, and alternative ways to resolve them. Through this research, I would like to suggest effects of place marketing strategy of making cultural district, its implications, and way to revitalize such district, based on examples of Insa-dong cultural district. First, this study examined background of discussion through defining concepts, strategies, and types of place marketing strategy and cultural district. Then based on examined theories, I researched assignment process of Insa-dong cultural district and its qualities by examining formation and locational features of Insa-dong. This study also researched relationship between cultural district and place marketing, as well as effects and implications of such marketing of making cultural district, based on examples of Insa-dong cultural district. Finally, this study is concluded by analyzing overall results of research about Insa-dong. The result of the study is as follows. First, place marketing strategy is introduced in Korea because competition between cities is getting more intensified due to increasing liquidity of global capital, and the importance of culture in improving productivity of city is increasing, too. Therefore, each local public body has tried to preserve and manage existing features of its location, and to create positive images. The most popular ways of place marketing in Korea are to create culture street and district, provide various festivals and attractions and hold an event. However, these festivals and events can only provide temporal and standardized attractions in similar period. In other words, it is need to improve pride of local residents by creating local's unique identity and image not in temporal and commercial purpose, as well as provide ways to revitalize local economy through cultural resources and consequently attract companies, tourists, and local residents. Second, cultural district regards cultural, artistic qualities of local society as a sort of resource and tries to revitalize its society by preserving and reinforce such qualities. In other words, cultural district is a system deals with culture and art resource of particular location; it tries to transcend limits of the market economy and existing system of city management and culture preserving, and focused on meaning and value of culture. In the same context, Insa-dong is assigned as cultural district in order to revitalize local economy by preserving and developing its unique culture, art, and tradition. As a result, physical and institutional supports are invested to restore traditional image of Insa-dong which have been deteriorated. However, it was not easy to restore deteriorated Insa-dong. Though attempts have been tried to promote Insa-dong through various festivals and events, as visitors and tourists are increasing traditional store of Insa-dong have been replaced by non-traditional store such as convenient store and fast-food restaurant. Also, Insa-dong's unique products, antiques, old books and paintings are replaced by mass-producted and low-grade products. Therefore, to achieve fundamental purpose of cultural district system - First, it is needed to redefine concept to produce positive and integrated local image, and establish various image branding strategies in order to commercialize such image concept. Second, local society must try to hold specialized event and festival which can develop unique traditional culture products and show Insa-dong's original exquisite culture and tradition. Third, because there are great gap between visitor and main consumer, it is needed to establish strategy to promote sale by creating products meeting each group's need. Finally, regarding importance of Insa-dong cultural district, there are not enough forums to collect each subject's opinion and discuss about it. In other words, active participation of each subject are required, so we must develop new system and model which can collect every subject's opinion about Insa-dong cultural district. To sum, it is needed to define traditional culture for preserving traditional culture of Insa-dong cultural district, narrow down the gap between visitors and consumers, develop network for systematic promotion and information collecting. regulate sales of low-grade import goods, develop traditional and creative products, improve system and policies and practice them to collecting related subjects' opinion.
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